Hoe 'swing arm pivot adjust bolt' lossen?

Soorce

MF'er
25 dec 2001
161
2
Sterksel
Hoi hoi,

ik dacht laat ik es een eindloze ketting monteren. Daartoe moet ik wel de achterbrug verwijderen. Oké, ding kan toch wel es een check gebruiken. Doen we dat toch.

Eerste uitdaging was de 'swing arm pivot adjust lock nut'. Da's zo'n soort 'kantelen-moer'...(nr. 6 op het eerste plaatje) waarvoor een speciale sleutel nodig. Nou had ik dat klusje bij een andere motor al eens geklaard, toen bij dealer zo'n sleutel geleend.
Nu had kon ik elders een 'zelfbouw' 'kantelenmoer-sleutel'(weet iemand hoe zo'n ding heet????) lenen, dus dat was snel geregeld.
full


Echter; volgens het werkplaatshandboek, moest daarna de 'swing arm pivot adjust bolt' verwijderd worden. (nr 7 op het plaatje)

Deze krijg ik er met geen mogelijkheid uit? Volgens de manual zou ie maar met 15 Nm vast gezet moeten worden.

Op de foto zit ie er nog in (helemaal tegen 't frame aan, nauwelijks zichtbaar, evenals de as zelf, die uitsteekt.
full


Iemand enige suggesties?
 
Zo te zien gaat het hier om een VFR?
De draadbus waar jij het over hebt dient om de achterbruglagers speling vrij in het frame te kunnen monteren, volgens mij kun je de achterbrug er zo tussen uit schuiven.
Als dat werkt helpt kun je proberen de achterste blokbouten even los te draaien, zo haal je de spanning van de bus en is de kans groot dat je hem dan wel los kunt draaien.
Laatste suggestie i.c.m. de voorgaande is het frame ter plaatse met een schildersfohn lekker warm maken, doordat aluminium meer uitzet dan staal krijgt de bus misschien net een beetje meer ruimte in zijn schroefdraad om los te komen.

Succes
 
Je hebt de moer v.d. stelbout af kunnen draaien en daarna de stelbout het frame in gedraaid.
Er zit dus wel beweging in.
Kun je 'm dus niet "gewoon" net zo lang in- en uitdraaien tot ie eruit kan?
Waarom zit ie eigenlijk nu naar binnen?
 
Zo te zien gaat het hier om een VFR?

Inderdaad!

Je opmerking 'de achterbrug er zo tussen uit schuiven' leek mij eigenlijk ook. De blokbouten lossen stond ook in de manual als nodig. Heb ik nog niet geprobeerd, ik kreeg zo geen beweging in de brug (ja wel draaiend...) en vroeg mij vanwege de beschrijvingsvolgorde in de manual af of die bus er inderdaad uit zou moeten...volgens jou dus niet begrijp ik.



Je hebt de moer v.d. stelbout af kunnen draaien en daarna de stelbout het frame in gedraaid.

Nee, de stelbout heb ik niet verdraaid, daar lijkt geen beweging in te zitten...


Bedankt voor jullie tips! Vanavond update.
 
Laatst bewerkt:
wat ik eigenlijk niet snap aan die kettingen is.
Waarom moet je je achterbrug er uit halen???

Kan je neit gewoon je wiel er uit halen en dan gewoon over achterbrug leggen????
Ik ben niet zo bekend met eindlose kettingen want bij brommers had je altijd visoogje.

Nou jah hoor het wel wie er verstand van heeft:P Ikke nie in elk geval :P
 
wat ik eigenlijk niet snap aan die kettingen is.
Waarom moet je je achterbrug er uit halen???

Kan je neit gewoon je wiel er uit halen en dan gewoon over achterbrug leggen????
Ik ben niet zo bekend met eindlose kettingen want bij brommers had je altijd visoogje.

Nou jah hoor het wel wie er verstand van heeft:P Ikke nie in elk geval :P

Dat kan, alleen hangt je achterbrug ook nog aan het frame vast, (de brug zit tussen het frame), en daar moet je ook nog overheen/doorheen.

;)
 
agh jah is ook zo
De as waar mee de achterbrug vast zit gaat natuurlijk door je frame>was ook niet best als dat niet zo was:P

maar is dat ook een moeilijk klusje bij een Gs500e???uit 1992??

Maar bedankt voor de info
 
agh jah is ook zo
De as waar mee de achterbrug vast zit gaat natuurlijk door je frame>was ook niet best als dat niet zo was:P

maar is dat ook een moeilijk klusje bij een Gs500e???uit 1992??

Maar bedankt voor de info

Ik zou gewoon een ketting monteren die je moet klinken, dan is het een fluitje van een cent.

(voor de mensen met minder sleutelervaring een leuk klusje wat je in een avondje gepiept hebt, mits je voorzien bent van voldoende kennis + gereedschap!)

;)
 
Ik ben gewend aan brommer kettingen en die zijn dus met vis oogje.

Maar dit kan ik ook wel want heb zelf een oude auto te koop staan.
Een Honda CRX uit 1990:P
En een Honda NSR 50F helemaal uit elkaar en weer in elkaar gezet:P
Dus ben aardig sleutel vaardig:P

Dus een eindloze ketting moet ook wel lukken denk ik:D
 
De zeskant op(!) de as past toch in de stelbout?
Dus met 'n inbussleutel van die maat (én de fohn erop) moet je 'm toch los kunnen krijgen?

klopt. ik heb alleen geen inbus 14. Dus maar met een bout geprobeerd waar sleutel 14 op past, met 2 moeren erop....maar daarmee kon ik nog niet genoeg kracht zetten...(wel meer dan 15Nm igg)....
 
Ik zou gewoon een ketting monteren die je moet klinken, dan is het een fluitje van een cent.

(voor de mensen met minder sleutelervaring een leuk klusje wat je in een avondje gepiept hebt, mits je voorzien bent van voldoende kennis + gereedschap!)

;)

Had ik over nagedacht. Maar aangezien 't spul toch wel een keer aan controle toe was (lagers linksysteem...zien er nog top uit overigens) en een grondige schoonmaakbeurt (achterbrug zelf), dacht ik, ach, vorige keer ging 't ook (met een andere motor)...dus...

maar helaas.

Vanavond gaat er niet meer gesleuteld worden, probeer het morgen weer.
 
Had ik over nagedacht. Maar aangezien 't spul toch wel een keer aan controle toe was (lagers linksysteem...zien er nog top uit overigens) en een grondige schoonmaakbeurt (achterbrug zelf), dacht ik, ach, vorige keer ging 't ook (met een andere motor)...dus...

maar helaas.

Vanavond gaat er niet meer gesleuteld worden, probeer het morgen weer.

Mijn reaktie was ook niet direkt voor jou bestemd, maar voor degene die ik quote-te

:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan