hoe vocht uit koplamp wegkrijgen

bandit007

Rookie
1 apr 2008
10
0
Eerbeek
hoi ik heb een probleemtje er zit vocht in mij koplamp
nu heb ik het al geprobeerd met een fohn maar dat werk niet , heb al geprobeerd om
het glas er voor weg te halen maar dat lukt mij niet
weet iemand hoe ik dat er voor weg krijg
het gaat om een suzuki bandit 1200S

gr bandit007
 
ik ben ook benieuwd naar alle tips/oplossingen, ik heb het zelfde probleem.
Ik heb al met grootlicht aan rijden geprobeerd(wel ff naar beneden draaien) en de rubberdop er af, maar dat heeft bij mij niet gewerkt.
 
het glas wat voor de lamp zit is elke keer beslagen nu was mij idee om het glas even te verwijderen en goed droog te maken en dan goed naar de afdichting kijken ,maar weet niet goed hoe ik het glas moet verwijderen
bandit007
 
het glas wat voor de lamp zit is elke keer beslagen nu was mij idee om het glas even te verwijderen en goed droog te maken en dan goed naar de afdichting kijken ,maar weet niet goed hoe ik het glas moet verwijderen
bandit007


hamer.gif


??
 
Als het glas in/op de behuizing is gekit moet je voorzichtig proberen de kit door te snijden. Heb t wel eens met een koplamp van een oude GL500 voor elkaar gekregen. Maar de kans dat het glas kapot gaat is erg groot.
Met een fohn blaas je moeilijk warme lucht door het kleine gat ( je moet een luchtstroom krijgen waarbij het vocht weer naar buiten kan en dat lukt moeilijk)
Mijn oplossing zou zijn om een smallere slang aan de fohn te maken en die door het lampgat naar binnen te steken. dan flink lang laten blazen tot alle vocht eruit is.
Nog een mogelijkheid is misschien die kleine zakjes met silicagel die je wel eens in verpakkingen hebt zitten, door het lampgat in de unit te leggen en zo een paar dagen in de zon laten liggen.... t is maar een ideetje, weet niet of dit echt goed werkt
Succes
 
ik zit ook met een lekkage in de koplamp.....
dacht meteen "ik ben niet de enigste die zijn koplamp föhned _O-
mijn voordeel is dat er 3 H7 lampen inzitten,
deze haal ik eruit... en laat door één van de 3 gaten de warme lucht binnenstromen.
Vocht is eruit binnen 5 min.
Blijf er niet te lang mee doorrijden met vocht in je koplamp,
er komt hierdoor aanslag op je reflector en wordt zo ook een beetje dof.
Je krijg dan niet meer je volle lichtopbrengst

Succes




mensen die de koplamp föhnen... het moet niet gekker worden _O-
full
 
ik zit ook met een lekkage in de koplamp.....
dacht meteen "ik ben niet de enigste die zijn koplamp föhned _O-
mijn voordeel is dat er 3 H7 lampen inzitten,
deze haal ik eruit... en laat door één van de 3 gaten de warme lucht binnenstromen.
Vocht is eruit binnen 5 min.
Blijf er niet te lang mee doorrijden met vocht in je koplamp,
er komt hierdoor aanslag op je reflector en wordt zo ook een beetje dof.
Je krijg dan niet meer je volle lichtopbrengst

Succes




mensen die de koplamp föhnen... het moet niet gekker worden _O- [afbeelding]


resultaat van de achteruitgang man, de achteruitgang... vroeger eh... vroooeegeer... had ge al eerst een vuurke in u lamp moeten stoken... of er een vlam onder zetten... :p


man man... rare belgen toch...
 
hoi ik heb een probleemtje er zit vocht in mij koplamp
nu heb ik het al geprobeerd met een fohn maar dat werk niet , heb al geprobeerd om
het glas er voor weg te halen maar dat lukt mij niet
weet iemand hoe ik dat er voor weg krijg
het gaat om een suzuki bandit 1200S

gr bandit007
Truukje uit autoland is een klein gaatje van ongeveer 3 a 4 mm boren aan de onderzijde van je koplamp. Dit creëerd een vacuum tijdens het rijden en zuigt het vocht uit je lamp.
Daarbij wordt de lamp in de zon warm en kan de ontstane waterdamp eruit. Lijkt misschien een vreemd verhaal, maar het wordt nog steeds toegepast. Werkt het niet een klein gesloten o-ringetje in het gaatje en hij is weer als nieuw.
 
ik zit ook met een lekkage in de koplamp.....
dacht meteen "ik ben niet de enigste die zijn koplamp föhned _O-
mijn voordeel is dat er 3 H7 lampen inzitten,
deze haal ik eruit... en laat door één van de 3 gaten de warme lucht binnenstromen.
Vocht is eruit binnen 5 min.
Blijf er niet te lang mee doorrijden met vocht in je koplamp,
er komt hierdoor aanslag op je reflector en wordt zo ook een beetje dof.
Je krijg dan niet meer je volle lichtopbrengst

Succes




mensen die de koplamp föhnen... het moet niet gekker worden _O- [afbeelding]
_O- _O-
 
Truukje uit autoland is een klein gaatje van ongeveer 3 a 4 mm boren aan de onderzijde van je koplamp. Dit creëerd een vacuum tijdens het rijden en zuigt het vocht uit je lamp.
Daarbij wordt de lamp in de zon warm en kan de ontstane waterdamp eruit. Lijkt misschien een vreemd verhaal, maar het wordt nog steeds toegepast. Werkt het niet een klein gesloten o-ringetje in het gaatje en hij is weer als nieuw.

Zo makkelijk als jij het voorsteld krijg je echt geen vacuum hoor dan zul je toch echt met venturies en zuigbuizen moeten gaan werken, dus dat kan naar de afdeling broodje aap...

Vocht in de koplamp betekend ergens een lek....
Tijdens rijden met de lamp aan word de lucht in de unit verwarmd, en zet uit.
bij het uitzetten krimpt de lucht weer, en zuigt de lucht weer naar binnen.
Ligt er dan ergens op een van die kieren water, dan zuigt ie dat naar binnen.

Wat dus WEL met een gaatje op te lossen is, als je ergens een gaatje kunt boren waar gegarandeerd geen water op kan blijven staan, dan "ademt"de lamp door dat gaatje i.p.v. door de kieren waar net dat water op ligt
 
Zo makkelijk als jij het voorsteld krijg je echt geen vacuum hoor dan zul je toch echt met venturies en zuigbuizen moeten gaan werken, dus dat kan naar de afdeling broodje aap...

Vocht in de koplamp betekend ergens een lek....
Tijdens rijden met de lamp aan word de lucht in de unit verwarmd, en zet uit.
bij het uitzetten krimpt de lucht weer, en zuigt de lucht weer naar binnen.
Ligt er dan ergens op een van die kieren water, dan zuigt ie dat naar binnen.

Wat dus WEL met een gaatje op te lossen is, als je ergens een gaatje kunt boren waar gegarandeerd geen water op kan blijven staan, dan "ademt"de lamp door dat gaatje i.p.v. door de kieren waar net dat water op ligt

Jij kunt natuurlijk op je vingers aanvoelen dat er bedoeld word dat er een onderdruk in de lamp gecreeerd wordt, dus door direct met je broodjes aap in het rijk der fabelen te gaan zitten vind ik wat bot, en niet echt motiverend voor anderen om nog op dit probleem te reageren.

Ik doe dit toch, ik heb het probleem ook gehad, er had een aanzienlijke tijd een aanzienlijk hoeveelheid water in mijn koplamp gestaan, gevolg algen... Ik heb toen de boel vol laten lopen met warm water en zeep en de boel schoon gekregen, maar wel steed condens in de lamp.

na een stevige (droge) rit van 100 km, zonder het stadslicht in zijn gaatje gestopt, was het vocht verdwenen. Echter mijn koplamp was dus niet lek. Als dit bij de TS wel het geval is blijft het vechten tegen de bierkaai, verder heb je wel een zinnig punt K@W@.

Gr. OotB
 
Vocht uit een koplamp halen met warmte lukt toch alleen als de opening (dus het lampgat naar boven staat, (warme lucht stijgt)? anders blijft er altijd vocht bovenin hangen wat bij afkoelen weer neerslaat op glas en reflector.
 
Jij kunt natuurlijk op je vingers aanvoelen dat er bedoeld word dat er een onderdruk in de lamp gecreeerd wordt, dus door direct met je broodjes aap in het rijk der fabelen te gaan zitten vind ik wat bot, en niet echt motiverend voor anderen om nog op dit probleem te reageren.

Ik doe dit toch, ik heb het probleem ook gehad, er had een aanzienlijke tijd een aanzienlijk hoeveelheid water in mijn koplamp gestaan, gevolg algen... Ik heb toen de boel vol laten lopen met warm water en zeep en de boel schoon gekregen, maar wel steed condens in de lamp.

na een stevige (droge) rit van 100 km, zonder het stadslicht in zijn gaatje gestopt, was het vocht verdwenen. Echter mijn koplamp was dus niet lek. Als dit bij de TS wel het geval is blijft het vechten tegen de bierkaai, verder heb je wel een zinnig punt K@W@.

Gr. OotB

Ootb, dank voor je bijval. Jammer, alleen dat K@w@ schijnbaar nog nooit een recente
koplamp of koplamprubber in handen heeft gehad. Hij moet misschien wat meer onder de motorkap van een auto kijken. Dan had ie hoogstwaarschijnlijk anders gereageerd. Helaas valt het mij dit soort reacties steeds meer op. Jammer dat deze personen nooit
als eerste met een kant en klare oplossing voor een collega motorrijder komen ! :N :N

Verder is er en hele eenvoudige en doeltreffende reparatiemethode om een lekke koplamp ( met verlijmd glas ) te herstellen, maar ik heb er geen behoefte meer aan
deze hier aan te dragen. :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan