hoe veilig is motorrijden????

Status
Niet open voor verdere reacties.

gje

Rookie
28 mei 2004
9
0
Beneden-Leeuwen
Omdat ik binnenkort ga beginnen met een voortgezette motoropleiding is mij gevraagd op voorhand enkele leeropdrachten te maken.

Een van die leeropdrachten is:
Ga na wat verschillende mensen in je nabije omgeving, b.v. vrouw, moeder, vriend(in), collega, vinden van de veiligheid bij het motorrijden; schrijf dit op en probeer daar een goede motivatie tegen te vinden.


Simpel gesteld luidt dus de vraag:
Vind je motorrijden veilig en waarom of waarom niet???

Wat vind jij???
 
ja hardstikke veilig... 4 ongelukken en slechts een gekneusde hand als ergste verwonding :+
 
ik vind dat lopen op het zebrapad ook al gevaarlijk kan zijn,motorrijden vind ik niet bijzonder gevaarlijk ofzo.
 
Verstand zit in je rechterhand.... Dus gas.. Hahahaah

Rijden op een motor is wel veilig. Maar de mede rijders in auto's zien je niet aankomen of houden geen rekening met de motorrijder. Meeste ongelukken zijn dan ook met auto's.
Persoonlijk vind ik dat iedereen een paar lessen moeten krijgen op een motor. Dan leren ze kijken !!! en dan weten ze wat een motor doet en hoe hij reageert.
Bijvoorbeeld die gasten in die snelle bakkies.. die gaan op de snel weg achter op je band rijden. Ze weten niet dat als je even het gas los laa, dan gelijk aan het afremmen bent. Het is levens gevaarlijk. Ze dwingen dan voor mijn eigen veiligheid dat ik gas ga geven.

Bovendien zijn de gevaarlijkse punten op de weg...
- vieze weg (mn in een bocht)
- Vangrail
- Paaltjes

Nou.. kan nog wel meer opnoemen.. maar dan wordt het saai.
Motor rijden is leuk... Misschien weer eens een auto loze zondag invoeren.. Kunnen wij tenminste veilig rijden...
 
Onveilig.

- Bij een ongeluk ben je minder beschermd om de voor de hand liggende redenen.
- Als je je onderuit remt en onder een wagen/vangrail schuift ben je geneukt.
- Je remweg is langer.
- Je bent minder zichtbaar.


Hier kan je alvast mee aan de gang. Is wel steeds in vergelijking met de wagen.
 
Zolang je je bewust bent van de (altijd aanwezige) gevaren, is motorrijden best veilig. Natuurlijk ben je kwetsbaarder dan in een auto, maar daar leer je mee omgaan. Anticiperen, verder vooruit kijken etc. Ga er gewoon vanuit dat je juist niet gezien word, en handel daarnaar, dan heb je al een hoop gewonnen in het dagelijkse verkeer. 8-)

Het idee dat motorrijden gevaarlijk is bestaat tenslotte alleen bij de mensen die niet zelf rijden! Als er met een motorrijder iets gebeurd staan de kranten er vol van. Dat er met auto's ongelukken gebeuren hoor je niets van. Volgens mij scheppen deze scheve verhoudingen het maatschappelijke beeld dat motorrijden onveilig zou zijn.

Dus mijn mening: motorrijden is veilig.

:]

Rijden op een motor is wel veilig. Maar de mede rijders in auto's zien je niet aankomen of houden geen rekening met de motorrijder. Meeste ongelukken zijn dan ook met auto's.
Persoonlijk vind ik dat iedereen een paar lessen moeten krijgen op een motor. Dan leren ze kijken !!!

:} :} :}

Dat roep ik al jaren. De veiligste automobilisten zijn motorrijders!
 
http://maids.acembike.org/welcome.html

Bike%20crash.jpg


:X
In 50% van de gevallen was de hoofdoorzaak van het ongeluk een menselijke fout van de bestuurder van een auto.
:X
 
zo veilig als je het zelf maakt.

maargoed, er kan altijd wat gebeuren, dat geld natuurlijk voor elk vervoermiddel.
 
uitgangspositie motorrijder: is veilig. Je hebt veel meer overzicht op een verkeersbeeld, je kan ver vooruit kijken, en je hebt meer uitwijkmogelijkheden door manouvre en snelheid.

uitganspositie verkeer: onveilig. De motor wordt vaak over het hoofd gezien of de snelheid onjuist ingeschat met als gevolg botsingen. Dan spit je bijna altijd het onderspit
 
Ik zou die leeropdracht wegflikkeren als ik jou was. 10 tegen 1 dat je van iedereen in je omgeving die je vraagt die niet motorrijden hetzelfde antwoord krijgt, nl. te gevaarlijk, koud, geen bergruimte, haar door de war, altijd wer dat pak aan en noem maar op. Het wordt tijd dat we gewoon genieten van de beleving van het rijden en we gewoon niet meer reageren op zinloze argumenten.
Als ik op een verjaardag zit en er begint er weer een te mauwen over de nadelen van motorrijden ga ik er niet eens meer op in. Wat willen ze horen dat ik zeg? Ik hou mezelf maar voor dat het jaloezie is omdat ze van de vrouw niet mogen. En mijn vriendin haakt er dan nog ff lekker op in dat ze het leuk vind dat ik van motorrijden geniet en dat wij elkaar niet onder de duim houden door elkaar alles te verbieden, dat is perfect om die personen stil te krijgen 8-)
Mijn maat begint iedere keer te kwijlen als ie me ziet op de motor, maar dan moet je zn vriendin eens zien kijken :( nou dan weet ik genoeg.

Mark.

P.s ik snap niet dat die VRO instructeur je zo'n opdracht geeft en ik wilde dit gewoon ff kwijt.
 
Stiekum weten we allemaal dat het niet zo veilig is... Fuck it!

Maar wellicht een paar redelijke argumenten waarom het wel veilig is:

-sneller kunnen inhalen zodat je niet onnodig lang op verkeerde weghelft rijdt;
-omdat het onveilig is let een motorrijder beter op het ander verkeer waardoor het veilig wordt...;
-een motor is kleiner en kan in geval van nood ergens langs rijden;
-een motor is stressvrij waardoor je niet in paniek raakt tijdens het rijden;
-geen parkeerproblemen: geen gevaarlijke acties om parkeerplaats te zoeken (dus weer stressverhaal);
-beter overzicht op de weg (geen zichtwegnemende auto om je heen);
-je kan vaak over de auto die voor je rijdt heen kijken;
-veilig omdat je je medeweggebruiker bij aanrijding niet verwond;
-een motorrijder zal minder snel met alcohol op de motor stappen (toch :? );
-motoren rijden niet vaak te langzaam.
 
Onveilig.

- Bij een ongeluk ben je minder beschermd om de voor de hand liggende redenen.
- Als je je onderuit remt en onder een wagen/vangrail schuift ben je geneukt.
- Je remweg is langer.
- Je bent minder zichtbaar.


Hier kan je alvast mee aan de gang. Is wel steeds in vergelijking met de wagen.
denk niet dat je remweg langer is dan de gemiddelde auto,tuurlijk je bent lichter(wrijving) maar de meeste motorrijders kunnen hun remmen goed gebruiken(is een examen onderdeel) integenstelling tot het auto rijbewijs ,daar hoef je geen remtest te doen(snap niet waarom)
 
Motorrijden wordt pas veilig als er geen autoradio's, mobiele telefoons, kranten, landkaarten, make-up, FLITSPALEN! enz.... bestaan.
Koekblikkers hebben gewoon teveel andere bezigheden en houden zich maar weinig echt met het verkeer bezig. Ik denk dat hier ook de cijfers naar wijzen. Ze voelen zich te veilig en brengen daardoor anderen in gevaar.

Samengevat; Motorrijders zijn met het verkeer bezig, koekblikkers vele malen minder...
 
Onveilig.

- Bij een ongeluk ben je minder beschermd om de voor de hand liggende redenen.
- Als je je onderuit remt en onder een wagen/vangrail schuift ben je geneukt.
- Je remweg is langer.
- Je bent minder zichtbaar.


Hier kan je alvast mee aan de gang. Is wel steeds in vergelijking met de wagen.

de oorzaken die je noemt kunnen verholpen worden.. Plaat onder de vangrail, ABS op je motor.. (ookal is je remweg nog langer) maar kan je uitwijken en heb je meer grip op de motor. en zichtbaar... lampen aan en niet helemaal in het zwart. lijkt me ook een goed optie.

Ik vind het wel veilig. Alleen extrene invloeden maken het onveilig. het kan veiliger. en dank aan de MAG wardt er actie gevoerd.
 
Motorrijden wordt pas veilig als er geen autoradio's, mobiele telefoons, kranten, landkaarten, make-up, FLITSPALEN! enz.... bestaan.
Koekblikkers hebben gewoon teveel andere bezigheden en houden zich maar weinig echt met het verkeer bezig. Ik denk dat hier ook de cijfers naar wijzen. Ze voelen zich te veilig en brengen daardoor anderen in gevaar.

Samengevat; Motorrijders zijn met het verkeer bezig, koekblikkers vele malen minder...

Hulde aan Yellow :} :} :}
 
Ik vind het wel veilig. Alleen extrene invloeden maken het onveilig. het kan veiliger. en dank aan de MAG wardt er actie gevoerd.

Foute redenatie. Je mag het niet los zien van de externe invloeden.

(Neerstorten met een vliegtuig is ook veilig als er geen grond moest zijn.)
 
Foute redenatie. Je mag het niet los zien van de externe invloeden.

(Neerstorten met een vliegtuig is ook veilig als er geen grond moest zijn.)

OK... daar ben ik het wel mee eens, maar extrne invloeden houden wij wel rekening mee.. alleen die anderen niet.. en weten hoe kwetsbaar je bent alleen denken er niet aan.
ik denk dat jij als motorrijder mijn punten snapt..
 
Absoluut niet veilig, levensgevaarlijk zelfs.
Op de motor heb je 20x meer kans op dood te gaan dan in de auto.... wat vind je?
Je kunt dit wel een beetje beïnvloeden, maar niet meer dan 75%.....

Maar een lol in de tussentijd!!!

Cijfer klopt wel, CBS. En dan maakt het weinig uit waaraan het ligt, de strafmaat is altijd te zwaar.

En wat dan, stoppen? Ga lekker rijden en geniet.

(Meerdere malen plat gelegen, ambulances bezocht en lappenmanden gehad.. stoppen: Echt niet!!)

Niet kwetsend bedoel voor mensen wie een goede vader / zoon / vriend / moeder / dochter / vriendin zijn verloren... Ook hun straf is veel te zwaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan