Hoe te rijden met dit weer

MeXeS

MF'er
28 jan 2003
82
0
Utrecht
Zojuist een ritje over de A2 met ruk/zij winden en alles wat daar bij komt kijken. Nu is mijn vraag hoe kan je het beste rijden. Vloog van links naar rechts over de baan en had af en toe het gevoel dat ik ging opstijgen... Schakel altijd een versnelling terug en klem me benen om de tank en probeer zoveel mogelijk mijn bovenlichaam te ontspannen. Ontspannen is een groot woord want echt lekker zit ik niet.

Nog meer tips voor dit weer type?

ps: geen auto tot mijn beschikking en je bent een motorrijder of je bent het niet ;)
 
Inderdaad, zorg dat je uitwijkmogelijkheden hebt en hou het verkeer rondom je extra in de gaten. Ook de floepers achter je, als je naar het midden van de snelweg wordt geblazen is het prettig om te weten dat er niets achter je zit.
Ik ben vanmiddag over de A348 gereden (Dieren / Arnhem) en ben in dat kleine stukje van links naar rechts geblazen.
Ik heb meer over de vluchtstrook gereden dan over de rijbaan. Het voelde of de motor onder mij vandaan geblazen werd. Ik heb voor de zekerheid maar even gekeken of er olie op de banden zat of dat er iets anders aan de hand was. Motor was en is OK, alleen dat pokkeweer!!
Ook de Pleijbrug in Arnhem was feest, lekker hoog en veel wind. Rustig rijden en hopen dat iedereen een beetje rekening met je houd.

Hopelijk krijgen we nog genoeg mooie motordagen.

Groeten

Motorbeer
 
Nou vandaag hoefde ik godzijdank niet op de motor, want dat was toch wel een grensgeval van wél of niet.... hier in het Friese land.
Mijn ruitje doe ik met zulke wind in de laagste stand, rijdt 'ie wat stabieler.
Snelheid aanpassen lijkt me duidelijk. Boerderijen, bomenrijen en de rukwinden die daar achter vandaan komen inschatten. Vooral ook vrachtwagens en bussen met een schokgolf bij zich incalculeren. Er rekening mee houden dat je heel snel je gewicht naar links of rechts moet gooien als je een vrachtwagen of zo inhaalt. Als het echt te hard waait dan pak ik de binnendoor weggetjes, beter laat dan nooit meer thuis komen.
Bidden van te voren, en na aankomst thumbs up omhoog. 8-)
 
Toen ik heel was aangekomen vlug maar even een Jim Beam met cola gepakt en mezelf maar even op de schouders geklopt ;)
 
Was weer een lekkere sluitspiertraining vandaag, heb hem genoeg geknepen :+ .
Deze middan teruggereden op de motor na het examen. Lekker als je je motor voelt weggeblazen worden in de bochten :X
 
Zojuist een ritje over de A2 met ruk/zij winden en alles wat daar bij komt kijken. Nu is mijn vraag hoe kan je het beste rijden. Vloog van links naar rechts over de baan en had af en toe het gevoel dat ik ging opstijgen... Schakel altijd een versnelling terug en klem me benen om de tank en probeer zoveel mogelijk mijn bovenlichaam te ontspannen. Ontspannen is een groot woord want echt lekker zit ik niet.

Nog meer tips voor dit weer type?

ps: geen auto tot mijn beschikking en je bent een motorrijder of je bent het niet ;)

Gewooon het gas erop!!! Hoe harder je rijd hoe minder last je heb. Lekker schuilen achter je kuip.. hielen tegen je motor... elleboog tegen je knie en de tank en gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan :X

Ben op deze manier ook met 200+ snachts van Venlo naar Amersfoort gereden tijdens het weer alarm werkt perfect :}


Moet je niet je donkere vizier erop hebben als het begint te hozen |(
 
Laatst bewerkt:
jah vandaag ook met de motor naar huis geweest.

reed naar huis vanaf den helder langs het kanaal met wat bomen, en dan stoppen de bomen effies, en dan krijg je zo'n allemachtige klap dat ik op de middellijn van de weg reed. (op een hele drukke weg in de spits) dat was ff flink schrikke voordat ik onder een auto lag. tjah en terug sturen moet je ook niet meteen doen want dan lig je zeker in de regen.

gelukkig bleven de bridgestone bt010's aardig staan :} dus toch veilig thuis gekomen.
 
Gewoon ontspannen rijden en de motor tegen de wind in kantelen terwijl je zelf redelijk rechtop blijft..werkt voor mij het beste.
Snelweg heb je juist minder last..als je langzaam rijdt heb je veel meer last van die wind.
Was wel klote weer trouwens rond 17.00 :(
 
altijd zorgen dat je uitwijkmogelijkheden hebt :)

tuurlijk. B| logisch als er auto's bumper aan bumper in de file staan. enige wat kan is vooruit of stoppen. geen links of rechts uitwijk mogelijkheid.

gewoon je lichaam en geest op alert voor de rukwinden, overstekend wild, ect...... en GROOT kruis slaan paar schiet gebedjes en gaan met die banaan
 
zeiltje monteren, en gewoon met de wind meeleunen :+ , vorige week werd ik met 200 in een keer naar de vangrail toegeblazen in een bocht, dat was niet leuk :X
 
Verstand op nul zetten, in 1ste versnelling zetten, gas geven en koppeling lossen. :+

Hopen dat je "Rain-X" nog fatsoenlijk zijn werk doet...en je kl*** kleding waterdicht is :(

Rijden zoals je zou zeilen in de buurt van Caap Hoorn...

Zalig zijn de simpele van geest
Groetjes,
De simpele
 
Ben op deze manier ook met 200+ snachts van Venlo naar Amersfoort gereden tijdens het weer alarm werkt perfect :}

zeker wind mee ipv zijwind... :X

ik zou d'r in ieder geval geen gewoonte van maken om met dat weer zo hard te gaan rijden. snelheid stabiliseert, maar ook maar tot een bepaalde hoogte hoor.
 
Ik geniet van dit weer jongens!

Gewoon strak leer aan en gas erop ..juist als je langzaam rijdt krijgt die wind je te pakken!

Maar blijf afstand houden en kijk over k!@#!@# busjes heen...ruggie strekkha dus!

Denk maar aan je natuurkunde lessen!
 
Je kuip eraf slopen en gaan met de banaan! Motoren met een kuip hebben het meeste last van de ZIJwind.

Maaruh gewoon snelheid aanpassen en als het echt niet te doen is, lekker binnendoor. Je waait zo een baan opzij !
 
door die rukwinden heb ik helaas mijn examen niet gehaald..... Kloteweer, als het aan mij had gelegen had ik niet op een motor gezeten vrijdag, maar helaas, geen keus, toch een beetje schrik gekregen en dan zie je dat natuurlijk meteen... zenuwen van het examen er nog extra bij.... naja heeeeeeel hard duimen dat ik nog een keertje mag voor 1 april, ben alleen bang dat dat er niet meer in zit....

baal er nogsteeds van.... Ik weet gewoon zeker dat ik het kan... was ook helemaal overtuigd van mijn eigen kunnen, alleen niet meer zo zeker van mijn zaak toen ik half van dat ding afgeblazen werd in het uurtje voor mijn les...

ach ja volgende keer hoop ik beter...
 
Pffffff moest vandaag ook met de motor weg. Op de open stukken van de A9 had ik het wel ff moeilijk. Ik ben hoge toeren blijven rijden, goed onder de kuip kruipen en boven lichaam ontspannen.
 
Laatst bewerkt:
Probeer zo ontspannen mogelijk op de motor te zitten. Een krampachtige houding zorgt er juist voor dat je na de rukwind de motor een zwieper de andere kant op geeft. Houd de snelheid aan de lage kant, als je nl. met hoge snelheid rijdt, dan is zit je gauw op de verkeerde weghelft of in de berm. Bij lagere snelheid leg je een kortere afstand per tijdseenheid af, dus heb je meer tijd om eventueel te corrigeren voor je op een foute plek zit.

Evenwicht en sturen zit in je blik en je zithouding. Als je voor je uit kijkt, dan zal de motor dezelfde lijn blijven volgen, ook al denk je dat deze onder je uit waait.

Overigens zou ik alleen op de motor gaan rijden als je er echt uit moet. Als je niet hoeft, dan blijf ik thuis of prefereer ik het koekblik.
 
Ik moest laat in de zaterdagmiddag/begin avond (toen de wind dus echt te keer ging) mijn motor weer bij de dealer ophalen.

Gelukkig was het gedeelte open weg mooi tegen de wind in, en kon ik het gedeelte waar de wind zijdelings zou zijn in de bebouwde kom rijden, met beschutting dus. Ik eigenlijk nergens last van. Wel goed stevig op de motor zitten en opletten natuurlijk...
 
Probeer zo ontspannen mogelijk op de motor te zitten. Een krampachtige houding zorgt er juist voor dat je na de rukwind de motor een zwieper de andere kant op geeft. Houd de snelheid aan de lage kant, als je nl. met hoge snelheid rijdt, dan is zit je gauw op de verkeerde weghelft of in de berm. Bij lagere snelheid leg je een kortere afstand per tijdseenheid af, dus heb je meer tijd om eventueel te corrigeren voor je op een foute plek zit.

Evenwicht en sturen zit in je blik en je zithouding. Als je voor je uit kijkt, dan zal de motor dezelfde lijn blijven volgen, ook al denk je dat deze onder je uit waait.

Overigens zou ik alleen op de motor gaan rijden als je er echt uit moet. Als je niet hoeft, dan blijf ik thuis of prefereer ik het koekblik.


Hmm ik geef juist extra gas teken maar 2 pijlen in 90 graden op elkaar als de wind op zijkomt hoppa gas erbij ...bij mij werkt dit beter.

Maar in de bochten ff vooruit plannen natuurlijk, goed je omgeving verkennen, je kent het wel heuveltje geen heuveltje vrachtwagen geen vrachtwagen bomen geen bomen..bla bla ..je bent levensmoe als je met een noodgang met dit weer een bocht neemt
 
Ik heb vandaag 250km afgelegd op de motor. Fabrieksbezoek bij BOS dempers afgelegd met de YZF R-club (erg interessant). Gewoon constant 160km/u gereden met windstoten tot 120km/u. Maakt het rijden wel spannend. Als ik de wind van achteren kreeg ging ik ineens van 160 naar 190. Dat noem ik pas RAMair *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan