HOE vervang ik achterband/remschijven/blokken/kettingset

bbbasterd

Die hard MF'er
4 jun 2007
525
0
alkmaar
Goedemiddag!

Ik heb een Honda Fireblade uit 1994, en wil graag mijn achterband/remschijven/blokken/kettingset in 1x vervangen...
lijkt me wel zo handig, gezien voor al deze dingen het achterwiel los moet.

Is dit mogelijk om zelf te doen? Ik ben niet bijzonder technisch aangelegd...
maar het zal mij ongetwijfeld een hoop geld besparen, en wel handig om
het te kunnen lijkt me... en heb ik daar bijzonder gereedschap voor nodig?

Alvast bedankt voor de info.
 
momentsleutel, setje steeksleutels, veel meer heb je niet nodig geloof ik.

Als je toch alles wilt vervangen (waarom?) zou je ook de lagers van je achterwiel kunnen vervangen.
Verder is het een kwestie van netjes volgens 't wphb werken :)
 
Ok,

En alleen de remschijf/blokken + band achter...
dat moet dan meevallen? En dan met name het achterwiel
demonteren... Is dat gewoon bout eruit en vd ketting halen,
of moet de ketten doormidden...
 
Ok,

En alleen de remschijf/blokken + band achter...
dat moet dan meevallen? En dan met name het achterwiel
demonteren... Is dat gewoon bout eruit en vd ketting halen,
of moet de ketten doormidden...
Als je de as er uit hebt, kan je het wiel naar voren drukken en het ketting van het tandwiel halen. Nu kan je het wiel er uit pakken.
 
Sorry,
maar als je deze vraag moet stellen,
Is t dan wel zo verstandig om zelf met de rem enz te gaan zitten prutsen
(het kan ook kapot door verkeerde montage)

Dit is voor n ervaren monteur n klusje van n half uur, voor die paar tientjes zou ik niet moeilijk doen
 
Sorry,
maar als je deze vraag moet stellen,
Is t dan wel zo verstandig om zelf met de rem enz te gaan zitten prutsen
(het kan ook kapot door verkeerde montage)

Dit is voor n ervaren monteur n klusje van n half uur, voor die paar tientjes zou ik niet moeilijk doen

Vervelend als je remt en je ziet eerst een remblokje voorbij komen om daarna er achter te komen dat je rem niets meer doet. :o :+

Maar idd, als je dit soort dingen op een forum moet vragen zou het dan niet beter zijn om dan een ervaren iemand aan je motor te laten prutsen?
 
Vervelend als je remt en je ziet eerst een remblokje voorbij komen om daarna er achter te komen dat je rem niets meer doet. :o :+

Maar idd, als je dit soort dingen op een forum moet vragen zou het dan niet beter zijn om dan een ervaren iemand aan je motor te laten prutsen?


is mij dus eens overkomen, terwijl ik behoorlijk hard richting een kruispunt ging.... had even te voren wel wat bij mn voorrem weg zien schieten maar niet doorgehad dat dat mn remblokken waren...


achteraf bleek de voering van de blokken te zijn losgelaten B|
 
is mij dus eens overkomen, terwijl ik behoorlijk hard richting een kruispunt ging.... had even te voren wel wat bij mn voorrem weg zien schieten maar niet doorgehad dat dat mn remblokken waren...


achteraf bleek de voering van de blokken te zijn losgelaten B|


:o Dat wil je dus niet meemaken hé.
Was zeker wel een B-Merk?
 
Laatst bewerkt:
@ topicstarter: Al die dingen die jij noemt zijn best zelf te doen en je hebt er niet heel veel speciaal gereedschap voor nodig maar wel wat, en wat fatsoenlijk gereedschap.
Als je handig bent en het wel aandurft, koop dan een werkplaatshandboek en doe stap voor stap zoals het beschreven staat. Liefst met iemand erbij of zo...
Ben je niet erg handig en totaal onervaren, zou ik hem toch lekker weg brengen.
 
Laatst bewerkt:
Achterband vervangen zou ik niet zelf proberen. Grote kans dat je je velg beschadigt. Daarnaast zal hij toch gebalanceerd moeten worden. De rest is goed te doen, wel even een kettingklinkapparaatje kopen.

De noodzaak om alles in een keer te doen, omdat het wiel eruit moet zie ik niet zo. Je achterwiel heb je er binnen tien minuten uit als je een béétje handig bent.
 
Lekker zelf doen, is allemaal prima zelf te doen (voor de band even met de achtervelg langs de bandenboer). Werkplaatshandboek erbij en gezond verstand gebruiken, dit zijn prima klusjes om als eerste te doen als je een beginnende sleutelaar bent...

Je moet toch ergens mee beginnen als je het allemaal wilt leren, vind zelf die opmerkingen van "dan zou ik het niet zelf doen" bull-shit... als het alsnog niet lukt bel je alsnog de dealer dat ie de bike op komt halen en laat je het alsnog doen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan