Hoe sterk is een Helm

zzr6001992

MF'er
19 nov 2001
148
0
:( :( godver, m'n helm uit m'n koekblik laten vallen.

Wanneer valt een helm zo hard dat je beter een nieuwe kan kopen? |(
 
Uit een flat, of als je hem rijdend uit je koekblik laat vallen..

Niet te snel druk om maken, als hij gewoon uit je handen ketst is er (buiten de krassen) nix aan de hand.

Wat moet jij trouwens met een helm in de auto? Of ben je een enorm agressieve bestuurder??
 
Heb m'n motor niet bij huis staan, woon in een flat en kan h'm daar niet binnen stallen, dus moet ik altijd eerst naar m'n motor toe rijden met m'n auo.

Gezien mijn rijstijl in de auto denken sommigen overigens dat het beter voor me is om in de auto ook een helm te dragen... *D
 
Uit een flat, of als je hem rijdend uit je koekblik laat vallen..

Niet te snel druk om maken, als hij gewoon uit je handen ketst is er (buiten de krassen) nix aan de hand.

Wat moet jij trouwens met een helm in de auto? Of ben je een enorm agressieve bestuurder??

Of bang voor je schoonmoeder ;)

Een helm kan gelukkig wel een stootje hebben, daar worden ze tenslotte voor gemaakt, en zolang en geen druk op de binnenschaal wordt uitgeoeffend, zoals tijden een crash, is er eigenlijk niets aan de hand. Tenzij de buitenschaal naar z'n moer is uiteraard :)
 
Hoe hard is jouw helm gevallen???
Beetje moeilijk uitleggen.
Mijn vorige helm heb ik ook wel een laten vallen, voor mijn gevoel vrij hard, maar toch geen nieuwe gekocht.
Ten eerste ben ik er van overtuigd, dat een helm best tegen een stootje moet kunnen.
Ten tweede, een helm moet op dezelfde plek, 2 x een impact kunnen verdragen van een bepaalde kracht, dat is een eis voor goedkeuring. Wel eens verhalen gelezen van Arai, dat zij dit een onzinnige
regel vinden, omdat als een helm maar 1 keer een bepaalde klap moet kunnen verwerken, zij de helm veiliger kunnen maken, dat wil zeggen, een helm maken die een grotere impact kan verdragen, echter maar 1 keer.
Maar voor jouw is dit misschien genoeg geruststelling. Ga eens na wat voor klap je hoofd maakt als je met 160 km/u op je plaat gaat, of je helm glipt uit je hand en valt op de grond. En er zit niks in je helm op dat moment, dus ook het foam aan de binnenkant beschadigd niet.
Maar ik was er niet bij, en ik kan niet voor jouw beslissen.
Echter als mijn Arai van F1500,- valt, moet ik wel zeker weten dat die beschadigd is voor ik een nieuwe koop, echter bij Arai kan je je helm laten onderzoeken in geval van dit soort geintjes.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de leverancier moet je je helm volgens mij altijd vervangen na een val/tik. Dus ook als deze van je buddy aflazerd of je hem uit je handen laat vallen. Of dat ook echt nodig is, ik durf het je niet te zeggen. Hangt denk ik van de vaart, de ondergrond en de valplek af. Als je vizier de grootste klap opvangt valt het volgens mij allemaal wel mee.
 
Ben een tijdje geleden met helm op tegen een stalen balk aan gelopen. Kras op de buitenkant (geeft niet), maar hoe zit het met de schaal???

Als er geen zichtbare deuk aan de buitenkant zit valt het mee volgens mij. Heb even geleden een uitzending van het Klokhuis gezien waarin ze helmen testten. Daar werden even een paar splinternieuwe Arai's doorgezaagd... '( '( '(
Anyway, bij de "botsproef" lieten ze een gewicht op de helm donderen. Bij de Arai was de buitenschaal ook gedeukt; dit was ook de bedoeling, want dan kun je tenminste zien dat de helm beschadigd is en dus vervangen moet worden. Dus: als je een goeie helm hebt kun je het waarschijnlijk zien als hij echt beschadigd is.

Ikzelf zit nu - ondanks dat er niets te zien is (en het is wel een Arai) - toch te twijfelen of ik een nieuwe zal kopen...
 
Hoe hard is jouw helm gevallen???
Beetje moeilijk uitleggen.
Mijn vorige helm heb ik ook wel een laten vallen, voor mijn gevoel vrij hard, maar toch geen nieuwe gekocht.
Ten eerste ben ik er van overtuigd, dat een helm best tegen een stootje moet kunnen.
Ten tweede, een helm moet op dezelfde plek, 2 x een impact kunnen verdragen van een bepaalde kracht, dat is een eis voor goedkeuring. Wel eens verhalen gelezen van Arai, dat zij dit een onzinnige
regel vinden, omdat als een helm maar 1 keer een bepaalde klap moet kunnen verwerken, zij de helm veiliger kunnen maken, dat wil zeggen, een helm maken die een grotere impact kan verdragen, echter maar 1 keer.
Maar voor jouw is dit misschien genoeg geruststelling. Ga eens na wat voor klap je hoofd maakt als je met 160 km/u op je plaat gaat, of je helm glipt uit je hand en valt op de grond. En er zit niks in je helm op dat moment, dus ook het foam aan de binnenkant beschadigd niet.
Maar ik was er niet bij, en ik kan niet voor jouw beslissen.
Echter als mijn Arai van F1500,- valt, moet ik wel zeker weten dat die beschadigd is voor ik een nieuwe koop, echter bij Arai kan je je helm laten onderzoeken in geval van dit soort geintjes.

Jeps...bij arai kan je je helm laten onderzoeken...super service :} maar als zij vinden dat je hem beschadigd is krijg je hem ook never nooit meer terug :( verplichten zij je een nieuwe helm te kopen...
 
Jeps...bij arai kan je je helm laten onderzoeken...super service :} maar als zij vinden dat je hem beschadigd is krijg je hem ook never nooit meer terug :( verplichten zij je een nieuwe helm te kopen...


Das geen service, das een hele rare verkoop techniek...
 
tja...als je helm kaduuk is krijg je hem nie meer terug...sim :j pel :P
of je daarna een brommerhelm of een shoei koopt zal hun een zorg zijn...maar je dooie helm kan je vergete...
 
Das geen service, das een hele rare verkoop techniek...

Ze willen blijven garanderen dat de helmen goed zijn. Mocht iemand onderuit gaan het een al besachadigde helm (wat niemand weet misschien) en dus letsel oplopen gaat de naam van Arai al snel naar beneden (los van de claims).

Maar ja, als mensen niets opsturen ter controle...
 
Safety first. Ennuh je hoeft niet weer een Arai te kopen, toch :? Ik ben er iig wel blij mee.
Als ik nou een bizarre helm heb die ik wil laten testen en stel hij voldoet niet. Vind ik het misschien wel leuk om er een 1500 piekies waard kunstwerk van te maken en hem lekker aan de muur hangen of iets dergelijks. Dat ding is van jou en dat zou het dus ook gewoon moeten blijven!
 
Een klein tikje maakt niet zoveel uit.En een paar krasjes ook niet.
Als er een scheur in zit dan zou ik hem vervangen.
Helmen zijn stevig genoeg hoor.
Kunnen wel tegen een stootje.
 
Ik heb me altijd laten vertellen dat een tik op een helm alleen kwaad kan als hij

a hard genoeg is
b er een hoofd op groot voorwerp in zit

Het schijnt namelijk zo te zijn dat de protectie laag onder de buitenschaal het grootste gedeelte van een crash klap opvangt. En zolang dat gedeelte van je helm niet beschadigd is is er dus ook niets aan de hand.

Die binnenschaal kan niet beschadigen door simpelweg een tik op de buitenkant. Er moet namelijk iets in de helm zitten dat de deuk in de binnenschaal veroorzaakt. (correct me if i'm wrong)

[bullshit modus]
Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
[end bullshit modus]
 
als je nou een mooie sticker over de plek van onheil plakt op je helm dan zie je er niets meer van. *D maar je denkt wel:"oh jee, de sticker zit over de zwakke plek."

Dus een heleboel stickers dan misschien? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan