Hoe ver kan je gaan op toer-banden..

Terminator

Die hard MF'er
1 jun 2001
524
0
Nieuwegein
Jeroen12 gaf het al aan toen we een keer samen een stukkie reden, maar mijn fiets staat dus op toer-banden (Macadam\'s).

Hoe ver kan je hiermee gaan? Ik bedoel ik zit nu al bijna op de rand van de band, nog een mm of 4 te gaan, vervangen voor sportievere banden of gewoon doorrijden en als ik aan vervangen toe ben ander erop zetten?
 
Mijn fiets heeft op`t moment ook toerbanden..BT020 ipv 010...was puur een probeerseltje...

Ik ben helemaal aan de zijkanten gekomen, dus echt OP het randje...voel je wel in sommige bochten een beetje wiebelen. maar Bridgestone vind ik vele malen controleerbarder dan Michelins.

Ik heb ook Macdams geprobeerd op m`n vorige fiets (ZXR750) maar vond dat HELEMAAL niets....glee alle kanten op.

Dus om`t verhaal kort neer te zetten:

Rij deze snel op OF als ze bijna op zijn...EN je hebt het geld liggen..neem dan anderen.

verhaal gaat toch verder:
Er gaat niets boven een goed gevoel hebben op je fiets...DAAROM rij je motor.
dus je moet doen wat jouw het meest vertrouwde gevoel geeft, zijn dit andere banden voor jouw gevoel?

Ik weet wel van de Macdams op een ZXR750...dat wanneer ie gaat, het eigenlijk al te laat is!
 
Als je de band voelt glijden weet je dat je te veer gegaan bent. Dit geldt dan vooral voor de achterband, voorband kijg je wat minder aan het glijden, en dat wil je trouwens ook niet meemaken.

Achter glijden wil niet zeggen dat je onderuit gaat (mits je goed reageert). Meestal voel je hem even een stapje opzij maken. Ik heb nog geprobeerd om dat bewust voor elkaar te krijgen (driften), maar ik heb het uiteindelijk toch niet aangedurft.

Het geeft wel aan dat je iets te ver gegaan bent, maar zolang het jou niet overkomt kan je gerust doorrijden met deze banden.

Nu zijn Macadams inderdaad niet de fijnste banden. Ik rij nu op Metzelers en dat scheelt wel effe. Wil je echt andere banden, dan kan je altijd besluiten om deze op te roken... :) Wel even een foto maken.
 
Ik heb nu ook een macadam achter...voorband al vervangen voor BT010. Die achterband is net nieuw er onder gegaan voordat ik hem kocht anders zou ik hem meteen oproken. Ik vind hem ook snel gaan glijden en dan rij ik pas een paar maanden.
 
Ik heb nu ook een macadam achter...voorband al vervangen voor BT010. Die achterband is net nieuw er onder gegaan voordat ik hem kocht anders zou ik hem meteen oproken. Ik vind hem ook snel gaan glijden en dan rij ik pas een paar maanden.
Ik had eerst onder mijn FZR400 een BT050 en een BT45 geloof ik, iig niet echt sportbanden, op het circuit compleet aan flarden gereden, die glijdingen. })
Met deze banden had ik geregeld dat ze achter een stapje opzij zetten in een snel genomen bocht, heb nu Dunlop Sportmax\'s eronder, en dat rijdt stukken beter. :]

VEEL meer grip en geen geglij meer vanachter, zelfs in de regen nog behoorlijke grip. Zelfs een beginner als mij kan het verschil duidelijk merken.
 
De BT010 achterband gleed bij mij op het circuit ook behoorlijk als ik echt plat ging (stepjes op de grond). Op de openbare weg heb ik hem ook al eens aan het glijden gekregen toen ik een knee-down oefende. Vindt ik niet echt prettig, en had ik ook niet van de BT010 verwacht.

Zou er nog iets met de bandenspanning te doen zijn? (Nu achter 2.6 bar)
 
Mijn fiets heeft op`t moment ook toerbanden..BT020 ipv 010...was puur een probeerseltje...

De BT020 is nu niet een echte toerband, is wel dual-compound maar wel voor sportief rijden.
Ik heb nu een BT010 voor en een BT020 achter: bevalt uitstekend. De vorige achterband was een D207 sportmax, maar die is na 8.000 km echt op. De BT020 schijnt toch rond de 15.000 a 20.000 km mee te gaan (afhankelijk van je rijstijl).
 
De BT020 is nu niet een echte toerband, is wel dual-compound maar wel voor sportief rijden.
Ik heb nu een BT010 voor en een BT020 achter: bevalt uitstekend. De vorige achterband was een D207 sportmax, maar die is na 8.000 km echt op. De BT020 schijnt toch rond de 15.000 a 20.000 km mee te gaan (afhankelijk van je rijstijl).

15000 km :? Doe mij zo\'n band: een sportband die langer meegaat dan de toerbanden die ik altijd gehad heb, gingen nooit langer mee dan 12000 km.
 
Fiets heeft nieuwe bandjes gekregen voor aflevering, 10 dagen terug... Liggen nu Continental Contiforce bandjes voor een achter op.

Grip droog = ok
Grip nat = bovengemiddeld (weinig verschil met droog)
Stabiliteit = ok
Kantelbaarheid = net toereikend... Fiets voelt niet heel erg lekker bij het de bocht in kantelen, maar wel stabiel door de bocht.

Zelf heb ik geen referentiekader (eerste fiets, eerste set bandjes), maar stukje stoppie op erg nat wegdek (stortbui afgelopen week) is no problem.... Lijkt me aardig goed op nat toch?
 
:W dag Oma, hoeisti?

Ik heb ook ff een vraagje over mijn tourbanden!

Ik heb er banden onder liggen van 1995. Ze hebben zover ik kan zien geen haarscheurtjes. Wel ben ik eens onderuit gegaan over een vlek olie :X Nu reed ik vanmiddag over een rotonde met iets zand erop... heel weinig, maar de voorband slipte wel weg, gelukkig kon ik hem overeind houden!

Nu mijn vraag, zijn mijn banden nou nog wel of niet te gebruiken? Ik weet niet of het nu aan mij, de rommel op de weg of aan de banden ligt... word er niet bepaald zekerder van!

hellup!
 
Banden van 10 jaar oud zijn gewoon slecht, ook al lijken ze geen scheurtjes te vertonen. Bovendien geef je aan er geen vertrouwen meer in te hebben. Gewoon vervangen dus die hap :) (Bridgestone BT 45's of zo)
 
thnx voor je snelle reactie... ja lijkt mij ook aannemelijk dat ze dan slecht zijn (maar ivm de studentenbeurs dacht ik: kan makkelijk want goed profiel en geen haarscheurtjes!)

Kun je ook uitleggen waarom ze dan slecht zijn (gewoon interesse, denk toch wel dat ik ze vervang)
 
thnx voor je snelle reactie... ja lijkt mij ook aannemelijk dat ze dan slecht zijn (maar ivm de studentenbeurs dacht ik: kan makkelijk want goed profiel en geen haarscheurtjes!)

Kun je ook uitleggen waarom ze dan slecht zijn (gewoon interesse, denk toch wel dat ik ze vervang)
geen idee welke banden je hebt, maar over het algemeen geldt dat banden die een bepaalde leeftijd hebben erg hard worden. Dwz dat ze niet meer vervormen, geen vervorming betekend geen warmte ontwikkeling, betekend geen grip. Maar ook geen slijtage *D

BT45's zijn prima sportieve banden voor lichtere motoren.
 
In het kort: in banden zitten weekmakers om het rubber soepel te houden. Dit verdampt langzaam waardoor de banden op den duur stugger worden.

[reclame-modus]
Een Suzuki GSX 400 E klinkt nou niet direct als een hypermoderne supersport, en de BT45 is juist voor dat soort wat oudere modellen ontwikkeld. Hij is vergelijkbaar met de BT-020, maar dan als diagonaalband. Ik heb ze zelf ook onder m'n motor liggen (Soes GSX1100F) en je kan er goed hard de bochtjes mee om ;)
 
:} Bedankt allebei! Ik zal binnenkort een BT45 aanschaffen!

En idd, gsx400E is geen sportfiets, maar lekker door bochten kan op iedere fiets toch :) Zelfs op een Harley kun je een 'lekker bochtje' maken! Tis maar net wat je er zelf van maakt ;)

Nogmaals bedankt *D
 
Je kunt er net zover mee gaan, tot er een opstakel op je pad komt of dat de benzine op is. In het eerste geval, kunt je er proberen omheen te sturen of te stoppen. In het tweede geval zul je moeten tanken.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan