Hoe snel tussen de file door?!

Rijd ook dagelijks over de brienenoord 4x per dag n.l. en heel veel file.
Denk dat naarmate je vaker door de file rijd, je er makkelijker tussendoor rijd omdat je er eigenlijk getraind in wordt.
De koekblikker mag van baan wisselen maar als je erg vaak door de file's rijd krijg je een 6e zintuig en blijkt dat bijna al die wisselaars toch wel signalen afgeven van wat ze gaan doen dat is tenminste mijn ervaring.
Verder als ze naast elkaar zitten kunnen ze niet van baan wisselen, rijden ze baksteens dan is het opletten.
Als je die wetenschap gebruikt kan je je aandacht richten op wat je niet in kan schatten.
Je kan er zelf ook best wel wat aan doen ik rijd met een gele koplamp die verdwijnt
niet in die zee van witte pitten, herrieuitlaten maken ook dat ze je eerder in de gaten hebben en een snelle rijstijl wil ook zeggen een "bewegend objekt" en dat valt ook weer beter op dan een langzaam rijdende motor.
Zit ook af en toe achter langzaam rijdende motoren meestal vindt ik dat geen probleem en blijf ik er lekker achter zitten tot ik er langs kan.
Soms kom je ook motorrijders tegen waar het een genot is om achter te rijden, je snapt dan niet dat ze uberhaubt het eind van de weg halen.
Verder is mijn ervaring dat zeer veel koekblikkers ruimte maken, geef ook altijd een knikje als dank als er weer een ruimte maakt.
En dan rijd ik ook nog op een zwarte motor met een zwart pak aan en zonder hesje.
 
Gaat wel over een auto, en een motor staat sneller stil dan een auto, maar toch.....

~[/size]

Dat hangt af van het remsysteem van de motor en heel erg van de berijder. Autoremmen met ABS/BAS/EPS zijn hufterproof. Je moet op een motor zonder ABS van goede huize komen om die vertraging te kunnen evenaren.

Uit de praktijk blijkt dat veel motorrijders bij een noodstop niet de maximale remcapaciteit van hun motor weten te benutten. Ellenlange remsporen, dat wel....... van de achterrem. ;(
 
Ik heb het er ook niet over of het verstandig is maar dat het geen wetten zijn.
Zelf rij ik er ook met een beschaafd verschil tussendoor (oké wel iets meer dan 10 maar zeker niet boven de 25 à 30km/h) en met hoeveel verschil is weer afhankelijk van de situatie.
Van mij mogen ze ook wel een verschil wettelijk gaan bepalen maar ze moeten niet aankomen dat je er pas tussendoor mag als de file 40km/h rijdt of langzamer.
Voor mij is het een file als het verkeer langzamer rijdt dan 20km/h onder de max. toegestane snelheid en voor de wet als het verkeer niet ongehinderd door kan rijden.
Omdat niet ongehinderd door kan rijden al van toepassing is als één of meerdere auto's langzamer rijden dan het achterop komend verkeer ben ik toch al heel schappelijk door voor mezelf te zeggen dat ik er pas tussendoor ga bij 20km/h onder het maximum en dan ook nog met een overzichtelijk snelheidsverschil... toch?

Dus jij vindt dat als er 120 gereden mag worden en men rijdt 100 dat er dan sprake is van een file - is 20 km verschil toch? Sorry hoor maar dat vind ik nergens op slaan.

Ik zie ook wel motorrijders die tussendoor rijden als het verkeer al weer 70 km of harder rijdt. Afgezien van het feit dat koekblikkers dan minder opletten en al weer meer van baan gaan wisselen weet je ook zeker dat het erg fout gaat als er een niet oplet.
Ik kan me heel goed voorstellen dat koekblikkers hier van schrikken en daardoor een hekel krijgen aan motorrijders. Vervolgens gaan ze niet aan de kant in de file.....
 
Moraal van het verhaal bedenk ik me nu:

(en ja ik blijf erbij)

De reden dat automobilisten zich soms dood ergeren is omdat ze een motorrijder "voorbij zien flitsen". Waarom zien ze die motorrijder "voorbij flitsen" omdat het "onverwachts" was. WAAROM was het onverwachts? Omdat ze niet goed in hun spiegels keken. Waarom keken ze niet goed in hun spiegels? Omdat daar "kennelijk" geen aanleiding voor hoeft te zijn in een file. DENKEN ZE!

Met andere woorden. Ik snap eigenlijk niet wat er te ergeren valt. Als IK in de auto zit, en ik schrik van een motorrijder, dan verwijt ik dat MEZELF. En niet de motorrijder. Waarom? Omdat ik in zo een claustrofobisch koekblikje zit en ik weet dat als ik daarmee uberhaupt een zijdelingse verplaatsing mee wil doen, eerst goed uit mijn doppen moet kijken voordat ik uberhaupt die zijdelingse verplaasting begin!

Dus eigenlijk "vind ik" dat automobilisten die zich ergeren aan "snelle filerijder" zichzelf af moeten vragen waarom ze zich daar aan ergeren. Omdat zij nog in de file staan en de motorrijder er wel door kan? Of omdat... ja wat nog meer eigenlijk? Of omdat ze zo snel "voorbij flitsen". Snel voorbij flitsen is opzich geen punt. Wanneer wordt het wel een punt, als er een auto van baan verwisseld en een motorrijder knalt tegen die auto aan. Waarom gebeurde dat? Omdat een koekblik besloot van baanvak te wisselen. Opzich niks mis mee. MITS deze in haar of zijn spiegels gekeken had op eventuele "filerijders". Want ik neem aan dat dat nu zo ingeburgerd is, dat iedereen wel weet wat die in een "file" kan verwachten!

Dus mijn laatst hamvraag rest nu. Waarom lijkt het nu dan te blijken dat niemand in zijn spiegels kijkt?

Ja het is zo simpel. Nogmaals ik sta ook weleens met de auto in de file, en soms flitsen ze mij met naar schatting 50/60 km/u voorbij. Who cares? Ik niet. Waarom niet? Ik heb ze gezien, ik hou er rekening mee, want ik kan zoiets verwachten in een file. En dan doel ik op "file rijders" en niet specifiek de snelheid. Het spreekt voor zich dat met 200 km/u file rijden beetje teveel van het goede is. :+
 
Laatst bewerkt:
ik had vorige week een GW gehuurd met een eigen aanhanger er achter. De totaal combinatie was 4,9 meter zo ook bepakt en duo-pasagier heb ik toch alles na 3 dgn door de file heen gereden waar een ander het niet zou doen. Ik ben zelf 26jr en rij 18dkm pjr.

dus idd het is maar de beleving ervan.

rob
 
Terug
Bovenaan Onderaan