Hoe vaak rij jij te hard?

Wat Menso zegt, houdt steek.

(behalve wat communisme betreft, want een planeconomie en de theorie van de surpluswaarde van de arbeid heeft geen enkele relatie met het afkeuren van taalgebruik.
Verwar totalitarisme niet met communisme, een totalitaire regering kan net zo goed rechts of centristisch zijn. Voorbeelden:
- uiteraard Hitler onder wiens kapitalistische regering boeken en bepaalde soorten muziek zoals jazz werden verboden
- diverse religieus-rechtse, kapitalistische oostbloklanden waar initiatieven vandaan komen zoals 'Vegaburgers mogen geen burgers meer heten!' of 'Je mag niet zeggen dat homo's prima zijn, dat is propaganda!',
-of de monarchie van koning Bhumibol waarbij iedere vorm van majesteitsschennis streng wordt bestraft terwijl dat verder een gewone kapitalistische staat is.
- Of de diverse verder kapitalistische theocratieën in het midden oosten, waarbij je bepaalde dingen niet kan zeggen of tekenen
Dat sovjet-communistische landen wilden beheersen wat mensen zeiden, is niet inherent aan het kapitalisme danwel het communisme, maar aan iedere staat waarin de regering de volle controle wil houden. Tot zo ver wat politicologie


Overigens is het argument van de voorstanders van overkopelend 30km in de bebouwde kom, dat je alsnog zone 50 borden neer kan zetten. Op zich ook prima, maar het is natuurlijk de vraag of de gemeente dat ook echt gaat doen omdat dat extra werk en geld kost.

Mijn ervaring is dat op wegen waar je nu 50 mag, dat ook echt veilig 50 gereden kan worden. In 30km zones wisselt het een beetje, soms wissel ik continu tussen 15 en 30 vanwege uitritten van rechts. Soms is het overduidelijk dat je er gewoon 50 kan. Dan wisselt mijn snelheid + en - 15km/h. Dan is de zone zegmaar te groot gemaakt, en is een stuk 'ontsluitingsweg' nog 30 terwijl er geen uitritten van rechts of geparkeerde auto's meer zijn.

Er is hier ook een stuk dijkweg buiten de bebouwde kom, richting een nieuw stuk woonwijk, dat altijd 60 was. Daar hebben ze 30 van gemaakt en verkeersdrempels neergelegd. Tsja, ik ga netjes 30 rijden waar de woonwijk écht begint, maar daarvoor profiteer ik van de zachte vering van m'n SV. Dat soort dingen snap ik gewoon echt niet, waarom al 500m er voor 30km/h doen en niet gewoon 50-100m er voor. Dat is meer dan genoeg om af te kunnen remmen voor het hypothetische kind dat vanuit huis direct de straat op remt ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Er is hier ook een stuk dijkweg buiten de bebouwde kom, richting een nieuw stuk woonwijk, dat altijd 60 was. Daar hebben ze 30 van gemaakt en verkeersdrempels neergelegd. Tsja, ik ga netjes 30 rijden waar de woonwijk écht begint, maar daarvoor profiteer ik van de zachte vering van m'n SV. Dat soort dingen snap ik gewoon echt niet, waarom al 500m er voor 30km/h doen en niet gewoon 50-100m er voor. Dat is meer dan genoeg om af te kunnen remmen voor het hypothetische kind dat vanuit huis direct de straat op remt ofzo.
Is het bordje bebouwde kom/naam dorp erop, ook niet verplaatst?
Dat doet men vaak om van een hogere snelheid 50 of 30 te maken. En dan staan er een paar huizen aan weerszijden.

En ik snap die flauwekul ook niet, dat zie ik gewoon als een belediging, gas erop.
 
Precies waarom ik zo tegen politieke correctheid ben. Het begint met het afkeuren van taalgebruik. Het eindigt in een berg dode lichamen. Politieke correctheid is een milde, slecht herkenbare vorm van communisme. Gevierendeeld worden op social media? Social media is niet de echte wereld. De eeuwig pisnijdige bende op social media zijn bijna onherstelbaar geprogrammeerd om eeuwig pisnijdig te zijn.

Anyway.

Het wegennet en de manier waarop wij hierover bewegen is een stuk ingewikkelder dan het lijkt. Je kunt veel leren over logistiek en logica als je goed kijkt naar stroomrichtingen en kruisingen. Dat gezegd hebbende, het is onmogelijk dat de infrastructuur letterlijk overal de optimale doorstroming kan bereiken. Men maakt fouten. Kruising A in een slaperig dorpje met een snelheidslimiet van 30 in een schoolzone kan erg gevaarlijk worden wanneer het heeft geregend en de zon weerkaatst op het natte wegdek. Kruising B in een slaperig dorpje is in dezelfde omstandigheden een stuk minder gevaarlijk want de stroomrichting is noord/zuid, in plaats van west/oost. Een auto van 1300kg met 30kmu terwijl de bestuurder bijna geheel verblind wordt houdt zich dan wel aan de regels, maar is toch echt rete-gevaarlijk. Idem met sneeuw, of platgereden bladeren. Of een straat volgeparkeerd met auto's want ouders laten hun kinderen niet naar school fietsen.

Op papier klinkt een overkoepelende 30-regel prima. In de praktijk is de situatie anders. 30 kan veel te hard gaan door omstandigheden. Er moet dus op lokaal niveau gekeken worden naar de toepassing van snelheidslimieten, niet op nationaal niveau.

Maar omdat de politiek nooit hun handen thuis kunnen houden gaan ze toch aan de regels zitten kutten. En zoals zo vaak het geval is, is de praktijkuitvoering niet geheel volgens plan. En de oppositie komt met dergelijke overkoepelende beweringen - 30 is te langzaam! De statistieken voor ongevallen geven geen aanzet tot snelheidsverlaging! Enzovoort. Het probleem is wederom dat een schoolzone in een drukke stad als Amsterdam anders is dan een schoolzone in Zeeland. Beweringen voor of tegen snelheidsverlaging zijn bij plek A wel correct, en bij plek B niet. Probeer daar maar eens één lijn in te trekken. Je gaat onvermijdelijk gevaarlijke situaties creëren ergens in het land met deze regels terwijl je op de meerderheid van de plekken waarschijnlijk wel de veiligheid bevordert. Wederom - bepaal op lokaal niveau.

En omdat we het over de twee meest aan corruptie onderhevige activiteiten in de samenleving hebben - politiek en statistieken - zul je zien dat wanneer een 50-naar-30 regel ingevoerd wordt, de verantwoordelijke politici onderzoeken laat uitvoeren waaruit 'blijkt' dat het aantal ongevallen in betreffende zones van x terug naar x is gegaan. Uiteraard als 'gevolg' van hun beleid. Is dat argument waterdicht? Natuurlijk niet. Daar gaat het niet om in de politiek, het gaat om schijnheiligheid en zetels.

Zoals zovaak gebeurt in de politiek zijn de politici met systemen aan het rammelen die veel diepgaander en ingewikkelder zijn dan het lijkt.

Pessimisme modus uit.

Regels worden ingesteld om het voor een zo groot mogelijke groep veilig te maken. Deze regels zijn er in eerste instantie alleen gekomen omdat te veel bestuurders niet zelf na kon denken en/ of aan het verkeer deel kon nemen.
Daarnaast heeft ook niet iedereen het vermogen om goed te anticiperen. (want ondanks de huidige regels gebeuren er nog ongelukken.)
Het verlagen van de snelheid in de bebouwde kom is op sommige plekken best logisch. Het is echter aan de gemeentes zelf om deze te interpreteren en toe te passen. (net zoals de gemeentes niets te zeggen hebben over de provinciale wegen die op hun gemeente aansluiten, ze kunnen enkel advies uitbrengen)

Als iedere gemeente nu gevraagd wordt om de snelheidsbeperkingen aan te passen op de dag van de week, stand van de zon, gladheid van de weg, hoeveelheid blad en mensen die er op dat moment zijn dan is dat best een uitdaging. Je kan het niet overlaten aan het denkvermogen van verkeersdeelnemers zelf. Dat station is al gepasseerd door het invoeren van verkeersregels.

Voor sommige mensen is de verscherping van de regels onbegrijpelijk (zie hierboven), voor sommige werkt het prima en voor een kleine groep zal het nog steeds niet voldoende zijn om zich ongeval vrij te verplaatsen.

De overheid kan het nooit voor iedereen goed doen. Er blijven altijd alu- hoedjes en communisme roepende gekkies rondlopen in Nederland.
 
Zoals ik het zie is het een feit dat mensen zelf dus niet meer na kunnen denken. Dit is mede veroorzaakt door de regering zelf omdat ze alles zelf in de hand willen houden en mensen geen verantwoordelijkheid meer meegeven. Ga alle regels maar na rond veiligheid op bouwwerken bv. (mijn werkgebied, de bouw). Er zijn zoveel regels dat men niet meer oplet omdat ze er van uit gaan dat het allemaal veilig is. Zodra er dus iets niet meer veilig is gebeuren er dus ongelukken omdat men niet nadenkt over het niet veilig zijn.
 
Tsja, wat moet ik er aan toevoegen, niets toch?

Het klopt dat er geen draagkracht is onder de bevolking, alleen met enquêtes knikken ze wel allemaal braaf van ja. Want je mag geen nee zeggen van de Nederlandse maatschappij want dan word je gevierendeeld.
Nietes!...je mag niet zeggen dat er gevierendeeld wordt dat is in strijd met een of andere regel of punt in het burger wetboek conventie van Genève boek van Nostradamus artikel dinges paragraaf iets welke een of andere partij vast wel een keer een halve eeuw over vergaderd heeft.
Foei!! Beetje buiten de lijntjes denken wat denk je wel niet!, en nu braaf zijn en volgen ja!, gewoon 30 en die flinstonemobiel met 45 km plaat die je voorbij gaat en afsnijd moet je negeren, zei ik nou neger?..ach Racisme zit m niet in een naam,maar in de intentie en er was geen intentie tot belediging..t is maar hoe iemand het op pakt....hint.
Woord en geschrift tezamen met intentie en zinsverband laat veel ruimte voor eigen interpretatie waarbij de gemoedsrust van betrokkene direct invloed heeft op hetgeen hij denkt te lezen.

zo..das pas gewauwel
 
Vijf redenen waarom de maximumsnelheid van 100 km/h (niet) prima is

speed-4550507-768x512.jpg
 
Regels worden ingesteld om het voor een zo groot mogelijke groep veilig te maken. Deze regels zijn er in eerste instantie alleen gekomen omdat te veel bestuurders niet zelf na kon denken en/ of aan het verkeer deel kon nemen.
Daarnaast heeft ook niet iedereen het vermogen om goed te anticiperen. (want ondanks de huidige regels gebeuren er nog ongelukken.)
Het verlagen van de snelheid in de bebouwde kom is op sommige plekken best logisch. Het is echter aan de gemeentes zelf om deze te interpreteren en toe te passen. (net zoals de gemeentes niets te zeggen hebben over de provinciale wegen die op hun gemeente aansluiten, ze kunnen enkel advies uitbrengen)

Als iedere gemeente nu gevraagd wordt om de snelheidsbeperkingen aan te passen op de dag van de week, stand van de zon, gladheid van de weg, hoeveelheid blad en mensen die er op dat moment zijn dan is dat best een uitdaging. Je kan het niet overlaten aan het denkvermogen van verkeersdeelnemers zelf. Dat station is al gepasseerd door het invoeren van verkeersregels.

Voor sommige mensen is de verscherping van de regels onbegrijpelijk (zie hierboven), voor sommige werkt het prima en voor een kleine groep zal het nog steeds niet voldoende zijn om zich ongeval vrij te verplaatsen.

De overheid kan het nooit voor iedereen goed doen. Er blijven altijd alu- hoedjes en communisme roepende gekkies rondlopen in Nederland.
Ik krijg heel vaak het idee dat regels worden ingevoerd omdat sommige bestuurders hun naam op een bepaald iets willen drukken, of om hun eigen baan te verantwoorden..
 
Ik hou toch goed de regels in het oog. Heb wel een harde voet/hand maar sedert ik 10 jaar terug mijn rijbewijs kon herdoen ben ik veel liever en voorzichtiger geworden. Bij ons hier op de snelweg en wisselaars is het vaak te druk door massa's vrachtwagens om sneller te rijden, dus lekker rustig rijden zeker?
 
Voor mij is het vaak een afweging van ergens vlot willen zijn, hoeveelheid tijd om daar te komen, en de drukte op de weg.

Ja, als ik eerder vertrek kan het rustiger.
Maar veilig vlot doorrijden is het probleem niet.
Gaat er vooral om dat je goed inschat hoe de situatie is, en je daar op aanpast.

Rustiger aan doen is natuurlijk relaxter.
Maar tempo rijden is best fijn.

Dus ja, ik rijd vaak te snel.
Maar wel met beleid.
 
Bij mij in de straat is de maximum snelheid 30, maar zo snel rijden alleen de pakjeskoeriers. Die pakjes hoor je dan ook tegen het dak vliegen, zo steil zijn de verkeersdrempels.
 
Vroeger moest ik met rijlessen en het examen altijd +10 boven de max rijden.
Doorrijden en je aan het verkeer aanpassen, en meerijden met de gangbare snelheid.

3 maanden geleden werd ik van de weg gehaald door een agent in burger die ongeveer even oud was als mij.
En dat was niet zo wat ik zei enne.... En toen drong het schijnbaar door, en mocht ik verder rijden zonder boete O-)
 
Nooit gehad, ik heb dat zelf moeten uitvinden. 8)7
Dan blijf je net uit de misère.
Maar als we het allemaal doen niet. :+
 
Vroeger moest ik met rijlessen en het examen altijd +10 boven de max rijden.
Doorrijden en je aan het verkeer aanpassen, en meerijden met de gangbare snelheid.

3 maanden geleden werd ik van de weg gehaald door een agent in burger die ongeveer even oud was als mij.
En dat was niet zo wat ik zei enne.... En toen drong het schijnbaar door, en mocht ik verder rijden zonder boete O-)
Als je een rijinstructeur hebt die je aanleert dat je over +60km zou moeten rijden..... dan houdt die politieagent daar vast ook rekening mee :Y O-)
 
Maar goed bij de meeste auto's is de afwijking zo'n 10 km te hoog dus bij 10 km te hard zit je precies goed of een pietsje te snel.
 
Als je een rijinstructeur hebt die je aanleert dat je over +60km zou moeten rijden..... dan houdt die politieagent daar vast ook rekening mee :Y O-)
De politieagent was even oud als mij, dus hij had dezelfde procedure doorlopen met het halen van zijn rijbewijs.
Tenminste, daar ging ik vanuit. Na een hoop gekraak in zijn bovenkamer veranderende hij zijn strategie, en zei dat ik mijn snelheid wat beter in de gaten moest houden.
Ik zei dat hij gelijk had, en volgens mij was hij onderweg naar huis met zijn zwarte VW Polo, dus daarna kon ik gaan. (Hij had wel zijn uniform aan).

En even daarvoor had ik de agent op dezelfde weg wel ingehaald, waar hij precies 80 reed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan