hoe veilig is motorrijden????

Status
Niet open voor verdere reacties.
Verstand zit in je rechterhand.... Dus gas.. Hahahaah

Rijden op een motor is wel veilig. Maar de mede rijders in auto's zien je niet aankomen of houden geen rekening met de motorrijder. Meeste ongelukken zijn dan ook met auto's.
Persoonlijk vind ik dat iedereen een paar lessen moeten krijgen op een motor. Dan leren ze kijken !!! en dan weten ze wat een motor doet en hoe hij reageert.
Bijvoorbeeld die gasten in die snelle bakkies.. die gaan op de snel weg achter op je band rijden. Ze weten niet dat als je even het gas los laa, dan gelijk aan het afremmen bent. Het is levens gevaarlijk. Ze dwingen dan voor mijn eigen veiligheid dat ik gas ga geven.

Bovendien zijn de gevaarlijkse punten op de weg...
- vieze weg (mn in een bocht)
- Vangrail
- Paaltjes

Nou.. kan nog wel meer opnoemen.. maar dan wordt het saai.
Motor rijden is leuk... Misschien weer eens een auto loze zondag invoeren.. Kunnen wij tenminste veilig rijden...

Onveilig.

- Bij een ongeluk ben je minder beschermd om de voor de hand liggende redenen.
- Als je je onderuit remt en onder een wagen/vangrail schuift ben je geneukt.
- Je remweg is langer.
- Je bent minder zichtbaar.


Hier kan je alvast mee aan de gang. Is wel steeds in vergelijking met de wagen.

122240
ik ben het met jullie beide eens. Ik vind dat je op de motor ( ongeacht van welke kant het gevaar loert, je sowieso 10x meer kwetsbaarder bent alsdat je in je koektrommel rijd.. Ook vind ik dat de regering meer rekening moet houden met verkeersdeelnemers op de motor. Meer dan 30% van de ongelukken die in Nederland gebeuren ( en waar de regering de cijfertjes van heeft) is een motorrijder bij betrokken.
 
Het ligt dus helemaal aan jezelf ;)
Helemaal mee eens. Als je geconcentreerd en anticiperend rijdt (en da's makkelijker te doen dan in een auto, want geen radio/telefoon/big macs/jengelende kinderen/...) dan is motorrijden zeer veilig. Ik denk in bijna alle gevallen waar een motorrijder bij een ongeluk betrokken is, dat-ie het had kunnen voorkomen als-ie gereden had zoals-ie geleerd had. Zie je ook hier heel vaak als mensen verhaal doen van hun ongelukken: iets te hard gereden (weet je wat het verschil in remweg is tussen 70 en 80km/h?), iets te weinig afstand gehouden, "ik maakte net een wheely over een rotonde" ;) , enzovoort...

 
Rijden op een motor is wel veilig. Maar de mede rijders in auto's zien je niet aankomen of houden geen rekening met de motorrijder. Meeste ongelukken zijn dan ook met auto's.
Persoonlijk vind ik dat iedereen een paar lessen moeten krijgen op een motor. Dan leren ze kijken !!! en dan weten ze wat een motor doet en hoe hij reageert.
Bijvoorbeeld die gasten in die snelle bakkies.. die gaan op de snel weg achter op je band rijden. Ze weten niet dat als je even het gas los laa, dan gelijk aan het afremmen bent. Het is levens gevaarlijk. Ze dwingen dan voor mijn eigen veiligheid dat ik gas ga geven.

Bovendien zijn de gevaarlijkse punten op de weg...
- vieze weg (mn in een bocht)
- Vangrail
- Paaltjes

Nou.. kan nog wel meer opnoemen.. maar dan wordt het saai.
Motor rijden is leuk... Misschien weer eens een auto loze zondag invoeren.. Kunnen wij tenminste veilig rijden...
Die is leuk. :+

Motorrijden is wel veilig, want als er ongelukken gebeuren ligt het meestal niet aan de motorrijder... Rare conclusie. :+

De kans op een ongeval op een motor is groter dan met een auto en het risico op letsel bij een ongeval is groter dan bij een auto. Dus: motorrijden is simpelweg minder veilig dan autorijden.

Dat die ongevallen niet door jezelf veroorzaakt worden of dat er wat aan gedaan zou kunnen worden doet natuurlijk niet terzake. Die ongelukken gebeuren wel en dus zijn ze net zo bepalend voor de veiligheid.
 
motorrijden is veiliger...

ik heb minder ongevallen meegemaakt op de motor dan in het blik, terwijl de verhouding 1:3 is qua kilometers en 1:13 is qua ongevallen.

in blik HOEF je je minder bezig te houden met het verkeer, zodat je half (slaap)dronken nog steeds kunt rijden, waar je op de motor op je muil zou vallen.
omdat je bezig bent met het vekeer kun je beter anticiperen op fouten van anderen, ondanks dat je als iemand het op je leven gemunt heeft minder bescherming hebt.

uitwijk mogelijkheden op de motor zijn veel beter daar in blik vaak maar 1 optie is... remmen en alsnog achterin knallen of rechtuitglijden en dan ergens tegenaan knallen. eromheen sturen, een fietspadje meenemen of ergens tussendoor vlammen is vaak geen optie met de auto (alhoewel ik dat wel eens een aantal keer met de auto heb gedaan).

het enige minpuntje dat je als motorrijder hebt is dat andere je niet willen zien, maar daar valt op zekere hoogte rekening mee te houden.
 
Vage voortgezette motoropleiding met dat soort vragen...

Ik zou de vraag terugkaatsen en vragen wat er veilig is aan lopen op straat etc. :P
 
Het ligt eraan in welke situatie.

Met een auto rem je wat makkelijker, vooral als je nog niet zoveel ervaring hebt. Bij een motor glij je wat makkelijker (ligt wellicht een beetje aan de ervaring).

maar als je beseft waar je op zit en zelf goed kijkt en anticipeert, kan je een groot deel van het risico beperken.

een beschermend pak scheelt ook veel.

Mijn pak heeft me gered van een huidtransplantatie gister...
 
motorrijden is veiliger...

ik heb minder ongevallen meegemaakt op de motor dan in het blik, terwijl de verhouding 1:3 is qua kilometers en 1:13 is qua ongevallen.

in blik HOEF je je minder bezig te houden met het verkeer, zodat je half (slaap)dronken nog steeds kunt rijden, waar je op de motor op je muil zou vallen.
omdat je bezig bent met het vekeer kun je beter anticiperen op fouten van anderen, ondanks dat je als iemand het op je leven gemunt heeft minder bescherming hebt.

uitwijk mogelijkheden op de motor zijn veel beter daar in blik vaak maar 1 optie is... remmen en alsnog achterin knallen of rechtuitglijden en dan ergens tegenaan knallen. eromheen sturen, een fietspadje meenemen of ergens tussendoor vlammen is vaak geen optie met de auto (alhoewel ik dat wel eens een aantal keer met de auto heb gedaan).

het enige minpuntje dat je als motorrijder hebt is dat andere je niet willen zien, maar daar valt op zekere hoogte rekening mee te houden.
Als ik zo eens wat posts van jou lees hier op MF, kan ik niet anders zeggen dan dat je er regelmatig best wel bijzondere ideeën op na houdt. :+

Laat die paddo's nou toch es een keer staan, man. :P
:+

Hoe was het ook eens weer? De kans op een ongeval met de motor is iets van 12x zo hoog als met de auto. En dan nog volhouden dat motorrijden veiliger is. :+
 
:+

Hoe was het ook eens weer? De kans op een ongeval met de motor is iets van 12x zo hoog als met de auto. En dan nog volhouden dat motorrijden veiliger is. :+

Off toppic/
Veiligste manier om te reizen is per vliegtuig, minste doden per afgelegde kilometer, maar relateer het daar maar niet aan, dan schrik je echt van de onveiligheid (zouden zelfs de koekblikkers schrikken als het daarmee vergeleken
wordt).

On topic/
Ik denk dat de veiligheid van het motorrijden voor een heel groot deel valt of staat met je eigen rijgedrag. Zorgen dat je gezien wordt, alert zijn en geen gekke dingen doen (of ze doen op plaatsen waar meer ruimte is tot fouten maken).

Maar ik ben motorloos, dus wat weet ik er van... :+
 
Ik denk dat de veiligheid van het motorrijden voor een heel groot deel valt of staat met je eigen rijgedrag. Zorgen dat je gezien wordt, alert zijn en geen gekke dingen doen (of ze doen op plaatsen waar meer ruimte is tot fouten maken).

Maar ik ben motorloos, dus wat weet ik er van... :+
Daar heb je helemaal gelijk in. Het is nogal sterk afhankelijk van de berijder. Ook in veel gevallen waar de automobilist de 'schuldige' was, had beter anticiperen/afstand houden van de motorrijder waarschijnlijk het ongeval kunnen voorkomen. Dat praat de fout van de automobilist niet goed, maar het geeft wel aan dat je er als motorrijder veel invloed op hebt.

Máár... Over het geheel bezien is de kans op een ongeval met een motor gewoon groter. Dus, sec beschouwd, is motorrijden gewoon minder veilig.
 
:+

Hoe was het ook eens weer? De kans op een ongeval met de motor is iets van 12x zo hoog als met de auto. En dan nog volhouden dat motorrijden veiliger is. :+
12 jeah right, wat dacht van 17x

maw motorrijden is echt onveiliger dan autorijden. Maar je kan er zelf veel aan doen om het risico aanzienlijk te verkleinen. Ik geloof dat de helft van de ongelukken met motoren enkelzijdige ongevallen zijn. Met andere woorden daar zijn geen andere weggebruikers bij betrokken (een onderuit rem actie bijv.).

Persoonlijk vind ik het een heel strek onderdeel van je cursus want motorrijden is vooral heel bewust bezig zijn.
 
Simpel gesteld luidt dus de vraag:
Vind je motorrijden veilig en waarom of waarom niet???

Wat vind jij???
Zit me af te vragen wat de achterliggende gedachte is van de vraag.
Moet je in een discussie met argumenten komen waarom motorrijden wel veilig is?
Iemand die er heilig van overtuigd is dat motorrijden niet veilig is, zal je denk ik moeilijk of zelfs niet kunnen overtuigen. Daarnaast rijd je toch motor voor jezelf en niet voor je omgeving? Of is het de bedoeling dat met deze opdracht zelf over je eigen veiligheid op de motor nadenkt?


[me]2tiny denkt dat ze al teveel koffie heeft gedronken en gaat nu maar eens overschakelen op thee[/me]
 
Motorrijden is niet onveiliger op zich dan autorijden. Maar de omliggende factoren maken het wat riskanter. Men ziet je soms niet aankomen, vuil op de weg, en gevaarlijk gedrag van mede-weggebruikers vanwege het zich niet kunnen inleven in de motorrijder. Vast nog wel meer dingen...

Als je dit als motorrijder weet dan kun je hier rekening mee houden en altijd op safe gaan. Gaat het dan toch nog mis, dan ligt het ook vaak aan je rechterhand.
 
Ik rijd nu 20 jaar motor en 155000 km .
Ik heb nog geen aanrijdingen of andere ongevallen gehad.
Volgens de statistieken is motorrijden 10 X zo gevaarlijk
als autorijden.
Ik heb dus geluk gehad.
Voor mij is motorrijden welicht niet gevaarlijk.
:]



PS.
Ik rijd ook voorzichtig en anticiperend.
 
volgens de waarschwingen in ghostrider 3 is het risico 16x zo hoog om te verongelukken dan bij auto's. Dus het lijkt me redelijk gevaarlijk. Heb zelf rijles en heb al een situatie gehad waar ik 5 jaar ouder van ben geworden. Maar dat heb ik er allemaal graag voor over! :]
 
Hoe kunnen sommigen nou volhouden dat motorrijden veiliger (of net zo veilig) is dan (als) autorijden |( , de cijfers zijn toch het bewijs.
Bel maar een willekeurige verzekeraar op.

verbazend dat sommigen een algemeen gestelde vraag volledig naar zich zelf vertalen (in de trant van: ik rijd al x jaar en y kilometers, schadevrij) en dan de conclusie trekken dat motorrijden veiliger is. Je kan dan hooguit de conclusie trekken dat je een veiligere motorrijder bent dan de gemiddelde of meer geluk hebt gehad.
Of anderen die menen dat als een ongeluk door een andere weggebruiker (lees koekblik) wordt veroorzaakt, niet meetelt |( in deze veiligheids vraag.
 
Motorrijden is niet veilig, wel lekker.
Vet eten is niet gezond, wel lekker.
Onveilig vrijen is gevaarlijk, wel ...........beetje slecht voorbeeld misschien ;)

Domme vraag hoor, dat je tegenargumenten moet kunnen verzinnen. Pffff, ik zou een andere cursus zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Als het niet zo retedruk zou zijn op de weg zou dat al een hoop schelen. Tegenwoordig is het altijd en overal te druk. Je begeeft je met je motor in een verkeersjungle waarbij héél véél koekblikken vooral in de namiddag gigantische haast hebben om toch maar vooral op tijd hun aardappels naar binnen te kunnen schuiven :9 Als je je van die gevaren bewust bent en vooral heel erg anticipeert (VOORUIT kijkt) en constant de situaties inschat dan heb je kans op veel schadevrije kilometers *D Moet er natuurlijk niet iets gebeuren waar je ondanks anticiperen en normaal rijden/afstand houden niets aan kunt doen. Helaas wordt dat te vaak veroorzaakt door anderen en dat maakt het nou gevaarlijker dan rijden in een koekblik waar je beschermt wordt door gordels/airbags/kreukelzones.
Maar ik rij wel heel erg graag motor en geniet daar erg van. Toch probeer ik permanent bewust te zijn van de gevaren die op de loer liggen....
 
Vage voortgezette motoropleiding met dat soort vragen...

