hoe stom kon ik zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het moet gewoon op je kentekenbewijs staan. Dat is wat de wet zegt.
En jurisprudentie is gebaseerd op uitspraken. Die later gebruikt kunnen worden in soortgelijke gevallen. Misschien dat de jurisprudentie hier dan aanpassingen in heeft gemeld, maar, at een keer zo'n soort rechtzaak is gewonnen, is geen garantie voor de toekomst. Desalniettemin had de discussie kunnen worden voorkomen door het op kenteken te hebben, en waarom is dat zo? Juist omdat dat een officieel bewijs is dat je motor op 25 kw staat. (Wil nog niet zeggen dat het zo staat). Een uitdraai officieel document? Nee.

"Aan de aanvrager van een rijbewijs, die blijkens de ten behoeve van hem in het rijbewijzenregister geregistreerde verklaring van rijvaardigheid het praktijk-examen voor de rijbewijscategorie A heeft afgelegd met een motorrijtuig op twee wielen, waarvan de cylinderinhoud meer dan 120 cm3 en het vermogen minder dan 35 kW bedraagt, wordt een rijbewijs A afgegeven dat gedurende twee jaren na de datum van afgifte slechts geldig is voor het besturen van motorrijtuigen van die rijbewijscategorie, waarvan het vermogen niet meer dan 25 kW en tevens niet meer dan 0,16 kW per kg ledige massa bedraagt, en dat na die twee jaren geldig is voor het besturen van motorrijtuigen van die rijbewijscategorie zonder dat van die beperking sprake is."

Ik mag dus een motor met niet meer dan 25KW aan vermogen besturen. Er staat niks over het kentekenbewijs. Dat dat het officiele middel is om het vermogen af te lezen mag dan misschien wel zo zijn, maar het feit dat op het kentekenbewijs niet 25KW staat, veranderd niks aan het feit dat de fiets wel degelijk 25KW is.

Misschien dat je een andere boete kunt krijgen voor het niet in orde hebben van je papieren, maar ik heb gewoon het rijbewijs voor het besturen van deze motor. Dat is ook bevestigd in die uitspraak, als ik het me goed herinner.
 
"Aan de aanvrager van een rijbewijs, die blijkens de ten behoeve van hem in het rijbewijzenregister geregistreerde verklaring van rijvaardigheid het praktijk-examen voor de rijbewijscategorie A heeft afgelegd met een motorrijtuig op twee wielen, waarvan de cylinderinhoud meer dan 120 cm3 en het vermogen minder dan 35 kW bedraagt, wordt een rijbewijs A afgegeven dat gedurende twee jaren na de datum van afgifte slechts geldig is voor het besturen van motorrijtuigen van die rijbewijscategorie, waarvan het vermogen niet meer dan 25 kW en tevens niet meer dan 0,16 kW per kg ledige massa bedraagt, en dat na die twee jaren geldig is voor het besturen van motorrijtuigen van die rijbewijscategorie zonder dat van die beperking sprake is."

Ik mag dus een motor met niet meer dan 25KW aan vermogen besturen. Er staat niks over het kentekenbewijs. Dat dat het officiele middel is om het vermogen af te lezen mag dan misschien wel zo zijn, maar het feit dat op het kentekenbewijs niet 25KW staat, veranderd niks aan het feit dat de fiets wel degelijk 25KW is.

Misschien dat je een andere boete kunt krijgen voor het niet in orde hebben van je papieren, maar ik heb gewoon het rijbewijs voor het besturen van deze motor. Dat is ook bevestigd in die uitspraak, als ik het me goed herinner.

Hij is niet volgens goed gekeurde methode verlaagd naar 25kw. Geen 2e type goedkeuring. Zelfde verhaal als E-keurmerk en dempers. M.a.w. je verhaal boven gaat niet op :) want geen "keurmerk". Dempers kunnen ook binnen de geluidsnorm zitten, maar geen e-keurmerk is geen e-keurmerk hoe lang je er ook over discussieerd.

De uitspraken van de rechter tot daaraan toe. Maar je was het niet met me eens natuurlijk, dat het beter is om hem 25kw op kenteken te hebben en al dit gezever niet te hoeven doorstaan. M.a.w. dat er dus geen discussie mogelijk zou zijn.
 
Hij is niet volgens goed gekeurde methode verlaagd naar 25kw. Geen 2e type goedkeuring. Zelfde verhaal als E-keurmerk en dempers. M.a.w. je verhaal boven gaat niet op :) want geen "keurmerk". Dempers kunnen ook binnen de geluidsnorm zitten, maar geen e-keurmerk is geen e-keurmerk hoe lang je er ook over discussieerd.

De uitspraken van de rechter tot daaraan toe. Maar je was het niet met me eens natuurlijk, dat het beter is om hem 25kw op kenteken te hebben en al dit gezever niet te hoeven doorstaan. M.a.w. dat er dus geen discussie mogelijk zou zijn.

Ik ben het met je eens dat het beter is de 25KW op je kenteken te hebben, dan ben je van al het gezeiks af.

Ik ben het er echter niet mee eens dat het tegen de wet is als het niet op het kenteken staat.
 
Er is een verschil tussen niet kloppende kentekens en een flinke boete + aantekening in je geschiedenis krijgen voor het rijden zonder rijbewijs. Je hebt namelijk wel een rijbewijs voor het rijden op die motor. Echter kloppen de kentekengegevens niet.
 
Het moet gewoon op je kentekenbewijs staan. Dat is wat de wet zegt.
En jurisprudentie is gebaseerd op uitspraken. Die later gebruikt kunnen worden in soortgelijke gevallen. Misschien dat de jurisprudentie hier dan aanpassingen in heeft gemeld, maar, at een keer zo'n soort rechtzaak is gewonnen, is geen garantie voor de toekomst. Desalniettemin had de discussie kunnen worden voorkomen door het op kenteken te hebben, en waarom is dat zo? Juist omdat dat een officieel bewijs is dat je motor op 25 kw staat. (Wil nog niet zeggen dat het zo staat). Een uitdraai officieel document? Nee.

Ik heb eigenlijk geen zin om hier een eindeloze welles nietes discussie te voeren.
Ik heb het bericht geplaatst om mensen een heads-up te geven en daarbij vraag ik me vooral af wat me straks te wachten staat en wat ik allemaal kan doen.
 
Hij is niet volgens goed gekeurde methode verlaagd naar 25kw. Geen 2e type goedkeuring. Zelfde verhaal als E-keurmerk en dempers. M.a.w. je verhaal boven gaat niet op :) want geen "keurmerk". Dempers kunnen ook binnen de geluidsnorm zitten, maar geen e-keurmerk is geen e-keurmerk hoe lang je er ook over discussieerd.

De uitspraken van de rechter tot daaraan toe. Maar je was het niet met me eens natuurlijk, dat het beter is om hem 25kw op kenteken te hebben en al dit gezever niet te hoeven doorstaan. M.a.w. dat er dus geen discussie mogelijk zou zijn.

rijd nooit te hard denk ik? overtreed geen regels
geloofd heilig in alles wat de staat hem oplegd?

denk het niet he
die regel van 25kw is gewoon crap, de meeste motoren, iig de betaalbare, zijn niet op kenteken te krijgen... rdw zou iets anders moeten uitvinden, dat er ook op uitdraai een kenteken ala 25 kw kan afgegeven worden. laat dat hele proces lekker 350 euro kosten, komt een stuk dichterbij in totale kosten dan de huidige situatie

TS: ik denk dat je best een kans hebt op winst... de motor is immers gewoon afgevoerd naar legale hoeveelheden dus een rijbewijs heb je ervoor!
het enige wat ik kan bedenken is een administratieve fout en een bijbehorende boete....
maar ik ben geen rechter of specialist ofzo hoor :)
 
rijd nooit te hard denk ik? overtreed geen regels
geloofd heilig in alles wat de staat hem oplegd?

denk het niet he
die regel van 25kw is gewoon crap, de meeste motoren, iig de betaalbare, zijn niet op kenteken te krijgen... rdw zou iets anders moeten uitvinden, dat er ook op uitdraai een kenteken ala 25 kw kan afgegeven worden. laat dat hele proces lekker 350 euro kosten, komt een stuk dichterbij in totale kosten dan de huidige situatie

TS: ik denk dat je best een kans hebt op winst... de motor is immers gewoon afgevoerd naar legale hoeveelheden dus een rijbewijs heb je ervoor!
het enige wat ik kan bedenken is een administratieve fout en een bijbehorende boete....
maar ik ben geen rechter of specialist ofzo hoor :)

Gaat ie zo doen :')

Begrijpend lezen leert dat ik het over iets hebt wat wettelijk niet is toegestaan. Daar gaat de discussie over. Net zoals te hard rijden ook niet mag, wettelijk vastgelegd. De discussie gaat niet erover dat ik het slecht onverantwoordelijk etc vind. Oftewel als je iemand wilt moraalridderen (Want dat impliceer je) doe het op het goeie moment. Nu heb ik voor jou in de aanbieding:
helaas-pindakaas_copy.jpg



Maar om nog enig van toepassing zijn voor het topic: Neem je leermoment, en probeer met voorgaande rechtzaken je voordeel te behalen.
 
Ik heb eigenlijk geen zin om hier een eindeloze welles nietes discussie te voeren.
Ik heb het bericht geplaatst om mensen een heads-up te geven en daarbij vraag ik me vooral af wat me straks te wachten staat en wat ik allemaal kan doen.

Sorry :)

Maar ik zou het dus sowieso aanvechten, bezwaar maken kost niks, beroep geloof ik ook nog niet. Weet het niet zeker, dus moet je even googlen of bij het juridisch loket vragen als je zekerheid wilt.

Veel succes in elk geval!
 
Gaat ie zo doen :')

Begrijpend lezen leert dat ik het over iets hebt wat wettelijk niet is toegestaan. Daar gaat de discussie over. Net zoals te hard rijden ook niet mag, wettelijk vastgelegd. De discussie gaat niet erover dat ik het slecht onverantwoordelijk etc vind. Oftewel als je iemand wilt moraalridderen (Want dat impliceer je) doe het op het goeie moment. Nu heb ik voor jou in de aanbieding:
[afbeelding]


Maar om nog enig van toepassing zijn voor het topic: Neem je leermoment, en probeer met voorgaande rechtzaken je voordeel te behalen.


my bad, dat was nou ook weer niet de bedoeling, dan had ik het wel gezegd...

ik bedoel meer, ja leuk die wet is er idd maar een rechter heeft al eens anders bepaald... in mijn ogen is dat een dienaar van de wet die zegt dat de wet gewoon niet (meer) klopt
en gelukkig zijn er een hoop dingen in nl die niet mogen maar ook niet strafaar zijn...
file rijden, E- keurmerk worden niet vaak boetes voor gegeven enz...

Hij is niet volgens goed gekeurde methode verlaagd naar 25kw. Geen 2e type goedkeuring.
dat is wat je zegt... en dat is nou juist het kromme ervan, er zijn niet veel goedkope (en dus oude) motoren die zo'n type goedkeuring hebben, dat is de reden waarschijnlijk voor de rechter geweest om hem geen boete te geven, of in ieder geval 1 van de redenen..
 
Aan de ene kant is het onlogisch, maar van de andere kant: ze moeten ergens een grens trekken.

Verzekeringstechnisch kan het altijd ook nog een probleem zijn. Niet veel verzekeraars accepteren het. Eigenlijk alleen KNMV. Heb een aantal verzekeraars afgebeld (werk bij een assurantiekantoor) om informatie in te winnen.
Om al dit soort dingen te voorkomen: gewoon een motor zoeken met 2e typegoedkeuring en zorgen dat het op kenteken staat --> Ook al heb je gelijk, haal het maar eens.
 
een uitdraai van een dynobank word gezien als een moment opnamen en is niet erkend door de rwd en daarom zit je gewoon zonder geldig rijbewijs op een zware motor. dat zijn de regels en daar kun je gewoon niet omheen. je kunt het risico nemen omdat je jou motor niet op 25 kw kunt krijgen, maar dan weet je wat er kan gebeuren.

en alsnog mag die regeling van me de stront in zakken


maar ik had wel een ander vraagje,

heeft iemand er ervaring met het volgende, of ken je iemand die het heeft gehad?

dat je motor op 24kw staat op het kenteken, maar dat de motor zelf wel vol vermogen heeft 40.1kw. en dat iemand daarom gepakt is en er problemen mee heeft gehad, na een ongeluk of een controle.

ik heb nog nooit gehoord dat de politie een rollerbank had voor 25 kw motoren namenlijk.

mercie bedankt!
 
mijn rij instructeur zei dat ik prima op volvermogen kon gaan rijden met mijn SV, als hij op kenteken maar op 25kw staat. Bij huis-tuin-en-keuken aanrijdinkjes wordt het vermogen niet eens gecheckt volgens hem.

Persoonlijk vind ik het het risico niet waard.. maar mocht ik op vol vermogen willen rijden en er gebeurt iets, dan laat ik het wrak toch bij mij thuis brengen. Dan zou ik er dan ff de 25kW CDI weer in prikken. kwestie van 5 minuten werk :P

dit geldt natuurlijk niet voor veel andere fietsen :P
 
Dat 25kw op kenteken zetten en vervolgens voor vermogen vind ik al helemaal niks.

Je CDI er weer in prikken? Juist, en als je nou niet eens je armen kan bewegen na een ongeluk? Als je uitgaat van het ergste geval, dan kunnen ze zo zien dat hij niet 25 kw is. Daar kunnen ze gewoon een specialist naar laten kijken.

EN rollerbank voor 25 kw nee? Maar ze kunnen hem toch op iedere willekeurige bank vermogen testen.

Iig, ik heb gewoon toendertijd mijn 25kw uitgezeten. Eerst maar leren rijden :)
 
Laatst bewerkt:
mijn rij instructeur zei dat ik prima op volvermogen kon gaan rijden met mijn SV, als hij op kenteken maar op 25kw staat. Bij huis-tuin-en-keuken aanrijdinkjes wordt het vermogen niet eens gecheckt volgens hem.

Persoonlijk vind ik het het risico niet waard.. maar mocht ik op vol vermogen willen rijden en er gebeurt iets, dan laat ik het wrak toch bij mij thuis brengen. Dan zou ik er dan ff de 25kW CDI weer in prikken. kwestie van 5 minuten werk :P

dit geldt natuurlijk niet voor veel andere fietsen :P

Het zou kunnen ja, maar heb je het echt nodig?

Ik haal nog meer dan genoeg plezier uit me 25kW, gewoon de bochtjes zoeken. Rijd eerst de schaamrandjes er maar af voordat je begint met 'ik ben echt mijn 25kW beu, ik heb meer nodig'...
Al is het soms wel handig met inhaalmanoeuvres :Y
 
Zoals ik al zei vind ik het ook niet nodig hoor
bochtenwerk is toch veel leuker dan hard recht door en met die 25kW CDI erin raak je net zo makkelijk je rijbewijs kwijt..

*stiekem is V-Twin Kevin een poser en rolt hij alleen al gassend langs de terasjes*
 
Zoals ik al zei vind ik het ook niet nodig hoor
bochtenwerk is toch veel leuker dan hard recht door en met die 25kW CDI erin raak je net zo makkelijk je rijbewijs kwijt..

*stiekem is V-Twin Kevin een poser en rolt hij alleen al gassend langs de terasjes*

Posen *O* *O*

Maar heb jij heel toevallig op het puchforum gezeten? Kevin met een sv op 25kW laat een belletje rinkelen namelijk :Y
 
"Aan de aanvrager van een rijbewijs, die blijkens de ten behoeve van hem in het rijbewijzenregister geregistreerde verklaring van rijvaardigheid het praktijk-examen voor de rijbewijscategorie A heeft afgelegd met een motorrijtuig op twee wielen, waarvan de cylinderinhoud meer dan 120 cm3 en het vermogen minder dan 35 kW bedraagt, wordt een rijbewijs A afgegeven dat gedurende twee jaren na de datum van afgifte slechts geldig is voor het besturen van motorrijtuigen van die rijbewijscategorie, waarvan het vermogen niet meer dan 25 kW en tevens niet meer dan 0,16 kW per kg ledige massa bedraagt, en dat na die twee jaren geldig is voor het besturen van motorrijtuigen van die rijbewijscategorie zonder dat van die beperking sprake is."

Ik mag dus een motor met niet meer dan 25KW aan vermogen besturen. Er staat niks over het kentekenbewijs. Dat dat het officiele middel is om het vermogen af te lezen mag dan misschien wel zo zijn, maar het feit dat op het kentekenbewijs niet 25KW staat, veranderd niks aan het feit dat de fiets wel degelijk 25KW is.

Misschien dat je een andere boete kunt krijgen voor het niet in orde hebben van je papieren, maar ik heb gewoon het rijbewijs voor het besturen van deze motor. Dat is ook bevestigd in die uitspraak, als ik het me goed herinner.

Dit, en aanvoeren dat het kenteken ook geen sluitend bewijs geeft. Je kan immers, wat vele ook doen, de begrenzing uit je 25kw ninja of gsx-r slopen en voila, een 130pk brommer die volgens het kenteken legaal is. :+

Boete voor foutive papieren is terecht, maar meer ook niet.
 
Dit, en aanvoeren dat het kenteken ook geen sluitend bewijs geeft. Je kan immers, wat vele ook doen, de begrenzing uit je 25kw ninja of gsx-r slopen en voila, een 130pk brommer die volgens het kenteken legaal is. :+

Boete voor foutive papieren is terecht, maar meer ook niet.

dat is ook waar ik op hoop maar de 350 euro ligt klaar, ik leg gewoon uit hoe het is gegaan en dan zien we wel.
kan het alleen maar mee vallen en mijn huidige motor gaat binnenkort in de verkoop beetje jammer maar helaas, dan maar een snellere 25kw kopen .. (hoezo cynisch!?)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan