hoe veilig is motorrijden????

Status
Niet open voor verdere reacties.
Laten we nou gewoon eerlijk zijn: motorrijden is levensgevaarlijk. Elke keer als je erop stapt weet je dat er wat ZOU KUNNEN gebeuren, of door iets op de weg, of door een koekblikker, of door een eigen inschattingsfoutje of overmoedigheidsfoutje. Als die dingen in de auto gebeuren loopt het vaker met een sisser af. Maar maakt DAT het motorrijden nou net niet zo onwijze LEUK! We zijn gewoon een apart volkje, dat weet dat het een risico neemt, maar teveel geniet van het rijden, de snelheid, de omgeving, de files (erdoorheen rijden natuurlijk en niet erachter blijven staan), de kracht van je motor onder je kont voelen met lekker hard optrekken: heerlijk gewoon!
Gje, je hebt in ieder geval genoeg reacties om je opdracht te maken *D
Succes ermee!
 
Tuurlijk is motorrijden niet zonder risico...je bent minder beschermd dan wanneer je in een auto zit, dus als je dan aan wordt gereden of je gaat onder uit...tja, dan heb je over het algemeen meer letsel dan wanneer je veilig in je auto zit.

Maar ja, motor rijden is nu eenmaal leuk, en tegenwoordig is bijna alles gevaarlijk....in een rokje door de binnen stad lopen bijvoorbeeld B|
 
Ik dacht altijd dat motorrijden niet veel gevaarlijker was dan autorijden als je maar bewust bent van waar je mee bezig bent. Totdat ik mezelf op de snelweg om onbekende reden (in lichte regen) onderuit reed en toch flink naar de t*fus was.
Artsen zeiden dan mijn (dure) pak wel heeft geholpen om er enigszins heel uit te komen....

Ik realiseer me nu dat je echt veel kwetsbaarder bent dan in de auto en veel sneller letsel aan ongevallen overhoud.

Dit zal me allemaal niet weerhouden om te rijden.... :)
Ben me wel iets meer bewust van gevaren.

Wat me ook opvalt is dat mensen je domweg niet zien soms...dat samen met kwetsbaarheid maakt het niet ongevaarlijker. Ik rijdt pas een half jaar (6000 km nu) en ben al bijna 2 keer aangereden omdat mensen me niet zagen (op snelweg naar links gooien omdat ze me niet zien....en dan gewoon niet in dooie hoek rijden)

In 6 jaar autorijbewijs heb ik dus nog nooit wat meegemaakt in deze trend. Zegt mij genoeg. Maar motorrijden is gewoon leuker. :] 8-)


Conclusie: De crash heeft mijn gedachten iets veranderd. Ik was altijd iemand die nooit echt gevaar zag en dacht dat me niks zou overkomen
 
Leuk wel deze discussie. Zeker dat iedereen weet dat je een hoog risico loopt. Zeker als je als een dwaas door het verkeer gaat. Wat ik al zei: "Verstand zit in je rechter hand"

Risico is hoog.. maar is dit nu veilig of niet.
Alleen het rijden opzich (zonder extrene dingen en je verstand zit op de goede plaats..) wat zijn dan de risico's.

Bovendien vind ik dat iedereen een keer een extra training moet krijgen. Zeker op je eigen fiets. Rijden kan wel, maar wat als je moet uitwijken of iets ander.
dan moet je goed weten wat je fiets kan.. en wat niet.

Maar een ding... het geeft een geweldig gevoel.. en daar geniet ik van.. daar staat niks tegen over... JAJAJAJAJAJa dat ene ding wel.. ahahah
 
Ga na wat verschillende mensen in je nabije omgeving, b.v. vrouw, moeder, vriend(in), collega, vinden van de veiligheid bij het motorrijden

vraag het je vrouw, moeder, vriend(in), collega's eens :P
Want dat was de opdracht, als je aankomt met een uitdraai van dit topic denk ik dat . . . :X . .("succes in ieder geval ;) " )

Tja, motorrijden zal ook wel gevaarlijk zijn, in de zin van gevaarlijker dan autorijden. Maar ook autorijden is gevaarlijk, en toch doet (bijna) iedereen het.

Sommige dingen kan je niet ontlopen, ook al zit je in een of tibetaans klooster (want daar ga je dood van verveling ;) ) Dus doe wat je leuk vind en geniet ervan. Voor de een is dat motorrijden, voor de ander is dat dammen.
 
Ik heb vorig jaar na een vervelend schuivertje twee armen gebroken...of tewel één rechter pols verbrijzeld en linker elleboog gebroken, ik kan je vertellen: dat is niet fijn. Een moeder die je in het ziekenhuis op komt zoeken is echter nog veel minder!!

Maar na een winter periode rustig aan doen, en er in eerste instantie (toch wel gauw 1,5 maand)heilig van overtuigd te zijn geweest dat er geen nieuwe motor zou komen....moest er aan het begin van de lente toch weer een nieuwe motor komen. Maar ja, hoe vertel je dat aan je moeder? Zij had per slot van rekening die motor in het ziekenhuis ook al total loss gewenst (motor was dat ook al maar goed)...Ik had verwacht dat mn moeder het afschuwelijk zou vinden...er werd ook geen feest gevierd, maar ze stond wel 100% achter mijn beslissing, en kon het zich zelfs heel goed voorstellen!! *D

Mams is tegenwoordig dus gematigd enthousiast, vader is dol enthousiast (die vond het zelfs raar dat ik geen nieuwe motor wou op het moment dat ik in het gips zat)en vriend lief zo mogelijk nog enthousiaster......ik heb dus niks te klagen 0-)
 
het zijn altijd die andere motorrijders die 17x zoveel kans hebben op een ongeval...
ik rij perfect :+
(de eerstvolgende keer dat ik nu met de motor ga ben ik dood natuurlijk |( )
 
Wat is veilig :?
Ik denk dat motorrijden ongeveer 7,3 veilig is |(

Bijna elke activiteit die je doet kan als onveilig worden betitelt.

Maar iedereen gaat gelijk maar weer vergelijken met auto's :Z
 
In beginsel is motorrijden veel gevaarlijker dan autorijden.

Je hebt minder bescherming, langere remweg, gevoeliger voor weersomstandigheden en ook minder zichtbaar, dit ten opzichte van de auto.

Echter, ik denk dat enkele menselijke factoren ook weer zwaar meewegen in het voordeel van de motor;
-Je word niet afgeleid door bijrijders
-Je zit niet met cds te kutten
-Je bent niet met andere dingen zoals telefoneren bezig
-Je gedachten dwalen minder ver af
-Je houd van nature meer afstand
-Je bent doordat je niet in een superelaxede houding zit meer geconcentreert

Maar al met al, alle factoren in het voordeel van de motor zijn dus weer nadelen voor de auto, waar vervolgens de motorrijder weer last van heeft.
 
Tja, het is natuurlijk afhankelijk van hoe gek je aan die gashendel draait :)
Daarnaast heb je nog die slaperige andere verkeersdeelnemers. Ik heb tot mijn verbazing gisteren rijdende op een voorrangsweg bij drie zijstraten vol in mijn ankers moeten gaan omdat auto's uit die zijstraten op het laatste moment waarschijnlijk dachten dat ze nog wel even voor me de weg op konden slaan waar ik reed. En mijn koplamp werkt toch echt. Het is misschien kinderachtig maar de 3e heeft toch echt de middelvinger gekregen toen hij half op mijn weghelft stond toen ik hem voorbij reed. En ik reed echt 50 km/u O-)

Maar veiligheid heb je toch echt voor een groot gedeelte zelf in de hand maar helaas dus niet helemaal. Ik denk dat je niet op de motor moet stappen wanneer je zwaar gestresst of opgefokt bent omdat het dan wel erg aantrekkelijk is om al slalommend de weg naar je bestemming te volgen B|
 
Ach tegenwoordig is niets meer veilig.

En qua motorrijden..
Ja ik vind het wel veilig, oke ik ben wat kwetsbaarder op de motor dan op met de auto.
En ik vind dat het ook voor een deel aan je zelf ligt, je rijstijl (als je met 200 langs andere auto's scheurt, ach ja is iets minder veilig), en je oplettendheid endergelijke!

Dus het ligt ook aan de bestuurder, maar ook aan alle andere weggebruikers... en uiteraard kan er vanalles gebeuren, waar je niet op berekend bent enzo.. maar goed dat heb je met alles!

Dus gewoon heerlijk blijven :]
 
Heb het idee, dat je de vraag niet helemaal hebt begrepen, maar dat kan aan mij liggen.

Lijkt me dat je de vraag juist moet stellen aan niet motorrijders om te zien wat hun idee over motorrijden is.
 
Ik vind motorrijden wel veilig, ja je bent wel kwetsbaarder natuurlijk. Maar je bent ook erg snel weg uit benarde situaties. Blijf weg van de twijfelige automobulist. en de linkshangers, daar moet je gewoon langsscheuren.
Lekker de ruimte opzoeken en zo min mogenlijk autoos om je heen. 0-)
 
Motor rijden is wel veilig,

Je bent wel kwestbaarder dan in de auto..........aan de andere kant
Ik zit niet graag in een Fiat panda als die tegen een boom aan rijd.
 
Iedereen onwijs bedankt voor welke reactie dan ook. Ik heb de vraag reeds ook gesteld aan niet-motorrijders en het viel mij op dat deze veel minder bereid waren de vraag serieus te beantwoorden. Zij namen simpelweg de moeite niet en zeggen dat motorrijden absoluut niet veilig is of stelden een wedervraag in de trend van: vind jij het zelf wel veilig dan?? Nou, daar kon ik dus weinig mee en vandaar ik dit "topic" op MF heb geplaatst. Ik ben hier in ieder geval mee geholpen. Thnx.
 
Edit MBM: Geen spam op M-F !!

Herhaling levert een (tijdelijke ) ban op !!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan