Hoe start ik mijn motor?

Bram

MF'er
28 feb 2002
103
0
Groningen
Ik weet het, de vraag klinkt een beetje raar.
Ik ben in het bezit van een prachtige *D Honda Cbr 600 van '97.
Nou heb ik laatst wat problemen gehad met de benzine toevoer. Ik heb de motor gestart met de choke en even laten draaien, heb later de choke uitgedaan en ben vertrokken. Een kilometer verderop begint de motor te stotteren en slaat vervolgens af. Met aanduwen heb ik hem na 10 minuten weer aan de praat gekregen. En loopt als een trein. :) Nou werd mij later door iemand verteld dat ik de motor met de benzine kraan dicht moet starten omdat de motor anders een overdossis benzine binnen krijgt, doordat ik de choke gebruik. De motor heeft dus teveel benzine gehad.
Is dit de normale start procedure(van Honda)? Wat is anders de beste(meest gezonde) manier om de motor te starten? :?
 
Wat wordt er toch altijd weer een hoop onzin verkocht over motoren. Starten met de benzinekraan dicht? Yeah, right.

Startprocedure kan per motor een beetje verschillen, maar over het algemeen:
Als 'ie koud is: choke vol open, geen gas en starten. Bij een Kawa choke meteen weer half dicht draaien anders gaat 'ie teveel toeren maken. :)

Als 'ie warm is: gewoon op het startknopje drukken.

Benzinekraan gewoon altijd open laten (op een beetje recente motor).
 
Misschien de choke niet helemaal open gooien? Dat had ik namelijk met mijn XL..
Als ik de choke helemaal open had dan verzoop de motor en kon ik 10 minuten op de kickstarter blijven schoppen voordat hij startte...

Als ik de choke half open had ging het allemaal perfect.
 
Wat wordt er toch altijd weer een hoop onzin verkocht over motoren. Starten met de benzinekraan dicht? Yeah, right.

Kan best. Lukte mij laatst ook. Vond het al vreemd dat ie na een paar 100 meter begon te stotteren. |(

Doe normaal gewoon de kraan open, choke open en starten. Zodra hij dan ook maar even gelopen heeft kan de choke meteen weer dicht.
 
Bij mijn motor kan je in principe niet eens een benzinekraan vinden, zit namelijk verstopt onder tank, dus die draai ik nooit dicht.

Ook op mijn CBR heb ik nooit de kraan dicht gedraaid.

Heel simpel, choke uit, starten zonder gas en hij slaat aan, choke is bij een beetje temp niet eens nodig, en anders gaat die er al af als ik de straat uit draai, hooguit 100 meter.
 
Mijn procedure is ook:
1. choke vol open
2. starten
3. ff. wachten...komt op toeren
4. als 'ie op 2000 toeren zit, choke terug tot net iets boven het stationair toeren
5. handschoenen aan, helm op doen
6. paar keer licht gassen (2000 rpm)
7. choke dicht en karren maar.
 
Yep hetzelfde,
choke open
starten zonder gas te geven
wachten tot een beetje op toeren is
choke weer dicht en rijden maar

Ik heb niet eens een kraantje alleen een knop op mijn kuipdeel om de reserve in te schakelen.
 
Heb ook geen benzinekraan, bij m'n vorige '00 CBR heb ik zelfs de choke nooit gebruikt, zelfs niet bij - 3º in Duitsland.
Volgens de eigenaar van de zaak waar m'n huidige motor vandaan komt moet je je choke wel gebruiken bij het (koud) starten, niet doen zou volgens hem slecht zijn voor je motor.
Volgens mij is dat b.s., maar zijn redenering was : "Hij zit er niet voor niets op !" :?
 
Benzinekraan? Zit er tegenwoordig niet eens meer op. De laatste keer dat ik een benzinekraan heb dichtgedaan is alweer zo'n jaar of 8 geleden.

Hoe dan ook mocht tie ooit eens verzuipen dan choke uiteraard dicht en de gashandle vol open. Gevolg is dan dat er meer luchttoevoer is en de verhouding benzine-lucntmengsel beter is. Als het goed is slaat tie dan gelijk weer aan na een druk op de startknop. :)
 
Moest bij de topictitel aan onderstaand plaatje denken ;) (uiteraard Joe Bar Team)
misc.php


Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/1854/858ff9ce63680590019df922b54e9dbc (ratbike.jpg)​
 
heb later de choke uitgedaan en ben vertrokken. Een kilometer verderop begint de motor te stotteren en slaat vervolgens af.
Jouw probleem heeft nix met de startprocedure te maken volgens mij. Als je nl. een overdosis benzine zou geven verzuipen de bougies meteen en niet na een kilometer rijden, vooral niet als de choke er al de hele tijd af is.

Misschien was de choke er niet helemaal af? Of misschien was het benzine-niveau in de tank niet meer al te hoog? Of een vuiltje dat effe de benzine toevoer verhindert?
:] ride on :]
 
Bedankt voor het meedenken! Ik heb tot nu toe geen problemen meer gehad dus ik kijk het wel aan en ik blijf hem mooi op de ouderwetse manier starten net als de rest van jullie doet. Ik heb geen zin om elke keer de benzine kraan dicht en open te moeten draaien. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan