Hoe veilig is je lerenpak?

Crawl

MF veteraan
13 jan 2002
9.542
27
Haarlemmermeer
Hoe veilig is je motorpak nou eigenlijk??????
Veel motorrijders vertrouwen er op dat hun lerenpak ze wel zal beschermen bij een schuiver.
Maar hoe terecht is dat?
Na laatst voor de 2de keer over het asfalt gegaan te zijn had ik daar toch eigenlijk best wel vragen over.
De eerste keer was op Assen waar ik met een snelheid ver boven de 100km/u over het asfalt schoof.
Het betreffende pak (Texport) was op één plaats door geschuurd, de linker schouder.
Maar de protectie daar onder heeft het gehouden wat mij dus een lelijke wond heeft bespaard.
Ook de stiksels hebben het gehouden, wat ook heel belangrijk is aangezien die het leer bij elkaar houd.
Niet verkeerd dus .
Maar laatst op Lelystad schoof ik na een highsider veel korter en minder hard over het asfalt.
Toch waren er op twee plaatsen naden los van mij pak, was ik toen verder door gegleden dan was ik er zeker niet zonder schaafwonden van afgekomen.
Ik had dit pak voor weinig geld op de beurs in Utrecht gekocht en het was ook nog een onbekend merk voor mij ( Büse ) maar het zag er op het eerste gezicht wel erg degelijk uit.
Maar of een goed merk ook een garantie is dat het heel blijft tijdens een schuif partij is nog maar de vraag.
Ik had namelijk handschoenen aan van Dainese en ook nog niet van die goedkope (± fl. 350,-) maar op de muis van mijn handen waren ze mooi helemaal door
Wat mij dus een wondje op mijn linker hand op leverde.
Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd hoe ver een pak over het asfalt zou moeten kunnen glijden zonder dat het kapot gaat?
Zou daar eigenlijk wel een standaard voor zijn?
Zou het niet mooi zijn als je al de label kan zien hoe veilig een pak is.
Wat ik wel weet is dat ik nu maar weer een A merk pak koop en niet een goedkoop B merk.
Liever wat meer geld kwijt dan mijn vel.
Crawl
 
volgens mij wordt met het leer dat ingekocht wordt
verschillende rek en strek oefeningen gedaan.

Misschien dat de ene fabrikant hogere eisen stelt
dan de andere.. :?


Ik heb alleen een paar lichte schaafwonden op
mijn jas van na mijn val met 90km/u.
Maar ik ben niet echt gegleden, meer gerold...zou
je ook eens moeten proberen.. ;)
Zels mijn spijkerbroek die ik toen aan had |(
had slechts een gat bij mijn linkerknie.

Ben dus erg blij dat ik gerold ben ipv gegleden..
 
Mijn pak hield zich erg goed toen ik aangereden werd. Alleen mijn handschoenen niet helaas > Bij de aankoop van mijn huidige handschoenen en pak heb ik echt op hele andere dingen gelet dan bij mijn eerste pak etc..

Bovenkant van mijn linkerhand was helemaal doorgeschuurd. Daar heb ik nu goede protektie..
Helaas leert men nog steeds door ervaring.
Maar je mag toch van de 'top'merken verwachten dat het goed voor elkaar is > Daar betaal je immers wel voor.
 
Een goed pak is dubbel of driedubbel gestikt en bevat op de plaatsen waar de kans groot is dat je daarmee over het asfalt schuift extra bescherming. Ook moet bij een combi de rits op het leer gestikt zijn om veilig te zijn in geval van een schuiver. Ik heb zelf een MJK pak dus over de kwaliteit maak ik me niet echt druk...
 
Ik ben eens ooit bij Topskin in Breda geweest, waar ze ook o.a. de politiepakken en pakken voor Zeelenberg maken, maar er schijnt dus errug veel kwaliteitsverschil in leer te zitten. En dat is niet altijd makkelijk te zien/voelen.

Soms maken ze van een dik vel 2 dunnere vellen. Het buitenste is dan nog steeds sterk, maar het binnenste is dat dus NIET!

Ik hoef er geen reclame voor te maken, maar je kan daar altijd binnenlopen en je krijgt een gratis bakkie + rondleiding door het atelier:
www.topskinmotorkleding.nl
 
Bij mij zit her en der Kevlar in het pak verwerkt, zou beter tegen dat soort glijers moeten kunnen....hoop ik.

Handschoenen ook kevlar op de cruciaale plaatsen.

Ik hoop er niet achter te komen of het werkt of niet :+
 
Ook leer is niet onverwoestbaar he.
ZEker op de handpalmen.. daar is het namelijk erg dun om het een beetje soepel te houden. Slechte reflex dus om je met je handen proberen af te remmen bij een val.
Dat een naad lost kan'k ook nog geloven, daarom hebben de goeie pakken op de belangrijke plaatsen dan ook (minstens) 2 stiksels zitten.

Enneeuhh.. beeld je eens effe in hoe je't met leder eraf gebracht zou hebben. En vergeet dan niet dat lelystad erg ruw asfalt heeft!
 
Laatst bewerkt:
Mijn "winterhandschoenen" (ook enkel leer, niet gevoerd) hebben stalen nokken in de hand zitten om dat soort ongein te voorkomen...

die zaten ook in mijn handschoenen.
tijdens val met me hand over asvald gegaan.
die nokken scheurde het hele leer kapot.
waardoor ik nog wel wat schaafwondjes had
 
Het blijft zo dat leer het minst snel doorslijt (dan andere stoffen) bij het glijden. Maar natuurlijk zit er verschil in de kwaliteit van het leer, hoe de naden gestikt zijn, welke protectie er wordt gebruikt en ga zo maar door.
Je moet bijvoorbeeld ook niet vergeten dat soepel leer gewoon een stuk dunner is doorgaans. Toch zie ja dat pakken van Dainese al gelijk een stuk soepeler aanvoelen dan van MQP, en dat zit volgens mij in de kwaliteit van het leer.

volgens mij wordt met het leer dat ingekocht wordt
verschillende rek en strek oefeningen gedaan.

Misschien dat de ene fabrikant hogere eisen stelt
dan de andere.. :?


Ik heb alleen een paar lichte schaafwonden op
mijn jas van na mijn val met 90km/u.
Maar ik ben niet echt gegleden, meer gerold...zou
je ook eens moeten proberen.. ;)
Zels mijn spijkerbroek die ik toen aan had |(
had slechts een gat bij mijn linkerknie.

Ben dus erg blij dat ik gerold ben ipv gegleden..

Ja, net als Arai hogere eisen stelt aan zijn helm, dan Grex, is dat bij Dainese ook zo. Daarbij hebben ze een andere gebruiker op het oog. Als jij veel en hard gaat rijden, let je op andere dingen dan wanneer je 3x per jaar een beetje rondtuft. En voor die mensen moet er ook een betaalbaar pak zijn.

Over dat rollen: glijden is de beste manier om af te remmen. Met zoveel mogelijk contactoppervlak met de grond, dus ook je armen en benen. Hiermee rem je het hardst af en krijg je minder snel dat je hard ergens tegen aan rolt (is me verteld op VRO1), dus ik raad je aan om in het vervolg toch te glijden (wel in leer natuurlijk, maar dat had je zelf ook al door dacht ik).
 
Mijn handschoenen zijn helemaal met kevlar gevoerd. (Alpinestars SP-1) Die zouden het toch wel een tijdje uit moeten houden op asfalt.

sp1%20black.jpg
 
Laatst bewerkt:
Net gelezen in Zeeuwse motorvrienden club
Zijn er vandaag veel motorrijders die het niet nodig vinden on beschermende kleding te dragen.
Vandaag een vent die voor het eerst van het jaar op zijn Shadow op pad was gegaan, korte mouwtjes en korte broek....................op een grote rotonde een vreemde slinger beweging en zijn motor viel over rechts.................gevolg schouder, elleboog, onderarm, knie, dijbeen en de buik rood van de schaafwonden.
Ik ree op zo'n 50 meter achter hem in de bestelbus.......bus aan de kant en vent over eind geholpen........de steentjes zatten werkelijk in zijn onderarm geperst............snelheid hoogstens 30km/h.
In eerste instantie wilde hij niet meerijden naar het ziekenhuis, maar na een 10 minuten begon het toch wel erg te gloeien..........motor heb ik op slot gezet en de beste man [Rene] afgezet bij het ziekenhuis..............zijn broer zou de shadow ophalen en hem ook.
Ik heb even met hem zitten praten en hij rijdt ongeveer 1000kilometer per jaar............en altijd met mooi warm weer.....een leren pak ofiets beschermens ontnam hem zijn vrijheid vertelde hij......jaja de komende tijd zal hij misschien nog eens terug kijken op vandaag.................ik heb hem gevraagd of hij hier ook een reactie wilde geven hoe het was afgelopen maar een bedankje vond hij al meer dan genoeg????????
Rene mocht je dit lezen, omdat ik op een racer rij wil niet zeggen dat ik je dan maar niet zou helpen.......misschien was je boos en was het gewoon maar een wilde reactie......motorijders helpen elkaar toch?????
Afijn misschien kom ik hem nog wel eens tegen en dan denkt hij er anders over..........zijn motor was ook redelijk beschadigd......rem hendel en rem pedaal [een hele grote] en zijn valbeugels met voetplanken zijn krom en aan gort, deuk in de tank en de rugleuning hing er treurig bij, de buddy-zit geschaafd net als de berijder, shit happens maar dat die iet wat boos reageerde verbaasde mij toch wel....................ik hoop dat het hem goed gaat en hij binnenkort weer op zijn motor kan rijden.........met de juiste kleding dan natuurlijk.
moest het ff kwijt!!!!!!!!!!
Mazzel Louis.
 
Ook leer is niet onverwoestbaar he.
ZEker op de handpalmen.. daar is het namelijk erg dun om het een beetje soepel te houden. Slechte reflex dus om je met je handen proberen af te remmen bij een val.
Dat een naad lost kan'k ook nog geloven, daarom hebben de goeie pakken op de belangrijke plaatsen dan ook (minstens) 2 stiksels zitten.

En vergeet dan niet dat lelystad erg ruw asfalt heeft!

Tja het eerste wat je doet als je valt is proberen je val te breken en als je op je kop dreigd te landen steek je dus je handen uit.
Niet dat ik dit zeker weet want want ik mis dat stukje film.

[Enneeuhh.. beeld je eens effe in hoe je't met leder eraf gebracht zou hebben.]????????
Ik had een lerencombi aan.
 
Laatst bewerkt:
een leren pak op het circuit, JA
op de openbare weg ,beperkt, er zijn veel te veel opstakels.

is wel makelijk voor de broeders , blijft alles beter bij elkaar als ergens tegen of onder ligt.
 
een leren pak op het circuit, JA
op de openbare weg ,beperkt, er zijn veel te veel opstakels.

is wel makelijk voor de broeders , blijft alles beter bij elkaar als ergens tegen of onder ligt.

?? Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met: op de openbare weg ,beperkt, er zijn veel te veel opstakels.
Vertel es ff aan tante Elske ;)
 
een leren pak op het circuit, JA
op de openbare weg ,beperkt, er zijn veel te veel opstakels.

is wel makelijk voor de broeders , blijft alles beter bij elkaar als ergens tegen of onder ligt.

Bulletproof wordt je nooit. Maar de risico's zijn wel te beperken met goede protectoren: scheenbeen/knie, elleboog/onderarm, schouders etc. Verder horen stevige (race)laarzen en een full backprotector eigenlijk ook tot de standaarduitrusting.
 
Als je voorover valt nooit je handen zetten maar je aremen voor je kruisen en die ellboogprotectoren laten doen waar ze voor gemaakt zijn
Handschoenen moeten in de palm soepel zijn en zijn daarom veel dunner dan je pak.
Ben met mijn vorige Dainese combi 3x geschoven,
de laatste maal tegen een 140 mijn voorwiel weg, op mijn rug gevallen en blijven glijden op mijn rugbeschermer.

Enkel de buitenste kleurlaag beschadigd, thats it
Nu pas een nieuwe combi gekocht van:
Dainese :} :} :} :} :} :} :}
 
Leer is dus toch wel heel erg veilig, mits goed gestikt. Maar dan de tegenhanger, hoe veilig is textiel dan? Scheelt het erg veel? 'k Heb namelijk (nog) geen lederen combi, maar als ik een leuke motor ga kopen wil ik dat toch uiteindelijk wel bij hebben.
 
leren pak: afhankelijk van de dikte van het leer, schijnt behoorlijk verschil in te zitten, of je nu een hebt van 0,8 of 1,0 mm dik hebt, heb nooit wat anders gedragen als leer(op de motor dan he), en ook nog nooit onderuit gegaan,dus kan jullie niet mededelen hoe veilig mn pakkie is, moet binnenkort wel een nieuwe helm kopen, deze is nu na 6 jaar uitgeleeft, en begind te los op m'n kop te zitten ;( , hij was zo lekker, nu maar eens op zoek naar een nieuwe shoeii, ohw ja ps m'n pakkie is van MQP, inderdaad stug, maaaaar met veel vet wordt die wel soepeler, en redelijk waterafstotend
 
Laatst bewerkt:
Op vrijdag 17 mei 2002 22:57 schreef Crawl het volgende:
[Enneeuhh.. beeld je eens effe in hoe je't met leder eraf gebracht zou hebben.]????????
Ik had een lerencombi aan.
Ik bedoel natuurlijk textiel..
ben ik (tijdens het lessen) eens keertje mee op me zak gegaan (veel te hard bij remproef en dan nog veel te hard remmen.. zag er echt al niemeer uit dat (textielen) jasje.
 
MQP pak, Dainese handschoenen....hebben t prima gehouden na mn schuiver.....op mn kont een paar stiknaden die los begonnen te komen, maar nog niet genoeg om mij te schaden ;) handschoenen licht krassen, maar niks mis mee......was toch met 130 km/h geschoven
 
Ik heb een Texport pak maar die is bij mijn ballen al open gescheurd :(
Het stiksel is daar los gesprongen ;(

Ik breng hem na de zomer maar ff terug om te laten maken.
 
Ik heb een Texport pak maar die is bij mijn ballen al open gescheurd :(
Het stiksel is daar los gesprongen ;(

Ik breng hem na de zomer maar ff terug om te laten maken.

Mijn pakje is btw ook opengescheurd ja......maar das bij de knoop van me broek }) mn buikje is wat teveel gegroeid :+

Dus ehhhh, kwee nie wat er bij jou gegroeid is :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan