hoe verwarm jij je hobbyruimte?

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Mijn garage is nu onverwarmd, het is wel prettig wanneer ik in deze maanden wat wil frotten het er ook een beetje aangenaam is qua temperatuur.

Maar waarmee verwarmen jullie je hobbyruimte?

Zelf heb ik een steens garage met electra, maar zit te denken om iets met gasfles
en een buitendoorvoer van rookgas.

Wil wel graag een buitenafvoer anders heb je met co co2 en waterdamp te maken
En vanwege gereedschap is het extra vocht inbreng niet handig.
 
Laatst bewerkt:
Geen last van koppijn, of dampen, afzuiging staat aan. Maar de warmte die je in je materiaal stopt is niet zomaar weg.
Kom jij dat hier maar eens voordoen. Mijn vrouw blijft kouwelijk, hoeveel warmte ik er ook instop...

Is daar trouwens een formule voor? Je zou het kunnen berekenen natuurlijk hoeveel kw je in je schuur stop als je zeg maar een uur aan het bakken ben. Heel heel vroeger heb ik ook leren lassen. 1mm plaat vroeg om 40 ampere en 10mm dus 400. Maar omdat de gemiddelde groep maar 3,5kw aan kan, zal je dus 2 a 3kw per uur aan warmte opwekken. Je staat niet constant te bakken en braden natuurlijk. Oja, en die ampere heeft hier niks mee te maken...
 
Dat moet ook wel met 2 van die dingen.
Vandaag de dieselkachel ook laten brullen.
Het was 7 gr.
Binnen 1 uur stookt hij het naar 15.
Dat is perfect.
En te warm als je werkt.
Had hem ff uurtje uitgezet maar de warmte is ook zo weer foetsie in mijn garage.
Maar als ik hem op stand 1 zet houd ik het behaaglijk.
En dat lukte me maar net aan met de Dru2 gaskacheltje volgas.
Hoeveel kw voor hoeveel m3 ruimte gebruik je?

Kom jij dat hier maar eens voordoen. Mijn vrouw blijft kouwelijk, hoeveel warmte ik er ook instop...

Is daar trouwens een formule voor? Je zou het kunnen berekenen natuurlijk hoeveel kw je in je schuur stop als je zeg maar een uur aan het bakken ben. Heel heel vroeger heb ik ook leren lassen. 1mm plaat vroeg om 40 ampere en 10mm dus 400. Maar omdat de gemiddelde groep maar 3,5kw aan kan, zal je dus 2 a 3kw per uur aan warmte opwekken. Je staat niet constant te bakken en braden natuurlijk. Oja, en die ampere heeft hier niks mee te maken...

Ik wil het wel eens voordoen.
Krijgt ze het er zeker warm van.
Hoe jong is ze?

Eerst foto’s!
 
Gistermiddag deze een poos aangezet. Niet voluit = 3500 watt. Maar het was na een uur of 2 18 graden.
 

Bijlagen

  • D286A48C-4EB2-4D32-8FB2-0DCFABA85825.jpeg
    D286A48C-4EB2-4D32-8FB2-0DCFABA85825.jpeg
    115,1 KB · Weergaven: 23
Na aanleiding van dit topic ook zo’n Vevor kacheltje besteld. Wat een geweldig ding! Werkplaats wordt echt snel warm. Nog niet boven stand 3 gestookt.

Het staat nu nog even in test opstelling maar ik heb er een prachtig plekkie voor in gedachten. Er is nog 3 meter 75mm buis onderweg. Ook een langere uitlaatpijp. Verder nog twee T-stukken met klep en wat roosters.



De werkplaats zit onder de keuken (dijkhuis) waar geen radiator zit. In de winter is het daar vrij koud dus ik ben van plan een buis door de vloer te leggen. Verder nog een buis naar een andere kamer. Die verwarmen we nu met een elektrische kachel.

Ja! Dat is 'm!

Dus dat werkt goed?
 
Gistermiddag deze een poos aangezet. Niet voluit = 3500 watt. Maar het was na een uur of 2 18 graden.
Heb nu een gaskachel ( camping kachel) voor mijn ruimte.
Echter kan ik deze niet lager zetten dan stand 1 , en dat is te hoog. Te hoog qua temperatuur en te hoog in verbruik ( 1 gasfles in de 5 dagen).

Dus zo'n kacheltje lijkt me geschikter .
Heb je een linkje naar dat model.
Zie ze wel in andere modellen, maar niet die van je foto.

Heb je ook al verbruik gegevens ( eventueel) .

Bvd
 
Heb nu een gaskachel ( camping kachel) voor mijn ruimte.
Echter kan ik deze niet lager zetten dan stand 1 , en dat is te hoog. Te hoog qua temperatuur en te hoog in verbruik ( 1 gasfles in de 5 dagen).

Dus zo'n kacheltje lijkt me geschikter .
Heb je een linkje naar dat model.
Zie ze wel in andere modellen, maar niet die van je foto.

Heb je ook al verbruik gegevens ( eventueel) .

Bvd
Deze heb ik eens in de aanbieding gekocht bij de Lidl voor €40,- ofzo iets . De groothandel heeft exact dezelfde voor veel meer.

Ik wil geen “vuur in de schuur”.
Teveel brandbare zaken.
Grote brand verwoest loods van aannemersbedrijf in Werkhoven Grote brand verwoest loods van aannemersbedrijf in Werkhoven #rtvutrecht
 
Deze heb ik eens in de aanbieding gekocht bij de Lidl voor €40,- ofzo iets . De groothandel heeft exact dezelfde voor veel meer.

Ik wil geen “vuur in de schuur”.
Teveel brandbare zaken.
Grote brand verwoest loods van aannemersbedrijf in Werkhoven Grote brand verwoest loods van aannemersbedrijf in Werkhoven #rtvutrecht

Wat zegt dit artikel nu? Oorzaak onbekend, misschien was het een elektrische kortsluiting oid.

Ik doe ook slijpen en lassen in de schuur, voor mij maakt het niet veel verschil of dat er ook nog een vuur brand ergens in de hoek in een (veilige) kachel.
Die is bij mij trouwens alleen maar aan als ik er ben.
 
Stel dat je vloerverwarming slangen in een geisoleerde betonvloer hebt, en een waterput(bron) van 17 meter diep.
Grondwater is altijd 11 a 12 graden Celsius.
Is het dan een idee om het vloerverwarmingswater door een slang door de put naar beneden en weer omhoog te rond te pompen; teneinde je schuur goedkoop vorstvrij te houden?
Dus aardwarmte maar dan goedkoop?
 
Heb nu een gaskachel ( camping kachel) voor mijn ruimte.
Echter kan ik deze niet lager zetten dan stand 1 , en dat is te hoog. Te hoog qua temperatuur en te hoog in verbruik ( 1 gasfles in de 5 dagen).

Dus zo'n kacheltje lijkt me geschikter .
Heb je een linkje naar dat model.
Zie ze wel in andere modellen, maar niet die van je foto.

Heb je ook al verbruik gegevens ( eventueel) .

Bvd
Ik gebruik deze ook (nu wel minder ivm IR straler). Garage is 6x4 meter ongeveer, en hij kan de warmte zeker goed breken. Het enige nadeel ervan vind ik het lawaai van de ventilator.
 
Stel dat je vloerverwarming slangen in een geisoleerde betonvloer hebt, en een waterput(bron) van 17 meter diep.
Grondwater is altijd 11 a 12 graden Celsius.
Is het dan een idee om het vloerverwarmingswater door een slang door de put naar beneden en weer omhoog te rond te pompen; teneinde je schuur goedkoop vorstvrij te houden?
Dus aardwarmte maar dan goedkoop?
Nee hiermee houdje je de ruimte waarschijnlijk niet vorstvrij. Wel je vloer. Komt omdat er beperkte hoeveelheid warmte in zit en de standaard (leg) afstand van de slangen dan veel te ver uit elkaar liggen. In theorie kan het wel om je schuur te koelen in de zomer. Al is dan je vloer te koud. Onder de 14 graden is altijd narigheid, condens en plassen op je vloer. Beter is het om max 18-19 graden door je vloer heen te pompen. Dat heet hoge temp koeling.
 
Mijn garage is nu onverwarmd, het is wel prettig wanneer ik in deze maanden wat wil frotten het er ook een beetje aangenaam is qua temperatuur.

Maar waarmee verwarmen jullie je hobbyruimte?

Zelf heb ik een steens garage met electra, maar zit te denken om iets met gasfles
en een buitendoorvoer van rookgas.

Wil wel graag een buitenafvoer anders heb je met co co2 en waterdamp te maken
En vanwege gereedschap is het extra vocht inbreng niet handig.
Hey Leyhon, ik zat hier ook mee te dubben omdat ik er best veel bezig ben was ik op zoek naar een verwarmingssysteem zonder open vlam en condens. de oplossing was een standkachel/dieselheater. deze op een boekenplamk gemonteerd en nu na 2 maanden moet ik zeggen heerlijk!
 
Deze heb ik eens in de aanbieding gekocht bij de Lidl voor €40,- ofzo iets . De groothandel heeft exact dezelfde voor veel meer.

Ik wil geen “vuur in de schuur”.
Teveel brandbare zaken.
Grote brand verwoest loods van aannemersbedrijf in Werkhoven Grote brand verwoest loods van aannemersbedrijf in Werkhoven #rtvutrecht

Om maar te zwijgen van het CO (of CO2) gehalte. Ik heb voor de gein een meter geplaatst, wetende dat omgevingslucht ongeveer 450 deeltje (?) CO heeft. Een kwartier stoken met zo'n gasbrander en de meter geeft 5000 aan !
 
Mijn 2kW eurom design heat of wall designt heat.. of kachel… die doet t prima :t
Meestal stook ik tot een graad of 15-17.. gaat best rap.. mijn schuur annex werkhok is ook wel wat geïsoleerd..

Staat wel eerder ergens in dit topic.. of verbouw topic..
had een houten schuur, met rabatdelen.. tochtig ding., amper warm te stoken en alles werd zeiknat van de condens..
nu stenen hok met spouwmuur omdat ok binnen een hsb heb neerhezet welke is voorzien van dampdicht/damp open folies en daarin 5cm eps plaat..

nu stook ik hem met ik denk een minuutje of 20 naar een temperatuur dat de jas wel uit kan..

fijn ook van deze kachel dat je hem kan laten zwenken net zoals splitairco’s dat kunnen.
ook is de tweede temperatuur sensor die erbij zit handig, dan kan ie zn temp op een lager punt meten..
1676916877156.jpeg
 
Om maar te zwijgen van het CO (of CO2) gehalte. Ik heb voor de gein een meter geplaatst, wetende dat omgevingslucht ongeveer 450 deeltje (?) CO heeft. Een kwartier stoken met zo'n gasbrander en de meter geeft 5000 aan !
CO of CO2, dat scheelt nogal.
450ppm CO ga je dood aan, CO2 kun je wel wat van hebben. Van 5.000ppm krijg je hooguit hoofdpijn, vanaf 40.000ppm wordt het wel wat gevaarlijk.
 
Ik kaap deze thread een beetje.

Ik bezit een mobiele airco. En een loggia (duur wood voor overdekt balkon) grenzend aan de slaapkamer.

Graag zou ik de airco op de loggia zetten, en de slang op de koude uitblaas opening willen aansluiten die dan door de deur leidt.
(Daar zit al een gat in voor de afvoerslang in de "normale" airco configuratie)
Dit zou een hoop herrie schelen.

- Heeft iemand een idee hoe de slang netjes op de uitblaas opening van de airco (met louvres) te McGuyveren?
- Verwarmen kan natuurlijk ook op die manier bedenk ik me nu, uitblaas slang naar binnen, airco buiten.
 
Ik kaap deze thread een beetje.

Ik bezit een mobiele airco. En een loggia (duur wood voor overdekt balkon) grenzend aan de slaapkamer.

Graag zou ik de airco op de loggia zetten, en de slang op de koude uitblaas opening willen aansluiten die dan door de deur leidt.
(Daar zit al een gat in voor de afvoerslang in de "normale" airco configuratie)
Dit zou een hoop herrie schelen.

- Heeft iemand een idee hoe de slang netjes op de uitblaas opening van de airco (met louvres) te McGuyveren?
- Verwarmen kan natuurlijk ook op die manier bedenk ik me nu, uitblaas slang naar binnen, airco buiten.
Fototje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan