Hoe verkoop je een motor?

Bananenschiller

Die hard MF'er
22 aug 2002
565
0
Arnhem
Voor alle duidelijkheid: Ik vraag hier niet om verkooptrucs oid :D


Omdat morgen de Mito wordt verkocht (als alles goed gaat) en ik nooit eerder een motor heb verkocht vroeg ik me even af hoe het precies ging. Ik dacht zelf de je naar het postkantoor moet om de zaak over te laten schrijven met kentekenbewijs deel 2. Hoe duur is dat? En hoe gaat dat met verzekering? Kan de verzekering overgeschreven worden op de nieuwe eigenaar, of krijg je de resterende maanden het geld terug?

Zo, een hoop vragen, hoop dat jullie mij kunnen helpen :)
 
Vrijwaren doe je inderdaad aan het loket op het postkantoor ( € 10,- ongeveer )en het vrijwaringsbewijs kun jij gebruiken om aan de verzekering aan te tonen dat je gen bezitter meer bent en je krijgt dan premierestitutie tot de komende polisvervaldatum.

Ga samen met de koper naar het postkantoor en laat hem daar het geld op je rekeningstorten waar je bij bent. Wordt het geld geaccepteeerd dan regel je de overschrijving. EEn collega van mij deed dit een keer in andere volgorde en bleek voor zijn mercedes een enveloppe vol vals geld te hebben gekregen :? Kijk uit dus! Succes.
 
Kenteken overschrijven doe je bij voorkeur samen met de koper op het postkantoor zodat jij meteen je vrijwaring krijgt die je vervolgens opstuurd naar je verzekeringsagent om de verzekering te beeindigen,en vergeet niet af te rekenen met de koper natuurlijk.
 
Voor zover ik weet, kost overschrijven iets van 15 euro (als ik het goed onthouden heb). De resterende maanden krijg je gewoon van de verzekering terug!
 
de nieuwe eigenaar moet met de papieren naar het postkanoor en alles op zijn naam laten zetten (kenteken dus)

ook moet de nieuwe eigenaar zijn verzekerings maatschappij bellen en doorgeven dat ie een motor wil verzekeren... die vragen dan om de afmeldings code die je op het post kantoor heb gekregen bij het vrijwarings bewijs wat voor jou de zekerheid is dat ie niet meer op jou naam staat...

eigenlijk wijst alles voor zich...
 
Voor alle duidelijkheid: Ik vraag hier niet om verkooptrucs oid :D


Omdat morgen de Mito wordt verkocht (als alles goed gaat) en ik nooit eerder een motor heb verkocht vroeg ik me even af hoe het precies ging. Ik dacht zelf de je naar het postkantoor moet om de zaak over te laten schrijven met kentekenbewijs deel 2. Hoe duur is dat? En hoe gaat dat met verzekering? Kan de verzekering overgeschreven worden op de nieuwe eigenaar, of krijg je de resterende maanden het geld terug?

Zo, een hoop vragen, hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Kentekenbewijs deel II en het overschrijvingsbewijs geef je aan de koper (nadat hij betaald heeft!!) en die laat het kenteken omzetten op het postkantoor, daar hoef jij niet bij te zijn. Hij krijgt een vrijwaringsbewijs mee wat hij aan jou moet geven. In ruil daarvoor geef je hem deel I. Wegenbelasting krijg je automatisch terug, verzekering opzeggen en die zullen ook eventueel teveel betaald premie terugbetalen..
 
Het kentekenbewijs wordt inderdaad overgeschreven bij het postkantoor. Jij krijgt het vrijwaringsbewijs mee, en hij het nieuwe kentekenbewijs deel 1 & 2. Deel drie moet je ook aan hem geven; dit is het échte eigendomsbewijs.
Het vrijwaringsbewijs moet je goed bewaren; mocht de koper een bekeuring of wat dan ook krijgen, en dat op jou af willen schuiven, dan is dat je bewijs dat de motor toen al aan hem was overgedragen. Kost € 9,75.

Wat betreft de verzekering: Die zou ik dezelfde dag (en op hetzelfde moment) nog opzeggen. De koper moet zelf een nieuwe afsluiten voor vanaf die dag. Wat betreft geld terug; dat ligt denk ik aan je verzekeringsvoorwaarden. Ik heb tot nu toe bij overschrijvingen op de helft van de maand altijd wel restitutie gekregen (of ik hoefde die maand minder te betalen).

Succes ermee in ieder geval!

[edit]
Was weer eens veel te laat :9
 
K, deze knuppel had 'm met de motor naar 't postkantoor laten rijden.
Wel na betaling... (dit is ook voor mij een handig topic :P )

NOOIT DOEN!!!!!
Hij zal maar denken, goh die motor staat toch nog op naam van de sukkel de hem meegegeven heeft, laat ik even een rondje ring doen om te kijken hoe hard hij gaat!!
 
en hij heeft je toch het geld gegeven... of moet ie dat storten? dan zou ik mee gaan of om een stortings bewijs vragen

Tuurlijk, als hij het wil storten zou ik meegaan, maar ik zou het liever handje contantje willen hebben en het zelf later storten....
 
NOOIT DOEN!!!!!
Hij zal maar denken, goh die motor staat toch nog op naam van de sukkel de hem meegegeven heeft, laat ik even een rondje ring doen om te kijken hoe hard hij gaat!!

Ik ben te goed(gelovig) voor deze wereld. Maar ik denk idd dat veel problemen dmv bovenstaande tips voorkomen kunnen worden.
 
Tuurlijk, als hij het wil storten zou ik meegaan, maar ik zou het liever handje contantje willen hebben en het zelf later storten....

contant is altijd beter maar als je liever in de tuin zit als dat je mee gaat naar dat postkantoor waar je weer uren in de rij moet staan kan je ook om een stortings bewijs vragen... is eigenlijk net zo'n goeie garantie dat ie het geld overgemaakt heeft...

contant is altijd beter, kan je lekker thuis blijven terwijl hij alles aan het regelen is in deze fokking warmte...
 
Het kentekenbewijs wordt inderdaad overgeschreven bij het postkantoor. Jij krijgt het vrijwaringsbewijs mee, en hij het nieuwe kentekenbewijs deel 1 & 2. Deel drie moet je ook aan hem geven; dit is het échte eigendomsbewijs.

Hmm, ok zover snap ik het nog. Alleen deel 3? Die heb ik niet. Ik heb deel 1 en 2, en een overschrijvingsding.

Hmm, wat dus het handigst is, zorgen dat je het geld hebt, dan samen naar het postkantoor waar hij het nieuwe kenteken bewijs krijgt en ik dat vrijwaring ding.
Toch?
 
NOOIT DOEN!!!!!
Hij zal maar denken, goh die motor staat toch nog op naam van de sukkel de hem meegegeven heeft, laat ik even een rondje ring doen om te kijken hoe hard hij gaat!!
Hoe moet je zoiets doen dan met proefrijden? Want dat willen ze natuurlijk ook altijd wel. En als ze hem daarna niet kopen, en jij krijgt 2 maanden later een bekeuring... :X
 
Hoe moet je zoiets doen dan met proefrijden? Want dat willen ze natuurlijk ook altijd wel. En als ze hem daarna niet kopen, en jij krijgt 2 maanden later een bekeuring... :X
ga je lekker achterop zitten of je laat een maat van je ff meerijden...
 
contant is altijd beter maar als je liever in de tuin zit als dat je mee gaat naar dat postkantoor waar je weer uren in de rij moet staan kan je ook om een stortings bewijs vragen... is eigenlijk net zo'n goeie garantie dat ie het geld overgemaakt heeft...

contant is altijd beter, kan je lekker thuis blijven terwijl hij alles aan het regelen is in deze fokking warmte...

en dan ontdekken dat je nep geld kreeg :? zie mijn eerdere reply. Dan mar even zweten in het postkantoor en zeker weten dat je echt geld hebt gekregen.
 
Hmm, ok zover snap ik het nog. Alleen deel 3? Die heb ik niet. Ik heb deel 1 en 2, en een overschrijvingsding.

Hmm, wat dus het handigst is, zorgen dat je het geld hebt, dan samen naar het postkantoor waar hij het nieuwe kenteken bewijs krijgt en ik dat vrijwaring ding.
Toch?

Deel drie zou je ook moeten hebben. Ik heb hem vanochtend nog zien liggen, en dacht er duidelijk op te zien dat het deel drie was. Je kenteken bestaat namelijk uit 3 delen. Wellicht dat het inderdaad overschrijvingsbewijs heet ofzo :S Ik zou nog wel even zoeken dan! Of even op het papiertje kijken wat er precies op staat!

Ja, inderdaad; eerst betalen, dan samen postkantoor, en dan kan meneer lekker rijden! Heb je de minste kans dat er iets fout gaat.
 
en dan ontdekken dat je nep geld kreeg :? zie mijn eerdere reply. Dan mar even zweten in het postkantoor en zeker weten dat je echt geld hebt gekregen.

sorry hoor maar nepgeld... :?

als je het geld krijgt tel je het toch na en moet je volgens mij ook wel merken of het nep is... en anders weet je toch waar die woont of vraag je nooit naar gegevens van de persoon die komt kopen...
 
Er is een misversstand over deel III. Het overschrijvingsbewijs wordt gezien als deel III alhoewel dat er niet meer op staat volgens mij. Tot voor een paar jaar geleden moest je Kopie deel III achter de voorruit van je auto hebben zitten maar dit is inmiddels niet meer zo...

En wat betreft dat overschrijvingsbewijs.....
Er valt voor zowel overschrijven en contant betalen wat te zeggen.
Bij overschrijvingen kan het geld in bepaalde gevallen weer teruggeboekt worden door de overschrijver (ik weet alleen niet wanneer dit het geval is) en het is dan lullig om later te merken dat het een valse bankrekening was die opgedoekt is op het moment dat jij erachter komt.......
 
sorry hoor maar nepgeld... :?

als je het geld krijgt tel je het toch na en moet je volgens mij ook wel merken of het nep is... en anders weet je toch waar die woont of vraag je nooit naar gegevens van de persoon die komt kopen...

Zeg nooit dat JIJ daar niet intrapt, want je weet nooit. En hoe check jij alle gegevens die je hebt opgenoemd? Kortom neem gewoon het zekere voor het onzekere en regel de papierwinkel goed.
 
Er is een misversstand over deel III. Het overschrijvingsbewijs wordt gezien als deel III alhoewel dat er niet meer op staat volgens mij. Tot voor een paar jaar geleden moest je Kopie deel III achter de voorruit van je auto hebben zitten maar dit is inmiddels niet meer zo...

En wat betreft dat overschrijvingsbewijs.....
Er valt voor zowel overschrijven en contant betalen wat te zeggen.
Bij overschrijvingen kan het geld in bepaalde gevallen weer teruggeboekt worden door de overschrijver (ik weet alleen niet wanneer dit het geval is) en het is dan lullig om later te merken dat het een valse bankrekening was die opgedoekt is op het moment dat jij erachter komt.......

dat zou kunnen maar zou die koper dat dan niet flikken bij een wat duurdere motor....
ik denk da sommige mensen best wel te vertrouwen zijn en je er dan ook we vn op aan kan dat je het geld ook op je rekening krijgt...

desnoods vraag je of ie zn rijbewijs achterlaat terwijl die naar het postkantoor gaat..dan kan jij zijn gegevens opschrijven en weet je hem altijd te vinden

of hij moet zn rijbewijs ook vervalst hebben natuurlijk :+
 
dat zou kunnen maar zou die koper dat dan niet flikken bij een wat duurdere motor....
ik denk da sommige mensen best wel te vertrouwen zijn en je er dan ook we vn op aan kan dat je het geld ook op je rekening krijgt...

desnoods vraag je of ie zn rijbewijs achterlaat terwijl die naar het postkantoor gaat..dan kan jij zijn gegevens opschrijven en weet je hem altijd te vinden

of hij moet zn rijbewijs ook vervalst hebben natuurlijk :+

Of je neemt telebankieren, kun je het gelijk ff checken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan