hoe synchroniseer ik carb's?

De Kawaman

MF veteraan
2 apr 2002
6.515
1
Gouda
heb ik hhier speciaal gereedschap voor nodig?

kan veel zelf heb dit alleen nog nooit gedaan.

ff een keer zien/horen en ik kan het waarschijnlijk ook.
Is best duur om te laten doen hoor ik net.


vraag 2. waarom hebben motoren geen zelf stellene kleppen?
Zelfs mn 12 jaar oude auto heeft dat???
 
heb ik hhier speciaal gereedschap voor nodig?

kan veel zelf heb dit alleen nog nooit gedaan.

ff een keer zien/horen en ik kan het waarschijnlijk ook.
Is best duur om te laten doen hoor ik net.


vraag 2. waarom hebben motoren geen zelf stellene kleppen?
Zelfs mn 12 jaar oude auto heeft dat???

Ja vacuummeters !!!!
Waarom denk je dat het zo duur is (je bent er wel ff mee bezig hoor)

jouw 12 jaar ouwe auto loopt waarschijnlijk geen 13.000 toeren of meer
 
Ja vacuummeters !!!!
Waarom denk je dat het zo duur is (je bent er wel ff mee bezig hoor)

jouw 12 jaar ouwe auto loopt waarschijnlijk geen 13.000 toeren of meer

nee, maar een f1 maakt 18.000 toeren en die heeft echt geen tuimelaars enz, believe me! dus dat is geen excuus!


enne, gaat niet zozeer om het geld danwel zag ik weer een leuke beun klus voor de deur staan :+ :+ :+
 
Jasper had het toch over synchroniseren, wat hebben die kleppen daar mee te maken? Ik hoorde dat je 2-cilinder motoren die stationair erg langzaam lopen ook op het gehoor kunt synchroniseren. Zo niet dan heb je daar een setje drukmeters voor nodig. Zoiets voor 2 cilinders:
29000028-pu.jpg

of voor een 4-cilinder:
29000030-pu.jpg

Prijs: 55/110 Euros bij Hein Gericke
 
Jasper had het toch over synchroniseren, wat hebben die kleppen daar mee te maken? Ik hoorde dat je 2-cilinder motoren die stationair erg langzaam lopen ook op het gehoor kunt synchroniseren. Zo niet dan heb je daar een setje drukmeters voor nodig. Zoiets voor 2 cilinders:
29000028-pu.jpg

of voor een 4-cilinder:
29000030-pu.jpg

Prijs: 55/110 Euros bij Hein Gericke

kleppen was vraag 2.

maar 110 euro valt wel mee, iemand die weet hoe het precies werkt??


enne, nou zit ik nog steeds met de formule 1 waar ze volgens mij ook hydro. kleppen hebben??
 
Ik dacht dat ze daar wel eens mee geexperimenteerd (Mercedes??) maar gebruiken ze toch weer gewone DOHC systemen met pneumatische veren om de klep weer dicht te duwen.
 
Jasper had het toch over synchroniseren, wat hebben die kleppen daar mee te maken? Ik hoorde dat je 2-cilinder motoren die stationair erg langzaam lopen ook op het gehoor kunt synchroniseren. Zo niet dan heb je daar een setje drukmeters voor nodig. Zoiets voor 2 cilinders:
[img ]http://www.hein-gericke.de/shop2001/prodpics/29000028-pu.jpg[/img]
of voor een 4-cilinder:
[img ]http://www.hein-gericke.de/shop2001/prodpics/29000030-pu.jpg[/img]
Prijs: 55/110 Euros bij Hein Gericke

Evt nog andere plaatsen waar ze die verkopen , ziet er wel mooi uit moet ik zeggen.
 
Op dinsdag 27 augustus 2002 14:34 schreef EdwinO het volgende:
Jdrukmeters voor nodig. Zoiets voor 2 cilinders:
29000028-pu.jpg

of voor een 4-cilinder:
29000030-pu.jpg

Prijs: 55/110 Euros bij Hein Gericke
't zijn leuke dingetjes hoor, maar erg nauwkeurig zijn ze niet,(hoe je ze ook zet de naalden van de meters blijven trillen) voor het echt fijn afstellen heb je een kwikkolom nodig, enne die zijn erg prijzig :)
 
maar weet jij hoe het werkt niels?
Op je spruitstukken zetten en dan vanaf cilinder 1 beginnen met draaien.
Heeeeel veel werk als ie niet snel gelijk wil lopen.
Ligt het dicht bijelkaar dan is het zo klaar, maar zoals gewoonlijk verknal je zelf de settings en kan je van voor af beginnen en dat is dus wel veel werk.
En in het boek ff kijken wat ie ongeveer moet zijn natuurlijk.
 
Op je spruitstukken zetten en dan vanaf cilinder 1 beginnen met draaien.
Heeeeel veel werk als ie niet snel gelijk wil lopen.
Ligt het dicht bijelkaar dan is het zo klaar, maar zoals gewoonlijk verknal je zelf de settings en kan je van voor af beginnen en dat is dus wel veel werk.
En in het boek ff kijken wat ie ongeveer moet zijn natuurlijk.
:^

en voordat je begint moet je zeker weten dat je klepopeningen juist zijn( dus meten en evt. afstellen), en dat je ontsteking op tijd staat :)
 
Zelfstellende kleppen word te zwaar voor zulke toerentallen en stelschroeven kunnen los lopen, vandaar dus stelplaatjes.
Voordeel van hydraulische aandrijving is juist dat de totale bewegende massa (geen tuimelaar) minder wordt, waardoor kleppen sneller geopend kunnen worden.

Waarom het niet op motorfietsen zit? Zou het niet weten. Gissing: je hebt een hydrauliekpomp en een pneumatiekcompressor nodig -> neemt aardig wat ruimte in beslag en is duur.

Toekomst (?): geen nokkenas meer, maar brandstof en kleppen bediening via solenoid. Ideaal uitgemeten door het hele toerengebied.
 
Voordeel van hydraulische aandrijving is juist dat de totale bewegende massa (geen tuimelaar) minder wordt, waardoor kleppen sneller geopend kunnen worden.

Waarom het niet op motorfietsen zit? Zou het niet weten. Gissing: je hebt een hydrauliekpomp en een pneumatiekcompressor nodig -> neemt aardig wat ruimte in beslag en is duur.

Toekomst (?): geen nokkenas meer, maar brandstof en kleppen bediening via solenoid. Ideaal uitgemeten door het hele toerengebied.


hm in mijn auto werkt dit via spoelkanelen die zichzelf automatisch vullen.
gaat de klep neer gaat het kanaal open en vult de stoter zich, gaat ie weer op sluiten de kanalen en staat de druk op de olie.

alleen met koude motor nog wel es tikken totdat de olie erin zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan