Hoe voorkomen dat spanningsregelaar stuk gaat?

siep wokkel

MF veteraan
2 jan 2005
2.020
0
hallum
Hallo..



Hoor dat de spanningsregelaars van de blades vaak stuk gaan....


Zelf nou 2keer meegemaakt..



Nu dacht ik... als je nou een flink stuk koperplaat oid eronder bout, wat een beetje in de rijwind hangt.

gaat dat helpen?



Of kun je er bv 1 van een nieuwer type cbr opzetten? daar hoor ik nooit wat over met stukgaan etc.



Vind het niet echt een fijn gevoel als ik nu op mijn blade wegga...
 
ik heb een passief koelblok van een pentium 4 gemonteer achter een kap, met koelpasta gemonteerd

een fzr heeft ook als zwak punt een te warme regelaar..

die van mij word nu niet warmer als hand-warm.

Foto-KCPOPWBF.jpg
 
...
Bij een 2 draads spanningregelaar die paralel over de wisselspanning staat zoals b.v. een ktm620 heb je gelijk.
Bij een spanningsregelaar van de meeste honda's is dat niet het geval.,
Vermogen is nog altijd spanning maal de stroom.
Zolang je geen stroom verbruikt heb je ook nauwelijks vermogen.
Ik heb nog nooit een schema gezien van een spanningsregelaar maar ik kan me niet anders voorstellen dat het werkt met pulsbreedte modulatie.
Anders zou je honderde watts moeten verstoken en dan zou hij zo warm worden als een strijkijzer.

:^

Regelaar van een KTM ken ik zo niet, maar hebben moderne honda's (zoals deze) ook geen permanente magneet?

Met permanente magneet is het idd pulsbreedte modulatie. De regelaar sluit de spanning van de generator gewoon kort als het teveel word en de generator moet het vermogen zelf verstoken. Daarom zitten die dingen vaak in het blok gebouwd en zijn oliegekoeld.

Vermogen wat de regelaar zelf verstookt is gewoon de afgenomen stroom x ca 1,5V (2x diodeovergang). Dus voor 10A afname zit je op 15W (natte vinger werk...). Is eigenlijk niks, maar zonder koeling gaat het zeker kapot. Zorg voor een groot stuk metaal (frame?), schone oppervlakken en koelpasta.
 
Ik wil even de opmerking plaatsen dat koelpasta helemaal niet zo'n goede warmtegeleider is als mensen denken. Wat doet koelpasta eigenlijk...?

Koelpasta vult de groeven en krassen op tussen de twee materialen die tegen elkaar aan geplaatst zijn. Metaal op metaal geeft nog altijd de beste warmtegeleiding. Maar geen enkel oppervlak is vrij van groeven en krassen, er is dus nooit 100% contactvlak.

Wat je met koelpasta nu doet is zorgen dat de groeven en krassen opgevuld worden en dat je zo het contactvlak iets vergroot. Met een groter contactvlak heb je betere warmtewisseling, dus betere koeling.

Als je nu zo veel koelpasta tussen twee contactvlakken doet dat ze elkaar niet meer aanraken, dan heb je MINDER contactvlak dan voorheen. En dus ISOLEERT de koelpasta in dat geval juist.

Dus de conclusie is dat je met te veel koelpasta juist het tegenovergestelde bereikt dan je hoopte.

Wat veel beter werkt is zorgen dat beide contactvlakken zo glad mogelijk zijn (polijsten, maar ook goed vlakken), zodat je zo veel mogelijk metaal op metaal krijgt. Dan kun je nog een heel dun laagje koelpasta gebruiken om nog iets meer contact te krijgen.

De hoofdreden dat die Fireblade regelaars zou veel kapot gaan is dat er geen enkele koeling op zit, behalve die metalen plaat aan de onderkant. En die metalen plaat is vaak zo krom als een hoepel (bij de mijne had er zelfs water tussen gestaan). Dus het contact tussen de regelaar en het frame is gewoon onvoldoende.

Als je de orginele regelaar pakt en die eens goed vlakt en polijst, durf ik er mijn hand voor in het vuur te steken dat hij goed blijft tot het einde van de motorfiets in zicht komt.

De regelaar van een Fireblade is niet pruts vanwege de inferieure electronica, maar gewoon vanwege het ontzettend slechte koelingsontwerp.
 
Gewoon een spanningsregelaar van een andere fiets nemen die dezelfde waardes afgeeft, zoals die van een Yamaha R6/R1. Op de volgende website uitgelegd. Ik heb het bij mijn ex Honda Vtr1000f ook gedaan en nooit last gehad. Ik had er toen 1 voor 10e van marktplaats afgehaald. Check het verschil in koelling/koelribben!

rr_mod_02.jpg

Even aansluiten op mijn vorige verhaaltje. Hier zie je rechts de regelaar die ook op de Fireblade zit, en links eentje met koelribben.

Je ziet dat de regelaar van de Fireblade volledig afhankelijk is van koeling via het contactplaatje op de achterkant.

De andere regelaar vertrouwt op zijn eigen behuizing om te koelen.

Het zal nu wel duidelijk zijn dat als het contactvlak tussen de Fireblade regelaar en het frame slecht is, er gewoon niet genoeg gekoeld kan worden. En daar gaat 'ie na verloop van tijd dus kapot van.
 
Laatst bewerkt:
het enige wat dat stomme ding hoeft te doen is zorgen dat de spanning op een vast niveau blijft, onafhankelijk van het aantal toeren wat je motor maakt, of de belasting die er achter geknoopt is.

In principe wordt de overtollige spanning omgezet in een stroom en die stroom wordt via een weerstand naar de aarde weggeleidt. Het resultaat is dat de weerstand warm wordt.

Des te meer spanning er weggeleid moet worden, des te heter de spanningsregelaar zal worden.

Als er te veel spanning weggeleid moet worden, of als de hitte van de weerstand niet goed weg kan, zal er iets gaan doorbranden.

Dit is heel simpel uitgelegd het principe van een spanningsregelaar.
 
In principe wordt de overtollige spanning omgezet in een stroom en die stroom wordt via een weerstand naar de aarde weggeleidt. Het resultaat is dat de weerstand warm wordt.

Des te meer spanning er weggeleid moet worden, des te heter de spanningsregelaar zal worden.

Als er te veel spanning weggeleid moet worden, of als de hitte van de weerstand niet goed weg kan, zal er iets gaan doorbranden.

Dit is heel simpel uitgelegd het principe van een spanningsregelaar.
De stroom wordt niet via een weerstand naar aarde geleid.
Alle spanning die boven ongeveer 14 volt komt word door thyristoren kortgesloten.
Het vermogen wordt niet door de thyristoren gedissipeerd maar de dynamo zal minder spanning gaan geven a.g.v. de zwaarder belasting.
De grootste warmtebron in de regelaar is de gelijkrichter.
Bij kortsluiten zit er geen vermogen in de thyristoren.
Vermogen is stroom maal spanning, bij een kortsluiting heb je 0 volt en 0 maal 10 amp is nog altijd niks.
Omdat er altijd een inwendige weerstand in de thyristoren zit heb je een klein beetje warmte ontwikkeling.
Het koellichaam van een regelaar is zo'n 1graad celcius/ watt
Dit houd in dat er bij iedere watt de temperatuur met 1 graad toeneemt.
De maximaal toelaatbare temperatuur van een koelplaat is zo'n 75 graden.
Dit komt er op neer dat het maximaal vermogen dat omgezet wordt in de regelaar ongeveer 50 watt is.
Het grootste vermogen wordt omgezet in de dynamo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
_O- een spanningregelaar is geen pakketje C4 ofzo hoor.

het enige wat dat stomme ding hoeft te doen is zorgen dat de spanning op een vast niveau blijft, onafhankelijk van het aantal toeren wat je motor maakt, of de belasting die er achter geknoopt is.

Oh en waar gaat hij bij een magneetdynamo dan met zijn overtollige vermogen heen???
volgens de spanningregelaars die ik gebouwd heb ( en dat zijn er echt een hoop hoor, vooral in het KAWA Z1000 tijdperk) ging het teveel aan vermogen direct naar massa, wel met een 100w 8 ohm's weerstand ertussen...
Daarom worden spanningsregelaars ook zo warm, dat is het overtollige vermogen dat ze moeten afvoeren
Maar je zult het wel beter weten...
Bij geregelde dynamo's, regelt de spanningsregelaar de bekrachtiging van de rotor, en maakt een dynamo gewoon niet meer dan wat hij nodig heeft
 
Laatst bewerkt:
...
Oh en waar gaat hij bij een magneetdynamo dan met zijn overtollige vermogen heen???
volgens de spanningregelaars die ik gebouwd heb ( en dat zijn er echt een hoop hoor, vooral in het KAWA Z1000 tijdperk) ging het teveel aan vermogen direct naar massa, wel met een 100w 8 ohm's weerstand ertussen...
Daarom worden spanningsregelaars ook zo warm, dat is het overtollige vermogen dat ze moeten afvoeren
Maar je zult het wel beter weten...
Bij geregelde dynamo's, regelt de spanningsregelaar de bekrachtiging van de rotor, en maakt een dynamo gewoon niet meer dan wat hij nodig heeft

Dat was waarschijnlijk toen thyristoren nog duur waren. Tegenwoordig worden de veldwikkelingen inderdaad gewoon kortgesloten en mag de generator zelf het overtollige vermogen verstoken. De regelaar heeft er dan geen last meer van.
Verschuiven van het probleem zeg maar ;).
 
Heb je je koperen koelblok/koelstrip geisoleerd van andere metalen onderdelen?
Wanneer je verschillende metalen hecht en daar komt vocht bij dan krijg je galvanische corrosie en ik kan je uit ervaring vertellen dat je constructie in no time weg gerot is.
 
Dat was waarschijnlijk toen thyristoren nog duur waren. Tegenwoordig worden de veldwikkelingen inderdaad gewoon kortgesloten en mag de generator zelf het overtollige vermogen verstoken. De regelaar heeft er dan geen last meer van.
Verschuiven van het probleem zeg maar ;).

Dat klopt idd, darlingtontransistor, zenerdiode, 1 weerstandje en een potmeter over de zener om de spanning te regelen, maar feit blijft dat het te veel aan vermogen gewoon wordt weggegooid, in de vorm van warmte
 

Misschien wat overtrokken, maar geen kul. Retep haalt z'n kennis mogelijk uit het pc gebeuren, waar men al jaren bezig is met dit soort zaken.

Het vlakmaken van de contactoppervlakken is wel degelijk een goede oplossing voor een betere warmte overdracht. Vaak zijn die vlakken zo krom als een hoepel.
Wat hij zegt over het gebruik van koelpasta klopt ook. Het zou eigenlijk "contactpasta" moeten heten. Het enige wat dat spul doet is het contact tussen de vlakken zo optimaal mogelijk maken.
Smeer je het te dik er op, dan werkt het zelfs tegengesteld, omdat het zelf nauwelijks warmte geleidt. Dat spul moet je zo dun mogelijk aanbrengen met een creditcard oid.
 
Misschien wat overtrokken, maar geen kul. Retep haalt z'n kennis mogelijk uit het pc gebeuren, waar men al jaren bezig is met dit soort zaken.

Het vlakmaken van de contactoppervlakken is wel degelijk een goede oplossing voor een betere warmte overdracht. Vaak zijn die vlakken zo krom als een hoepel.
Wat hij zegt over het gebruik van koelpasta klopt ook. Het zou eigenlijk "contactpasta" moeten heten. Het enige wat dat spul doet is het contact tussen de vlakken zo optimaal mogelijk maken.
Smeer je het te dik er op, dan werkt het zelfs tegengesteld, omdat het zelf nauwelijks warmte geleidt. Dat spul moet je zo dun mogelijk aanbrengen met een creditcard oid.
Als een halfgeleider koud tegen een koelelement wordt geschroefd dan zal er een grote termische weerstand zijn omdat het aluminium elkaar nooit helemaal raakt.
Om deze weerstand te verlagen heeft men koelpasta uitgevonden.
Deze koelpasta vult de oneffenheden van het aluminium op en verlaagd zo de temische weerstand. de termische weerstand van koelpaste en de dikte van het laagje is zo klein dat het nagenoeg verwaarloosbaar is. Het efect van polijsten van je element zal zeker effectiver zijn dan koud tegen elkaar zonder polijsten, maar het effect van de pasta is veel groter en polijsten heeft in combinatie geen enkele zin.
Als je koelplaat erg krom is dan zal dit zejker een nade,lig effect hebben want de laag pasta wordt dan zo dik dat de weerstand van de pasta gaat meespelen.
De plaat vlakbuigen heeft in dat geval meer effect dan het vlak polijsten.
De dik smeren is nauwelijks mogelijk want met het aandraaien van de halgeleider pers je het teveel er tussen uit. Of je moet veels te dikke pasta hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan