hoe torsie as voor motoraanhanger testen?

Champshof

MF veteraan
24 jun 2009
1.319
2
Lichtenvoorde
Ik heb van een oud aanhangertje een onderstel met torsieas over, hier wil ik een aanhanger waar ik mijn motor op kan zetten van gaan maken. Aangezien de torsieas al aardig oud is en een tijdje buiten heeft gestaan wil ik deze graag testen en eventueel onderhoud plegen.

Is er een manier om een torsie as te testen of die goed werkt of is dat werk voor een specialistisch bedrijf?
 
Laatst bewerkt:
Eerder lichtbeladen rondrijden en kijken of hij niet gaat stuiteren.
Wanneer heb je nou 500kg in je motoraanhanger?
Stuiterende aanhangers zijn vooral lichtbeladen aanhangers..
En dan nog iets: is die as niet te breed? een motoraanhanger mag ( volgens mij ) 1 meter breed zijn, en ( ik ben zelf ook aan het zoeken naar iets om te prutsen ) de meeste kleine aanhangertjes beginnen bij 1.20 m.
 
Laatst bewerkt:
je mag idd maar 1 meter breed zijn , en je moet zorgen dat je altijd kogel druk hebt

als de koppeling net boven de kogel hangt moet de aanhanger naar voren willen vallen let daar goed op anders is er niet mee te rijden
 
Eerder lichtbeladen rondrijden en kijken of hij niet gaat stuiteren.
Wanneer heb je nou 500kg in je motoraanhanger?
Stuiterende aanhangers zijn vooral lichtbeladen aanhangers..
En dan nog iets: is die as niet te breed? een motoraanhanger mag ( volgens mij ) 1 meter breed zijn, en ( ik ben zelf ook aan het zoeken naar iets om te prutsen ) de meeste kleine aanhangertjes beginnen bij 1.20 m.


voorbeeld :)

http://link.marktplaats.nl/429079211

http://link.marktplaats.nl/445880889

http://link.marktplaats.nl/444105661 die van foto 1 zoiets heb ik ook :)
 
mooi spul! en niet duur!

Echter, zitten daar wel draaidissels op? ( heb JIJ een draaidissel op je aanhangertje? )

Draaidissel ? Bedoel je nu een zo'n type waarvan de kop die op de trekhaak gaat kan draaien ten opzichte van je aanhanger?
Het is geen tandemasser met een beladen totaalgewicht van 3 ton hoor, draaidissel, helemaal nergens voor nodig.

Edit: Mocht je as slecht zijn, in weerselo zit een handelaar, voor 92 euro heb je al een 500 kilograms ongeremde as.

http://webshop.busscher.nl/toon_categorie_nl.html?hoofd_category=3&sub_category=2
 
Laatst bewerkt:
@ Bassie: Ik bedoel wat magnamaniac bedoelt.. snap u? :P

@magnamaniac: dat dacht ik zelf ook al aldaar je met een gewone dissel ook al lekker schuin kan, maar toch had ik zoiets van: het zal er niet voor niets opzitten.
 
[offtopic]Ik wil wel een aanhanger voor achter de motor waar ik een auto op kan zetten[/offtopic]:P
Dan is dit jouw fiets.
21556.jpg


Ontopic.
Een versleten as is te herkennen aan het doorzakken.
Daardoor is de veerweg verkort waardoor je lading behoorlijke klappen kan krijgen.
Overigens kan je dan beter een nieuwe as (<300,euro) kopen, vervangen van de veerstreng kost bijna hetzelfde.
Zelf zou ik dan maar meteen een nieuw trailertje kopen, ben je in 1 keer klaar.
Maar ja, das mijn idee.
 
Draaidissel ? Bedoel je nu een zo'n type waarvan de kop die op de trekhaak gaat kan draaien ten opzichte van je aanhanger?
Het is geen tandemasser met een beladen totaalgewicht van 3 ton hoor, draaidissel, helemaal nergens voor nodig.

Edit: Mocht je as slecht zijn, in weerselo zit een handelaar, voor 92 euro heb je al een 500 kilograms ongeremde as.

http://webshop.busscher.nl/toon_categorie_nl.html?hoofd_category=3&sub_category=2

ja ik had al gezien dat ze niet heel duur zijn (die 92 euro is trouwens excl. btw)

het is de bedoeling dat het een leuk low-budget projectje wordt, want voor de moeite is het niet haalbaar, nieuw staan motoraanhangers al voor 400 euro te koop en er staan goede 2e handsjes voor dik 200 euro te koop :)

mijn planning is dus om dit onderstel te gebruiken, ijzer heb ik genoeg liggen, verlichting kost me 2 tientjes aan materiaal en verder nog wat spul en dan hoop ik voor 50,- een leuke motor aanhanger te hebben :)
 
aanhanger voor motor : als je erop zit moet ie recht staan, anders gaat je stuurgedrag eraan :)

enneh 300kg kan prima achter een motor... let er alleen wel op dat je blokje voldoende gekoeld wordt, remweg is stukken langer en hard optrekken kan resulteren in kapotte waar en rolling burnie :+
 
iemand een idee of ik de rubbers van de torsie as zo los kan halen of dat dat specialisten werk is of specialistisch gereedschap nodig is?

Je kan een beetje aan een as zien hoe rot de rubbers zijn. Als je de arm waar het wiel aan zit bekijkt waar deze de as ingaat (het scharnierpunt) en je ziet op deze plaats rubber er tussenuit steken... dan is het foute boel.

Dat rubber vervangen is specialistenwerk. Ik heb mijn sleurhutje daarvoor naar triorep gebracht.


Overigens: die doorgezakte rubbers zijn slechts een klein probleem bij een licht belast asje. Denk eerder aan de bandjes, die zijn soms tot in het extreme uitgedroogd. Deze dingen slijten niet en als ze een jaar of tien oud zijn kunnen ze spontaan knallen. Let bij controle op scheurtjes in het rubber. Zodra je het karkas kan zien, bandjes direct vervangen.
Voor een licht aanhangertje (ik heb een 750 kg sleurhut) zijn (versleten) koekblikbanden prima te gebruiken. Ik heb hier nog een setje goede 13 inch bandjes van het topmerk Wanli liggen, pm me maar....
 
Terug
Bovenaan Onderaan