Hoe vergeeld kunststof weer wit maken?

Lecram

MF veteraan
18 nov 2002
3.602
22
Barendrecht
Het remvloeistofreservoir van mijn 36 jarige Honda CB750 is nogal vergeeld. Het lijkt van nylon te zijn. Hoe kan deze weer gebleekt worden?

full
 
Plastic wat aan de buitenkant vergeeld is schijn je vaak met bruistabletten om kunstgebitten te reinigen weer wit te kunnen krijgen. Dus haal stiekum oma's kunstgebit uit haar bruisbakkie en leg daar je oliepot in :+
 
restaureren is wat anders dan opknappen en kenners zien heel snel dat iets niet origineel is.

Ik ga er vanuit dat de topicstarter aan het restaureren is, maar als hij aan het opknappen is heb je gelijk en ben ik aan het doorslaan [afbeelding]

ik ben inderdaad aan het restaureren, dus orgineel is belangrijk. Alhoewel ik hiermee wel een beetje zondig: de rempomp is orgineel Honda jaren 70, maar omdat ik er twee remschijven opzet is deze rempomp niet helemaal orgineel CB750K2 uit 1973.

Maar een reservoir van een brommerboer is geen optie.
 
volgens mij zijn er genoeg modellen te koop (universeel ) of orgineel van honda( wel ander type)
die er op lijken en niemand zal het merken

zou zelf lekker unniverseel of honda (nieuwer type) nemen
niemand die het ziet (alleen u zelf) en als u die princiepes aan de kant kunt zetten
ben je al klaar met een klein bedrag denk 20 a 25 euro of zo (voor een nieuwe)
 
volgens mij zijn er genoeg modellen te koop (universeel ) of orgineel van honda( wel ander type)
die er op lijken en niemand zal het merken
zou zelf lekker unniverseel of honda (nieuwer type) nemen
niemand die het ziet (alleen u zelf) en als u die princiepes aan de kant kunt zetten
ben je al klaar met een klein bedrag denk 20 a 25 euro of zo (voor een nieuwe)

Eh.... ik denk dat je het niet helemaal snapt. Restaureren is zoveel mogelijk origineel houden.
 
Eh.... ik denk dat je het niet helemaal snapt. Restaureren is zoveel mogelijk origineel houden.

Gooi hem eens in bleekwater en dan zo sterk mogelijk.Desnoods insmeren met onverdunde bleek en dan paar uurtjes in bleekwater.Doen wij ook met schakelmateriaal van licht en met stekkerdozen op de wanden als de wanden opnieuw gesausd moeten worden.Zijn vaak verkleurd en helemaal vervuild.Komen er echt als nieuw uit.
 
Check ook dit eens: http://hackaday.com/2009/03/02/restoring-yellowed-computer-plastics/.

Maar ik denk dat het bij je rempotje niet gaat werken. Gewoon vervangen als je een mooiere wil. Kwaad kan het niet, dat het vergeeld is. Op je rempotje komt geen druk te staan. Dus zelfs als het plastic zachter is geworden, dan zal er nog niet veel kunnen gebeuren.

Goed, als de remvloeistof eruit gaat lopen, dan komt het overal terecht waar je het NIET wil hebben. Dus wel op blijven passen.
 
Check ook dit eens: http://hackaday.com/2009/03/02/restoring-yellowed-computer-plastics/.

Maar ik denk dat het bij je rempotje niet gaat werken. Gewoon vervangen als je een mooiere wil. Kwaad kan het niet, dat het vergeeld is. Op je rempotje komt geen druk te staan. Dus zelfs als het plastic zachter is geworden, dan zal er nog niet veel kunnen gebeuren.

Goed, als de remvloeistof eruit gaat lopen, dan komt het overal terecht waar je het NIET wil hebben. Dus wel op blijven plassen!!!.
 
Laatst bewerkt:
Het is een extern reservoir, die koop je bij iedere brommerboer op de hoek :X

Dat is geen extern reservoir,maar zit gemonteerd op de rempomp,
dit koop je dus niet bij iedere brommerzaak :) ,er zijn waarschijnlijk
wel meerdere Honda modellen waar dit reservoir opgezeten heeft,
maar dat word een hele klus om dat uit te zoeken,misschien dat een
dealer nog zo,n vaatje heeft liggen in de oude voorraad of bij een motorsloop
vragen of die nog een mooie hebben,de Blauwe plaat Blauweplaat Motoren - In- en verkoop van klassieke Honda CB Four motoren uit de jaren '70! restaureerd oudere Honda,s,
misschien dat hun wat hebben liggen.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet echt meer van toepassing. Ik heb vandaag een CB750 uit 1974 gekocht met de juiste rempomp. Ik zit er nu heel sterk aan te denken om de 73'er gewoon met 1 remschijf uit te rusten en de rempomp van de 74'er. Die is nl. dezelfde.
 
TopicStarter:

Om meer vermogen uit één remschijf te halen kun je overwegen de rotor op maat te laten maken, maar dan een stuk dikker, of een grotere rempomp nemen. Voor de veiligheid kun je DOT 5.1 remvloeistof gebruiken en deze HEEL goed in de gaten te houden.

niet dat dat je vraag was ofzo, maar nu je toch overweegt om die éne schijf er weer af te slopen heb je er misschien wat aan :P.
 
TopicStarter:

Om meer vermogen uit één remschijf te halen kun je overwegen de rotor op maat te laten maken, maar dan een stuk dikker, of een grotere rempomp nemen. Voor de veiligheid kun je DOT 5.1 remvloeistof gebruiken en deze HEEL goed in de gaten te houden.

niet dat dat je vraag was ofzo, maar nu je toch overweegt om die éne schijf er weer af te slopen heb je er misschien wat aan :P.

Waarom dikkere schijven?
Waarom remvloeistof 5.1 goed in de gaten houden, is toch gewoon remvloeistof?
 
Trouwens, als je toch alle plastiekjes verouderd wil, en ook schroeven kwijt, krassen op verf, enzo... Vincent's motorhuis in Oude Leede is het juiste adres... Iedere motor krijgt een oldtimer look daar...
 
Terug
Bovenaan Onderaan