Hoe vaak rij jij te hard?

...dat veel wegen hier in de omgeving in de afgelopen 20 jaar van 80 naar 60 zijn gegaan zonder dat de weg echt gewijzigd is
En dat zijn de wegen waar je in Duitsland meestal gewoon 100 mag!

Rijd je op zo'n weg in D door de flitser met 120 dan ben je klaar met een paar tientjes.
Doe je in NL hetzelfde op een vergelijkbare (is dan dus 60) weg, dan ben je je RBW voor een tijdje kwijt incl. mega-boete! :X
 
En dat zijn de wegen waar je in Duitsland meestal gewoon 100 mag!

Rijd je op zo'n weg in D door de flitser met 120 dan ben je klaar met een paar tientjes.
Doe je in NL hetzelfde op een vergelijkbare (is dan dus 60) weg, dan ben je je RBW voor een tijdje kwijt incl. mega-boete! :X
Daar snap ik ook niets van.
Wie is er nu dom, Duitsland of Nederland?
 
Nederlandse (r)overheid verdient er dik aan.
Ja, dat is mijn bekent. België zag 5 jaar geleden het licht ook :9~

Nee, ik bedoel, Duitsland is veel schappelijker. Niet zulke kinderlijke snelheden en om de boetes lach je nog steeds.
Soms krijg je zelfs een waarschuwing van €10.
Wel werkt Duitsland met punten, een waarschuwing is geloof ik ook een punt, of een gedeeltelijke punt. Rood licht is dan weer 3 punten ofzo. Veel meer punten dan wat te hard rijden.

Op zich vind ik het Duitse systeem veel beter en eerlijker, je bent niet in één keer een weekloon kwijt met een kutovertredinkje. En EMG of zoiets dergelijks hebben ze daar volgens mij ook wel maar die loop je lang niet zo snel op als hier in dit janklandje.

Wel loopt het schijnbaar ongemerkt toch wel snel op met de strafpunten, en soms heeft een mens gewoon pech en loop je er meerdere op in korte tijd.
Gewoon een knullige overtreding omdat je niet oplet, bijv door rood terwijl er niets aankomt.

Dan zijn die 16 of 19 punten in een jaar tijd snel opgesnoept.
 
Ja, dat is mijn bekent. België zag 5 jaar geleden het licht ook :9~

Nee, ik bedoel, Duitsland is veel schappelijker. Niet zulke kinderlijke snelheden en om de boetes lach je nog steeds.
Soms krijg je zelfs een waarschuwing van €10.
Wel werkt Duitsland met punten, een waarschuwing is geloof ik ook een punt, of een gedeeltelijke punt. Rood licht is dan weer 3 punten ofzo. Veel meer punten dan wat te hard rijden.

Op zich vind ik het Duitse systeem veel beter en eerlijker, je bent niet in één keer een weekloon kwijt met een kutovertredinkje. En EMG of zoiets dergelijks hebben ze daar volgens mij ook wel maar die loop je lang niet zo snel op als hier in dit janklandje.

Wel loopt het schijnbaar ongemerkt toch wel snel op met de strafpunten, en soms heeft een mens gewoon pech en loop je er meerdere op in korte tijd.
Gewoon een knullige overtreding omdat je niet oplet, bijv door rood terwijl er niets aankomt.

Dan zijn die 16 of 19 punten in een jaar tijd snel opgesnoept.
Dan heb je naar mijn idee niks te zoeken op de openbare weg
 
Dan heb je naar mijn idee niks te zoeken op de openbare weg
En ik zeg dat niet. Dat zeggen de Duitsers zelf.
10 jaar geleden zeiden de locale in Sauerland dat het blazen op de autobahn door dikke mercedessen, Audi's en BMW's over was.
1 werkdagje op en neer van noord naar zuid en terug was er niet meer bij.

De rijbewijzen werden met bosjes ingenomen, sinds het puntensysteem. 16 punten sparen kun je in no time regelen als je je niet zo veel van verkeersregels aantrekt.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat is mijn bekent. België zag 5 jaar geleden het licht ook :9~

Nee, ik bedoel, Duitsland is veel schappelijker. Niet zulke kinderlijke snelheden en om de boetes lach je nog steeds.
Soms krijg je zelfs een waarschuwing van €10.
Wel werkt Duitsland met punten, een waarschuwing is geloof ik ook een punt, of een gedeeltelijke punt. Rood licht is dan weer 3 punten ofzo. Veel meer punten dan wat te hard rijden.

Op zich vind ik het Duitse systeem veel beter en eerlijker, je bent niet in één keer een weekloon kwijt met een kutovertredinkje. En EMG of zoiets dergelijks hebben ze daar volgens mij ook wel maar die loop je lang niet zo snel op als hier in dit janklandje.

Wel loopt het schijnbaar ongemerkt toch wel snel op met de strafpunten, en soms heeft een mens gewoon pech en loop je er meerdere op in korte tijd.
Gewoon een knullige overtreding omdat je niet oplet, bijv door rood terwijl er niets aankomt.

Dan zijn die 16 of 19 punten in een jaar tijd snel opgesnoept.
Wees maar blij dat we niet in Noorwegen (of Zweden wonen), daar kost een flinke overtreding zoveel % van je salaris!
Hoe dikker je salaris, hoe meer pijn dit doet. In tegenstelling tot hier, waar een standaard overtreding op een Jan Modaal al snel een paar dagen werken kost.
Maar hoe kun je met een NL- rijbewijs nu punten rijden bij de buren... wat je niet hebt kunnen ze je niet afnemen ;-)
 
Wees maar blij dat we niet in Noorwegen (of Zweden wonen), daar kost een flinke overtreding zoveel % van je salaris!
Hoe dikker je salaris, hoe meer pijn dit doet. In tegenstelling tot hier, waar een standaard overtreding op een Jan Modaal al snel een paar dagen werken kost.
Maar hoe kun je met een NL- rijbewijs nu punten rijden bij de buren... wat je niet hebt kunnen ze je niet afnemen ;-)
Ik had het eigenlijk over de vergelijking Duitsland Nederland met de snelheden en boetes.

Maar inderdaad, ook jij als Nederlander kunt gewoon punten sparen in Duitsland.
En het Nederlandse rijbewijs word dan inderdaad niet ingenomen want dan zou je ook niet kunnen rijden in Nederland.

Je bent gewoon niet meer bevoegd om in Duitsland te rijden.
Bijv je hebt 1 of 2 maand rijontzegging, en dan mag je zelf ook nog aangeven wanneer je dat het beste uitkomt. Bijv als datum startend over 1 1/2 maand, dus zeg maar de laatste week van december.

Nu weet ik niet meer exact hoe het zit maar volgens mij moet je je ook nog persoonlijk melden bij de één of andere Duitse instantie. En dan kan je die afspraak maken.
Ik weer het niet precies meer. Ook niet hoe het zit met de controle door de Duitse politie hierop, maar het is vrij waterdicht.
 
En ik zeg dat niet. Dat zeggen de Duitsers zelf.
10 jaar geleden zeiden de locale in Sauerland dat het blazen op de autobahn door dikke mercedessen, Audi's en BMW's over was.
1 werkdagje op en neer van noord naar zuid en terug was er niet meer bij.

De rijbewijzen werden met bosjes ingenomen, sinds het puntensysteem. 16 punten sparen kun je in no time regelen als je je niet zo veel van verkeersregels aantrekt.
Dat bedoel ik dus. Dan hoor je niet op de openbare weg aan het verkeer deel te nemen!
 
Dat bedoel ik dus. Dan hoor je niet op de openbare weg aan het verkeer deel te nemen!
Ja nee, ik dacht eerst dat je op een andere post van mijn zat te hakken.

Maar vraag het EGJ, die had het er laatst over.
Hij woont zelf in Duitsland en zei dit zelf dat sprokkelen met wat pech heel gemakkelijk is.
Ik wist de voorbeelden niet meer, dus heb het rode licht maar genoemd.

Maar jij gelooft toch niemand, alleen jezelf. Dus ik ga jouw toch al niet overtuigen.
 
Ik heb nooit ruzie.

En hij vertelt, zegt altijd de dingen heel raar.
Ik dacht eerst in eerste instantie dat ie mij aanviel, en hij heeft een hele strakke mening terwijl hij zelf absoluut geen heilige is.

Ach joa....
 
Ja nee, ik dacht eerst dat je op een andere post van mijn zat te hakken.

Maar vraag het EGJ, die had het er laatst over.
Hij woont zelf in Duitsland en zei dit zelf dat sprokkelen met wat pech heel gemakkelijk is.
Ik wist de voorbeelden niet meer, dus heb het rode licht maar genoemd.

Maar jij gelooft toch niemand, alleen jezelf. Dus ik ga jouw toch al niet overtuigen.
Nee inderdaad, jij gaat mij niet overtuigen. Met goede argumenten wel maar niet met gewauwel.
 
Ik weet niet hoe vaak jij me de kop tegen de muur bent gelopen?
Iets te vaak waarschijnlijk.
Het HvB in Sittard zit vol met gastjes die jouw gedachtengang volgden. "Ja meneer de rechter, dacht dat die horloges bij de juwelier om mee te nemen waren, die lagen zo uitgestald". De vraag is gewoon: hoe vaak rij jij te hard. Ik wel eens maar niet absurd en daar waar het kan. Maar zoals gezegd, met mate.
 
Het HvB in Sittard zit vol met gastjes die jouw gedachtengang volgden. "Ja meneer de rechter, dacht dat die horloges bij de juwelier om mee te nemen waren, die lagen zo uitgestald". De vraag is gewoon: hoe vaak rij jij te hard. Ik wel eens maar niet absurd en daar waar het kan. Maar zoals gezegd, met mate.
Kweet niet wat het HvB is. Maar kan het wel raden.
Gelukkig eindelijk een keer en wat langere posting met wat jou drijft, ipv van 2 woorden.
 
Jullie zijn toe aan een time-out.

123050584_392180041973901_1864059627923602003_o.jpg



Dus ik hoor morgenavond wel wanneer jullie zijn uitgeraasd :]
 
Tja ik rijd wel veel boven de snelheidslimiet. Hier hebben ze van een aantal 50 wegen 30 gemaakt, van 80 wegen 60 en van 130 natuurlijk naar 100 km/h terwijl er echt geen ongelukken gebeurde en er, los van de nieuwe borden, niets aan de wegen is verandert. Dan krijg je toch ook geen draagvlak..

30 km/h? Volgens mij slaat m'n RSV uit protest gewoon af als ik dat een tijdje blijf rijden. Bij kleine straatjes doe ik dat wel natuurlijk maar als het overzichtelijk genoeg is en je er makkelijk 50 kan dan rijd ik dat waarschijnlijk ook.

Vooral die 60 wegen zijn gevaarlijk want iedereen voelt aan dat het harder kan. Wie braaf 60 gaat rijden wordt regelmatig ingehaald waardoor de kans op frontale botsingen toeneemt. Ik ben continu aan het opletten of tegenliggers elkaar inhalen. Zeker als er zo'n 60rijder aan komt met een stoet van 10 auto's er achter.

En overal 100 km/h op de snelweg? Nog even en je kan er net zo goed bushaltes en zebrapaden aan gaan leggen. Ik moet soms voor m'n werk heel NL door en dan moet ik echt m'n best doen om alert te blijven. Gelukkig kan ik de reisuren factureren maar anders zou ik er al helemaal gek van worden want bij elkaar kost het allemaal best veel tijd. Alsof men het nog niet druk genoeg heeft..
 
Laatst bewerkt:
Tja ik rijd wel veel boven de snelheidslimiet. Hier hebben ze van een aantal 50 wegen 30 gemaakt, van 80 wegen 60 en van 130 natuurlijk naar 100 km/h terwijl er echt geen ongelukken gebeurde en er, los van de nieuwe borden, niets aan de wegen is verandert. Dan krijg je toch ook geen draagvlak..

30 km/h? Volgens mij slaat m'n RSV uit protest gewoon af als ik dat een tijdje blijf rijden. Bij kleine straatjes doe ik dat wel natuurlijk maar als het het overzichtelijk genoeg is en je er makkelijk 50 kan dan rijd ik dat waarschijnlijk ook.

Vooral die 60 wegen zijn gevaarlijk want iedereen voelt aan dat het harder kan. Wie braaf 60 gaat rijden wordt regelmatig ingehaald waardoor de kans op frontale botsingen toeneemt. Ik ben continu aan het opletten of tegenliggers elkaar inhalen. Zeker als er zo'n 60rijder aan komt met een stoet van 10 auto's er achter.

En overal 100 km/h op de snelweg? Nog even en je kan er net zo goed bushaltes en zebrapaden aan gaan leggen. Ik moet soms voor m'n werk heel NL door en dan moet ik echt m'n best doen om alert te blijven. Gelukkig kan ik de reisuren factureren maar anders zou ik er al helemaal gek van worden want bij elkaar kost het allemaal best veel tijd. Alsof men het nog niet druk genoeg heeft..
Tsja, wat moet ik er aan toevoegen, niets toch?

Het klopt dat er geen draagkracht is onder de bevolking, alleen met enquêtes knikken ze wel allemaal braaf van ja. Want je mag geen nee zeggen van de Nederlandse maatschappij want dan word je gevierendeeld.
 
Het klopt dat er geen draagkracht is onder de bevolking, alleen met enquêtes knikken ze wel allemaal braaf van ja. Want je mag geen nee zeggen van de Nederlandse maatschappij want dan word je gevierendeeld.

Precies waarom ik zo tegen politieke correctheid ben. Het begint met het afkeuren van taalgebruik. Het eindigt in een berg dode lichamen. Politieke correctheid is een milde, slecht herkenbare vorm van communisme. Gevierendeeld worden op social media? Social media is niet de echte wereld. De eeuwig pisnijdige bende op social media zijn bijna onherstelbaar geprogrammeerd om eeuwig pisnijdig te zijn.

Anyway.

Het wegennet en de manier waarop wij hierover bewegen is een stuk ingewikkelder dan het lijkt. Je kunt veel leren over logistiek en logica als je goed kijkt naar stroomrichtingen en kruisingen. Dat gezegd hebbende, het is onmogelijk dat de infrastructuur letterlijk overal de optimale doorstroming kan bereiken. Men maakt fouten. Kruising A in een slaperig dorpje met een snelheidslimiet van 30 in een schoolzone kan erg gevaarlijk worden wanneer het heeft geregend en de zon weerkaatst op het natte wegdek. Kruising B in een slaperig dorpje is in dezelfde omstandigheden een stuk minder gevaarlijk want de stroomrichting is noord/zuid, in plaats van west/oost. Een auto van 1300kg met 30kmu terwijl de bestuurder bijna geheel verblind wordt houdt zich dan wel aan de regels, maar is toch echt rete-gevaarlijk. Idem met sneeuw, of platgereden bladeren. Of een straat volgeparkeerd met auto's want ouders laten hun kinderen niet naar school fietsen.

Op papier klinkt een overkoepelende 30-regel prima. In de praktijk is de situatie anders. 30 kan veel te hard gaan door omstandigheden. Er moet dus op lokaal niveau gekeken worden naar de toepassing van snelheidslimieten, niet op nationaal niveau.

Maar omdat de politiek nooit hun handen thuis kunnen houden gaan ze toch aan de regels zitten kutten. En zoals zo vaak het geval is, is de praktijkuitvoering niet geheel volgens plan. En de oppositie komt met dergelijke overkoepelende beweringen - 30 is te langzaam! De statistieken voor ongevallen geven geen aanzet tot snelheidsverlaging! Enzovoort. Het probleem is wederom dat een schoolzone in een drukke stad als Amsterdam anders is dan een schoolzone in Zeeland. Beweringen voor of tegen snelheidsverlaging zijn bij plek A wel correct, en bij plek B niet. Probeer daar maar eens één lijn in te trekken. Je gaat onvermijdelijk gevaarlijke situaties creëren ergens in het land met deze regels terwijl je op de meerderheid van de plekken waarschijnlijk wel de veiligheid bevordert. Wederom - bepaal op lokaal niveau.

En omdat we het over de twee meest aan corruptie onderhevige activiteiten in de samenleving hebben - politiek en statistieken - zul je zien dat wanneer een 50-naar-30 regel ingevoerd wordt, de verantwoordelijke politici onderzoeken laat uitvoeren waaruit 'blijkt' dat het aantal ongevallen in betreffende zones van x terug naar x is gegaan. Uiteraard als 'gevolg' van hun beleid. Is dat argument waterdicht? Natuurlijk niet. Daar gaat het niet om in de politiek, het gaat om schijnheiligheid en zetels.

Zoals zovaak gebeurt in de politiek zijn de politici met systemen aan het rammelen die veel diepgaander en ingewikkelder zijn dan het lijkt.

Pessimisme modus uit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan