Hoe te maken navigatiesteun voor balhoofd

Pretender

MF veteraan
8 nov 2008
5.831
0
Stadskanaal
Facebook
Nou op aandringen van mede Mf lid toch maar effe een topic geopend hoe ik mijn navigatie steun heb gemaakt door de balhoofd heen.

Zal stap voor stap uitleggen wat ik heb gedaan en wat je nodig bent.


Deze navigatie plaatje heb ik gebruikt. want deze past over al op.

1350061602_6_0Qpg.jpeg


Dan pak je een stuk staal en die zaag je of flex je op maat. Ieder na eigen wens.
zie de volgende 3 foto's van mijn metalen plaatje. vergeet niet een gat te boren op de zijkant voor de inbusschroef.


Foto 1.
Foto-646SDXB8.jpg


Foto 2
Foto-BS7LAHNP.jpg


Foto 3
Foto-HLINHPJZ.jpg


Dan pak je het houder plaatje die je van een oude sten hebt afgehaald. daar boor je 2 gaten in en laat je ietsjes verzinken. dan boor je 2 gaten in de metalen plaatje en dan schroef je het houderplaatje er op.


Foto-HLINHPJZ.jpg


Nu is je eerste gedeelte klaar en beginnen we met het volgende.

Je pakt nu 1 hele lange schroef en 1 holle bus met schroefdraad op de zijkant.bus van mij komt van een oude ziekenhuisbed, maar kunt volgens mij ook 1 van een deur gebruiken.
Foto-6RQDM633.jpg


Tevens kun je waaiers gebruiken om tussen de schroef en bus te zetten.
Zie hier al mijn onderdelen.

Foto-4CIEGTTZ.jpg


Dan pak je de klembus dat noem je een Expanders maat M10x60 te verkrijgen bij www.rolko.com]. deze word gebruikt om zwenkwielen vast te zetten.

Foto-RWW3UE3O.jpg


Dan gebruik je ook 2 moeren. deze worden ook gebruikt om zwenkwielen vast te
zetten. de zwarte moer is zonder draad en de grijze moer is met draad.
Foto-Y4PB8JUI.jpg

Foto-XCZKWQTM.jpg



Dan pak je de lange schroef daar doe je een waaier tussen. Dan pak je de holle bus met schroefdraad op de zijkant. Dan doe je daar 1 dunne waaier en dan 1 dikke waaier van 3mm ongeveer. Dan pak je de moer zonder schroefdraad en daar onder zet je de klembus. Dan op het laatst doe je de moer met draad er onder op. zie hier foto van de volgorde.
Foto-ZNYZDGWF.jpg



Als je nu de onderste moer aan draait. Dan klemt hij zich vast in de klembus en gaat de klembus uitzetten. Daardoor gaat de klembus zich zelf vast klemmen in de balhoofd. je kunt de steun aandraaien en dan zit hij muur vast.

De klembus en de moer zonder draad en met draad. Word gebruikt bij zwenkwielen vast te zetten of te monteren.

Zo zit de gehele pen in de balhoofd.

Foto-WPYJD3QM.jpg


dit is met de steun der op.
Foto-HLINHPJZ.jpg

Foto-ZBIG3QKO.jpg

Foto-GENEVGLO.jpg


Nu kun je de steun in je balhoofd zetten en dan vast draaien.
zie hier het eind resultaat. Ik hoop dat alles duidelijk is en bij verdere vragen. Kun je mij mailen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde systeem maar... in plaats van de zuignap heb ik gewoon een stuurklem gekocht, standaard is er dus ook een oplossing van 15 euro. te verkrijgen bij elke Automat
 
Ik heb hetzelfde systeem maar... in plaats van de zuignap heb ik gewoon een stuurklem gekocht, standaard is er dus ook een oplossing van 15 euro. te verkrijgen bij elke Automat


deze zorgt er voor dat het muur vast zit en geen kant op kan. stuurklem is ook zeker een oplossing, maar bij race motoren wat moeilijker. Omdat die 9 van de 10x niet past op het stuur of kuipruit steun. Vandaar deze oplossing voor het balhoofd
 
Laatst bewerkt:
De steun ziet er degelijk uit.
Maar is het apparaat wat inde houder gebruikt wordt wel geschikt voor op een motorfierts?
Trillen, regenbui etc.?
 
De steun ziet er degelijk uit.
Maar is het apparaat wat inde houder gebruikt wordt wel geschikt voor op een motorfierts?
Trillen, regenbui etc.?


Een regen bui maakt niks uit. want hij zit in een holle buis en de klembus kan zeker wel tegen water.

Trillingen heeft de steun weinig last van en zit goed vast in de balhoofd. Ik heb de oude steun toen gebruikt voor naar de mfmm begin van dit jaar te gaan. heeft het super gehouden en zat muur vast.
 
ze worden gebruikt om zwenkwilen vast te zetten onder ziekenhuisbedden of karretjes.
Ik heb het van mijn vader gekregen. die heeft ze van zijn werk en werkt in het ziekenhuis. ik zal is kijken of ik een internet site kan vinden.

Ik zal mijn vader nog wel effe vragen hoe het allemaal precies heet.
 
Laatst bewerkt:
mooie oplossing :)

ik heb zelf een rvs beugeltje omgebogen en gemonteerd aan de montagepunten van de zijspiegels, daaraan een messing afstandsbusje gezet, en dan nog een silentblokje tussen de navigatiesteun en messing afstandsbus
 
Hi Marcel...
Ik heb nog 's gekeken, maar weet nu wat 't "probleem" is...
De opening in de balhoofdmoer van die 98er is VEEL kleiner dan die van jou!
Krijg die mooie plastieke huls/bout dus NIET erin, HELAAS! :(
 
Dat is mooi klotuh dat het niet lukt en past. ik dacht dat er toch wel weinig verschil in zou zitten. Maar 2 post hier terug staat ook wel iets moois en leuks om misschien te gaan gebruiken.

de Keilbouten.
 
Waarom niet gewoon zo`n houder met zwanenhals in je kuip schroeven?
Voordeel daarvan is dat je navi niet meer met je stuur meedraait.

Maar op zich wel een nette oplossing zo.
 
Laatst bewerkt:
Bijgevoegde steun heb ik uit een stuk PVC pijp gehaald en mbv een houten malletje, dremel en ijzerzaag en een verffohn (en niet te vergeten handschoenen). PVC is tevens gigantisch goed te lijmen, dus als je uit een stuk pvc een strook haalt, en warmgestookt in een malletje drukt kan je de mooiste constructiematerialen maken.
Firma brodit is duur genoeg en je kan je geld voor betere dingen gebruiken
full
 
Bijgevoegde steun heb ik uit een stuk PVC pijp gehaald en mbv een houten malletje, dremel en ijzerzaag en een verffohn (en niet te vergeten handschoenen). PVC is tevens gigantisch goed te lijmen, dus als je uit een stuk pvc een strook haalt, en warmgestookt in een malletje drukt kan je de mooiste constructiematerialen maken.
Firma brodit is duur genoeg en je kan je geld voor betere dingen gebruiken[afbeelding]


dat heb je op zich ook heel netjes gedaan en zeker een hele mooie oplossing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan