Hoe vaak rij jij te hard?

In .nl, een jaar of 12 geleden was dat, een auto of 5 per week in een stad met 60.000 inwoners.
12 jaar geleden werkte ik in een stad met 160.000 inwoners, 24/7 minimaal 4 auto's op straat.

Afgezien van s een kras doordat je met je handboeien langs de deur trok...of met wat geworstel je de auto gebruikte om een verdachte tegen vast te zetten..... denk dat er 1 x per 2 a 3 weken een auto naar de garage ging ivm schade veroorzaakt door verkeersdeelneming.

Gewoon bijzonder slechte chauffeurs in die stad die jij bedoeld ?
 
12 jaar geleden werkte ik in een stad met 160.000 inwoners, 24/7 minimaal 4 auto's op straat.

Afgezien van s een kras doordat je met je handboeien langs de deur trok...of met wat geworstel je de auto gebruikte om een verdachte tegen vast te zetten..... denk dat er 1 x per 2 a 3 weken een auto naar de garage ging ivm schade veroorzaakt door verkeersdeelneming.

Gewoon bijzonder slechte chauffeurs in die stad die jij bedoeld ?

Zal wel dan... Zou me niets verbazen ;)
Het leek ook veel, en ik dacht ie eerst een grap maakte, maar hij was serieus.
 
Het hoeft natuurlijk niet altijd aan die politieauto te liggen dat er een ongeval is. Het verbaast mij altijd hoe panisch sommige mensen reageren als er een voorrangsvoertuig in de buurt komt. En daar valt volgens mij niet altijd op te anticiperen. :N
 
Het hoeft natuurlijk niet altijd aan die politieauto te liggen dat er een ongeval is. Het verbaast mij altijd hoe panisch sommige mensen reageren als er een voorrangsvoertuig in de buurt komt. En daar valt volgens mij niet altijd op te anticiperen. :N

Nou ben ik van mening dat de fout dan toch alsnog ( voor een deel ) bij de chauffeur van t voorrangsvoertuig ligt.

Inderdaad zijn er rare violen bij... rij van 15 auto's, iedereen gaat naar rechts en net als je bij de kop bent en t gas erop zet gaat er 1 naar links ipv rechts.....

Je weet dat mensen raar reageren, je weet dat ze dingen doen waar je niet op kunt anticiperen. Hou daar dan rekening mee !

Zwaailicht en sirene hebben geen enkele invloed op de bestuurder van het voorrangvoertuig.
Alles wat die chauffeur op dat moment mag... te snel rijden, door rood, tegen t verkeer in, enz enz... dat mag hij ook zonder sirene en zwaailicht.
Sirene en zwaailicht hebben eigenlijk alleen invloed op de andere verkeersdeelnemers, die moeten het voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Dat jonge beginnende chauffeurs zich even gek laten maken door die toeters en bellen boven hun hoofd is begrijpelijk maar dat moeten ze zsm afleren ;)

Tijdwinst zit in de snelste gemiddelde tijd, niet in de hoogste topsnelheid. Tijdwinst haal je als voorrangsvoertuig uit inzicht in combinatie met dat het overige verkeer je voor laat gaan.
Erg bekende uitspraak op de rijopleidingen: Kalm aan, we hebben haast !


Ik moet verder wel bekennen dat er maar weinig weggebruikers tegen politieauto's aanrijden, als er schade is ligt dat toch wel vaak aan de politiechauffeur.
 
Als ik denk dat het kan altijd.
Hoeveel? Hangt van de situatie af.
Dubbele strepen? Heb ik me nog nooit wat van aangetrokken, ben zelfs een keer achter een politie auto ingevoegd op zo’n weg.
Die had het niet door, of hij/zij wilde niet uitstappen in de regen *D ontzettend mazzel gehad toen.
Aan de andere kant ben ik erg voorzichtig, en pas daar m’n snelheid op aan.
Boetes? Al 9 maanden clean:}
 
'Te' hard eigenlijk nooit. Hard wel :)
Maar serieus nu; in woonwijken en bebouwde kom eigenlijk nooit. Daarbuiten bijna altijd 10/20+
 
Wat heet hard rijden rij altijd achter een voorganger is niet altijd goed daar je soms ergens komt waar je maar 50 km mag rijden en je voorganger rijd 70 km per uur. Gebeurd vaak dat ik een print krijg gelukkig is in Duitsland een bekeuring niet zo duur. Steeds vaker komt het voor dat ze een foto maken van voren zijkant en van achteren.
 
Ik rij niet of nauwlijks te hard. Maar als de 30 km max overal in de bebouwdekom wettelijk word heb ik n probleem. Zal toch niet gebeuren dat dan de E bike's me om de oren vliegen.
 
Lijkt me sterk ook dat die wet doorgezet wordt. Zoals gezegd is al 70% 30km/u, dan is het wel erg overdreven om alle andere wegen in de bebouwde kom ook nog 30km/u te maken vind ik.
 
Ik rij niet of nauwlijks te hard. Maar als de 30 km max overal in de bebouwdekom wettelijk word heb ik n probleem. Zal toch niet gebeuren dat dan de E bike's me om de oren vliegen.

Tja. Helaas worden in alle milieudrift en drang naar politieke good boy points allerlei regels geïmplementeerd die op papier goed klinken. Maar in de praktijk is die constante snelheidsverlaging een bron van frustratie en verveling waardoor allerlei andere problemen ontstaan. Snelheid is niet enkel verantwoordelijk voor verkeersincidenten. Onoplettendheid, onverschilligheid, hufterigheid, ongeduld, irritatie en afleiding zijn veel grotere problemen. Hoe lager de snelheid hoe meer deze gevaren een rol gaan spelen. Je zou zelfs kunnen stellen dat snelheid bevordelijk is voor concentratie. Maar dat argument is niet te verkopen buiten deze tweewielige kringen.

Waarschijnlijk zullen er eerst een paar duizend tieners en bejaarden onder autowielen moeten verdwijnen voordat deze 30kmu regel wordt herzien in de politiek.

Maar wie houd ik voor de gek, natuurlijk gaat dat nooit meer omhoog...
 
Laatst bewerkt:
Tja. Helaas worden in alle milieudrift en drang naar politieke good boy points allerlei regels geïmplementeerd die op papier goed klinken. Maar in de praktijk is die constante snelheidsverlaging een bron van frustratie en verveling waardoor allerlei andere problemen ontstaan. Snelheid is niet enkel verantwoordelijk voor verkeersincidenten. Onoplettendheid, onverschilligheid, hufterigheid, ongeduld, irritatie en afleiding zijn veel grotere problemen. Hoe lager de snelheid hoe meer deze gevaren een rol gaan spelen. Je zou zelfs kunnen stellen dat snelheid bevordelijk is voor concentratie. Maar dat argument is niet te verkopen buiten deze tweewielige kringen.


Maar wie houd ik voor de gek, natuurlijk gaat dat nooit meer omhoog...
Ik vind motorrijden nu best irritant geworden met 100 km per uur op de rijksweg. En in ergste geval 80. Het is wat jij al aangeef. De verveling neemt de overhand bij mij. Bij 120/130 ben ik meer gefocust op rijden zelf.
 
Daarom zoek dus mooie achteraf weggetjes op, daar kan je nog een beetje je gang gaan.
Denk het gros van de motorrijders dit doen. Ik ook. Maar voor woon werk kies ik de snelste route. Binnen door zou ik wel willen maar bij verkeerslichten zwelt de irritatie weer toe omdat ze op de verkeersstroom zijn afgesteld. En dat zijn niet de binnendoor/achteraf weggetjes.
 
Binnen door zou ik wel willen maar bij verkeerslichten zwelt de irritatie weer
Dan kies je de verkeerde binnendoor/achteraf weggetjes. O-)
Op mijn woon-werk route via de achteraf weggetjeskom ik 1 verkeerslicht tegen. Als ik dan in de bebouwde kom kom krijg ik er nog 3.
Via de "normale" route kom ik er 12 tegen. Die neem ik dus nooit 😁
 
Dan kies je de verkeerde binnendoor/achteraf weggetjes. O-)
Op mijn woon-werk route via de achteraf weggetjeskom ik 1 verkeerslicht tegen. Als ik dan in de bebouwde kom kom krijg ik er nog 3.
Via de "normale" route kom ik er 12 tegen. Die neem ik dus nooit 😁
Precies!
 
Rijdt veel/vaak/overal wel te hard, maar ook soms onder de max. snelheid omdat de situatie daar wel/niet voor leent.
Vindt de max. snelheid vaak relatief en niet plausibel.
Bijvoorbeeld, gisteren een rit gedaan door Noord-Brabant, in de buurt van Zevenbergschenhoek. Een rechte week door de polder, geen afslagen (thans overzichtelijk, kale vlakten). Wat mag je daar, max 60 terwijl je er gewoon 80 kunt rijden.
Omgeving Werkendam idem, ene moment is het 60 dan weer 80. En geen verschil in wegsituatie of wat dan ook.
En op de motor volgens CBR 5-10 km harder is prima, zo lang je het maar niet doet bij een flitscamera! ;-)
 
Rijdt veel/vaak/overal wel te hard, maar ook soms onder de max. snelheid omdat de situatie daar wel/niet voor leent.
Vindt de max. snelheid vaak relatief en niet plausibel.
Bijvoorbeeld, gisteren een rit gedaan door Noord-Brabant, in de buurt van Zevenbergschenhoek. Een rechte week door de polder, geen afslagen (thans overzichtelijk, kale vlakten). Wat mag je daar, max 60 terwijl je er gewoon 80 kunt rijden.
Omgeving Werkendam idem, ene moment is het 60 dan weer 80. En geen verschil in wegsituatie of wat dan ook.
En op de motor volgens CBR 5-10 km harder is prima, zo lang je het maar niet doet bij een flitscamera! ;-)
Is een vervelend weggetje als je degene bedoelt die ik denk. Staan ze heel vaak te laseren juist om die reden.

Edit:
Ik heb mijn roze pasje voor de motor welgeteld 7 weken, dus ik doe het rustig aan..
 
Laatst bewerkt:
Rijdt veel/vaak/overal wel te hard, maar ook soms onder de max. snelheid omdat de situatie daar wel/niet voor leent.
Vindt de max. snelheid vaak relatief en niet plausibel.
Bijvoorbeeld, gisteren een rit gedaan door Noord-Brabant, in de buurt van Zevenbergschenhoek. Een rechte week door de polder, geen afslagen (thans overzichtelijk, kale vlakten). Wat mag je daar, max 60 terwijl je er gewoon 80 kunt rijden.
Omgeving Werkendam idem, ene moment is het 60 dan weer 80. En geen verschil in wegsituatie of wat dan ook.
En op de motor volgens CBR 5-10 km harder is prima, zo lang je het maar niet doet bij een flitscamera! ;-)
Daarbij Werkendam ben ik een keer gruwelijk genaaid
kwam van het industrie gebied , zag in de verte een golfje met zijn mistlampen aan
wilde hem niet hinderen dus gaf een dot gas met mijn auto
haalt die gek me net in voor de rotonde
bleek politie , hij had allerlei omreken tabellen op zijn Dashboard geplakt , naaide mij een bon aan van 30 km te hard
hoe hij daarbij kwam geen idee
laatste grote bekeuring een jaar of 5 geleden
 
Hoe vaak ik te snel rijd? Niet echt een idee, maar het zal weinig zijn. In de bijna 26 jaar die ik rijd (waarvan bijna 16 jaar met de motor), kan ik de snelheidsboetes op 2 handen tellen, auto en motor samen geteld zelfs (had ik 6 vingers aan 1 hand, was 1 hand zelfs al voldoende :+ )

Ik let, naar aanleiding van mijn vele woon werk km's en niet al te hoog loon, nogal sterk op mijn verbruik. Een beetje te sterk soms :P

Maar toch ... ja, ook ik rijd wel eens te snel.

Zelden op de snelweg, dat snel rechtdoor rijden is oersaai, maar bij snelwegwissels durf ik het gas er ook wel eens op te leggen. Daar heb ik dan dikwijls ook even geen oog voor de plaatselijk in die bochten lager liggende limieten. Grappig is wel dat ik daar dan een heleboel voertuigen inhaal, die mij eerder op de rechte stukken inhaalde, en na de bocht ... halen die mij terug in _O-

Rotondes zijn ook leuke speeltuintjes ... maar daar kan je zelden te snel, daarvoor zijn de rotondes in B te klein, maar toch, die testosteron bommen in hun dikke BMW's, Mercedesen enz enz enz, of getunde Golfjes, Astra's, enz, slepend op 4cm van de grond en met een spoor van 2,25m, die je als een idioot voorbij geknald zijn vóór de rotonde en zich daarbij pal voor u in gooiden, kunnen dan op de rotonde plots niet meer volgen ... losers ... ze snappen zelfs niet dat een gewone auto sneller door de bocht kan dan een gewone motor ... :')

Maar goed, ik moet ook wel toegeven dat het mettertijd toch moeilijker wordt om snelheidslimieten op te volgen, maar dat komt dan eerder door de toename van zone 50 en zone 30 op plaatsen waar dat totaal niet logisch is ...
 
Gisteren bijna vastgezeten in de gril van een vrachtwaggel.
Ik reed op een bekende b-weg met bomen, moest afremmen voor een fietser net voor een bocht.
Kom de bocht door en een klein stukje verder is weer een bocht. Ondanks dat ik even twijfelde gaf ik toch goed gas, kwam de bocht uit en daar was de vrachtwagen.
Hoog in de ankers, last van overstuur en de vrachtwaggel zag het ook al gebeuren en zwiepte gelijk de berm in.

Maar anker uit ging goed, de snelheid was laag genoeg om de berm in te duiken.
We weken dus beide gelijktijdig uit dus gewoon doorrijden.
Even later gebeurde weet bijna hetzelfde. Weer een fietser en dan met een auto met aanhanger.
Maar toen deed ik het al rustiger aan.
 
Afhankelijk van het referentiekader. Volgens mijn referentiekader rijd ik zeer zelden te hard (al denk ik zo nu en dan "oei", dan rijd ik dus te hard).
Volgens het referentiekader van de wetgever/wegbeheerder echter rijd ik vrijwel altijd harder dan toegestaan. Nu moet ik ook zeggen dat veel wegen hier in de omgeving in de afgelopen 20 jaar van 80 naar 60 zijn gegaan zonder dat de weg echt gewijzigd is; en laat ik nu opgegroeid zijn met '80'...
 
Terug
Bovenaan Onderaan