Neanderthaler
MF veteraan
Te snel rijden is verboden, dit is geen topic om mensen aan te zetten om te snel te gaan rijden.
Hieronder de boetes die aan de verschillende snelheidsovertredingen hangen.
(zoekt link naar [NL] boetes)
http://www.ikbenvoor.be/content.aspx?id=151
Zo, nu het officiële standpunt is verkondigd gaan we ons bezig houden met de realiteit: "iedereen" rijdt wel eens te snel, maar ondanks dat er jaarlijks tientallen miljoenen boetes worden uitgedeeld voor "te snel" rijden, toch vallen er "slechts" 800 verkeersdoden. Snel rijden en in een ongeval betrokken geraken hoeft dus niet onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn. In dit topic bespreken we hoe we ervoor zorgen dat de M-F'ers niet tot die 800 gaan behoren.
Het komt er dan op neer om op een zo veilig mogelijke manier snel te rijden. (want of je nu veroorzaker, dan wel slachtoffer bent van een ongeval, beiden zijn bij voorkeur te vermijden)
1. Definitie "te snel" rijden?
Voor de verkeerswetgeving is dit de ter plaatse geldende maximum snelheid overschrijden.
Voor de bestuurder van een voertuig is dat meestal de wetten van de fysica overschrijden.
2. Waarom snel rijden?
Snelheid is, naar tijd toe, de efficiëntste manier om afstand te overbruggen.
3. Wat is een ongeval?
Ongeval - 11 definities - Encyclo
ongeval
[zelfstandig naamwoord]
onverwachte gebeurtenis met schade of verwondingen
vb:er vinden op die hoek veel ongevallen plaats
synoniem: ongeluk
We zullen ons in dit topic beperken tot bovenstaande definitie (de andere lees je maar door op de link te klikken)
Een eenvoudige analyse van de definitie kan ons helpen uit te docteren hoe ongevallen vermeden kunnen worden.
Onverwachte gebeurtenis: met zoveel mogelijk factoren rekening houden
schade: zoveel mogelijk het toebrengen van schade vermijden
verwondingen: zoveel mogelijk verwondingen vermijden.
Waarbij we in het achterhoofd houden: zonder beweging (van jezelf, danwel een ander (voorwerp)) is een ongeluk of botsing (want daar komt het uiteindelijk op neer) volgens de wetten van de fysica niet mogelijk.
4. Hoe snel rijden en toch niet in een ongeval betrokken geraken?
Er zijn verschillende factoren die kunnen leiden tot een ongeval, al dan niet in samenloop met andere factoren.
Er zijn factoren die je zelf in de hand! ( ) hebt, andere niet.
Een korte opsomming: toestand van de bestuurder, toestand van het voertuig, wegdek, weersomstandigheden, aanwezigheid andere levende wezens, ...
5. Snel rijden ja, maar snel stoppen ook!!
[Mike Schenk]
Wat zo jammer is aan de huidige snelheidscontroles is dat iedereen, wetgever, handhaver en burger, volledig voorbijgaat aan de belangrijkste snelheidslimiet van allemaal, nl:
6. De bestuurder van het voertuig
Het moge duidelijk zijn dat, als men als bestuurder een voertuig (aan hoge snelheid) wenst te besturen, dat men lichamelijk en mentaal in orde (om niet te zeggen in evenwicht) moet zijn.
7. Het voertuig
In een ver en zonnig verleden heb ik met een kramikkige trapfiets een verwoede poging gedaan om een bromfietser bij te houden. Ketting doorgetrapt en buiteling gemaakt, heel mijn lichaam onder de schaafwonden, en daar heb ik nog lang "plezier" van gehad. Moraal van het verhaal..., het voertuig waarmee je rijdt en zeker aan hogere snelheden, dient technisch in orde te zijn. Alle materialen waaruit het voertuig bestaat, (metaal, vloeistof, rubber, kunststof...) worden zwaarder belast naarmate de snelheid en bijhorende krachten stijgen.
8. Waar snel rijden
Een argument zou kunnen zijn: rij dan snel op het circuit.
Inderdaad, maar daar is het ook niet altijd veilig (zie Massa, Senna, ...), er zullen wel een héél deel andere factoren wegvallen (overstekende kinderen en zo, ...)
Het wegdek
De weersomstandigheden
Andere levende wezens
Tot zover mijn aanzet.
(ow, en manoeuvres zullen ten gepaste tijde aan bod komen, niet getreurd )
Hieronder de boetes die aan de verschillende snelheidsovertredingen hangen.
(zoekt link naar [NL] boetes)
http://www.ikbenvoor.be/content.aspx?id=151
Zo, nu het officiële standpunt is verkondigd gaan we ons bezig houden met de realiteit: "iedereen" rijdt wel eens te snel, maar ondanks dat er jaarlijks tientallen miljoenen boetes worden uitgedeeld voor "te snel" rijden, toch vallen er "slechts" 800 verkeersdoden. Snel rijden en in een ongeval betrokken geraken hoeft dus niet onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn. In dit topic bespreken we hoe we ervoor zorgen dat de M-F'ers niet tot die 800 gaan behoren.
Het komt er dan op neer om op een zo veilig mogelijke manier snel te rijden. (want of je nu veroorzaker, dan wel slachtoffer bent van een ongeval, beiden zijn bij voorkeur te vermijden)
1. Definitie "te snel" rijden?
Voor de verkeerswetgeving is dit de ter plaatse geldende maximum snelheid overschrijden.
Voor de bestuurder van een voertuig is dat meestal de wetten van de fysica overschrijden.
2. Waarom snel rijden?
Snelheid is, naar tijd toe, de efficiëntste manier om afstand te overbruggen.
3. Wat is een ongeval?
Ongeval - 11 definities - Encyclo
ongeval
[zelfstandig naamwoord]
onverwachte gebeurtenis met schade of verwondingen
vb:er vinden op die hoek veel ongevallen plaats
synoniem: ongeluk
We zullen ons in dit topic beperken tot bovenstaande definitie (de andere lees je maar door op de link te klikken)
Een eenvoudige analyse van de definitie kan ons helpen uit te docteren hoe ongevallen vermeden kunnen worden.
Onverwachte gebeurtenis: met zoveel mogelijk factoren rekening houden
schade: zoveel mogelijk het toebrengen van schade vermijden
verwondingen: zoveel mogelijk verwondingen vermijden.
Waarbij we in het achterhoofd houden: zonder beweging (van jezelf, danwel een ander (voorwerp)) is een ongeluk of botsing (want daar komt het uiteindelijk op neer) volgens de wetten van de fysica niet mogelijk.
4. Hoe snel rijden en toch niet in een ongeval betrokken geraken?
Er zijn verschillende factoren die kunnen leiden tot een ongeval, al dan niet in samenloop met andere factoren.
Er zijn factoren die je zelf in de hand! ( ) hebt, andere niet.
Een korte opsomming: toestand van de bestuurder, toestand van het voertuig, wegdek, weersomstandigheden, aanwezigheid andere levende wezens, ...
5. Snel rijden ja, maar snel stoppen ook!!
[Mike Schenk]
Wat zo jammer is aan de huidige snelheidscontroles is dat iedereen, wetgever, handhaver en burger, volledig voorbijgaat aan de belangrijkste snelheidslimiet van allemaal, nl:
RVV Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
6. De bestuurder van het voertuig
Het moge duidelijk zijn dat, als men als bestuurder een voertuig (aan hoge snelheid) wenst te besturen, dat men lichamelijk en mentaal in orde (om niet te zeggen in evenwicht) moet zijn.
7. Het voertuig
In een ver en zonnig verleden heb ik met een kramikkige trapfiets een verwoede poging gedaan om een bromfietser bij te houden. Ketting doorgetrapt en buiteling gemaakt, heel mijn lichaam onder de schaafwonden, en daar heb ik nog lang "plezier" van gehad. Moraal van het verhaal..., het voertuig waarmee je rijdt en zeker aan hogere snelheden, dient technisch in orde te zijn. Alle materialen waaruit het voertuig bestaat, (metaal, vloeistof, rubber, kunststof...) worden zwaarder belast naarmate de snelheid en bijhorende krachten stijgen.
8. Waar snel rijden
Veilige snelheid is wat verantwoord is. Zo is 200kmh op een lege snelweg verantwoord maar als je in de stad rijd met spelende kinderen is 15kmh maar verantwoord (ondanks dat je er 50 mag)
Ik kan geen regel geven waar dat beschreven staat en hoe, ik handel iig zo.
Een argument zou kunnen zijn: rij dan snel op het circuit.
Inderdaad, maar daar is het ook niet altijd veilig (zie Massa, Senna, ...), er zullen wel een héél deel andere factoren wegvallen (overstekende kinderen en zo, ...)
Het wegdek
De weersomstandigheden
Andere levende wezens
Tot zover mijn aanzet.
(ow, en manoeuvres zullen ten gepaste tijde aan bod komen, niet getreurd )
Laatst bewerkt: