hoe veer ik mijn crossmotor af

Het afstellen van de vering is een tijdrovend werkje en er gaat wel een paar weken overheen voor je het echt goed hebt. Dan moet je ook nog de ervaring hebben om kleine verschillen te kunnen voelen. Het afstellen op gewicht gebeurd door de veer zelf te vervangen voor een slappere of juist stuggere veer. Dit geld zowel voor de voorvork als de achterdemper. Dit kan jezelf wel doen als je goed en schoon kan sleutelen. Voor de achterdemper heb je een stuk gereedschap nodig om de veer in te draaien zodat de schotel waar hij op rust los komt. Dit is niet bij alle merken of typen zo, maar meestal wel.

Het afstellen van het dempende gedeelte heeft wel een beetje maar niet veel met het gewicht te maken, maar meer met het terrein waar je op rijd. Ook persoonlijke voorkeur geld hier, de eén wil het anders hebben dan de ander. Dit afstellen die je met een knop die aan de gaspot van de achterveer zit. Soms zit die knop onder bij de zuigerstang. (Yamaha - Kayaba) Bij de voorvork zit er onder aan de vorkpoten een stelschroef die duidelijk in verschillende posities klikt. Deze schroef zit verborgen onder een rubbertje die je er met een kleine schroevendraaier uit moet pielen. In geval van een up-side-down vork zit de verstelling meestal boven op. Bij WP vorken is dat een duidelijke draaiknop. (WP zit standaard op KTM, Husqvarna, Maico en Cagiva crossers, de merknaam (WP) staat er dan meestal niet op)

Het is met deze instellingen een kwestie van verdraaien totdat je de juiste instelling hebt gevonden. De juiste instelling is niet aan te geven, er is ook geen standaard voor. Het hangt af van het terrein waar je in rijd, je eigen gewicht en persoonlijke voorkeur. Wees met deze dingen erg voor zichtig en schrijf desnoods op wat je doet. Als je in deze instellingen "verdwaald" dan vind je de instelling waar hij op stond bijna nooit weer terug. Niet alle merken en typen dempers geven het met een cijver aan zoals WP doet. Sommige kunnen ook een aantal omwentelingen maken.
 
ik neem aan dat je er mee op een crossbaan gaat rijden.
Er is daar vast wel iemand met een crosser die weet hoe hij afgesteld moet worden.
voel is aan iemand anders zijn motor ( een die wel goed is afgesteld)en stel dan op gevoel die van jou zo af dat hij hetzelfde aanvoelt.
Houd er wel rekening mee dat iemand ie harder rijd zijn vering gewoonlijk aanzienlijk harder afsteld dan een beginner.
 
Terug
Bovenaan Onderaan