Hoe verklaar je dit prijsverschil?

13 jun 2003
58
1
Gent
Hoi,

Aangezien mijn zadel "doorzeten" is (ken geen andere term) ben ik passief op zoek naar een ander. In mijn zoektocht ben ik vandaag iets merkwaardigs tegengekomen.

Op de website van Corbin (http://www.corbin.com/bmw/8696canyon.shtml) vind ik een leuk zadel voor 199 dollar. Maar dat is in de USA en zal daar komen dus nog heel wat transportkosten bij. "Buddyfashion", een Nederlandse firma dat ik niet ken biedt hetzelfde zadel aan (http://www.buddyfashion.nl/store/index.html -> BMW -> K75,K100) voor - houd u vast - 449 euro!. Rekening houdend met de huidige dollarkoers is dat 2,5x zoveel! Hoe komt dat nu? Is er een logische verklaring, vergis ik me of ruikt dit naar geldklopperij?
 
:? geldklopperij! kan niet anders.
Maar als ik jouw was zou ik, mits de bodemplaat goed is, je zadel opnieuw laten bekleden.
Heb ik ook laten doen en dat koste me 45 euro (Nieuwe foam en omtrokken).
Zelf de orginele vormpjes hebben ze erin gestikt.
En ik heb echt geen klein zadeltje!
 
Dat ziet er zeker uit als geldklopperij. En ook ik denk dat je het beste gewoon je zadel opnieuw moet laten bekleden, zeker gezien het feit dat je zadel zelf gewoon nog goed is....

Dus ik deel de mening van Crazy Canarie..

Groetjes Willi

*** Zo zie je maar dat je goed rond moet kijken voordat je wat beslist ***
 
Moet je eens opletten wat er met de prijs gebeurt als de dollar weer stijgt. :)
 
Zit je in Noord-Holland? Dan heb ik een adresje in Ilpendam.
 
Met BTW, invoerrechten en de hele reutemeteut bij elkaar heeft Buddyfashion
zo'n 300 Euro moeten betalen schat ik. Het zadel is "niet gangbaar", wil zeggen
dat ze er niet elke week eentje verkopen, sterker nog, zo'n ding kan wel eens 2 jaar in je magazijn blijven liggen. Op niet gangbare producten is een marge van 50% vrij normaal.
Verkoopprijs klopt, maar is voor een groot deel bepaald door vadertje Staat die
zelfs BTW&invoerrechten over de transportkosten berekent.
 
Zit je in Noord-Holland? Dan heb ik een adresje in Ilpendam.
Neen, in Belgie. Ik ben trouwens niet zozeer op zoek naar een nieuwe overtrek (al hou ik die optie open). M'n vriendin had graag "steun in haar rug" gehad als we samen rijden, dus een verwijderbare backrest is handig. De mousse binnenin mijn zadel is trouwens ook versleten. Wordt dit ook vervangen als je een nieuwe overtrek krijgt?
 
Afzetters!!! Die hanteren gewoon nog de oude dollarkoers.

Gewoon uit Amrik laten komen.
De verzendkosten vanuit Amerika vallen heel erg mee.

Het zijn de invoerrechten en de BTW die je nekken.

Heb je geen bekende die in Amerika woont?
Dan laat je de spullen naar hem toe sturen, en dan stuurt hij het pakketje door naar Nederland. Zonder rekening en met de vermelding: "Free Demo Parts for promotional purposes" of "Warranty replacement parts". Zo lukt het vaak om de invoerrechten en BTW te omzeilen.

Of een ken je Amerikaan die hier op een legerbasis werkt (NATO,AFNORTH oid). Dan laat je de spullen naar hem toe sturen. Verzendingen naar een Amerikaanse basis waar ook ter wereld kosten namelijk evenveel als verzendingen binnen de US. En dan is het ook een stuk makkelijker om de heffingen te omzeilen.
 
als ik effe een simpel rekensommetje maak (en daarbij meteen uitleg waarom Nederland zo fucking aso is wat betreft die uitzuigende (collega) middenstand..

inkoop 199
btw 19%
invoer/transportkosten
winstmarge 65%
-----
480 pleuro..

even off topic. hier, een paar dorpen verder zit een winkeltje. die verkopen UTP-CAT5 kabeltjes. ze kopen die bij dezelfde groothandel in. (bijv 5m = 0.30 euro). ik verkoop ze dan niet voor 0.30 (je bent immers bezig je eigen boterham te verdienen) maar hij wel voor 12.40 euro !) en nou mag jij uitleggen waarom mensen zich steeds vaker genaaid voelen door het MKB...
 
Met BTW, invoerrechten en de hele reutemeteut bij elkaar heeft Buddyfashion
zo'n 300 Euro moeten betalen schat ik. Het zadel is "niet gangbaar", wil zeggen
dat ze er niet elke week eentje verkopen, sterker nog, zo'n ding kan wel eens 2 jaar in je magazijn blijven liggen. Op niet gangbare producten is een marge van 50% vrij normaal.
Verkoopprijs klopt, maar is voor een groot deel bepaald door vadertje Staat die
zelfs BTW&invoerrechten over de transportkosten berekent.

goed zo, eindelijk eens een keer iemand die verder kijkt dan zijn neus lang is!! :}
 
Je wordt aan alle kanten belazerd. Ik vraag me wel eens af wat het nou werkelijk kost om een motor in elkaar te zetten. Die 15.000 euro die ze voor een Yamaha R1 vragen, voor hoeveel zal dat ding de fabriek uitrollen?
Ik zou wel een discussie op gang willen brengen met als motto: die tussenpersoon is nergens goed voor, die fietsen kunnen goedkoper.
Om een voorbeeld te geven. Ik kreeg van mijn dealer m'n demper voor inkoopprijs. Ik schrok me de tering, dat scheelde 125 euro. En het enige wat hij ervoor hoeft te doen was met mij afrekenen. Ik vind dat belachelijk.
 
Ik heb een keer spullen besteld die ze als 'Gift' hebben opgestuurd. Mooi invoerkosten omzeild. Met verzendkosten en event. invoerkosten ben je vele malen goedkoper uit. Gewoon doen. Ik doe al enige tijd (prive) zaken met Amerikanen en opsturen en ontvangen is geen probleem.
 
Ik heb een keer spullen besteld die ze als 'Gift' hebben opgestuurd. Mooi invoerkosten omzeild. Met verzendkosten en event. invoerkosten ben je vele malen goedkoper uit. Gewoon doen. Ik doe al enige tijd (prive) zaken met Amerikanen en opsturen en ontvangen is geen probleem.
Je hebt helemaal gelijk. Maar als de douane een controle houdt en net jouw pakketje pakt, dan kun je nat zijn... Gewoon proberen dus!
 
Je wordt aan alle kanten belazerd. Ik vraag me wel eens af wat het nou werkelijk kost om een motor in elkaar te zetten. Die 15.000 euro die ze voor een Yamaha R1 vragen, voor hoeveel zal dat ding de fabriek uitrollen?
Ik zou wel een discussie op gang willen brengen met als motto: die tussenpersoon is nergens goed voor, die fietsen kunnen goedkoper.
Om een voorbeeld te geven. Ik kreeg van mijn dealer m'n demper voor inkoopprijs. Ik schrok me de tering, dat scheelde 125 euro. En het enige wat hij ervoor hoeft te doen was met mij afrekenen. Ik vind dat belachelijk.

Jajaja....ga eerst maar eens kijken bij de importeurs, die verdienen het meeste...ennuh....over de productiekosten van een fiets: reken maar eens uit wat een complete fiets in onderdelen kost en wees dan errug blij dat ze dat geld niet rekenen voor een geassembleerd exemplaar. Daar is 15.000 eurie echt niks bij! Zou leuk zijn als iedereen eens verder kijkt dan zijn eigen portemonnee, verplaats je es in een middelgrote/kleine dealer enbekijk vanuit die kant eens wat voor kosten er gemaakt moeten worden. Vervelend voor ons, ja....maar slechts een gevolg van de acties van de "grote" jongens en onze regenten.... En nee, werk niet in de motorbranche (zie mijn profiel), denk alleen wat verder...
 
Back on topic: voor een paar euro tientjes kun je je zadel makkelijk laten repareren bij de plaatselijke bekledingsboer.
 
Ehm, als we zo redeneren wordt dan alles geprijsd volgens de productieprijs? Dus bv. Windows XP aan 0.5 euro in de winkel enzo? Ontwikkelkosten, ach, who cares.

Die lui steken meestal nogal wat geld in research enzo, en dat moet ook terugverdiend he! Trouwens, als we globaal gezien alles goedkoper moeten maken kan dat, maar dan gaan jouw en mijn inkomen er ook op achteruit moeten gaan om alles betaalbaar te houden, en dan staan we evenver.

|(
 
Windows zou best verkocht kunnen worden voor 5 euro, en dan nog zou er grof geld aan verdiend worden. maar dat terzijde. het IS gewoon zo dat de middenstand gewoonweg te veel geld vraag voor GEEN service. tot overmaat van ramp gaan bedrijven ook nog dingen doen die niet bij hun vakgebied zitten. dat kost nog meer geld.

voorbeeldje.. tankstations. je bent van "beroep" brandstofverkoper. dan moet je je daar ook bij houden en niet gaan mauwen als je een kleine albert heijn winkel in je benzinepomp stopt en dat je dan ook nog eens personeel moet aanschaffen. daar willen mensen helemaal niet voor betalen. een supermarkt is lang genoeg open. daarom zijn er nu allemaal die onbemande tankstations met PIN automaat. benzine... alleen benzine, en ze zijn ineens 5 tot 25 cent per liter goedkoper (en ze maken nog steeds winst).

wat nog erger is, bedrijven leveren geen toegevoegde waarde voor de diensten die ze nog WEL leveren... waarom zou ik 150 euro "extra kosten" betalen om een motorzaak iets te laten invoeren wanneer ik het zelf ook kan ? het kost die persoon 1 belletje, emailtje of fax, misschien 10 minuten werk in totaal met administratie en aflevering erbij.

bedenk wel dat elke euro die het MKB teveel vraagt voor zijn/haar "niet echte" service/diensten, dat die euro niet aan een andere MKB-er uitgegeven kan worden, die vervolgens ook weer meer moet vragen om zijn boterham te kunnen verdienen, en die moet ook weer meer vragen... en vervolgens hebben we een "onzichtbare" inflatie die zoals nu in een wervelwind door alle gelederen waait waarbij we over 2 jaar 10 euro voor een zakje friet moeten betalen die in Belgie nog steeds 50 cent kost.
 
invoerrechten ????

zal wel dom zijn maar als particulier iets op internet bestellen en thuis laten bezorgen dan heb je toch niks met invoerechten en btw te maken en als dit wel zo is kan iemand mij dit dan even uitleggen........ ( please) ik ben namelijk van plan om voor mijn motor een aantal goodies te bestellen in andere landen dan nederland en gewoon door de postman thuis te laten brengen dus....

groetjes

:] :]
 
invoerrechten ????

zal wel dom zijn maar als particulier iets op internet bestellen en thuis laten bezorgen dan heb je toch niks met invoerechten en btw te maken en als dit wel zo is kan iemand mij dit dan even uitleggen........ ( please) ik ben namelijk van plan om voor mijn motor een aantal goodies te bestellen in andere landen dan nederland en gewoon door de postman thuis te laten brengen dus....

groetjes

:] :]

Als je een pakje van buiten de EU laat komen moet je gewoon invoerrechten betalen jah (teminste bij een bedrag hoger dan x euro en voor bepaalde artikelen wel/niet/veel/weinig). Dit wordt bij de douane al geregeld en elke grote transporteur doet dit. (DHL/UPS/etc/etc/etc). wil je precies weten hoeveel je moet dokken.. bel de belastingdienst. leuker kunnen ze het niet maken en met al die verschillende tarieven ook niet makkelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan