hoe stel ik het schakel pedaal stangetje?

Van

Die hard MF'er
11 nov 2003
741
0
45
maarssen
en dan bedoel ik dat stangetje van je schakelpedaal naar dat gevalletje wat in je blok verdwijnt.

ik had 'm los gemaakt om de schetsplaat eraf te halen om mijn tailrisers aan te brengen, vandaar.
alleen nu schakelt ie niet zo fijn meer als voorheen..
 

Brutus30

Die hard MF'er
10 mrt 2004
444
0
35
Oisterwijk
Je kunt hem links van het asje halen en een tandje verder zetten. Maar er zit geloof ik ook een stel moertje aan het einde van het stangetje om de lengte te veranderen.
 

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
Volgens mij staat hij nu te slap, als jij met minder goed schakelen minder snel bedoeld dat is. Je kunt dus het stoterstangetje verlengen met de geel omcirkelde moertjes.
Mocht dat aan zijn einde zitten; boeltje weer los halen en alu stukje 1 a 2 kartels (ingaande as) met de klok mee verzetten.
succes ermee.
 

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.036
40
Noord Holland
Zet dan ook een merkstreepje hoe het zat beste is bij de schakelas weer los nemen een een paar tandjes verzetten totdat het schakelarmpje weer voor jou juist staat.
 

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
43
Oss
www.icecoldcomputing.com
Het stukje van het schakelpedaal naar stangetje moet ook een uitslag kunnen maken. Als je het stangetje dus zodanig lang hebt dat dat stukje al onder een redelijk grote hoek staat, dan schakelt-ie niet fijn meer.

In theorie wil je dat bij beide hefboom-dingen de hoek tussen stangetje en hefboom-ding 90 graden is in rust. Maar daar hoort een bepaalde stand van het pedaal bij, en die wil je natuurlijk aan je eigen wensen aanpassen.
 

Johan Roosen

MF'er
8 feb 2004
214
0
Helje
ik heb het schakelpookje ook van het asje gehad en weer afgestelt met het stelstaggetje, zou het dan kunnen dat ie soms uit de versnelling schiet als ie niet goed is afgesteld
 

B6--> TDM850

Die hard MF'er
23 jul 2004
430
0
39
Amersfoort
ik heb het schakelpookje ook van het asje gehad en weer afgestelt met het stelstaggetje, zou het dan kunnen dat ie soms uit de versnelling schiet als ie niet goed is afgesteld
je veranderd echt alleen de stand van je schakelpedaal als je hier mee bezig bent. er wordt dus niks veranderd in je versnellingsbak ofzo waardoor ie ineens anders zou gaan schakelen.
 

B6--> TDM850

Die hard MF'er
23 jul 2004
430
0
39
Amersfoort
Maar wel aan de kracht waarmee de schakelas verdraaid word....
dat is dus totaal niet van toepassing, er is weinig kracht nodig om een motor in een versnelling te zetten. en als ie er in zit dan zit ie erin, als ie dan uit de versnelling schiet is er iets mis met je bak, dit kan nooit aan de stand van je pedaal liggen.
tenzij je het echt verkloot hebt zijn er eigenlijk twee uiterste standen waarin je pedaal kan staan wil je nog fatsoenlijk kunnen schakelen, hierbinnen moet toch iedereen wel een goede afstelling kunnen vinden.
 

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
43
Oss
www.icecoldcomputing.com
dat is dus totaal niet van toepassing, er is weinig kracht nodig om een motor in een versnelling te zetten.
Nou, ik moet anders toch een redelijke tik geven bij mijn ZZR, vooral van 1 naar 2. Het is geen Honda in ieder geval..

tenzij je het echt verkloot hebt zijn er eigenlijk twee uiterste standen waarin je pedaal kan staan wil je nog fatsoenlijk kunnen schakelen, hierbinnen moet toch iedereen wel een goede afstelling kunnen vinden.
Dus moet niet een van beide hefbomen in uiterste stand staan of komen als je schakelt. Als je stangetje en hefboom een hoek maken van 90 graden in rust gaat schakelen stukken beter dan wanneer die hoek maar 45 graden is.

En als de versnelling lastig schakelt na het loshalen/vastzetten van het pookje, dan zou dat best wel eens het probleem kunnen zijn, toch?
 

B6--> TDM850

Die hard MF'er
23 jul 2004
430
0
39
Amersfoort
Nou, ik moet anders toch een redelijke tik geven bij mijn ZZR, vooral van 1 naar 2. Het is geen Honda in ieder geval..Dus moet niet een van beide hefbomen in uiterste stand staan of komen als je schakelt. Als je stangetje en hefboom een hoek maken van 90 graden in rust gaat schakelen stukken beter dan wanneer die hoek maar 45 graden is.

En als de versnelling lastig schakelt na het loshalen/vastzetten van het pookje, dan zou dat best wel eens het probleem kunnen zijn, toch?
ik moet bij m'n tdm ook iets meer kracht zetten dan ik deed bij m'n bandit. dit ligt gewoon aan de motor zelf, schakelpedaal staat goed. je zou precies uit kunnen rekenen hoeveel krachtsverschil tussen 2 standen zou zitten maar ik denk dat dit allemaal gerotzooi in de marge is, je hoeft echt niet 10 keer harder te trappen als je hem iets verdraaid.

zoals ik al zei heb je een minimale kracht nodig om de motor van versnelling te laten wisselen, de stand is van weinig invloed je geeft toch wel genoeg kracht met je voet.
het enige zou kunnen zijn dat je een van beide te ver naar voren hebt gezet, dan zou dus 1 van beide in de uiterste stand komen (dus recht naar voren) waardoor je de versnellingsbak as niet meer kan bewegen. met andere woorden je schakelbeweging wordt dan te kort (as wordt niet ver genoeg gedrukt waardoor ie niet in de volgende versnelling schiet) maar dan moet je het hele zaakje wel heel fout hebben staan.

maar al dat geleuter over hefboowerking enzo is nutteloos, omdat wat ik al zei het verschil in benodigde kracht zo weinig is, of ie nou een hoek van 90 graden maakt of 45.
 

B6--> TDM850

Die hard MF'er
23 jul 2004
430
0
39
Amersfoort
oh ja nog iets, de lengte van het verbindingsstangetje is niet zo veel te varieren. dit is alleen voor de fijnafstelling.
maar als je je schakelpedaal goed hebt staan zal alles vanzelf bijna goed staan. ik bedoel de een zet z'n pedaal misschien een standje hoger en de ander een standje lager, maar echt veel verder omhoog of naar beneden zal niemand doen want dan kan je niet echt fijn meer schakelen. en mijn ervaring is als je het armpje bij de versnellingsbak 1 standje verder zet, je schakelpedaal al behoorlijk omhoog of naar beneden gaat. een hoek van 45 graden zul je dus denk ik nooit halen.