Hoe versnellingsbak schoonmaken, staat stil sinds 1950

siem leije

MF'er
7 mei 2020
45
26
hallo iedereen
ik ben een oldtimer motor aan het restaureren en heb een vraagje.
heeft iemand misschien een tip voor het schoonmaken van de versnellingsbak ik wil namelijk liever niet de bak openmaken als dat niet hoeft.
de versnellingsbak heeft lang stilgestaan met een kleine hoeveelheid oude olie erin.
ik zou zelf denken dat ik het misschien met diesel door kan spoelen maar heb hier geen ervaring mee.
ik weet zelf niet welke versnellingsbak het is maar de motor die ik restaureer is een victoria kr20 zbl uit 1936 en het merk van de versnellingsbak is een hurth.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou er petroleum in gieten en dat een tijd laten staan. (Niet mee rijden dus)
Petroleum kom je overal in de oude werkplaatsboeken tegen om vanalles te reinigen. (Oliebadfilters om maar wat te noemen)
Voor lagers en tandwielen is het niet slecht, pakking en keerring durf ik niet te zeggen. Maar de kans dat die gaan lekken is sowieso aanwezig.
 
Ja precies.
Zeg dan niks 👍

Is dat niet het nut van een openbaar forum?


On-topic: De enigste juiste reactie is van Reinhoud:

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou het blok open maken, zeer waarschijnlijk zijn de lagers aan vervangen toe als ze zo lang hebben stil gestaan, je kunt ook gelijk de staat van de versnellingsbak zien.

Heb je foto's van waar je mee bezig bent? Oud spul is altijd interessant...

Het heeft 70 jaar stilgestaan!
 
Als het ff tegen zit is die oude olie ricinus olie.
Olie polymeriseert als je het erg lang laat staan onder lucht/zuurstof, dwz dat de poly ketens met elkaar verbinden tot plastic, bij ricinus (plantaardig) gaat dat al na een jaar of 10/20.
Ik heb dat gezien in een ifa rt125 die ook 50 jaar had stil gestaan, zelfs uit elkaar was het een aardig drama om dat opgelost te krijgen, volgens mij heb ik er toen trichloor ethyleen voor gebruikt maar dat kun je niet meer kopen, verboden, evenals perchloor en methylchloor.

Ik zou hem uit elkaar halen , dat Hurth bakje is het wel waard.
Als het vrijwel nergens in wil olossen zou je ultrasoon kunnen proberen of iets van verfafbijt of pakking oplosser.
 
Kijk, dat maakt de keuze voor open halen of niet makkelijker; MOTORE di_vi_16 Set di tenuta Victoria KR 20 ZB, ZBL NUOVO! | eBay

zelf maken kan ook maar is wel een werkje als je het goed en fraai wilt doen, pakking papier, dun breekmesje en holpijpjes voor de gaatjes, een schaartje waar je mooi figuurtjes mee kunt knippen.

je zult het wat moeten voorbereiden want het kan idd spannend zijn met veertjes, palletjes, tandwielen,assen, en om dat weer werkend in elkaar te krijgen maar je moet maar zo denken: als iemand dat in 1935 in elkaar heeft gezet met een beetje handgereedschap dan moet dat mij vandaag de dag toch ook wel lukken?
dus googelen tot je een ons weegt, je bent vast niet de eerste die zo'n versnbak uit elkaar haalt dus als je maar stug doorzoekt vind je wel fotos, een persoon, een website oid die je meer info geeft zodat je ongeveer weet wat je te wachten staat en wat je mogelijk nodig hebt aan gereedschapjes ed.

tof project, ook gezien je leeftijd, ik heb zo ongeveerhetzelfde gedaan :) ik kreeg op mijn 18e van mijn buurman een IFA rt125 1950 zo’n beetje net zo’n project terwijl ik nogal groen was, ik wist net aan zon beetje hoe mijn yamaha fs1 werkte, toch alles zonder problemen kunnendoen en daarna er een paar jaar in weer en wind mee kunnen rijden(zonder rijbewijs:X) , hij heeft me nooit laten staan , altijd 1 kick en starten, ik gebruikte hem gewoon dagelijks voor woonwerk enzo, top 85 kmh :+
ooit 1x aangehouden door politie, die vroeg zich af waarom ik in vredesnaam in een pak sneeuw van 50 cm rondreed, ze vonden het zo cool dat ze nooit naar een rijbewijs hebben gevraagd:P

Je kunt ook zeggen dat het dan juist meezit, want onder ricinusolie heb je wel veel minder kans op roestvorming dan met de toenmalige minerale of de vroege synthetische (waren die er toen al?? Volgens mij nog niet) varianten. Het is maar wat je erger vindt ;)

Idd, die plastic laag beschermt alles mooi tegen roest alleen het schoonmaken kan tegenvallen, denk aan een frituurpan die je na 5 jaar een keertje gaat schoonmaken.

Maar wellicht valt het mee, enige manier om er achter te komen is hem toch maar uit elkaar halen
 
Laatst bewerkt:
1593776839078.png

Is het toevallig zo een ???? deze is te koop bij Bram motoren voor 100 Euro kan je vast oefenen met openmaken en anders heb je onderdelen mocht dat nodig zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan