Hoe verroeste uitlaat bijwerken voor weinig?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.702
872
IJsselstein
Zie hier mijn verroeste uitlaat:

P2020063C.jpg
P2020065C.jpg

Nou begrijp ik best dat dit een hopeloos geval is dat in de oud ijzer bak hoort, maar ik wil niet teveel geld uitgeven aan mijn oude ZX-7R.
Daarom vraag ik mij af of er een soort verf bestaat dat je erop kan smeren zodat het in ieder geval een tijdje wat netter uit ziet.
En natuurlijk ook met een staal borstel eerst de losse roest eraf.
Kan iemand mij iets advieseren?
 
Hoeft ook geen grote bak te zijn gewoon regelmatig keren dan de 1 kant dan de andere kant of inderdaad af schermen de damp doet de rest als je plastic erover heen spant naarmate het bad ouder word word ook iets sterker ook heb ik idee van .
Neem lange repen stof, wikkel om de bochten, goed bevochtigen met schoonmaakazijn, wikkel hier vervolgens plastic keukenfolie omheen en laat 24 uur liggen. Na verwijderen goed naspoelen met water.
Ik moest het eerst zelf zien en dan pas geloven.
P2020064C.jpg

Dus even een stuk doek erom heen vol azijn en daarom heen een plastic broodzakje. En dat een dag laten staan.
P2110148C.jpg

Niet te geloven dat zo simpel en goedkoop iets zo goed werkt. *D
Wat je hier ziet is zonder staalborstel ofzo. Je veegt het roest zo weg en er komt blank staal tevoorschijn. :}

Dus nu de hele uitlaat omwikkelen met stof.
 
het gaat de goede kant op ik deed het zo het verschil toch wel goed zichtbaar welk gedeelte al goed er uitkomt en dan draaien en weer een week of zo 8-)
 

Bijlagen

  • DSCF6461.jpg
    DSCF6461.jpg
    200,6 KB · Weergaven: 37
  • DSCF6463.jpg
    DSCF6463.jpg
    142,3 KB · Weergaven: 35
  • DSCF6468.jpg
    DSCF6468.jpg
    212,1 KB · Weergaven: 37
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Mooi resultaat. Is het niet een idee om er nou een roestomvormer op te spuiten of om de laatste plekjes roest mechanisch te verwijderen? Heb een keer een filmpje gezien van iemand die metaal overdreven lang in azijn (dacht ik) liet liggen, en dat vreet dan toch door. Een week is niet heel lang, maar erg dikwandig zijn die bochten meestal niet.
 
Nou eindelijk hangt de uitlaat weer onder de motor. :)
Zoals op de vorige pagina's beschreven heb ik de uitlaat omwikkelt met een oud laken en dit in een paar liter schoonmaakazijn gedrenkt. Toen de hele uitlaat in twee vuilniszakken en een week wachten.
Het resultaat was een hele verbetering maar het was ook duidelijk dat het in twee stappen moest; de voorkant en achterkant apart.
Dus toen nogmaals de voorzijde in de doeken en azijn. En na weer een week kwam het er zo uit:
P2240283C.jpg

:+

Maar !!
De waterstraal erop en met een soort staalwol de troep eraf poetsen. En dan komt daadwerkelijk het blanke staal tevoorschijn.
Toen heel snel droog maken en zo snel mogelijk spuiten met hitte bestendige lak. Dat moet snel omdat het blanke staal direct begint te roesten.
Vervolgens in een paar dagen een paar laagjes aangebracht.

En toen het hele verhaal met de achterzijde. En die kwam er zo uit:
P3070306C.jpg


Maar ook dit kwam wonder boven wonder goed.
En vandaag was het dan eindelijk gereed en kon de uitlaat terug onder de motor:
P3140322C.jpg


En het resultaat is eigenlijk gewoon erg goed (gezien de slechte staat in het begin). Dus mijn dank is groot voor de tips over azijn en doek omwikkelen :}:}
Natuurlijk zal de uitlaat over een jaar weer vrolijk verder roesten maar tot die tijd ziet het er mooi uit.
 
Ach als we toch bezig met uitlaten opknappen ;) heb mijn uitlaat ook een beetje opgeknapt schuren voor het grove werk met waterproef en dan met de blauwe borstel verder afgemaakt goed te doen als je rvs uitlaat heb ziet er meteen een stuk beter uit :) toch ?
 

Bijlagen

  • DSCN2528.jpg
    DSCN2528.jpg
    227,4 KB · Weergaven: 22
  • DSCN2562.jpg
    DSCN2562.jpg
    186,4 KB · Weergaven: 24
  • DSCN2564.jpg
    DSCN2564.jpg
    144,3 KB · Weergaven: 22
  • DSCN2565.jpg
    DSCN2565.jpg
    256,4 KB · Weergaven: 22
  • DSCN2573.jpg
    DSCN2573.jpg
    208,9 KB · Weergaven: 23
Kwam dit topic laatst tegen, moest een plug uit de uitlaat verwijderen (widdband er in) maar er zit een zeeer verroeste plug in de bung. Ging er op de motor niet uit dus dan maar ff de uitlaat er af.
Ga dat harpic trucje eens proberen, nou ja, wc-eend heb ik hier.

Zal zo eens een kiekje met de telefoon maken. Bij mij is het wel een rvs uitlaat, denk 304 met een roestlaagje. Eens zien of ik een beetje resultaat krijg.

Eerst die verdomde plug er uit, verhitten had bijzonder weinig effect.
 
Kwam dit topic laatst tegen, moest een plug uit de uitlaat verwijderen (widdband er in) maar er zit een zeeer verroeste plug in de bung. Ging er op de motor niet uit dus dan maar ff de uitlaat er af.
Ga dat harpic trucje eens proberen, nou ja, wc-eend heb ik hier.

Zal zo eens een kiekje met de telefoon maken. Bij mij is het wel een rvs uitlaat, denk 304 met een roestlaagje. Eens zien of ik een beetje resultaat krijg.

Eerst die verdomde plug er uit, verhitten had bijzonder weinig effect.
plug?
widdband?
bung?
geheimtaal?
 
Nee maar ken de termen in het NL niet of het klinkt raar. Breedbandsensor had ik minnen gebruiken...

Plug is gewoon een afdop bout die in de uitlaat zit i.p.v. een lambda sensor.
Die moet er dus uit. Bung is de verdikking waar het ingedraaid zit, in 0,8mm staal valt geen schroefdraad te tappen hè. w
Wideband is een O2 (lambda)sensor maar dan niet "aan/uit" maar in staat om echt het brandstof/lucht ratio (AFR, wederom engelse term voor Air/Fuel ratio) te meten.

Niks geheimtaal aan :p
 
Haha dat dus.
In dat geval: de blindstop moet uit de lassok en zit goed vast gerot. Ook roodheet maken heeft niet geholpen en beperkte ruimte op de motor heeft me de gehele uitlaat laten verwijderen.
Eenmaal verwijderd komt er een lambda in.

Blindstop kende ik niet maar klinkt logisch.
Lassok had ik wel eens van gehoord maar kon er niet op komen. Bung klinkt ook nog eens leuker.

Lambda sensor snapt iedereen nog wel.

Weer wat geleerd ;)
 

Bijlagen

  • IMG_20190429_184940542.jpg
    IMG_20190429_184940542.jpg
    165 KB · Weergaven: 9
  • IMG_20190429_184952249.jpg
    IMG_20190429_184952249.jpg
    119,4 KB · Weergaven: 9
  • IMG_20190429_184947375.jpg
    IMG_20190429_184947375.jpg
    298,1 KB · Weergaven: 8
Ach als we toch bezig met uitlaten opknappen ;) heb mijn uitlaat ook een beetje opgeknapt schuren voor het grove werk met waterproef en dan met de blauwe borstel verder afgemaakt goed te doen als je rvs uitlaat heb ziet er meteen een stuk beter uit :) toch ?

Dat ziet er super vet uit @lastrafo, je zegt dat je het als volgt hebt gedaan “schuren voor het grove werk met waterproef en dan met de blauwe borstel verder afgemaakt”

Welke korrelgrootte heb je gebruikt om te waterproeven? En over welke blauwe borstel heb jij het precies? Ik heb ook een RVS uitlaat onder een BMW F650GS. Deze ziet er lang niet zo roestig uit als die van TS, maar een goede opknapbeurt kan hij wel gebruiken.

Heb jij de azijn methode ook toegepast of echt uitsluitend geschuurd en met de “ blauwe borstel” behandeld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan