Hoe tot stilstand komen als koppeling weigert.

pls

Die hard MF'er
7 mrt 2006
460
0
Rotterdam
Na een 'ongelukje' kun je het 'dingetje' aan de koppelingshandle/kabel
lostrekken, waardoor dus theoretisch gezien tijdens het rijden mijn
koppeling ineens niets meer zou doen.

Hoe ga ik nu met 120kmh veilig 'landen' ??
Dat wordt het laatste stukje toch bokken en klapperen
als je in zijn vier tot stilstand komt?

Any advice?
 
In zn vrij zetten (je kan schakelen zonder koppeling) en bij stilstand uitzetten.
Wegrijden kan bokkend in zn 2, al is dat niet lekker voor je bak _O-
 
schakelen bij de 2500 toeren zonder koppeling gewoon hard trappen.
Deed ik vroeger altijd bij me schakelbrommers. weet niet of het bij 900cc (ik zeg maar wat) ook lukt maar ga ervanuit van wel. Succes!
 
Idd, rustig laten rollen, en ondertussen proberen terug te schakelen. Eenmaal in z'n vrij het contact uitzetten
 
Na een 'ongelukje' kun je het 'dingetje' aan de koppelingshandle/kabel
lostrekken, waardoor dus theoretisch gezien tijdens het rijden mijn
koppeling ineens niets meer zou doen.

Hoe ga ik nu met 120kmh veilig 'landen' ??
Dat wordt het laatste stukje toch bokken en klapperen
als je in zijn vier tot stilstand komt?

Any advice?
Als je dit kunt posten tijdens het rijden met 120 én met een kapotte koppeling dan is er met je rijvaardigheid niks aan de hand en kun je je motor best wel even stilzetten in z'n 4. :+

Wat voor ongelukje en wat voor dingetje?
 
Als je dit kunt posten tijdens het rijden met 120 én met een kapotte koppeling dan is er met je rijvaardigheid niks aan de hand en kun je je motor best wel even stilzetten in z'n 4. :+

Wat voor ongelukje en wat voor dingetje?

_O-

En denk dat alle mogelijkheden al zijn gezegd. (behalve combinatie contact uit+stoppie)
 
Sommige reaguurders zijn echt scherp, heerlijk _O-

@crossbrommer schakelman: Ja dat kan ook met n 900cc :-) Vergt wat gevoel.
 
Na een 'ongelukje' kun je het 'dingetje' aan de koppelingshandle/kabel
lostrekken, waardoor dus theoretisch gezien tijdens het rijden mijn
koppeling ineens niets meer zou doen.

Hoe ga ik nu met 120kmh veilig 'landen' ??
Dat wordt het laatste stukje toch bokken en klapperen
als je in zijn vier tot stilstand komt?

Any advice?
Zonder koppeling schakelen.

Is echt niet moeilijk hoor.
En de vrij kun je dan ook gewoon vinden.

Het rotste is wegrijden vanuit stilstand, zonder koppeling, de rest is appeltje-eitje.
 
Ok thanks iedereen voor de tips!

Morgen maar eens gaan oefenen dan. Je moet alles
een keer geoefend hebben in het leven :)

En voor diegene die vroegt welk dingetje' ik heb geen
idee hoe het heet' maar volgens mij kan ik mijn kabel nu
zo los van de handle trekken (althans: dusdanig los dat
inknijpen niets meer doet volgens mij).

Fiets uit mijn klauwen laten vallen is de oorzaak.
(hij stuiterde en tolde en rolde nog even gezellig 10 meter
naar beneden de garagheuvel af )
 
En ook wegrijden kan vrij gemakkelijk zonder koppeling
Met de motor draaiend in zn neutraal step je vooruit en dan schakel je naar zn 1 en dan rijd je (dus niet zo als bij een auto starten in de eerste versnelling)
Maw je moet de motor even mee helpen met rollen en dan kan je gewoon inschakelen (met een beetje gevoel uiteraard)
En als je weer wil stoppen dan zoek je de neutraal op en begin je weer van voren af aan
(zou niet verkeerd zijn als dit soort dingen tijdens rijlessen zouden worden verteld/geoefend)
 
Ok thanks iedereen voor de tips!

Morgen maar eens gaan oefenen dan. Je moet alles
een keer geoefend hebben in het leven :)

En voor diegene die vroegt welk dingetje' ik heb geen
idee hoe het heet' maar volgens mij kan ik mijn kabel nu
zo los van de handle trekken (althans: dusdanig los dat
inknijpen niets meer doet volgens mij).

Fiets uit mijn klauwen laten vallen is de oorzaak.
(hij stuiterde en tolde en rolde nog even gezellig 10 meter
naar beneden de garagheuvel af )


aaah, het "tonnetje" wat je kabel op z'n plekkie houd :}

gewoon je kabel strakker draaien, dan zit dat pieletje van het dingetje aan je hoe heet dat gelijk weer vast :Y
 
Heb vorig jaar tijdens het opschakelen met ongeveer 70 de kabel overgetrokken. Moet zeggen dat ie betrekkelijk weinig bokte bij het stilvallen. Kreeg hem zelf alleen niet in zijn vrij, daar heb ik even over gedaan. En toen kwam de ANWB mijn kabel fiksen....
 
Ok thanks iedereen voor de tips!

Morgen maar eens gaan oefenen dan. Je moet alles
een keer geoefend hebben in het leven :)

En voor diegene die vroegt welk dingetje' ik heb geen
idee hoe het heet' maar volgens mij kan ik mijn kabel nu
zo los van de handle trekken (althans: dusdanig los dat
inknijpen niets meer doet volgens mij).

Fiets uit mijn klauwen laten vallen is de oorzaak.
(hij stuiterde en tolde en rolde nog even gezellig 10 meter
naar beneden de garagheuvel af )
Waarom wil je dit in godsnaam oefenen? Het kan in geval van nood maar om het nu te gaan oefenen... Zo goed is het nou ook weer niet voor je versnellingsbak.
 
Gelijk ook even oefenen hoe je je motor stilzet als:

- je een lekke band krijgt
- je gaskabel loslaat
- je wiel loslaat
- je je motorblok verliest
- je de bestuurder verliest
- je beide wielen verliest
- de motor in brand vliegt
- de motor per ongeluk een Harley blijkt te zijn
 
Laatst bewerkt:
Gelijk ook even oefenen hoe je je motor stilzet als:

- je een lekke band krijgt
Been there .. done that..

- je gaskabel loslaat
insta-killswitch..

- je wiel loslaat
hmmm.. hoop het niet

- je je motorblok verliest
:/

- je de bestuurder verliest
:')

- je beide wielen verliest
:?

- de motor in brand vliegt
-O-

- de motor per ongeluk een Harley blijkt te zijn
B|
 
Laatst bewerkt:
wegrijden zonder koppeling....
motor uit, in de eerste versnelling zetten, en dan met een beetje gas starten ( koppelingshandle intrekken voor startbeveiliging)
 
Gewoon zonder koppeling te gebruiken terug schakelen.

Is ook mogelijk bij auto's, bedrijfsauto's vrachtwagens en bussen met een manueel geschakelde bak.

Er zijn ook nog hardere methodes maar die zijn meestal niet voor herhaling vatbaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan