Hoe versnellingsbak schoonmaken, staat stil sinds 1950

siem leije

MF'er
7 mei 2020
45
26
hallo iedereen
ik ben een oldtimer motor aan het restaureren en heb een vraagje.
heeft iemand misschien een tip voor het schoonmaken van de versnellingsbak ik wil namelijk liever niet de bak openmaken als dat niet hoeft.
de versnellingsbak heeft lang stilgestaan met een kleine hoeveelheid oude olie erin.
ik zou zelf denken dat ik het misschien met diesel door kan spoelen maar heb hier geen ervaring mee.
ik weet zelf niet welke versnellingsbak het is maar de motor die ik restaureer is een victoria kr20 zbl uit 1936 en het merk van de versnellingsbak is een hurth.
 
Laatst bewerkt:
Ik vul het zelf maar even in:

victoria kr20

Maar als je elke keer met vragen komt over je motor is het dan niet makkelijker om een project topic te openen?
hoe zit dat precies met een project topic ik ben nieuw op het forum en weet nog niet precies hoe het allemaal werkt ik zag het kopje techniek en vragen ofzo en dacht ah daar past dit wel bij
 
ah ja ik zit er een beetje over te twijfelen want je weet maar nooit hoe het allemaal in elkaar zit als hij eenmaal open ligt en er allerlei dingen onderspanning ingezet zijn
Ik zou proberen een tekening of iets dergelijks te bemachtigen. In mijn jeugd opende ik een versnellingsbak van een Zündapp en toen vielen er allemaal plaatjes uit. Die assen bleken in de fabriek individueel uitgeshimd te zijn.
 
Ik zou proberen een tekening of iets dergelijks te bemachtigen. In mijn jeugd opende ik een versnellingsbak van een Zündapp en toen vielen er allemaal plaatjes uit. Die assen bleken in de fabriek individueel uitgeshimd te zijn.
ah ja dat is een goed idee ja ik ben er zelf namelijk beetje bang voor dat als ie eenmaal open is hij niet zomaar weer goed inelkaar komt
 
En heel specifieke problemen die je tegenkomt, kun je hier vragen. Zoals je nu doet :)

Je topic bij projecten is om de voortgang bij te houden. En natuurlijk krijg je daar ook al zat tips, en vragen en hulp.

Mocht dat onvoldoende zijn, dan is een specifieke technische vraag hier welkom 😀
 
En heel specifieke problemen die je tegenkomt, kun je hier vragen. Zoals je nu doet :)

Je topic bij projecten is om de voortgang bij te houden. En natuurlijk krijg je daar ook al zat tips, en vragen en hulp.

Mocht dat onvoldoende zijn, dan is een specifieke technische vraag hier welkom 😀
ah bedankt voor de uitleg helemaal goed
 
Terug
Bovenaan Onderaan