Hoe veilig is tweedehands?

sylvain12

MF'er
10 dec 2010
249
0
Aangezien velen mij afraden een 125 cc te kopen en ik slechts het budget van een 125 cc heb, vroeg ik me af hoe veilig een dergelijke tweedehands is?

Op de rijschool beweren ze zelfs dat je dit niet kan vergelijken zoals bij een wagen. Omdat er bijvoorbeeld veel minder elektronica in zit.

Hoe zit dit nu eigenlijk?

Ook belangrijk om weten is, dat ik geen kl*ten ervaring heb motortechniek.
 
Eerst maar eens even het type noteren. En wat bedoel je nu precies? Dat je een miskoop doet omdat de motor verborgen gebreken heeft of dat ie minder veilig is omdat er bijvoorbeeld geen ABS ofzo opzit??
 
Wat je ook 2de hands koopt, of het nu een motor, een auto, een boot of een vliegtuig is...
Neem iemand mee die ECHT kennis van zaken heeft!

Zo kunnen eventuele gebreken aan het licht komen waarvan de verkoper zelf niet op de hoogte is.
 
Wat je ook 2de hands koopt, of het nu een motor, een auto, een boot of een vliegtuig is...
Neem iemand mee die ECHT kennis van zaken heeft!

Zo kunnen eventuele gebreken aan het licht komen waarvan de verkoper zelf niet op de hoogte is.

full


En het budget is ook wel makkelijk om te weten :)
 
Wat je ook 2de hands koopt, of het nu een motor, een auto, een boot of een vliegtuig is...
Neem iemand mee die ECHT kennis van zaken heeft!

Zo kunnen eventuele gebreken aan het licht komen waarvan de verkoper zelf niet op de hoogte is.
Wat je ook 2de hands koopt, of het nu een motor, een auto, een boot of een vliegtuig is...
je weet pas echt wat je hebt nadat je er een maand gebruik van gemaakt hebt!

gebreken kunnen eventueel aan het licht komen ;)
 
Laatst bewerkt:
De koop van een auto vs motor is appels met peren vergelijken lijkt me.

Maar ik denk toch dat je aan een motor eerder mankementen ziet/merkt dan bij een auto.
  • Meer mensen hebben verstand van motoren (neem idd iemand mee die er wél enig zicht op heeft)
  • Bij een auto ligt het blok goed geisoleerd weg van een bestuurder, tikken/herrie wat op mankementen kan duiden zijn tijdens het rijden dus minder goed hoorbaar voor bestuurder
  • Overige onderdelen zijn ook beter/makkelijker zichtbaar waardoor visuele inspectie ook voor een leek redelijk eenvoudig te doen is als je weet waar je op moet letten (profiel diepte, droogte scheurtjes, roest op onderdelen)
  • Auto roest meer, bij motor zijn de kappen meestal van plastic

Aan de andere kant:
  • Bij een auto kan je een miskoop sneller veroorloven, een defect aan een motor zal sneller tot een ongeval lijden
 
Wat je ook 2de hands koopt, of het nu een motor, een auto, een boot of een vliegtuig is...
je weet pas echt wat je hebt nadat je er een maand gebruik van gemaakt hebt!

gebreken kunnen eventueel aan het licht komen ;)


Maar dat is met een nieuwe wagen of motor ook. Ken er genoeg die met een nieuwe wagen niets dan last hadden B|
 
Dit kan nooit ergens op slaan.
Ik neem aan dat Sylvain12 een zuiderbuur is die niet het budget heeft om een motorrijbewijs te halen :p

Met betrekking tot veilig, om daar een antwoord te krijgen moet je met je motortje langs een onafhankelijke keurder voor een aankoopkeuring, of iemand meenemen die zelf veel verstand heeft van de mechaniek van zo'n motor. De eerste optie is eigelijk de beste, maar kost natuurlijk geld. De tweede optie is natuurlijk 100% afhankelijk of je iemand kent die al jaren zelf aan z'n motoren sleutelt.

Als je je 125cc bij een dealer koopt zou je er natuurlijk van uit moeten kunnen gaan dat het een veilig ding is qua remmen/banden, maar je kunt er beter nog wel extra naar laten kijken.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien velen mij afraden een 125 cc te kopen en ik slechts het budget van een 125 cc heb, vroeg ik me af hoe veilig een dergelijke tweedehands is?

Mensen raden je af er 1 te kopen,
Maar je budget reikt maar tot een 125cc,
Maar je wilt weten hoe veilig een 2e hands 125cc is?
Dus je budget is dus net genoeg voor een 2e hands 125cc?

Maar definieer veilig, bedoel je of een 2e hands 125cc veilig aan het verkeer deel kan nemen of dat je zonder omkijken of onderzoeken een 2e hands 125cc kunt kopen?

:?
 
Ik geloof dat Sylvain bedoelt dat hij een tweedehands motor wilt kopen met meer vermogen dan een nieuwe 125cc. Hij wil als ik het andere topic goed begrepen heb nu wel zijn A rijbewijs halen.
Met het budget van een nieuwe 125cc kan hij al een mooie 500cc op de tweedehandsmarkt vinden.

@Sylvain, hoeveel tijd heb je nog? Informeer je goed wat betreft de verschillende typen motoren.
Lees vooral dit even heel grondig door: Welke motor is geschikt als eerste motor?
Motortechniek zal je best ook wel leren. Het gaat je héél veel kosten besparen als je zelf het onderhoud van je motor doet. Met een werkplaatsboek en het forum hier kom je al een heel eind.
Ik ben ook met niks begonnen en heb zelfs van mijn KLE500 het motorblok helemaal uit elkaar gehad en hersteld. Rij er nog steeds mee.
Zoals hierboven al meermaals gezegd: neem iemand mee als je naar een motor gaat kijken. Laat die persoon proefrijden!
Ik heb dat niet gedaan en besef nu dat ik veel geluk heb gehad, maar voor hetzelfde geld had ik een motor met allerlei defecten mee naar huis genomen.

Veel succes!
 
Eerst maar eens even het type noteren. En wat bedoel je nu precies? Dat je een miskoop doet omdat de motor verborgen gebreken heeft of dat ie minder veilig is omdat er bijvoorbeeld geen ABS ofzo opzit??

Ik bedoel inderdaad gebreken, niet dat de technologie minder geavanceerd is.
En het budget is :?

MAXIMUM 3000 euro.
 
Aan de andere kant:
  • Bij een auto kan je een miskoop sneller veroorloven, een defect aan een motor zal sneller tot een ongeval lijden

Dus het is gevaarlijker?

Ik ben bezig met mijn rijbewijs, maar we hebben slechts het budget voor iets in de aard van honda cbf 125 (nieuw weliswaar). Maar velen zeggen dat je voor hetzelfde geld ongeveer een goede tweedehands kan krijgen met een groter vermogen. Maar mijn vrouw is hier niet voor te vinden net vanwege de veiligheid.

Ik ga nu aan mijn praktische lessen beginnen en zou ook liever manoeuvres kunnen oefenen met een zwaarder model.
 
Laatst bewerkt:
Dus het is gevaarlijker?

Ik ben bezig met mijn rijbewijs, maar we hebben slechts het budget voor iets in de aard van honda cbf 125. Maar velen zeggen dat je voor hetzelfde geld ongeveer een goede tweedehands kan krijgen. Maar mijn vrouw is hier niet voor te vinden net vanwege de veiligheid.

Is er in Belgie niet een instantie die een onafhankelijk keuring verzorgd. Hier heb je bijv de ANWB of Erik van Lent. Die keren bij wijze van spreke een motor binnenste buiten. Dan weet je zeker dat je iets goeds koopt. Als je een motor bij een dealer of goede handelaar koopt mag je voor jou buget een hele leuke 500cc verwachten hoor.
 
Laatst bewerkt:
Dus het is gevaarlijker?

Ik ben bezig met mijn rijbewijs, maar we hebben slechts het budget voor iets in de aard van honda cbf 125. Maar velen zeggen dat je voor hetzelfde geld ongeveer een goede tweedehands kan krijgen. Maar mijn vrouw is hier niet voor te vinden net vanwege de veiligheid.
Nee niet 'gevaarlijker'. Er zijn meer + dan - punten ;-)

Maar ik lees dat je een budget van 3000 euro hebt. Ik zou dan liever een tweedehands kopen van 3000 euro, die uitgerust is met veiligheidsfeatures als ABS, dan dat ik het basismodel opgevoerde bromfiets waar overal op bezuinigd is om hem zo goedkoop mogelijk te houden.

Om in vergelijking met auto's te blijven; ik zou dan liever een tweedehands Volvo kopen waarvan ik weet dat die degelijk gebouwd is, ABS, ESP, ASR, Airbags, kooiconstructie en weet ik veel wat allemaal heeft, dan dat ik nieuw een uitgeklede basis Smart zou kopen waarvan je knieeen de enige kreukelzone zijn...
 
Laatst bewerkt:
MAXIMUM 3000 euro.

Daar kom je toch heel aardig mee weg?

Nieuw=chinees
Gebruikt=bijna alles

Dan zou ik echt voor gebruikt gaan. Bijvoorbeeld bij een garage met garantie oid.

Wat voor model motor wil je?
 
Trouwens, je moet de motor kopen die je ook gewon wilt hebben, en waar je lekker op kan rijden.

Ja gaat toch geen 125 cc kopen die klote rijdt, alleen omdat dit de enige was die je kon betalen?
 
:^ voor €3000 kan je best een knappe motor kopen. Gewoon goed zoeken ;)
 
Laatst bewerkt:
best een knappe motor kopen en goed zoeken? wtf, voor dat geld koop je gewoon een prima 600cc brommer! Fazer, Bandit, GSX-R, ZZR!
 
Makkelijk, zelfs voor 1500 is het te doen. Gewoon op paar kleine dingen letten en even goed op zn staart trappen met een proefrit om te kijken of de versnellingsbak goed is.
 
Maar dat is met een nieuwe wagen of motor ook. Ken er genoeg die met een nieuwe wagen niets dan last hadden B|
klopt,
voor mij een van de redenen om geen nieuw vehikel met dito afschrijving te kopen.
je kunt dan natuurlijk wel aanspraak maken op de garantie.

heb het wel eens meegemaakt, neefje kocht nieuwe scooter en draadboom brandde door.
 
Terug
Bovenaan Onderaan