Hoe te strakke schroeven zonder schade losmaken?

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
Hoogezand
Ik wilde zonet even de koelvloeistof verwisselen en om dit te doen wilde ik eerst de onderkap verwijderen, echter zitten die schroeven zo vast dat ik met mijn schroevedraaiers de schroef aan het verneuken ben, volgens mij is de gebruikte schroevedraaier geen rotzooi, maar er moet gewoon zoveel kracht gezet worden dat het metaal van de schroef afbreekt.. zijn er speciale truukjes om deze losser te maken?

WD-40 erop spuiten misschien?
de föhn erover heen hangen?

Dit is echt uiterst irritant, ik wilde gisteren ook de beschermkap boven de ketting loshalen en bij de tweede schroef (ook kruiskop net als voorgenoemde) precies hetzelfde probleem, het kan toch niet zo zijn dat ik straks ide kappen niet los durf te maken :)

iemand tips?
 
Even laten schrikken. de schroevendraaier erin zetten en met een hamer 1x een flinke tik geven. Dan willen ze wel loskomen.

Als dat niet werkt een slagschroevendraaier gaan halen, die doet ongeveer hetzelfde.
 
loop ik dan niet het risico om die hele schroef in 1 keer 100% onbruikbaar te maken? zeker nu ik de schroef al een klein beetje vernaggelt heb?

Ja. Eerst ff met een doorslag de schroef weer een beetje in model tikken. De juiste goede schroevendraaier erin tikken en losdraaien.

Met een slagschroevendraaier heb je geen gevoel en sloop je vrij snel wat.
 
de juiste maat schroevendraaier. ik moet altijd ph-2 gebruiken voor mijn kuipschroeven. soms zelfs ph-3.
als je een pz-2 of ph-1 gebruikt, wens ik je veel succes.
else i rest my case
 
hmm ok dus ik moet de schroevedraaier in de kop rammen.. hehe ik zal proberen de moed te verzamelen dit te proberen, schroef zit helaas wel op een lastige plek (helemaal onderaan de voorkant)) ik kijk meteen even
 
Hmmmm het gaat niet over een deel van een kuip of ander tupperwaregedeelte?

Zo nee, doorslag geven op een moment dat de motor nog warm is, dan laten ze makkelijker los, verschillende legeringen, verschillen in uitzettingen
Bouten vervangen? Overweeg imbus, is veel makkelijker, heb ik op alle plekken waar ik eens in de x jaar bij mot zeg maar ook gedaan, en kopervet aan de draad, want ooit moeten ze weer los
 
Ok ik heb nog even wat geprobeerd, en ik had dus gewoon een te dunne schroevendraaier, dus maar goed dat ik niet doorgedraaid heb :) met de ietwat dikkere en even aantikken kwam hij los (nog wel vrij lastig maar hij's gelukkig los :) )

Over dat kopervet.. ik heb hier wel vaseline liggen, kan dat er ook tussen? zoniet haal ik morgen gelijk even wat kopervet op

En nu ik de kap eraf heb liggen (en idd hing er ook iets boven daarom duurde het zolang, ik ben HEEL voorzichtig) vraag ik me af wat ik moet hebben om de koelvloeistof eruit te laten lopen, er zit eenzelfde soort schroef + ring aan de linker onderkant van de radiateur die me de enigste logische mogelijkheid lijkt, dit zal em dan ook wel zijn niet?
 
Ok ik heb nog even wat geprobeerd, en ik had dus gewoon een te dunne schroevendraaier, dus maar goed dat ik niet doorgedraaid heb :) met de ietwat dikkere en even aantikken kwam hij los (nog wel vrij lastig maar hij's gelukkig los :) )

Over dat kopervet.. ik heb hier wel vaseline liggen, kan dat er ook tussen? zoniet haal ik morgen gelijk even wat kopervet op

En nu ik de kap eraf heb liggen (en idd hing er ook iets boven daarom duurde het zolang, ik ben HEEL voorzichtig) vraag ik me af wat ik moet hebben om de koelvloeistof eruit te laten lopen, er zit eenzelfde soort schroef + ring aan de linker onderkant van de radiateur die me de enigste logische mogelijkheid lijkt, dit zal em dan ook wel zijn niet?
Kopervet...en alvast slagschroevendraaier op je verlanglijst zetten...blijft handig :)
 
de juiste maat schroevendraaier. ik moet altijd ph-2 gebruiken voor mijn kuipschroeven. soms zelfs ph-3.
als je een pz-2 of ph-1 gebruikt, wens ik je veel succes.
else i rest my case
:^
meestal zijn schroeven met houtschroefdraad zoals spaanplaatschroeven Pz (Pozidrive). Plaatschroeven en schroeven met genormaliseerd draad (zoals metrisch draad) zijn meestal Ph (Philips). De plaatschroeven en spaanplaatschroeven zijn te onderscheiden met het feit dat plaatschroeven een dikkere kern en een kleinere spoed hebben (meer windingen per cm).
Als ze ergens ingedraait zitten kan je het zien aan de kop. Ph ziet eruit als een net kruisje, Pz heeft naast het kruis waar je je schroevendraaier inzet nog een heel licht ingeslagen kruisje, precies 45 graden verdraaid.
Belangrijk is dat je deze twee typen kruiskop onderscheidt! Ph past niet in Pz en andersom. De pasvorm is dan niet goed waardoor je als je krachtzet uit de schroef glijt en de kop beschadigd.
Als je de keuze voor het goede type hebt gemaakt is de maat niet zo moeilijk meer, dat zie je in één oogopslag.
De d-h-z-klusser heeft dus een set van ongeveer 6 schroevendraaiers nodig (Ph1 t/m Ph3 en Pz1 t/m Pz3) en de sleutelaar heeft meestal alleen de Ph1 t/m Ph3 nodig. In een auto wil je daarbij ook nog wel eens de Ph4 tegenkomen.
 
Ik wilde zonet even de koelvloeistof verwisselen en om dit te doen wilde ik eerst de onderkap verwijderen, echter zitten die schroeven zo vast dat ik met mijn schroevedraaiers de schroef aan het verneuken ben, volgens mij is de gebruikte schroevedraaier geen rotzooi, maar er moet gewoon zoveel kracht gezet worden dat het metaal van de schroef afbreekt.. zijn er speciale truukjes om deze losser te maken?


iemand tips?
Ok ik heb nog even wat geprobeerd, en ik had dus gewoon een te dunne schroevendraaier, dus maar goed dat ik niet doorgedraaid heb met de ietwat dikkere en even aantikken kwam hij los (nog wel vrij lastig maar hij's gelukkig los )

Je hebt natuurlijk geen reet aan duur kwaliteitsgereedschap als je de verkeerde maat gebruikt.
 
Zeker een Kawa !? Liep zelf ook steeds te kl#ten met die kruiskoppen, tot ik alles heb vervangen voor imbus :} . Geen problemen meer met losmaken!. Let er wel even op dat je geen galvanische imbusbouten neemt, deze roesten namelijk (zeker als je ook in de regen rijdt). Als je aluminium bouten neemt kun je ook nog een leuk kleurtje uitkiezen. Kost wel wat, maar het oog wil tenslotte ook wat! Succes!
 
:^
meestal zijn schroeven met houtschroefdraad zoals spaanplaatschroeven Pz (Pozidrive). Plaatschroeven en schroeven met genormaliseerd draad (zoals metrisch draad) zijn meestal Ph (Philips). De plaatschroeven en spaanplaatschroeven zijn te onderscheiden met het feit dat plaatschroeven een dikkere kern en een kleinere spoed hebben (meer windingen per cm).
Als ze ergens ingedraait zitten kan je het zien aan de kop. Ph ziet eruit als een net kruisje, Pz heeft naast het kruis waar je je schroevendraaier inzet nog een heel licht ingeslagen kruisje, precies 45 graden verdraaid.
Belangrijk is dat je deze twee typen kruiskop onderscheidt! Ph past niet in Pz en andersom. De pasvorm is dan niet goed waardoor je als je krachtzet uit de schroef glijt en de kop beschadigd.
Als je de keuze voor het goede type hebt gemaakt is de maat niet zo moeilijk meer, dat zie je in één oogopslag.
De d-h-z-klusser heeft dus een set van ongeveer 6 schroevendraaiers nodig (Ph1 t/m Ph3 en Pz1 t/m Pz3) en de sleutelaar heeft meestal alleen de Ph1 t/m Ph3 nodig. In een auto wil je daarbij ook nog wel eens de Ph4 tegenkomen.

:^ .

Goh we zijn het wel met elkaar eens he :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan