Hoe snel tanken met een 2 takt ???

Kokkie

MF veteraan
8 mei 2002
2.079
1
De vraag zegt het al, ik ben geheel onbekend in het 2 takt gebeuren, maar kan een leuke Honda CR 500 kopen :9~ het enige wat mij tegen houdt ik het tanken :(

Ik heb mij laten vertellen dat ik een jerrycan van 25 ltr. moet kopen en die dan moet mengen met de goede hoeveelheid olie.

Maare ik zit niet echt te wachten om steeds in de tuin mij motor vol te tanken, en als ik nu een groter stuk gaat rijden dan mijn tank vol, waar tank ik dan :? onderweg.

Moet ik soms een blikkie olie meenemen naar de pomp :?

Veel vragen, ook veel oplossingen, ik hoop het wel, want ik wil graag die CR gaan kopen.


BVD Kokkie :}
 
kan olie meenemen...blijft irritant....en mja..het hangt van je rijstijl af hoe snle je moet tanken...crossers hebben vaak een kleinere tankinhoud vergeleken met enduro/wegmotoren.
500cc tweetakt schijnt toch al niet zo lekker te rijden op de weg.
Waarom kijk je niet rond naar een +/- 600cc viertakt?

edit: zie dat je er eentje kunt kopen...is niet meteen een goede reden óm hem ook te kopen.
Maak eerst maar eens een proefritje...en kies dan voor viertakt
 
volle tank was iets vanm +/- 60km rijden. ligt natuurlijk aan je rijstijl. maar dat was gemiddeld...
 
Ik heb hierover ook eens een topic geopend, zie:
2-takt: zelf maken of gewoon tanken?

Mijn ervaring is dat een zware 2-takt (500cc) het best goed doet op mengsmering (1:50) van de brommer-benzinepomp. Temeer omdat deze motoren niet zo hoog in de toeren gaan. Ik zou het bij een 125cc bijvoorbeeld absoluut niet doen!

Tsja tanken... na +/- 40 minuten rijden met m'n KTM 500 moest ik al wel weer op zoek naar een pomp (10 liter tankje).

O.a. om die reden heb ik nu ook een XR600R :]
 
Ik heb hierover ook eens een topic geopend, zie:
2-takt: zelf maken of gewoon tanken?

Mijn ervaring is dat een zware 2-takt (500cc) het best goed doet op mengsmering (1:50) van de brommer-benzinepomp. Temeer omdat deze motoren niet zo hoog in de toeren gaan. Ik zou het bij een 125cc bijvoorbeeld absoluut niet doen!

Tsja tanken... na +/- 40 minuten rijden met m'n KTM 500 moest ik al wel weer op zoek naar een pomp (10 liter tankje).

O.a. om die reden heb ik nu ook een XR600R :]

Thanks voor de link :}

Ik denk dat ik maar voor een 4 takt ga, dan hoef ik niet elke keer als ik ga rijden denken wanneer moet ik naar huis om in de tuin te tanken :+
 
Thanks voor de link :}

Ik denk dat ik maar voor een 4 takt ga, dan hoef ik niet elke keer als ik ga rijden denken wanneer moet ik naar huis om in de tuin te tanken :+

je kunt natuurlijk ook gewoon een flessie olie meenemen als je gaat rijden.

maare. heb je wel eens op een CR500 gereden? en denk je echt dat dat monster geschikt is om lekker een eind mee over de openbare weg te gaan rijden? dat ding heeft een powerband zo breed als een spijker.

ik zou inderdaad voor een 4-takt gaan. rijdt een stuk prettiger.
 
zelfs op mijn DT50MX zat al regelbare olie-injectie op.
dus gewoon olietank volgooien met 2taktolie en gewone 95 tanken bij de benzinepomp
is dat niet gewoon veel makkelijker dan dat gezeik met mixen ?
 
zelfs op mijn DT50MX zat al regelbare olie-injectie op.
dus gewoon olietank volgooien met 2taktolie en gewone 95 tanken bij de benzinepomp
is dat niet gewoon veel makkelijker dan dat gezeik met mixen ?

Op een crossmotor zit geen oliepomp, die zijn nml. niet bedoeld om op de openbare weg te rijden |(

Ik zou iig voor een 4-takt gaan, en dan bij voorkeur een Husqvarna of een KTM, die dingen gaan echt veel harder(sterker) dan een XR600.
ik heb beide gereden, dan kun je echt merken dat een XR600 bedoeld is voor de doorsnee mens die vaak op de weg rijdt en af en toe een zandbakje gebruikt om te spelen. Een Husqvarna kun je echt grof terrein mee in. :}
 
mengsmering aan de pomp tanken zou ik alleen doen als je hem beslist stuk wil hebben!!!!!!! of thuis mengen of olie meenemen is eigenlijk de enigste optie.
 
precies en liefst ook wat zuiniger doen scheelt weer op honderd liter zeg maar.

en het grootste probleem is dat de ene pomp minerale olie er in gooit en de andere Synthetische. heb zelf eens ondervonden hoe dat gaat. ik was een keer mijn benzine vergeten. nou ja iemand anders op het renners kwartier hat wel wat over. hup dat er in. vier ronden gereden motor zo vast als een huis. hevig geschokt thuis naar de oorzaak zoeken. en wat bleek,die twee soorten verdragen elkaar niet en gaan schiften. de olie dreef op de benzine.

ik gebruik tegen woordig abgas als extra toevoeging en dat voldoet heel goed. maar die octaanbooster van tegenwoordig is ook niet slecht.
 
je kunt natuurlijk ook gewoon een flessie olie meenemen als je gaat rijden.

maare. heb je wel eens op een CR500 gereden? en denk je echt dat dat monster geschikt is om lekker een eind mee over de openbare weg te gaan rijden? dat ding heeft een powerband zo breed als een spijker.

ik zou inderdaad voor een 4-takt gaan. rijdt een stuk prettiger.
Een powerband zo breed als een spijker :?
De powerband van een cr500 is breder dan van veel viertakten.
 
Ik heb een kameraad in voormalig Oostduitsland wonen die neemt dat voor mij mee. Ik betaal da 2.80 de liter voor. Is wel iets goedkoper, maar als jij daar de reis voor zou moeten maken haalt het ook niks uit. Jij kunt het wel proberen bij vliegvelden in Duitsland maar de mesten willen dat al niet meer verkopen. Vandaar dat ik het al laat meenemen. Mocht jij opzoek gaan let goed op het verschillende octaan gehaltes. Het kan wel variëren van 96 tot 110.


als er trouwens iemand is die precies weet hoe dat zit met gehaltes en procenten van octaan laat het ff horen.

enigste wat ik weet is dat hoe hoger de octaan hoe beter. maar misschien is dat ook niet zo. heb zelf wel ondervonden dat hoe hoger het octaan is des te nauwer/schraler kun je de sproeier zetten. En dan loopt een tweetakt in het bovenste toerengebied net even verder door.
 
Laatst bewerkt:
Meng zelf thuis me benzine (1:40) en kan dan op 1 tank 120 km rijden, das genoeg voor mij om hier in de buurt een btje rond te rijden.
 
Ik heb een kameraad in voormalig Oostduitsland wonen die neemt dat voor mij mee. Ik betaal da 2.80 de liter voor. Is wel iets goedkoper, maar als jij daar de reis voor zou moeten maken haalt het ook niks uit. Jij kunt het wel proberen bij vliegvelden in Duitsland maar de mesten willen dat al niet meer verkopen. Vandaar dat ik het al laat meenemen. Mocht jij opzoek gaan let goed op het verschillende octaan gehaltes. Het kan wel variëren van 96 tot 110.


als er trouwens iemand is die precies weet hoe dat zit met gehaltes en procenten van octaan laat het ff horen.

enigste wat ik weet is dat hoe hoger de octaan hoe beter. maar misschien is dat ook niet zo. heb zelf wel ondervonden dat hoe hoger het octaan is des te nauwer/schraler kun je de sproeier zetten. En dan loopt een tweetakt in het bovenste toerengebied net even verder door.

Ik heb het nog effe nagekeken, maar het was niet 3 euro maar 3,30 euro je bent dus een stuk goedkoper uit. Het enigste wat ik er van weet is dat avgas 100 LL(low lead) blauw van kleur is , ook kun je het octaan gehalte van avgas niet vergelijken met gewone benzine omdat er een ander manier van berekenen voor gebruikt wordt. Als je op avgas, gasoline faq en tolueen,xylene gaat zoeken kun je nog een hoop info vinden. Succes ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan