hoe stom kon ik zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

remotesunset

Die hard MF'er
27 jun 2009
800
0
Kampen (Overijssel)
beste mede-forummers,

na ruim een jaar 25kw rijden heb ik het voor elkaar een persoonlijke afspraak om bij de officier van justitie te komen B|

ik ga hier niet over zitten janken en betaal straks de boete gewoon want ik heb altijd geweten dat als ik een controle zou krijgen ik misschien wel een boete zou kunnen krijgen.

wat is er gebeurt? nou niet zo heel veel eigenlijk ik heb mijn motor op een uitdraai laten verzekeren en toen dacht ik prima daar ben ik klaar mee lekker rijden maar helaas ziet de Nederlandse justitie dit anders.

ik ben aangehouden in een fuik en daar zijn mijn gegevens gecontroleerd daarin stond dus niet dat mijn motor 25kw was.
ik moet nog voorkomen en ik zal proberen om mijn verhaal daar te doen en alles netjes uit te leggen maar rijden op een uitdraai is voor mij afgelopen.

ik post dit bericht om iedereen die op een uitdraai rijd, misschien toch even het stapje te laten nemen om je motor op kenteken 25kw te krijgen, want hoewel ik nog geen boete heb
denk ik dat er niemand is die voor zijn lol naar de rechter gaat en voor zijn lol zijn eigen motor op een aanhanger gaat tillen terwijl hij een drukke dag heeft.


Groeten,

Tim
 
Oke nu weet ik dus weer waarom ik per se op kenteken wil begrenzen....


maar heel veel succes Tim
 
Goed dat je het even neerzet want iedereen roept dat dit 'ook wel goed is'

Ben benieuwd wat de OVJ gaat zeggen
 
Dr is hier een topic van iemand te vinden waar staat dat diegene zo'n rechtzaak heeft gewonnen.. Ik zou die ff proberen te vinden als ik jou was :P. Kan altijd helpen om daar naar te verwijzen :)
 
Op knmv staat geloof ik het verhaal, en het heeft ook in MotorMagazine gestaan, misschien die 2 even mailen?

Er bestaat dus een zaak waarin dit gewonnen is, als je een advocaat neemt, win je geheid!

Succes.

EDIT: Het kwam erop neer dat de betreffende agent er niet alles aan gedaan had om te onderzoeken of de motor echt 25kw was, oid.
 
Laatst bewerkt:
Ahhhh dit meen je niet, wat is de nederlandse politie toch verschrikkelijk sneu... Of eigenlijk politiek (de agent doet gewoon zn werk).

Oke, het zijn de regels, en je was dus in overtreding. Maar waar hebben we het over? Je kan toch even de straat op en neer en zelf bedenken dat het 25kW is...
En als je ook goed verzekerd bent, wat zeiken ze dan :?:?

Ik wens je veel succes, en inderdaad die oude rechtzaak erbij halen. Even zoveel mogelijk erbij halen (KNMV, het motorblad waar het instond, refereer misschien ook naar de persoon zelf etc)...
 
Het is maar net wie je treft denk ik, van die dienders. Het wordt eens tijd dat regelgeving in de 'geest' van de wet wordt gehandhaafd, en niet altijd naar de letter. Veel succes en laat horen hoe het afloopt! Kan een ander misschien ook zijn voordeel (aldanniet) mee doen.
 
ik ga gewoon vertellen hoe het geregeld is ik was me eigenlijk van geen kwaad bewust.
ik heb er netjes voor gezorgt dat ik verzekerd was een langzame motor gekocht zodat die mooi op 25kw kon komen te staan etc.

ik zou het alleen erg jammer vinden als ik straks een boete zou krijgen voor het rijden zonder rijbewijs ... ik heb immers dezelfde rijopleiding gehad als iemand die op een vol vermogen motor rijd en dan is mijn motor in werkelijkheid ook nog 25kw ...
 
Omg dat meen je niet, ga morgen voor mn rijbewijs en daarna dacht ik zorgenloos plaats te kunnen nemen op mijn R6 25kw op uitdraai. De dealer vertelde mij dat een R6 teruggevoerd kon worden op kenteken, toen ik er een gekocht had bleek dit een foutje te zijn! Heel fijn, maar hij zei ook dat ze hem op uitdraai konden terugvoeren en dat dit verder geen enkel probleem was! Klopt dus niets van begrijp ik? Morgen eerst mn verzekering maar eens bellen. Echt super dit.
 
Tim,

Zo stom vind ik het niet van jou hoor. Dat je op kenteken niet als 25kw staat geregistreerd, wilt niet zeggen dat het niet zo is. Bureaucratisch gezeik rondom die regeling. :r

Als je eerlijk aan de rechter vertelt welke maatregels jij hebt genomen om je motor 25kw te maken, al dan niet op papier ivm bijvoorbeeld het ontbreken van een 2e typegoedkeuring, dan maak je lijkt mij nog een redelijke kans.


Daarnaast vind ik dat de blauwpetten wel eens boeven mogen vangen ipv onschuldige burgers pesten. :(
 
vraag aan de inbouwer van het 25kw verhaal de details en zorg dat je die kunt overleggen aan de rechter, een ondertekende verklaring van de dealer met de uitdraai om te bewijzen dat hij toch echt 25 kw is kan helpen, zeker als die de motor na de aanhouding nog heeft gezien en weet dat hij nog steess begrensd is

dit zorgt ervoor dat is bewezen dat de motor idd op 25 kw stond alleen dat het niet op het kenteken staat...

mischien hier vragen, het lokale juristen topic... die weten mischien het casenummer van de genoemde zaak zelfs te achterhalen waarmee je de rechter kan laten zien dat het eerder is vrijgesproken
 
vraag aan de inbouwer van het 25kw verhaal de details en zorg dat je die kunt overleggen aan de rechter, een ondertekende verklaring van de dealer met de uitdraai om te bewijzen dat hij toch echt 25 kw is kan helpen, zeker als die de motor na de aanhouding nog heeft gezien en weet dat hij nog steess begrensd is

dit zorgt ervoor dat is bewezen dat de motor idd op 25 kw stond alleen dat het niet op het kenteken staat...

mischien hier vragen, het lokale juristen topic... die weten mischien het casenummer van de genoemde zaak zelfs te achterhalen waarmee je de rechter kan laten zien dat het eerder is vrijgesproken

De agenten daar heb ik niks slechts over hoor hele aardige lui die gewoon het boekje volgen, ik ben alleen stom verbaast dat ik voor de rechter moet komen met een motor die 25 kw is.

op het moment van aanhouden kon ik geen uitdraai laten zien maar wel aantonen dat de motor fysiek niet meer vermogen kan leveren het gas heveltje op mijn carb word namelijk letterlijk bij 3/4 gas gestopt dit zat erop toen ik op mijn motor werd aangehouden en is niet heel gemakkelijk te verwijderen.

ik neem morgen contact op met mijn verzekering unive en ik zal één dezer dagen nog maals een uitdraai laten maken zodat ik kan laten zien dat de motor vorig jaar 25kw is en dat nu nog steeds is.
dat het niet bekent is bij de RDW dat klopt daar heb ik alleen nooit bij stil gestaan. mijn verzekering heeft mij namelijk zwart op wit aangeleverd in een speciale clausule dat mijn motor word verzekerd bij een ongeval ondanks dat het vermogen anders vermeld staat bij de RDW.

Waar ik misschien nog wel het meest van baal is dat ik nu een hele boel gezeik over me heen krijg en vervolgens zelf alles moet zien te regelen.

voor mij is het uitdraai verhaal nu dus over en ik zal door gaan op een motor die op kenteken 25kw is dit was ik al van plan maar nu gaat het even iets rapper dan geplant.
 
Hoe je het ook wend of keert.

Op uitdraai is niet volgens de regels.

Of het juist is, dat is een ander verhaal.

Ook daarom had ik perse op kenteken laten zetten. = Geen discussie mogelijk, of naar mazen zoeken.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2
 
Toeval... en pech.. ik ben er vandaag ook onder andere voor aangehouden (geen papiercontrole :X)...

Het verschil is, je rijdt op uitdraai die de verzekering accepteert. De verzekering gaat hier dus mee akkoord, dit staat echter los van je kentekenbewijs is mij door de agenten verteld. Ik ben ook niet bekeurd voor het onverzekerd rondrijden, maar voor het rijden zonder geldig rijbewijs. De papieren van de motor geven namelijk nog steeds aan dat de motor een zware motorfiets betreft. Ook ik had geen uitdraai bij me en heb aangeboden deze door iemand te laten brengen, dit had echter geen zin.

Ik werd een beetje prikkelig, en vertelde dus dat als ik een hayabusa kocht, deze op kenteken op 25kw zet en hem daarna ontgrens en ik word aangehouden met hoge snelheid.. dat ze er niks tegen in te brengen hebben. Het slaat tenslotte op kenteken. Echter was mijn agent er totaal niet zeker van, hij vroeg zelfs wat de top was :? wat overrompelt zei ik dat ik daar geen uitspraak over deed. Ook heeft hij 2 foto's gemaakt van mijn motor van het motorblok :')

De OVJ beslist hierover, en de agent vertelde me dat het rond de 280 euro ging kosten. Ik heb begrepen dat dit nog wel een overtreding is en geen misdrijf, echter heb ik ook inmiddels een art.5 op de kerfstok wat zeker niet mee zal werken. Echter werd mij bevestigd door de agent dat de OVJ mijn rijbewijs niet in kon nemen door deze overtreding.

Ik ben benieuwd, maar vrees voor wat grovere maatregelen '(
 
Ik denk eerlijk gezegd dat in beroep gaan veel moeite en tijd kost zonder enig resultaat. Het kentekenbewijsverhaal is doorslaggevend. Of er moet een 'standaard' brief zijn (wat wel is op flitsservice staat) waar je er mee onderuit kan komen. Of je moet proberen te bewijzen dat de kentekengegevens niet kloppen met de motor in plaats van rijden zonder rijbewijs.
 
Laat ik mij maar niet uit over de politie, maar ik ben binnen 10 maanden af van die kut regel.

Wat een zeik land af en toe, hoop dat het goed afloopt voor je!
 
Jou omstandigheden zijn iets anders dan in het bericht. Jij hebt namelijk geen papieren bij je waarin staat dat de motor 25 kw. De agent had aan niets kunnen zien dat de motor 25 kw was.
 
Ik heb aangeboden iemand de papieren te komen laten brengen, dit was echt niet nodig volgens de agent. Het staat immers niet op het kenteken (hadden zij opgevraagd).
 
Gelukkig zijn de boetes die de politie uitschrijft niet de wet, maar hun (soms erg luie) interpretatie ervan.

Hier is al jurisprudentie over, dat het niet op het kenteken staat wilt niet meteen zeggen dat je strafbaar bezig bent.

Jou omstandigheden zijn iets anders dan in het bericht. Jij hebt namelijk geen papieren bij je waarin staat dat de motor 25 kw. De agent had aan niets kunnen zien dat de motor 25 kw was.

Had je verder ook geen uitdraai bij dan?
 
Hoe je het ook wend of keert.

Op uitdraai is niet volgens de regels.

Of het juist is, dat is een ander verhaal.

Ook daarom had ik perse op kenteken laten zetten. = Geen discussie mogelijk, of naar mazen zoeken.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2

En waar baseer je op dat het niet volgens de regels is? Omdat er een bon wordt uitgeschreven dus :z

Het is al vaker besproken en jurisprudentie bevestigd het, kijken of het kentekenbewijs 25KW weergeeft is niet voldoende, het gaat erom dat de motor 25KW is.

En nee jurisprudentie is geen maas in de wet, het is de uitleg van de wet.
 
En waar baseer je op dat het niet volgens de regels is? Omdat er een bon wordt uitgeschreven dus :z

Het is al vaker besproken en jurisprudentie bevestigd het, kijken of het kentekenbewijs 25KW weergeeft is niet voldoende, het gaat erom dat de motor 25KW is.

En nee jurisprudentie is geen maas in de wet, het is de uitleg van de wet.

Het moet gewoon op je kentekenbewijs staan. Dat is wat de wet zegt.
En jurisprudentie is gebaseerd op uitspraken. Die later gebruikt kunnen worden in soortgelijke gevallen. Misschien dat de jurisprudentie hier dan aanpassingen in heeft gemeld, maar, at een keer zo'n soort rechtzaak is gewonnen, is geen garantie voor de toekomst. Desalniettemin had de discussie kunnen worden voorkomen door het op kenteken te hebben, en waarom is dat zo? Juist omdat dat een officieel bewijs is dat je motor op 25 kw staat. (Wil nog niet zeggen dat het zo staat). Een uitdraai officieel document? Nee.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan