hoe vaak kleppen stellen

knarf

Rookie
7 feb 2002
19
0
vandaag mijn klepspeling gecontroleerd van mijn xj900, tot mijn verbazing nog helemaal in orde na 40000 km. Is dit normaal of komt het vaak voor dat ze zo weinig verlopen

Frank
 
vandaag mijn klepspeling gecontroleerd van mijn xj900, tot mijn verbazing nog helemaal in orde na 40000 km. Is dit normaal of komt het vaak voor dat ze zo weinig verlopen

Frank
ik doe het bij mijn guzzi 1 keer per jaar en vaak hoeven ze dan nog niet eens allemaal, zo'n moderne jap doet het wel 10k goed denk ik..........
 
Hmm, die van mij zijn zo'n vijfduizend kilometer geleden gesteld en ik heb het idee dat ze nu weer behoorlijk lopen te "klepperen"..

Kan ook aan de leeftijd van mijn motor liggen denk ik. Alles slijt veel sneller :(
 
Bij nieuwe barrels moet het vaak na een paar duizend kilometers door het inslaan (lees zetten) van de klepzittingen in de kop. vervolgens pas bij 40k.
Dit is wat ik vaak hoor van monteurs.

Fijn toch!!!
 
Yamaha heeft niet zo'n groot kleppen verloop, ligt ook een beetje aan de rijstijl.
Suzuki/honda daarintegen is vaak wel een klepverloop merkbaar/meetbaar.

Yamaha(de meeste) 42.000, honda enzo.. 12.000

Of check je owners manual
 
Yamaha heeft niet zo'n groot kleppen verloop, ligt ook een beetje aan de rijstijl.
Suzuki/honda daarintegen is vaak wel een klepverloop merkbaar/meetbaar.

Yamaha(de meeste) 42.000, honda enzo.. 12.000

Of check je owners manual


:^

mijn yammie ook na 42k km gechecked, niks aan het handje, alles was nog prima in orde *D
 
Je hoort het toch duidelijk als je kleppen verlopen zijn? Ratelen....Toch?

Mijne moeten eigenlijk ook even worden na gekeken, maar hij is zo mooi rustig dat het me niet nodig lijkt.
Nee, je hoort het niet want vaak zit er minder speling op dan hoort en dan verbranden je kleppen.

Dit gebeurd meestal bij stelplaatjes.
Stelbare tuimelaars verlopen zelf en die maken wel meer speling dan.
 
In het boekje van mijn XJR staat dat elke 24000 km de klepspeling moet worden gekontroleerd. Bij 24000 kwam het mij slecht uit en dus heb ik het de eerste keer bij ca 30.000 gedaan. Vijf van de twaalf kleppen moesten minimaal worden bijgesteld. Ik had mijn dealer even gevraagd een overzichtje te maken met daarop de klepspeling per klep. Altijd makkelijk als je wat gegevens hebt. De volgende keer kon het wel na 24.000 kilometer, want het was toch winter. Maar het bleek dat er NIETS behoefde te worden bijgesteld.

EgbertO
 
Brikje, volgens mij om de 6.000 (of 12.000 :? ). Is met luchtgekoelde 2 cilinder toch klusje van niks, dus doe het meestal als ik toch aan het sleutelen ben.

Overigens alleen de uitlaatklep die doorgaans iets ruimer gaat staan...

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan