Hoe voorkom je een High-sider

GasNaald

Die hard MF'er
17 sep 2003
376
0
Ik heb dit weekend voor het eerst de film Faster gezien (erg gaaf trouwens).
Maar na het zien van een hele stapel high-siders vraag ik mij af of, en zo ja hoe, je een high-sider voorkomt als je achterwiel uitbreekt.

Als je van het gas af gaat dan vlieg je geheid door de lucht, maar als je het gas er op laat breekt de achterkant nog verder weg.

En kom nou niet aan met: "Gewoon er voor zorgen dat je achterkant niet wegglijdt"
 
Gewoon er voor zorgen dat je achterkant niet wegglijdt :?

hehe to easy...

is vooral gevoel (lees: waarschuwing) in feedback van de motor dat je moet hebben bij "op het randje" rijden en een dosis ervaring hoe juist te corrigeren als je voelt dat je de motor verliest. Aangezien de pro's op het randje rijden en soms toch highsiders maken zegt dus dat je wat minder risico moet nemen wil je het voorkomen. Die gasten kunnen dat niet als ze races willen winnen, maar "wij" wel :)

* zei iemand die mischien net 50% het kunnen van z'n motor aankan :P
 
full


Rodeo lessen nemen :X
 
[me]SnowDude zet de "Award for most sarcastic post" alvast klaar om uit te delen. :+
[/me]


ff serieus, toch heb ik wel een paar keer gezien dat de achter kant weg brak, en de fiets toch overeind bleef, is dit echt gewoon simpelweg gas rustig iets minderen, clipons goed vasthouden en bidden tot alle goden die je kent?
 
Het is inderdaad een groot stuk 'feeling' dat je moet hebben.. de motor goed onder controle hebben..

Gisteravond had ik zelf zo'n moment, waar ik met m'n Honda net ff te hard een bocht inging en nog extra probeerde af te remmen.. gezien het nogal regenachtig is en dus de weg behoorlijk nat en glad, begon mijn achterwiel lichtelijk te blokkeren en drifte ik een stuk door de bocht.. op zich een leuke ervaring, maar als beginnend of slecht motorrijder kan dit tot een val leiden..

Mijn persoonlijke rijervaring op de motor en zowel in de auto, deed ik vooral 's winters op.. als het gesneeuwd of geijseld (spel ik dit goed?) had, dan kon je mij op de dichtsbijzijnde parkeerplaatsen vinden om het maximale uit m'n motor of auto te halen..

Oefening baart kunst :)
 
Sneeuw rijden met de auto is inderdaad wel leuk en dat heb ik ook met elke auto gedaan die heb gehad, maar dat ga ik maar niet doen met mijn ZXR. (Of iemand moet nog zijwieltjes hebben liggen)
 
Gas loslaten is de goden verzoeken.

Gas vasthouden is ENIGE goede optie, maar druist tegen gevoel in. De band herwint zijn grip AUTOMATISCH!! Alleen duurt dat effe. Zodra de band uit de hellingshoek komt gaat ie grip herwinnen en s

Eentje in het kader van "raar, maar waar"!!
 
Koop een Goldwing.
:? Wat moet ik met een Goldwing. Ik heb al een auto :+
Gas loslaten is de goden verzoeken.

Gas vasthouden is ENIGE goede optie, maar druist tegen gevoel in. De band herwint zijn grip AUTOMATISCH!! Alleen duurt dat effe. Zodra de band uit de hellingshoek komt gaat ie grip herwinnen en s

Eentje in het kader van "raar, maar waar"!!

En dus is de enige optie die je hebt proberen te sturen met je stuur (en dus niet met je gewicht), en proberen de motor iets overeind de tillen?
 
Gas loslaten is de goden verzoeken.

Gas vasthouden is ENIGE goede optie, maar druist tegen gevoel in. De band herwint zijn grip AUTOMATISCH!! Alleen duurt dat effe. Zodra de band uit de hellingshoek komt gaat ie grip herwinnen en s

Eentje in het kader van "raar, maar waar"!!

klopt helemaal : gas houden!!!!!!!! laat je los , dan pas heb je prijs!!!
 
Gas loslaten is de goden verzoeken.

Gas vasthouden is ENIGE goede optie, maar druist tegen gevoel in. De band herwint zijn grip AUTOMATISCH!! Alleen duurt dat effe. Zodra de band uit de hellingshoek komt gaat ie grip herwinnen en s

Eentje in het kader van "raar, maar waar"!!

dus als de GP-mannen een highsider pakken is dat omdat ze het gas loslaten :? Weten zij dan niet wat jij weet :?
 
Ik denk dat de GP mannen zoveel power hebben en zoveel op het randje rijden dat gas vast houden geen optie is, ik denk dat hun zij altijd iets van het gas moeten.
 
Laatst bewerkt:
dus als de GP-mannen een highsider pakken is dat omdat ze het gas loslaten :? Weten zij dan niet wat jij weet :?

Nee, het is de enige goede optie, maar niet eentje die altijd werkt.
Ligt een beetje aan de hellingshoek die je maakt. Als je een maximale hellingshoek hebt en niet bezig bent met het oprichten van de machine, wordt het best een lastig verhaal.
Als je wel wegglijdt en het is niet te redden, dan moet je het gas verder losdraaien, zodat je het happen van de achterband voorkomt. Op deze manier beperk je de schade aan je motorfiets.
 
Het komt uiteindelijk inderdaad wel helemaal neer op de situatie..

Bij de GP gebeuren dit soort dingen alleen maar als er een foutje gemaakt wordt eigenlijk, of er per ongeluk vuil op het circuit ligt.. maar vuistregel is inderdaad altijd gas erop houden.. wat terugschakelen betreft is er ook een vuistregel.. als je te snel terugschakelt tijdens hoge snelheden, kan een achterwiel ook blokkeren.. en dan ga je ook omver

Bij een hoge snelheid is het makkelijker om je motor onder controle te houden dan bij een lagere snelheid.. dan tellen de zwaartepunten van de motor meer mee.. zelf heb ik dat een keer aan den levende lijven ondergaan, door flink een curve in te sturen.. ik zag vuil in de bocht liggen en koste wat kost wilde ik eromheen sturen.. :P euhm.. met hoge snelheid met je knie zowat op de grond gaat dat moeilijk.. maar toch.. het lukte.. ik zette in een reactie m'n motor overeind met een heupzwaai.. vloog flink uit de bocht, maar wist em nog net op het asvalt te houden en kon zondermeer weer doorrijden.. Dit alles gebeurde op een Suzuki Bandit 900.. ehhh.. die dag geleend.. *oops*

Gewoon flink oefenen als je dit soort dingen onder controle wilt hebben, anders: Normaal motorrijden, niet te hard en inderdaad, koop een GoldWing hahaha *D
 
ik zag vuil in de bocht liggen en koste wat kost wilde ik eromheen sturen.. :P euhm.. met hoge snelheid met je knie zowat op de grond gaat dat moeilijk.. maar toch.. het lukte.. ik zette in een reactie m'n motor overeind met een heupzwaai.. vloog flink uit de bocht, maar wist em nog net op het asvalt te houden en kon zondermeer weer doorrijden.. Dit alles gebeurde op een Suzuki Bandit 900.. ehhh.. die dag geleend.. *oops*

hahaha, nou dat is duidelijk; help me even herinneren dat ik mezelf een enorme rotschop geef als ik jou ooit mijn motor wil uitlenen :+ ;)
 
En dus is de enige optie die je hebt proberen te sturen met je stuur (en dus niet met je gewicht), en proberen de motor iets overeind de tillen?


Volgens mij ga je dan zeker plat als je aan je stuur gaat hangen.
het probleem met een highsider is dat je ff geen grip hebt, het gas dichtdraait waardoor je achterwiel weer grip krijgt, en je een beetje gelanceerd wordt. Dat is iets anders dan grip verliezen door gladheid
 
1...draai niet lomp aan je gas als je een bocht uit gaat...
doseer...en bouw het op...zo detecteer je snel dat je achterband langzaam wegglijd...als je te lomp te snel doet...corrigeer je helemaal niks meer...

en lig je op je bek...

zorg voor een goede veerinstelling...hiermee voorkom je een hoop weggeglij...de grip van je band is ook afhankelijk wat je veer en demper opvangt...

rij met de juiste bandenspanning en stel je bandencompound af op je rijstijl...dit voorkomt al vaak 80% van een highsider...

voor de rest rij met gevoel...schakelen, remmen, gashendeltje draaien...met een fluwelen handje...dan rij je het hardst... :)

rossi zie je ook geen wilde lompe bewegingen maken...met schakelen, gas geven of remmen...dus :)

neem een voorbeeld aan hem...dan heb je niet snel een highsider... :)
 
Op de motorsportschool (Zolder) werd er mij verteld er voor te zorgen dat je je buitenste elleboog tegen je naftbak moet houden. Op die manier voel je sneller dat je achterste uitbreekt. Wanneer je het dan voelt: koppeling pakken en gas toe.

Als je koppeling niet inknijpt en gewoon gas toedraait, zal er op je achterwiel geremd worden en zal de motor naar de andere kant (=binnenkant) getrokken worden. En dat is niet goed.

Ik denk dat gas constant houden ook wel werkt, mss zelfs beter, maar weinigen durven dit denk ik.

Ik heb het op Zolder eenmaal gehad dat mijn achterste uitbrak. Voor de mensen die er al geweest zijn: in de laatste bocht voor de start/finish. Ik heb koppeling genomen en gas toe. Gevolg: effie een zigzagje (beetje maar) en ik reed nog dus: terug gas open zonder er veel bij stil te staan 8-)
 
in dieje chicane heb ik een highsider gehad
had het gas open en ik lag op menne toeter voor ik besefte dat er iets gebeurde
ff ontkoppelen en gas dicht was hier niet meer van toepassing
 
Op de motorsportschool (Zolder) werd er mij verteld er voor te zorgen dat je je buitenste elleboog tegen je naftbak moet houden. Op die manier voel je sneller dat je achterste uitbreekt. Wanneer je het dan voelt: koppeling pakken en gas toe.

Als je koppeling niet inknijpt en gewoon gas toedraait, zal er op je achterwiel geremd worden en zal de motor naar de andere kant (=binnenkant) getrokken worden. En dat is niet goed.

Ik denk dat gas constant houden ook wel werkt, mss zelfs beter, maar weinigen durven dit denk ik.

Ik heb het op Zolder eenmaal gehad dat mijn achterste uitbrak. Voor de mensen die er al geweest zijn: in de laatste bocht voor de start/finish. Ik heb koppeling genomen en gas toe. Gevolg: effie een zigzagje (beetje maar) en ik reed nog dus: terug gas open zonder er veel bij stil te staan 8-)
Wat is een naftbak?
 
Terug
Bovenaan Onderaan