hoe vind ik de juiste (gel) accu voor compacte inbouw

harold les coiffeurs

MF veteraan
23 apr 2007
1.818
0
Culemborg
MF-ers,

Voor een Honda CB 500 four project wil ik de accu en alle elektronica/bedrading die normaal achter de zijkapjes zit weghalen/verplaatsen.
Op zich lukt dat wel met alle componenten, alleen heb ik even technische hulp nodig voor de accu.
Van oorsprong zit er een 12N12A-4A accu in (12Ah)
Het aantal componenten zal niet sterk afnemen. (knippers voor alleen op dit moment)
Het liefst wil ik een kleinere accu inbouwen achter bij het zadel.
Mijns inziens kan ik in die 12Ah wel aardig zakken. Lang starten zal dan niet lukken, maar dat moet ik dan maar op de koop toenemen. Of zijn er meer nadelen.
Van gel accu's lees ik van alles. Maar sommige zaken zijn tegenstrijdig.
Het voordeel zou zijn dat je deze op alle manieren kunt inbouwen, desnoods op de kop. Klopt dat? En over het laden lees je ook verschillende zaken. Kan deze nu wel of niet op een gewone acculader?
Het liefst heb ik een kleinere (betaalbare) accu, welke best iets minder sterk mag zijn en welke op elke manier kan worden ingebouwd. Wie helpt me met de zoektocht en info?

 
Laatst bewerkt:
Een agm-accu (die iedereen gel-accu noemt, en daarom vanaf nu en altijd: GEL-accu) kan idd schuin of op de kant gemonteerd worden. Op de kop kan, maar veel ontwerpvoordelen heeft dat niet. Niet verstandig om permanent op het koppie te zetten.

Meet hoeveel ruimte je hebt: de accu's gaan meestal op maat. En doorgaans geldt: hoe kleiner, hoe minder power.

Tip: probeer wel zo veel mogelijk in de buurt van 12A te komen!

Er zijn ook kleinere typen te krijgen, met veel power. Daar betaal je dan ook voor.

Zoek eens op internet naar bekende fabrikanten en download een pdf met alle typen die ze hebben (meestal wel te vinden). Daarin staat dan het formaat en het vermogen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan