hoe vertel je je ouders..

Geen steun krijgen en niet vertellen zijn twee verschillende zaken. Niet vertellen is pas verdedigbaar als je ouders je daadwerkelijk tegenhouden het te doen, je vastbinden of de instructeur bedreigen ofzo. Maar dan nog zijn ze op de hoogte toch in ieder geval van dat je wil gaan motorijlessen. Als mijn kinderen zouden gaan lessen zonder dat te vertellen dan zou ik me achteraf knap bedonderd voelen. En terecht.
Jah okee. Als je kinderen fanatieke paardrijders of pianospelers zijn en van de een op de andere dag met een rijbewijs thuiskomen, dan moet je idd even achter je oren krabben :P .

Maar als je vanaf je 12de al zeer geïnteresseerd bent in motoren en als het je ouders het verbieden als het moment daar is, dan kan ik ook wel een beetje begrijpen dat het rijbewijs stiekem achter de schermen word gehaald.
En natuurlijk voel je je als ouder dan bedonderd, maar dat kun je verwachten als je het kinders verbiedt om te gaan rijden :) .
 
Gisteren moeten vertellen dat ik een andere motor had gekocht..
Mn moeder kon ik nog wel een beetje om de tuin leiden, toen ze vroeg wat het was, mijn antwoord: sportief! zij: een racer? ik: nee geel.
wahahahaha, maar ja vrijdag moet ik m showen, zal me benieuwen wat ze gaat zeggen.

Mijn pa vatte het wel sportief op: tja meid als je die mooi vind moet je het doen! En dit terwijl ik toch eerder altijd dacht dat ik voor de choppers ging, maar dat neemt niet weg dat ik ze nog steeds errug mooi vind, vooral die van me pa!!

Kan ik m eindelijk bijhouden (of eindelijk eens een keer inhalen!) gna gna gna!
 
Gewoon rustig vertellen als iedereen relaxes is.

Mijn ouders weten het al van jongs af. Toen ik foetste maakte ik altijd Broem vroem geluidjes. Maar het begon pas echt toen mijn neef een moto kocht. Ik altijd achterop. Na elk ritje trilde ik helemaal van de adrenaline. Rond mijn 16de beginnen zagen voor brommer. Het werd de Suzuki RMX 50 enduroschakeltje. Die kreeg ik, dus moest ik voor de moto zelf sparen. (Had ik het maar omgekeerd gedaan zucht). En toen ik mijn moto wou kopen, dan waren mijn ouders er akkoord mee. Geen enkele problemen. Enkel mijn vader noemt de Ducati 749 van een vriend een rijdende doodskist (cfr benzinetank vroegere ducs). Mijn vader zelf had vroeger stiekem een moto, zonder dat iemand van de familie het wist. Tot mijn pa in zijn eigen straat een bocht miste. Nu hoor ik elke keer voordat ik vertrek met de moto van mijn mam: 'Voorzichtig rijden'. En ik zucht dan niet, maar volg gewoon de goede raad op. :Y
 
Geen steun krijgen en niet vertellen zijn twee verschillende zaken. Niet vertellen is pas verdedigbaar als je ouders je daadwerkelijk tegenhouden het te doen, je vastbinden of de instructeur bedreigen ofzo. Maar dan nog zijn ze op de hoogte toch in ieder geval van dat je wil gaan motorijlessen. Als mijn kinderen zouden gaan lessen zonder dat te vertellen dan zou ik me achteraf knap bedonderd voelen. En terecht.


Zou het misschien ook kunnen zijn dat je je als ouder niet serieus genomen voelt als kinderen achter je rug om motorrijden. Misschien dat het ook wel je ego als ouder zijnde aantast dat je kinderen blijkbaar jou niet dat soort dingen durven te zeggen bang om tegenspraak te krijgen en vervolgens ruzie.

of

kinderen gaan rijden zonder dat aan hun ouders te vertellen om zo een hartkwaal te vermijden bij hun ouders, omdat die zich anders alleen maar zorgen gaan maken als ze aan het lessen zijn.


En piano spelen en motorrijden gaat heeeeeeeeeel goed samen :Y Het is nog leuk ook om te zien hoe je instructeurs vol bewondering naar je broertje zitten te kijken als hij op de piano op de rijschool zit te spelen. :Y :}
 
nu paps nog vertellen dat ik ook echt ga beginnen :P

Je kan paps beter vertellen dat je al begonnen bent :)

Destijds bij mij:

Joris: "Ma!! Ik ga motorrijden!!!" *O* *O*

Moeders: -O-

Ook zij was er niet blij mee, maargoed, ik ben de leeftijd wel voorbij om voor ieder terras die fiets in zijn begrenzer te trekken (25.... O-) ), dat snapte zij ook wel.
Hedendaags vind ze het geweldig dat ik zo fanatiek ben en dat ik er een gigahobby bij heb! :)
 
Was bij ons eigelijk wel makkelijk. Ik had nog een brommer, maar leende zo af en toe wel eens de motor van een maatje. Pas bij de derde keer dat ik met dat ding thuis kwam (recht voor het raam geparkeerd, daar waar ik normaal mijn brommer parkeerd) vroeg ma.. zeg eens,.. dat is toch jouw brommer helemaal niet?
Pa keek vreemd op vanonder zijn krantje. Neuh das de motor van joop. Hebbik ff geleend.
Ma: Ow maar rij je wel voorzichtig dan? Moi: tuurlijk.
Pa: Maar..... Je hebt helemaal geen rijbewijs!?!? Moi: hoeft niet op deze, zit een L plaatje* op.
Ma slaakt een diepe zucht, pa gaat weer verder met zijn krantje. End of story.

Ow ja... dat L plaatje zat er inderdaad op. Iets met vroegah en oefenvergunningen enzo.
 
Maar dan héb je je rijbewijs, én een motor maar dan komt het: hoe vertel je je ouders dat je met een stelletje onbekenden van mf een weekend op pad gaat? Zie Hèt MF Motorweekend 2006 topic
 
Laatst bewerkt:
Bij mij wisten ze het gewoon. Ik was altijd al gek van motoren, ik woonde destijds bij Safe in Rotterdam op de hoek en daar stond ik als teener altijd te kwijlen op zaterdag. Toen ik 18 werd en gelijk een motor kocht op afbetaling moesten mijn ouders garant staan. Ze vonden het niet zo leuk dat ik dat niet even van te voren met ze had overlegd. :)


*D

mooie actie
 
B| begin het steeds minder leuk te vinden om thuis langs te komen na rijlessen oid B|

vorige keer mocht ik voor 't eerst op een technisch goede motor (Diversion) rijden, reed heerlijk! Voor een lesmotor! *D ik helemaal euforisch, vertellen dat 't zo lekker ging, en dat ik een examendatum heb enzo...

zegt mn ma: 'ja, sorry, hou er maar over op, want ik vind het nix, en ook dus niet als je er over zit te praten' B|

ben maar naar huis gegaan -O- leuk, die steun en support van thuis :Y :N
 
Ik vind het eigenlijk knap grof dat je überhaupt gaat lessen zonder je ouders daar maar iets over te vertellen. Getuigt niet echt van enige liefdevolle relatie met je ouders zeg!

Ik ben vader van drie koters en het duurt nog heel wat jaren voordat die zover zijn maar ik ga ervanuit dat ik a) al eerder wéét dat ze willen gaan lessen en b) daar gewoon over praten. Net zoals ik deed vroegah.

Op de leeftijd dat je mag gaan lessen ben je namelijk al lang en breed een eigen zelfstandig denkend persoon, en mag je dit soort beslissingen best zelf nemen.

Als ze maar niet denken dat ik het ga betalen, maar da's een andere kewstie.

Ik ben het volkomen met je eens :Y

(ook over het betalen ... ik heb mijn rijbewijzen vroeger ook zelf moeten betalen, en dat vind ik de normaalste zaak van de wereld ... als je iets wilt moet je ervoor werken)

Overigens snap ik de ouders die blijkbaar dreigen met benen breken en de motor in de fik steken ook niet echt :N
(iedere ouder weet toch dat dat de manier is om te zorgen dat je kinderen iets wel gaan doen :? )

En ja, stomme streken uithalen en regelmatig denken dat mijn ouders niet helemaal meer bij de tijd waren heb ik vroeger ook gedaan, dus ik verwacht niet anders van mijn kinderen :P (mijn pa en ma gunnen me dat van harte trouwens :+ ), maar als ik ze erop betrap dat ze me bewust voorliegen zijn ze nog niet jarig ... dat is het enige waar ik echt heel kwaad over kan worden, i.t.t. stommiteiten en hun eigen zin doen.
 
Laatst bewerkt:
Kameraad van mij is met lessen begonnen afgelopen vakantie toen zijn ouders op vakantie waren |(

Ik had hem een beetje lekker gemaakt.
Hij zo oke vet wat is het telefoon nummer?
Ik zo zul je niet ff wachten dan?

Nee hoef niet. Oke....
Ouders van hem waren niet echt blij maar niet boos.

Bij ij zelf stond het al vast dusja geen problemen mee "Ik kan je toch niet tegehouden }) "
 
Stiekem vinden mijn ouders het wel stoer.

Als klein mannetje (6jaar) verkondigde ik altijd dat ik een motor wilde als ik later groot was maar ze dachten 'daar komt over 12 jaar toch niks meer van'. Toen ik het vertelde sloegen ze stijl achterover maar heb ik voor mijn verjaardag een aantal lessen cadeau gekregen. Eerst chopper gereden op 25kw wat ze wel prima vonden maar toen mijn vader de R1 zag was het eerste dat hij zei "eeehm, dit is wel heel wat anders" _O-

Ze doen soms bezorgd maar ondertussen hoor ik via via dat mijn ouders het heel trots tegen iedereen vertellen *O* .


En ik heb ze ervan bewust gemaakt dat er zoiets als 'motorrijders' op de weg zijn die meer aandacht verdienen dan in de spiegel kijken of je haar goed zit :Y
 
Ik had ook al een idee dat mijn ouders niet stonden te springen, dus ik heb mijn ouders pas opgebeld nadat ik m'n eerste les achter de rug had.

Ik: Hallo ma, ik heb zojuist rijles gehad.
Ma: :?
Ik: Ja, motorrijles
Ma: (nadat het even stil was) Och nee toch.
Ik: :Y

Ze zijn er nu wel aan gewend en vinden het leuk dat ik het leuk vind en dat ik veel rij.

Maar ik moet wel voorzichtig rijden he.
Tuurlijk ma O-)
 
ik had een scootertje van 50cc toen ik besloot om te gaan lessen....
ik heb toen gewoon gezegd tegen mijn ouders: "mam, ik ga een IETS zwaardere scooter kopen!"
was toen een Ducati monster 620 :)

nooit geen problemen gehad met men ouders daarover... ze zien ook wel hoeveel plezier ik er aan beleef
dus ze laten me lekker men gang gaan!

ondertussen ben ik naar een iets sportievere motor overgestapt.... ninja Zx6r

:]
 
Laatst bewerkt:
B| begin het steeds minder leuk te vinden om thuis langs te komen na rijlessen oid B|

vorige keer mocht ik voor 't eerst op een technisch goede motor (Diversion) rijden, reed heerlijk! Voor een lesmotor! *D ik helemaal euforisch, vertellen dat 't zo lekker ging, en dat ik een examendatum heb enzo...

zegt mn ma: 'ja, sorry, hou er maar over op, want ik vind het nix, en ook dus niet als je er over zit te praten' B|

ben maar naar huis gegaan -O- leuk, die steun en support van thuis :Y :N


Mensen die niet rijden hebber er meestal ook niets mee, zie het toppic over domme opmerkingen van koekblikkers maar, dan lees je vanalles en weet je ook dat ze je echt niet begrijpen en het gevaarlijk vinden b.v.

Mijn vrouw zei, doe voorzichtig, mijn pa toen ik met de moto aan kwam, ja dit wil ik ook nog wel eens doen... We gaan zijn verjaardag maar eens vieren met een lesje, ook een ouwetje van 56 kun je nog wel een trukje leren toch.

Maar mijn schoonouders vinden het ook gewoon gevaarlijk maar het went vanzelf als jij maar laat zien dat je er verantwoordelijk mee omgaat. :] , rij lekker!!
 
Ik stond gewoon op een dag met mijn motor voor de deur. Eerst bij mijn pa. Die was heel erg enthousiast en wilde gelijk een rondje mee achterop. Toen naar mijn ma, die vond het ook te gek. Ik heb mijn RBW gehaald zonder ze iets te zeggen. Was ook niet echt moeilijk aangezien ik toen al even getrouwd was en dus niet meer thuis woonde :+

Van de familie nog nooit een negatieve opmerking gehoord. Mijn jongste zusje een keertje achterop meegenomen (ze was toen 15) en het eerste was ze zei was "zoo dat was tof, ik wil ook mijn motorrijbewijs" :) Mijn 1 na jongste zus wilde dat sowieso al. Ben beniewd wanneer dat er nou van komt :D
 
Mijn vrouw zei, doe voorzichtig, mijn pa toen ik met de moto aan kwam, ja dit wil ik ook nog wel eens doen... We gaan zijn verjaardag maar eens vieren met een lesje, ook een ouwetje van 56 kun je nog wel een trukje leren toch.

check, nadat ik met mn rijbewijs was begonnen heeft mn pa (51 toen) eindelijk ook de knoop maar eens doorgehakt.. :+

nu moet ik hem nog eens een motor aanpraten.. hij leent nu de mijne als ie thuisstaat.. |(

:+
 
hoe vertel je je ouders (vooral moeders) dat je gaat motor rijden??
ben bezig met lessen, en heb al fiets, pak, laarzen en handschoenen maar ouders weten nog niks... geloof dat elke ouder negatief tegen motoren aankijkt dus dat wordt nog leuk... tips??
speel met de gedachte gewoon te wachten tot ik mijn rijbewijs heb en dan langs te rijden, wordt alleen niet gewaardeerd denk ik :+
ervaringen? tips? :)

Haha, bekend probleem. Mijn ouders zaten op vakantie in Spanje (eind juni) toen ik ze opbelde dat ik een motor had gezien. Ze wisten wel al dat het eraan zat te komen, want mijn vriend heeft ook een motor en we reden er veel mee rond. Bovendien had ik al pak, laarzen etc. Toen kwam ik een motor tegen die me wel aanstond, maarja was bang dat hij vlug weg zou zijn. Heb ze dus opgebeld in Spanje en toen ze terugkwamen hebben ze gezegd dat ze het niet zo'n goed id vonden. Goed ja daar heb ik me dan weinig van aangetrokken, want ik heb hem toch gekocht. De grootste drempel was voor hun dat ik mijn rijbewijs nog niet had en toch al een motor kocht. Ben net 21 geworden en ben bezig met lessen nu. Maar kan wel al heerlijk oefenen in de polders 8-)
Ik denk wel dat je er eens over moet praten, zodat het niet zomaar uit de lucht komt gevallen. Dan zijn ze tenminste op de hoogte, je zou mss het tijdstip van aankoop wat kunnen veranderen in je voordeel ;) Zo aan komen rijden vind ik niet zo'n goed id, de schok zal dan nogal groot zijn.

veel succes ermee!
 
Mijn moeder was op vakantie 2 weken en ik kon me niet meer inhouden in die 2 weken en ben met Rasco van MF begonnen met lessen. Toen ze terug was heb ik het dus verteld en ze werd direct pissig.
 
Mijn pa vroeg wanneer ik nou toch eens ging beginnen met mijn rijbewijs..
Bij mij zat het er ook al lang aan te komen. Eerst mjn autorijbewijs gehaald, toen nog gedacht, te wachten tot ik 21 was ivm 25kW, maar toen uiteindelijk toen ik net 19 was begonnen met lessen.
En een paar weken geleden samen een nieuwe motor uitgezocht voor hem (van een VT 750 naar een Bandit 650) en hij is blij dat hij die gekocht heeft! (terwijl ik er de meeste kilometers op maak :P )
Mijn moeder vond het allemaal wel leuk, en die wist ook wel dat ik het wilde gaan halen. Die vond de 25kW regel nog stom ook, omdat ze ook wel snapt dat je als beginner niet als Rossi over de weg gaat (en kunt) knallen.
Ondertussen mag ik al een jaar zwaar rijden, maar heb ik nog steeds mijn CB :)

Mijn zus heeft ook d'r rijbewijs, en mijn moeder dacht ook te gaan beginnen.. Misschien maar eens een les voor de'r verjaardag cadeau doen :)
 
stiekem begonnen met lessen en toen ze vroegen van joh, waarom ga je steeds met motorpak en al op je snorfiets weg, had het weinig nut om te zeggen dat ik het voor mn eigen veiligheid deed :)

ze hadden me ook liever voor mn B zien gaan, mss dak dat n ander keertje doe, nooit ofsow :)
 
In mijn geval..

Ik: "Ma, pa.. ga eens even zitten.."
* Ze gaan zitten
Ik: "Ok, ik ga nu iets vertellen.. ik weet niet of je het leuk vind of niet, maar het moet er toch een keer uit.."
* Ma kijkt pa verschrikt aan, pa glimlacht en lijkt te denken: "ik wist het wel"
Ik: "Maar eerst.. Hebben jullie al iets gemerkt?"
* Ma kijkt naar de grond
Pa: "Tja.."
Ma: "Zeg het nou niet.."
Pa: "Je bent zwanger."
Ik: "..."
Ma: "Uh..?"
Pa: "Nou?"
Ik: "Uh.. ik ben mannelijk, single - lijkt me niet..?"
Pa: ".. grapje .."
* Ik staar m'n pa een minuutje aan, dodelijke stilte
Ik: "Ik heb een leren pak ge--"
Ma: "NEE JE BENT HOMO!"
Ik: "WTF?!"
Pa: "SHIT!"
Ik: "Wat?! Nee man! Ik heb een leren pak--"
Pa: "Voor je vunzige zondagavond feestjes he?!"
Ik: "NEE VOOR DE MOTOR!"
Pa: "Oh gelukkig.."
Ma: "Dank u god"
* Pa en ma slaan kruisje, kijken me dankbaar aan

En zo zorg je ervoor dat je ouders instemmen met je rijlessen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan