Hoe vervoer ik een GTS 1000?

slijtboutje

MF veteraan
15 okt 2001
3.201
10
Sinds van de week ben ik de eigenaar geworden van een Yamaha GTS 1000. Een vrij onbekend model, want weinig verkocht, door het gedurfde design van de voorkant en de hoge verkoopprijs.

Het bijzondere aan deze motor is het ontbreken van voorvorkpoten. Het voorwiel hangt in een eenzijdige draagarm en de motor heeft fuseebesturing.
Donderdag moet ik het ding ophalen in Gent op de trailer.
Daar zit wellicht toch al een probleem bij het transport

Normaal gesproken trek je een motorfiets stevig in de voorvering en dan staat-ie als een huis. Omdat deze motor maar aan een kant veert , vermoed ik dat dat hier niet werkt.



Iemand ervaringen/ gedachtes?
full
 
Je trekt een motor toch al altijd stevig in de achtervering als je hem vervoert? Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou denken: gewoon spanbanden sjorren tot er niks meer beweegt.
 
Als die gewoon rijd...gewoon naar huis rijden? :]
 
Laatst bewerkt:
Je trekt een motor stevig in de voorvering, want dan staat-ie namenlijk op twee poten, als het ware.
Naar huis rijden is niet echt een optie, want wegens import nog geen kenteken.
 
Een heel goede koop waar je beslist veel plezier aan zult beleven.
Een GTS vervoeren is heel simpel je trekt hem met twee spanbanden aan het stuur in de vering net als bij een "gewone fiets " en eventueel een spanband in het midden van de swingarm waarmee je hem extra vast zet aan de trailer .
Het is je bekend dat er een nederlands GTS Forum is?, hopenlijk zien we je daar binnenkort terug.
Groeten een GTS rijder.
 
Ik heb ergens eens gelezen dat je voor dit soort gevallen een kenteken voor 1 dag + verzkering voor 1 dag kunt aanvragen.. of heb ik dat verkeerd..

Misschien dat dat een idee is?

EDIT: link RDW ééndagskentekenbewijs
Is wel mogelijk.
In NL is dat alleen geldig voor op en neer naar de RDW. In Belgie hoogstwaarschijnlijk een bureaucratische nachtmerrie. Voorhhen kon je bij mijn maatschappij nog verzekeren op chassisnr., maar daar zijn ze mee opgehouden.

Maar goed, volgens Motormuisaap is er geen probleem.
 
Als de vorige belgische eigenaar de motor nog niet heeft uitgeschreven, kun je meschien met hem overeenkomen dat je op zijn plaat naar huis rijdt, en dan nadien hem zen plaat per post terugbezorgd? Kwestie van ff te vermelden in verkoopscontract voor de verzekering en eventuele boetes enzo ...
Of laat hem rijden, en voer hem dan taxi-gewijs terug naar huis ...
 
Laatst bewerkt:
Een heel goede koop waar je beslist veel plezier aan zult beleven.
Een GTS vervoeren is heel simpel je trekt hem met twee spanbanden aan het stuur in de vering net als bij een "gewone fiets " en eventueel een spanband in het midden van de swingarm waarmee je hem extra vast zet aan de trailer .
Het is je bekend dat er een nederlands GTS Forum is?, hopenlijk zien we je daar binnenkort terug.
Groeten een GTS rijder.
Tante Google stuurt mij allerlei Engelstalige fora op het dak, die ik zelf al gevonden had.
Doe mij aub eens een link van het Nederlandse GTS forum?
 
Laatst bewerkt:
Er bestaan sjor systemen waarbij de banden van de motor worden vastgezet aan de trailer, zodat de motor niet in de vering getrokken hoeft te worden.

Ik meen me te herinneren dit wel eens bij cross motoren te hebben gezien. Kan je helaas niet meteen aanwijzingen geven waar te zoeken.
 
wielen tegen dansen vastmaken en de motor tegen omvallen ook vastzetten met spanbanden. in vering trekken en zo, is eigenlijk nooit zo nodig en soms zelfs niet te slim. krijg je namelijk geen verende werking bij opvangen van harde klappen (wat ze veel krijgen op aanhangertjes op drempels en zo) en dus kans op schade. van belang is dat ze bij "uitveren" niet weg dansen meer niet.
 
Ik heb ergens eens gelezen dat je voor dit soort gevallen een kenteken voor 1 dag + verzkering voor 1 dag kunt aanvragen.. of heb ik dat verkeerd..

Misschien dat dat een idee is?

EDIT: link RDW ééndagskentekenbewijs

NOPE, enkel geldig in NL.
Die GTR vertrekt uit Belgie ...
In B heb je geen eendagskentekens.
Je moet hem dus vervoeren op de bestaande plaat, of op een aanhanger/busje

En ff een andere NL motorplaat "lenen" van een vriend voor die ene rit mag ook niet O-)
 
Gebruik niet de handgrepen achter bij het zadel om 'm vast te zetten.
Mijn collega had er ook één en toen hij 'm daarmee vastzette brak er één zo'n greep af.
 
wielen tegen dansen vastmaken en de motor tegen omvallen ook vastzetten met spanbanden. in vering trekken en zo, is eigenlijk nooit zo nodig en soms zelfs niet te slim. krijg je namelijk geen verende werking bij opvangen van harde klappen (wat ze veel krijgen op aanhangertjes op drempels en zo) en dus kans op schade. van belang is dat ze bij "uitveren" niet weg dansen meer niet.
Een beetje in de vering trekken is wel handig, dan kan de motor namelijk de spanbanden aantrekken.. Anders staat je motor effectief los op de trailer.
 
Als de vorige belgische eigenaar de motor nog niet heeft uitgeschreven, kun je meschien met hem overeenkomen dat je op zijn plaat naar huis rijdt, en dan nadien hem zen plaat per post terugbezorgd? Kwestie van ff te vermelden in verkoopscontract voor de verzekering en eventuele boetes enzo ...
Of laat hem rijden, en voer hem dan taxi-gewijs terug naar huis ...

als NL-er mag je niet op/in een buitenlands voertuig rijden. als je dat wel doet en je wordt aangehouden in NL kun je een aardig centje afrekenen.
 
Ik zie het probleem niet :?
Je pakt een deken en die leg je achter de kroonplaat en een beetje erover, daar trek je een spanband overheen.
Het kan wel een heel andere besturing zijn maar de vering doet hetzelfde als bij een gewone voorvork, anders zou je toch een groot probleem hebben in de bochten.
Aan de achterkant kan je hetzelfde doen en dan staat het als een huis :Y
Wel even oppassen bij het aantrekken dat je niet de kuip in elkaar trekt maar dat is een kwestie van even rustig aan en opletten wat er gebeurd en eventueel de band iets opschuiven.
In het ergste geval kan je hem aan de achterkant in de veren trekken en aan de voorkant alleen het wiel vast zetten (als je tenminste geen aanhanger hebt met zijschotten waar je overheen moet).
 
Terug
Bovenaan Onderaan