Hoe veilig is tweedehands?

Heb wat meer info, maar nog geen foto's.

Eerste inschrijving 2006, +- 24000 km. Banden nagelnieuw, en in algehele goede staat, met uitzondering van lichte beschadiging aan linkerzijde wegens val vanuit stilstand (beweert hij, maar ik vertrouw hem daar wel wat in, hoewel ik hem niet echt goed ken). Klinkt eerlijk gezegd heel aantrekkelijk.

3000 euro dus.
 
Dat van die fazer klinkt goed. en heel correcte prijs.
Fazer is mits wat voorzichtig met de gashand voor de beginner, een sportieve allemansvriend en alleskunner.
Waarom doet ie em trouwens weg?

Bij vrienden kennissen en familie moet je wel goed afspreken wat in geval dat er in korte tijd iets aan zou mankeren, een gebrek dat neefje ook niet wist. Je zou de eerste niet zijn die in dergelijk geval in ruzie komt. Verre neef of niet, tblijft in de familie.
 
Is dat niet te ver dan die VERRE neef ???

Net niet... :P

Het klinkt goed. Hij doet hem weg samen met zijn andere motor. Hij heeft nu nog een Harley staan dan en wil een nieuwe motor aanschaffen. Hij heeft dus drie motors momenteel.
 
Ik bedoel inderdaad gebreken, niet dat de technologie minder geavanceerd is.MAXIMUM 3000 euro.


Ik heb ook het zelfde probleem.
Heb gister m'n avb gehaald :)

Maar over de topic. Heb ook max bedrag van 3000€ en je kan makkelijk motor vinden die best wel redelijk is.Motor die ik wil hebben is ongeveer 3000€ en bj van 2002 een honda cbr600 f.
Maar net als jou heb ook het zelfde probleem weer *hoe kan ik weten of als de motor goed is* Ik lees hier dat je een vriend of kennis mee moet nemen die verstand heeft van motors. Dat wordt wel lastig voor me
 
Maar net als jou heb ook het zelfde probleem weer *hoe kan ik weten of als de motor goed is* Ik lees hier dat je een vriend of kennis mee moet nemen die verstand heeft van motors. Dat wordt wel lastig voor me

Ik denk dat je als leek toch enkele indicatoren kan hebben of een motor is verwaarloosd. Ik heb reeds enkele zaken bezocht en het viel me op dat bij sommige zaken motors staan waar er roest is langs de onderkant, banden versleten zijn, zelfs breuken aan het windschermpje die samengeplakt waren met tape. Bij die winkels koop ik zowiezo niet.

Als je particulier wilt kopen, best iemand meenemen zeker? Misschien iemand van het forum die bij je in de buurt woont? Ik ga nu misschien bij familie een motor kopen, dus ik hoop dat ik deze wel kan vertrouwen :/
 
Betreffende de fazer. Vraag even of ie al een grote onderhoudsbeurt heeft gehad. Volgens mij komt die beurt normaal zo rond de 24dkm.

Verder is het een nette prijs, lijkt me. Sowieso kun je voor dat bedrag leuke motoren kopen, ook vanwege de fiscale afschrijving in Belgie. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar dr zijn genoeg rijders die 'm verkopen zodra ie is afgeschreven voor de belasting en weer een nieuwe aanschaffen zodra dat kan. Met die motoren hoeft dan helemaal niets mis te zijn, terwijl andere wellicht verkocht worden omdat er een (dure) onderhoudsbeurt nodig is.

Leuke, modern ogende motor in ieder geval die fz6s. Daar kun je heel veel fijne, veilige km's op maken!
 
Wat houdt een grote onderhoudsbeurt in? En prijsgewijs?

En ik ga morgen even kijken voor een verzekering. 72 kw. Is dat eigenlijk veel? Waarschijnlijk noob vraag, maar ik stel ze toch.
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook 2de hands koopt, of het nu een motor, een auto, een boot of een vliegtuig is...
Neem iemand mee die ECHT kennis van zaken heeft!

Zo kunnen eventuele gebreken aan het licht komen waarvan de verkoper zelf niet op de hoogte is.

Klopt, ik heb vorige week nog iemand meegenomen bij het bezichtigen van een mooie tweedehands Boeing 737, gelukkig had diene mens kennis van zaken of ik had een miskoop gedaan....
 
En ik ga morgen even kijken voor een verzekering. 72 kw. Is dat eigenlijk veel?

Hangt er vanaf.

Bij een kleine cilinderinhoud betekent dat redelijk hoge toeren. Minstens 12k rpm schat ik zo in. Niks voor mij, maar anderen vinden het geweldig.

Wat voor type motor wil je eigenlijk?
 
Laatst bewerkt:
Wat houdt een grote onderhoudsbeurt in? En prijsgewijs?

En ik ga morgen even kijken voor een verzekering. 72 kw. Is dat eigenlijk veel? Waarschijnlijk noob vraag, maar ik stel ze toch.
Om mee te beginnen is dat best veel. Als het een 600cc 4 cilinder is dan kun je daar nog heel prima mee rijden omdat het vermogen dan pas vrij laat vrijkomt, maar een 1000cc twin met dat vermogen zou ik echt niet doen als eerste motor.
 
En iemand die kan antwoorden op prijs voor groot onderhoud? Of wat men dan precies uitvoert van onderhoud?
 
Naast het lineaire vermogensverloop, zal zo'n middenklassen viercylinder waarschijnlijk ook niet te veel koppel hebben, en zeker niet bij lagere toeren. Zolang je niet doortrekt, zal hij wel zeer handelbaar zijn.
 
Alles nalopen, vloeistofjes vervangen, kleppen stellen, remmen nakijken, banden, ketting, tandwielen oftewel een algemene check en vervangen wat vervangen moet worden
 
Om mee te beginnen is dat best veel. Als het een 600cc 4 cilinder is dan kun je daar nog heel prima mee rijden omdat het vermogen dan pas vrij laat vrijkomt, maar een 1000cc twin met dat vermogen zou ik echt niet doen als eerste motor.

72 KW is iets van 100 PK zeker, ik heb er 10 meer op de VeTeR en voor een beginner is er mee te rijden.......maar je hebt dan helemaal geen marge meer :N
Dus ik gok zomaar eens dat een foutje vrijwel gelijk boem is :+
Een Fazer 600 is lekker pittig op toeren maar zeker goed te doen hoor.

Maar Sylvain, met je familie, vrienden en kennissen ga je wandelen, niet handelen. ;)

Enfin, soms loop je eens ergens tegenaan bij je familie en dan moet je gewoon van te voren af spreken dat ook al ontploft het gekochte binnen 2 dagen dat de koper dan gewoon botte pech heeft.

Trouwens, als je je complete budget uitgeeft aan deze fiets what about garantie en onderhoud?

Heb je ook al op het grote boze internet gekeken wat men nu eigenlijk in de markt vraagt voor Fazer 600's?
 
Zeeuwmeeuw: 100 PK viercylinder is niet te vergelijken met een 100-110 PK (V-)twin. Die laatste heeft veel meer koppel bij lage toeren.

Trouwens, zo'n rijschool Yam XJ-6'je heeft ook een 80 PK.
 
Zeeuwmeeuw: 100 PK viercylinder is niet te vergelijken met een 100-110 PK (V-)twin. Die laatste heeft veel meer koppel bij lage toeren.

Trouwens, zo'n rijschool Yam XJ-6'je heeft ook een 80 PK.
:^

Viercilinders zijn saai :+

Een viercilinder met 100pk is onderin vaak zo mak als een lammetje. Een dikke V-twin daarentegen laat het je wel weten wanneer je per ongeluk naar de verkeerde versnelling geschakeld hebt :P
 
Ieder zn meug. Ik vindt het best kicken als mijn 35 jarige 4 cilinder de 10.000rpm aan tikt en het bijbehorende geluid maakt.. Met de Sportster 1200 uit een natte bocht accelereren is ook niet alles, maar die is op de snelweg weer een stuk lekkerder.

Rijstijl is bepalend..
 
Rijstijl is bepalend..
Is helemaal waar. Ik merk dat ik eigenlijk nooit boven de 6000 toeren kom. En toen ik een 600cc viercilinder had, vond ik het geluid bij 10k rpm wel :9~ maar vond ik het niet fijn rijden om hem op toeren te moeten houden. Nu had ik daarvoor ook alleen maar een V-twin en een parallelle twin gereden, dus het was even omschakelen.
 
Maar Sylvain, met je familie, vrienden en kennissen ga je wandelen, niet handelen. ;)

Enfin, soms loop je eens ergens tegenaan bij je familie en dan moet je gewoon van te voren af spreken dat ook al ontploft het gekochte binnen 2 dagen dat de koper dan gewoon botte pech heeft.

Trouwens, als je je complete budget uitgeeft aan deze fiets what about garantie en onderhoud?

Heb je ook al op het grote boze internet gekeken wat men nu eigenlijk in de markt vraagt voor Fazer 600's?

Familie is ontzettend relatief hoor...Het is de zoon van mijn vaders neef. M.a.w. ik heb hem letterlijk één keer gezien in mijn leven en dan nog doordat mijn vrouw hem toevallig kent. Dus familieruzies dreigen er niet aan te komen. Maar het is een voordeel dat mijn vrouw hem een beetje kent in het dagdagelijkse leven.

Wat garantie betreft, heb ik inderdaad geen budget over, maar als ik zie wat men vraagt voor bepaalde motors met een jaar garantie en dan zie wat er op de particuliere markt aanwezig is, dan is het toch verleidelijk om voor deze jonge motor te kiezen. Bovendien heb ik al vaak gehoord dat 'garantie' relatief is. De batterij is bijvoorbeeld niet of maar tijdelijk inbegrepen. Alles wat slijt telt niet, dus remmen, lichten, banden, etc...Ik vraag me dus af hoe vaak men garantie nodig heeft.

Het is een gok, maar ik hoor toch vooral positieve reacties op dit voorstel, niet? *O*
 
Zeeuwmeeuw: 100 PK viercylinder is niet te vergelijken met een 100-110 PK (V-)twin. Die laatste heeft veel meer koppel bij lage toeren.

Trouwens, zo'n rijschool Yam XJ-6'je heeft ook een 80 PK.

No shit Sherlock! :+

Ik rij een 110 Pk twin EN een bijna 100pk 4 cilinder.........was me echt nog nooit opgevallen dat deze anders rijden :?
Dacht echt dat het kwam door het verschil in gewicht :+

;)
 
Het is een gok, maar ik hoor toch vooral positieve reacties op dit voorstel, niet? *O*

Heel het leven is een gok maar een doorsnee goede motorfiets hoeft normaliter enkel voor de beurtjes naar de garage.
Dus de garantie die je krijgt bij een dealer geeft een goed gevoel maar wordt bij 8 van de 10 verkopen niet aangesproken.

*edit*
Ik zou wel, zoals je zelf al probeerde te achterhalen, om te kijken of de 24K beurt in de prijs kan vallen.
Vraag eens om gedetaileerde foto's van de fiets en de 'schade'.
Verdiep je eens in de prijzen e.d..
 
Laatst bewerkt:
*edit*
Ik zou wel, zoals je zelf al probeerde te achterhalen, om te kijken of de 24K beurt in de prijs kan vallen.
Vraag eens om gedetaileerde foto's van de fiets en de 'schade'.
Verdiep je eens in de prijzen e.d..

Het laatste onderhoud was 600 km terug. Het enige wat me nu nog afvraag is of de kleppen afgesteld zijn geweest. Maar hij zou me eens opbellen om eens langs te komen, dan zal ik alles wel zien en vragen. Volgende week mijn eerste rijlessen en dus voorlopig rijbewijs. Zou tof zijn als ik in de komende weken dan ook al mijn motor had. (ben net een klein kind voor het moment :] )
 
Terug
Bovenaan Onderaan