Hoe verkoop jij je motor?

Kanarie

MF veteraan
4 sep 2003
36.711
10
Nu heb ik natuurlijk niet over inruilen, maar over het particulier verkopen van de fiets.

Ik zelf ga binnenkort mijn fiets verkopen. Nu wil ik graag weten wat verstandig is. Hoeveel vertrouwen kan je hebben in je mogelijke koper?

Het is zeer waarschijnlijk het geval, dat diegene een proefritje wil maken. Zou ik ook willen doen.
Maar wat gebeurt er als diegene bijvoorbeeld schade rijdt? Wat als ie hem met schade teruggeeft en dan zegt; "Dat zat er al."
Wat als diegene ervandoor gaat met je fiets? Je hebt dan natuurlijk toestemming gegeven om op jou fiets te rijden.

Ook lijkt mij het verstandig om iets van gegevens te vragen, dus om iets van een ID-kaart achter te laten tijdens het proefritje...

Jullie ervaringen graag!!!
;)
 
heb pas 2 keer een motor verkocht..
ging als volgt.

koper kwam, zelf de motor ffkes warmgereden. Vervolgens rijbewijs gevraagd (en even bekeken )als onderpand en toen laten rijden.

Ging altijd goed zo.
 
Flink veel fotos ervan maken, contractje erbij waarop hij moet tekenen dat er geen schade opzit, en dat de foto's kloppen (MARKEREN!!) en rijbewijs als onderpand.. perfect lijkt me? :)
 
Idd, in ieder geval rijbewijs achterlaten, heb mn motor ook te koop staan maar huiver wel bij de gedachten dat er iemand anders op moet rijden voor hetgeval dat. Verder idd een tekeningtej van de zijkanten ed maken en daar de evt bestaande schades op aangeven (of fotoos) en laten tekenen ja........

Kentekenbewijs van evt zijn eigen voertuig checken en die ook achterhouden kan dr ook nog bij, kunt niet voorzichtig genoeg zijn.
 
heb pas 2 keer een motor verkocht..
ging als volgt.

koper kwam, zelf de motor ffkes warmgereden. Vervolgens rijbewijs gevraagd (en even bekeken )als onderpand en toen laten rijden.

Ging altijd goed zo.

een motor die door de verkoper al warm gereden is zou ik nooit van mn leven kopen doen ze niet voor niks namelijk ;)
 
Ten eerste vertrouw ik niemand die op me motor gaat rijden, en dus ook net zijn rijbewijs op auto oid.

Laatst KTM verkocht, en daar mogen ze wel op rijden, maar enkel als ze niet alleen zijn, dus vriendin of familielid bij zich hebben.

Als ik me R1 zou verkopen,??????????????????
Denk niet dat ik hem laat proefrijden, alhoewel me R1 all risk is, zou ik zer zeker heel goed de koper aankijken, en geen jong broekje erop laten rijden, misschien effe zelf rijden om te laten zien.
Als die geld op tafel legt, mag die proefrijden.
 
een motor die door de verkoper al warm gereden is zou ik nooit van mn leven kopen doen ze niet voor niks namelijk ;)

nou in dit geval niet hoor:

ik laat niet zomaar iemand die ik niet ken mijn motorblokje naar zijn gruzelementen helpen. onder het mom van, ff kijken of ie wel toeren wil maken.
duh, hij is nog koud hoor.

Als ik dan start (=koud) kunnen ze precies horen en aan de uitlaat zien of er wat mis mee is.

warmrijden vinnik gewoon erg belangrijk.
Ze mogen ook wel zelf warmrijden, maar dan wil ik ze wel tot die tijd in het zicht hebben :) heen en weer dus in de straat.
 
een motor die door de verkoper al warm gereden is zou ik nooit van mn leven kopen doen ze niet voor niks namelijk ;)

Ja, dat had ik dus met mijn vorige motor. Die gast kwam langs, keek heel effe, starte hem en hij draaide nog geen 10 sec en het gas ging vol open :(

Nu let ik er zelf heel erg op om het warm te rijden en die knakker komt em effe afraggen. Niet erg, maar dan moet ie hem ook gelijk kopen. Dan heeft ie zelf de problemen ervan en niet diegene die erna komt.
 
Om het rijbewijs vragen, dat bij je houden en ze een kopietje meegeven werkt ook prima lijkt me :)
 
Een motorblok dat nog warm aanvoelt; bij mij gaat er dan wel een bel rinkelen. Je weet dan namelijk niet hoelang de verkoper bezig is geweest om m aan de gang te krijgen.

Heb zelf meer dat ik de motor als verkoper wel even wil demonstreren, ze in stilstand mogen checken of die alle versnellingen pakt en eventueel een keer in de straat op en neer en dan houdt het op. Nog nooit iemand getroffen die daar geen begrip voor had.
 
Vragen met wat voor voertuig de ander komt en het overschrijvingsbewijs daarvan mee laten nemen. Na overdracht van zijn/haar wielig ding met het overschrijvingsbewijs én het volledige bedrag v.d. vraagprijs laten proefrijden. Zelf erachteraan rijden in het voertuig van de potentiële koper. Hij/zij op jouw apparaat rijden, jij op/in hun vervoermiddel...
 
Heb zelf meer dat ik de motor als verkoper wel even wil demonstreren, ze in stilstand mogen checken of die alle versnellingen pakt en eventueel een keer in de straat op en neer en dan houdt het op. Nog nooit iemand getroffen die daar geen begrip voor had.

Tot je mij tegen komt.. kan je toch niets controleren met de straat op en neer ?
Zelf heb ik 4 motoren particulier verkocht. 2x meegereden op een andere motor, de 3e gewoon meegegeven, de ouders waren mee en die bleven een bakkie doen en eentje vergeten nog, die heb ik verkocht aan m'n zwager ;)
 
Maar wat nou als de potentiele koper schade rijdt en zegt, dat het er al zat?
Is dit dan nog makkelijk te claimen bij hem...
 
Ook pas 4 x een motor verkocht, en als ze schade rijden dan moeten ze betalen. Dit wordt mondeling afgesproken en is ook bindend. 3 x ervan een rijbewijs achter gehouden en 1 x zijn vriendin (wat baalde ik dat hij terug kwam)
 
Maar wat nou als de potentiele koper schade rijdt en zegt, dat het er al zat?
Is dit dan nog makkelijk te claimen bij hem...

Dat lijkt me dus het grootste probleem idd, hetzelfde als hij met je mtor op iets of iemand anders crashed, iii ga jij voor de bijl omdat ie op jou naam staat, dus jij komt in de problemen met je no-claim ed voor zover aanwezig. Dus erg uitkijken, een kale kip kun je niet plukken.

Ben zelf 2x meegeweest met de aankoop van een particuliere motor en beide keren mocht ik erop rijden, 1 keer afgegeven rijbewijs en 1 keer waren er 2 vrienden bij, geen probleem maar de laatste keer ging de koop dus niet door omdat de motor technisch niet in orde was.
 
Met het overschrijvingsbewijs ben je daar vanaf (mits het mobiel waar ie op komt meer waarde heeft dan de schade :) )

Maar tis vaak wel handig als iemand achter blijft, heb je al dat gezeik niet. En maak anders ff foto`s van de motor (digitaal), kan snel en hoeft ook niet zo`n probleem te zijn.

s4s
 
Terug
Bovenaan Onderaan