Ik zou de vraag terugkaatsen en vragen wat er veilig is aan lopen op straat etc. :P

:^

Ik zou gewoon antwoorden, bijzonder veilig in vergelijking met koorddansen boven een ravijn en bijzonder onveilig in vergelijking met karpervissen
 
Motorrijden kan heel gevaarlijk zijn als je je niet bewust bent van de gevaren en als je vertrouwt op de vaardigheden, concentratie en acties van andere weggebruikers. Ik zie soms een motorrijder twijfelen in een file, blijft vervolgens een tijdje precies in de dode hoek rijden: de auto-rijder heeft jou nooit gezien of is je inmddels allang weer vergeten, verandert van baan en hoppa: probleem dus! En dan de automobilist de schuld komen geven (op dit forum bijvoorbeeld :9 ).
Ik had "vroegah" iedere week wel een paar keer dat ik in een gevaarlijke situatie terecht kwam door een "misdadige" automobilist of een "hersenloze" fietser, nu als oude bok die alles wel es meegemaakt heeft rijd ik meestal een stuk vlotter maar overkomt het me vrijwel nooit meer (..afkloppen, ik heb dit niet gezegd...) Je ontwikkelt een extra zintuig voor dat soort dingen. Een extra rijopleiding kan natuurlijk helpen, hoef je minder lang te wachten op zo'n zintuig ;)
 
Het is maar hoe veilig je het zelf maakt, je kan als een aso door het verkeer heen gaan, maar de kans is dan groter dat je jezelf een keer tegenkomt.
En natuurlijk kun je niet alles voorkomen, er zijn er nog meer op de weg en die motorrijders wel eens over het hoofd zien, :( en daarom is een motorrrijder nog veel meer de weg continu aan het cannen zoals ik het zelf altijd noem. Jij moet meer rekening houden met het overige verkeer, omdat jij veel kwetsbaarder bent.
Ik denk dat 9 van de 10 motorrijders hier heel erg van bewust is. :?
En hier ook op rijdt.

Veel sucses ermee :)
 
Die is leuk. :+

Motorrijden is wel veilig, want als er ongelukken gebeuren ligt het meestal niet aan de motorrijder... Rare conclusie. :+

De kans op een ongeval op een motor is groter dan met een auto en het risico op letsel bij een ongeval is groter dan bij een auto. Dus: motorrijden is simpelweg minder veilig dan autorijden.

Dat die ongevallen niet door jezelf veroorzaakt worden of dat er wat aan gedaan zou kunnen worden doet natuurlijk niet terzake. Die ongelukken gebeuren wel en dus zijn ze net zo bepalend voor de veiligheid.


ik vind dat het ook persoons gebonden is
motor rijden is voor mij minder gevaarlijk dan auto

(ik heb namelijk mij auto rijbewijs nog niet :) )
ben nu wel aan het koekblik lessen en gek genoeg voel ik me helemaal niet veilig in een auto.
beter gezegt ik vind het zelfs eng

maar voor de rest ben ik het met je eens
 
Het woord "veilig" voor een "aanvaardbaar risico".
Motorrijden is dus gewoon een gecalculeerd risico.
Wat voor formule je gebruikt met dat calculeren verschilt per persoon.
Iemand die net op een motor stapt of een stuntrijder zullen dus verschillende dingen incalculeren.
 
Hoe kunnen sommigen nou volhouden dat motorrijden veiliger (of net zo veilig) is dan (als) autorijden |( , de cijfers zijn toch het bewijs.
Bel maar een willekeurige verzekeraar op.

verbazend dat sommigen een algemeen gestelde vraag volledig naar zich zelf vertalen (in de trant van: ik rijd al x jaar en y kilometers, schadevrij) en dan de conclusie trekken dat motorrijden veiliger is. Je kan dan hooguit de conclusie trekken dat je een veiligere motorrijder bent dan de gemiddelde of meer geluk hebt gehad.
Of anderen die menen dat als een ongeluk door een andere weggebruiker (lees koekblik) wordt veroorzaakt, niet meetelt |( in deze veiligheids vraag.
:^

My thoughts exactly.
 
Hoe veilig is motorrijden?

- begin niet te zwaar
- leer eerst goed je motor kennen (dus niet meteen als een dwaas op een (zware) motor gaan rijden)
- houdt je materiaal bij, of laat het bijhouden door een goede dealer
- draag leer of andersoortig materiaal
- anticipeer op auto's, zij kunnen rare dingen doen!

Er zijn wel meer puntjes te verzinnen, maar als je je hier aan houdt heb je nog geen 100% garantie op 'veilig' motorrijden....je gaat namelijk snel onderuit door troep op de weg/te hard op een bocht komen aanrijden/koekblik acties!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan