Hoe strak hoort een een leren combi te zitten?

Ericx

Die hard MF'er
19 okt 2002
807
15
Westland
MF'ers,

Ik heb op de beurs een leren SPIDI combi (foto) gekocht.
Iedereen wist me te vertellen dat deze strak horen
te zitten. Wordt vanzelf soepel(er).
Zaterdag even :] . Valt niet mee! Wat zit dat strak zeg.
Ben ik niet gewend. Ik droeg anders altijd een
leren broek en een textiel motor jas.
De broek gaat wel, maar de jas zit strak.

Opstappen was al lastig, benen buigen gaat zwaar,
voorover op je tank liggen valt niet mee, glijdt
op je zadel.
Aan en uitkleden moeilijk. Ik vraag me af hoe lang
zoiets duurt voor dat het 'bruikbaar' wordt.
Ik heb nu pas een uur gereden.

Hier zullen vele een leren pak hebben, dus graag
jullie reaktie of tips :}

Eric
 
foto:

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/14583/3520639b7112c5e1a6c0faffd3deaef8 (spidi-viper.jpg)​
 
Bij mij zat hij ook strak in begin.Had ook moeite met opstappen en al die andere dingen maar na een paar keer rijden dan gaat het vanzelf beter.Het leer wordt soepeler en ook het opstappen e.d.

Leuk pak trouwens
 
full


Mooi pak :)
 
Zijn meerdere topics over...gaat zeker beter zitten, mijn broek kon ik bijna niet uittrekken zonder hulp toen-ie nieuw was. Maar nu (1000 km later) zit-ie als gegoten...

Koz
 
Tja, ik heb een beetje verstand van leer dus daar komt ie:

Leer is een natuurprodukt en is eigenlijk gewoon een huid van een beest. Vaak wordt rund gebruikt voor motorpakken. Deze huid wordt bewerkt door allerlei verschillende stoffen op de huid los te laten zodat ie zacht en soepel blijft. Daarom is invetten met een vettige substantie een keer per jaar aan te raden. Ook helemaal afhankelijk van of je hem op je droge zolder hangt of in je vochtige schuur.

Het leer laat zich makkelijker verwerken als het nat is. Bekleding van meubels bijvoorbeeld worden nat verwerkt en krijgen na droging de juiste pasvorm.

Er is dus maar 1 tip. Trek je pak aan. Laat je vrouw/man, kind , buurvrouw of schoonmoeder je een beetje natspuiten met water en geef gas. ( of blijf er gewoon in racehouding opzitten... :] ) Het is belangrijk dat je het leer goed tot in de hele huid nat hebt. Je kunt hem ook eerst natmaken en dan aantrekken.

Na een half uurtje zit ie als gegoten en is het leer op de strakzittende plaatsen uitgerekt. Als je rijd rij je jezelf en je pak droog. Kijk wel uit dat je niet verkouden word.

Succes !

Bij mijn IXS jasje werd het gewoon een regenbui op mijn kop die het goed deed laten zitten. Ook een optie.....
 
Tja, ik heb een beetje verstand van leer dus daar komt ie:

Leer is een natuurprodukt en is eigenlijk gewoon een huid van een beest. Vaak wordt rund gebruikt voor motorpakken. Deze huid wordt bewerkt door allerlei verschillende stoffen op de huid los te laten zodat ie zacht en soepel blijft. Daarom is invetten met een vettige substantie een keer per jaar aan te raden. Ook helemaal afhankelijk van of je hem op je droge zolder hangt of in je vochtige schuur.

Het leer laat zich makkelijker verwerken als het nat is. Bekleding van meubels bijvoorbeeld worden nat verwerkt en krijgen na droging de juiste pasvorm.

Er is dus maar 1 tip. Trek je pak aan. Laat je vrouw/man, kind , buurvrouw of schoonmoeder je een beetje natspuiten met water en geef gas. ( of blijf er gewoon in racehouding opzitten... :] ) Het is belangrijk dat je het leer goed tot in de hele huid nat hebt. Je kunt hem ook eerst natmaken en dan aantrekken.

Na een half uurtje zit ie als gegoten en is het leer op de strakzittende plaatsen uitgerekt. Als je rijd rij je jezelf en je pak droog. Kijk wel uit dat je niet verkouden word.

Succes !

Bij mijn IXS jasje werd het gewoon een regenbui op mijn kop die het goed deed laten zitten. Ook een optie.....

Ik lees dat je verstand hebt van leer, kan een tweedehands pak van 10 tot 15 jaar oud die te strak zit ook nog laten passen op die manier of rekt dit niet meer. :?
 
Ik zou m in ieder geval eens goed in een vettig lederonderhoudsmiddel zetten. dit een paar nachten laten in trekken en dan eens nat maken en aantrekken. Baad het niet, schaad het niet..

Ben je dikker geworden of is ie altijd te klein geweest....
 
Ik zou m in ieder geval eens goed in een vettig lederonderhoudsmiddel zetten. dit een paar nachten laten in trekken en dan eens nat maken en aantrekken. Baad het niet, schaad het niet..

Ben je dikker geworden of is ie altijd te klein geweest....

Nee, niet dikker of te klein, maar ik ben op zoek naar een oud pak en als ik 1 vind die een beetje krap is, kan dit op die manier passend gemaakt worden.
 
Op maandag 24 februari 2003 22:21 schreef CBRink600sp het volgende:
heel lulverhaal over dooie koeien
[herkenmodus]
HEE brink is ook online....
[/herkenmodus]

ik had hetzelfde maar had echt geen zin om lang met een kl*te zittend pak te rijden, dus lekker een maatje groter gehaald, en geen seconde spijt gehad :P
 
heb overlaatst ook een spidi pak gekocht, zat in het begin echt klote, heb hier trouwens een topic over geopend, achter 1500 km rijden begint het nu echt goed te zitten , past zich volledig aan aan je lichaam, geloofde het ook nie , maar het is wel zo. Niks van aantrekken, gewoon rijden.... *D
 
als je een pak van iemand anders moet kopen moet je wel uitkijken dat de rek er niet een beetje uit is. als het een oude is en vaak gedragen is ie natuurlijk wel helemaal op maat gekomen van de huidige drager....
 
Op maandag 24 februari 2003 22:51 schreef Lennovich het volgende:
zat in het begin echt klote, achter 1500 km rijden begint het nu echt goed te zitten , past zich volledig aan aan je lichaam, geloofde het ook nie , maar het is wel zo. Niks van aantrekken, gewoon rijden.... *D

waarschijnlijk heb je al wat zweet ( lichaamsdampen) in je pak zitten, die zorgen er ook voor dat je pak goed gaat zitten. Dit verklaard ook namelijk dat iedereen zegt dat je pak na langer dragen beter gaat zitten !
1500 km is in ieder geval minimaal 10 uur rijplezier... :] door natmaken kun je het wat versnellen als het echt onkomfortabel is
 
ik had hetzelfde maar had echt geen zin om lang met een kl*te zittend pak te rijden, dus lekker een maatje groter gehaald, en geen seconde spijt gehad :P
[/quote]

wanneer reageer je eens op emails over vro kursussen..........
 
mn broek zit niet zo strak O-) maar mn jack weer wel, alhoewel dat ook wel weer meevalt.
het zit gewoon goed, goed als ik in "race houding" zit en iets minder als ik rechtop zit.
het lijkt me dat dit gewoon goed is, het zit niet op alle plaatsen super strak zodat ik niet eens kan bewegen...
aleen de broek zou nog moeten worden aangepast, verheul rekent hiervoor tussen de 125 en 175 euro!! |( :( dit vind ik wel erg overdreven
 
Bedankt MFers! :}

Joepie! Komend weekend wordt er regen voorspeld. Kan ik
het meteen :] !

Mocht Piet Paulusma het toch een keer goed hebben, laat ik mijn
vrouw en dochter mij helemaal nat gooien.

Komend weekend zal ik die 1500km net niet halen *D

Groeten,
Eric
 
Ik heb dus ook zo'n pak wat veel te strak zit. Nu na 3 jaar nog steeds te strak.
Ik heb 'm al uit laten leggen bij Verheul, maar helpt niet veel.
Kl****te Safe in Enschede. ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan