Hoe voorkomen dat spanningsregelaar stuk gaat?

siep wokkel

MF veteraan
2 jan 2005
2.020
0
hallum
Hallo..



Hoor dat de spanningsregelaars van de blades vaak stuk gaan....


Zelf nou 2keer meegemaakt..



Nu dacht ik... als je nou een flink stuk koperplaat oid eronder bout, wat een beetje in de rijwind hangt.

gaat dat helpen?



Of kun je er bv 1 van een nieuwer type cbr opzetten? daar hoor ik nooit wat over met stukgaan etc.



Vind het niet echt een fijn gevoel als ik nu op mijn blade wegga...
 
Probleem is altijd dat ie z'n warmte niet kwijt kan; je kunt hem dus inderdaad op een grotere koelplaat monteren, een koelfan zoals van een computer zou goed werk kunnen doen of bouw de hele regelaar in de airbox. Daar is altijd voldoende ventilatie...
 
Laatst bewerkt:
ok.. gelezen...


Waar gaat dat groene draaje van hem heen.. gewoon naar de ''aarde'' als ik het zo lees...


Hij heeft ook gewoon een koperplaatje erachter gemaakt..



Ik ga de koperplaat een stukkie groter maken met koelribben...


Zou die extra ''aarde'' veel helpen? zie het nut er niet echt van in..

ah lees nu dat het voor de weerstand is...

gr


and you will see that they are prone to moisture and consequently they shortcut in some ways... at night you could even see some very tiny little sparks...soooooo funny... remember we are talking (on a good RR) 45 to 65 ~Volts. and about 10Amps (depends on the bike).

So I decided to take the mid terminals from the connectors on the wiring loom (3yellows) comming from the stator to the RR and isolate each terminal with shrinking sleeve and make a one complet loom from the stator to the RR...


Hij bedoeld.. dat er soms kortsluiting is tussen die 3 gele draden? en dat hij ze alle 3 appart heeft geisoleerd?
 
Laatst bewerkt:
ik heb datzelfde probleem gehad en ik heb dit opgelost door een grote plaat alu op maat te zagen en te buigen zodat dit onder de kappen past.
het koeloppervlak is hierdoor toegenomen met 400%. *D
ik heb geen ventilator gebruikt want dit kan alleen maar meer voor verrassende electrische storingen zorgen. :Y
Ik moet zeggen ook na flink doorgassen wordt de regelaar niet warmer dan handwarm, ook op een warme zomerdag. *O*

dus ga maar lekker knutselen
 
extra verbruikers op je motor zetten.

die spanningsregelaars gaan vaak stuk omdat de dynamo's eigenlijk overcapaciteit hebben. het teveel aan stroom dat je dynamo maakt, dwz wat overblijft nadat de verlichting, accu en de rest van stroom is voorzien, wordt "vernietigd" door de spanningsregelaar.

als je meer verbruikers op je motor hebt, dus meer verlichting of weet ik veel wat, dan zal je spanningsregelaar veel minder snel kapot gaan omdat deze minder stroom hoeft te vernietigen. van dat vernietigen wordt je spanningsregelaar veels te heet en kan die kapot gaan.

wat ik ook wel eens heb gezien is een kleine 12 volts computer ventilator op je spanningsregelaar zetten, die koelt dan continu, ook terwijl je voor stoplichten stilstaat enz.
 
Hoi Siep,

Is dit de regelaar die stuk gaat?
attachment.php


Zo ja, dan zou ik hem gewoon met goede koelpasta monteren (te bestellen o.a. bij Conrad):
 
extra verbruikers op je motor zetten.

als je meer verbruikers op je motor hebt, dus meer verlichting of weet ik veel wat, dan zal je spanningsregelaar veel minder snel kapot gaan omdat deze minder stroom hoeft te vernietigen. van dat vernietigen wordt je spanningsregelaar veels te heet en kan die kapot gaan.

ow ow ow ow, wat denk ik daar toch anders over........
 
Laatst bewerkt:
ja dat is de regelaar...


ritzen.. leg uit? je hebt altijd wel nuttige en goed onderbouwde dingen... dus brand los!



Zoiezo ga ik morgen een groot stuk koper halen.. daar monteer ik hem op. en ik ga een extra draad naar de - toe leggen!
 
ja dat is de regelaar...


ritzen.. leg uit? je hebt altijd wel nuttige en goed onderbouwde dingen... dus brand los!



Zoiezo ga ik morgen een groot stuk koper halen.. daar monteer ik hem op. en ik ga een extra draad naar de - toe leggen!

een spanningsregelaar hoeft alleen maar vermogen te vernietigen als de dynamo met een permanente magneetspoel is uitgerust, als het er een met koolborstels is, regeld de spanningsregelaar de bekrachteging van de spoel , en daarmee dus de opgewekte spanning..

feit blijft wel dat ze oververhit raken, en dat komt vaak door de dikkere oxide laag die op het alu koelvlak ontstaat, en daardoor minder gaat koelen.....
Belangrijk is dus een goede passing op je koellichaam en de plaat eronder, en daar kan koelpasta idd bij helpen
 
idd goede warmtegeleidepasta gebruiken , of processor koelblok van een computer gebruiken eventueel met geluidsarme koelblok ventilator . kost geen drol ! en je bespaart een hoop ellende.
 
Als je spanningsregelaar al 2 keer kapot gegaan is, dan zou ik als ik jou was binnenkort een keer de dynamo goed doormeten.
Kapotte spanningsregelaars kunnen namelijk ook funest zijn voor je dynamo (heb ik gehad).
 
" Zou die extra ''aarde'' veel helpen? zie het nut er niet echt van in.. "

Om jou vraag te beantwoorden:

Ja Aarde is belangrijk want als je aarde niet goed is (dmv Corrosie) kan je onvoorspelbare "spanningspieken" verwachten. en dat is desastreus voor je componenten!

En JA er is een verschil tussen een Replica en een originele spanningsregelaar!
het is niet voor niets dat een originele duurder is. Het heeft te maken met vermogen en kwaliteit van de componenten

of je eigen spanningsregelaar maken. dan gaat het nooit meer stuk. moeilijk is het ook niet.

En inderdaad Koeling: Hoe warmer hoe korter de levensduur van de componenten.
 
" Om jou vraag te beantwoorden:
!

En JA er is een verschil tussen een Replica en een originele spanningsregelaar!
het is niet voor niets dat een originele duurder is. Het heeft te maken met vermogen en kwaliteit van de componenten

.

.

Nou hier ben ik het dus even niet mee eens...
voorbeeld....
Kachelmotor van een volvo 940 bij de dealer 455 ex...
kachelmtor bij Delco ( is de fabrikant voor o.a. volvo maar dan geen volvostempel erop) 67 euro , en daarvoor sturen ze hem dus op vanuit US.....

Weet je hoeveel toeleveringsbedrijven voor de fabrikanten bouwen met de restrictie dat ze niet zelf mogen gaan ditribueren.

Lagers nog zo'n voorbeeld.....
Een SKF doet echt niet onder voor een timken of toyo of andersom...
Waarom dacht je dat ze b.v. voor balhoofdlagers, of keerringen een of 2 mm boven of onder een standaard maat gaan zitten, ....?
Juist om hun eigen handel te beschermen

ik heb al heel wat dubbele vorkkeeringen geplaatst i.p.v. die idiote 7 of 8 mm dikke keerringen die de motorfabrikanten er in douwen
 
extra verbruikers op je motor zetten.

die spanningsregelaars gaan vaak stuk omdat de dynamo's eigenlijk overcapaciteit hebben. het teveel aan stroom dat je dynamo maakt, dwz wat overblijft nadat de verlichting, accu en de rest van stroom is voorzien, wordt "vernietigd" door de spanningsregelaar.

als je meer verbruikers op je motor hebt, dus meer verlichting of weet ik veel wat, dan zal je spanningsregelaar veel minder snel kapot gaan omdat deze minder stroom hoeft te vernietigen. van dat vernietigen wordt je spanningsregelaar veels te heet en kan die kapot gaan.

wat ik ook wel eens heb gezien is een kleine 12 volts computer ventilator op je spanningsregelaar zetten, die koelt dan continu, ook terwijl je voor stoplichten stilstaat enz.
Bij een 2 draads spanningregelaar die paralel over de wisselspanning staat zoals b.v. een ktm620 heb je gelijk.
Bij een spanningsregelaar van de meeste honda's is dat niet het geval.,
Vermogen is nog altijd spanning maal de stroom.
Zolang je geen stroom verbruikt heb je ook nauwelijks vermogen.
Ik heb nog nooit een schema gezien van een spanningsregelaar maar ik kan me niet anders voorstellen dat het werkt met pulsbreedte modulatie.
Anders zou je honderde watts moeten verstoken en dan zou hij zo warm worden als een strijkijzer.
 
Siep Wokkel,

Jij zoek een antwoord op je vraag en dat wil ik graag en jou geven. controleer je aarde, Koeling , aanluitpunten ook bij de connectoren. Ook je accu onbelast moet 12V en niet 10V. en er zijn kwaliteitsverschil in spaningsregelaars. Over prijsgesproken trek ik mijn woorden terug.

Een tweede oplossing is zelf eentje bouwen. Als je geintereseerd bent heb ik het antwoord voor je.
 
gxtream schreef op 03 april 2008 @ 20:17:
extra verbruikers op je motor zetten.

als je meer verbruikers op je motor hebt, dus meer verlichting of weet ik veel wat, dan zal je spanningsregelaar veel minder snel kapot gaan omdat deze minder stroom hoeft te vernietigen. van dat vernietigen wordt je spanningsregelaar veels te heet en kan die kapot gaan.




ow ow ow ow, wat denk ik daar toch anders over........

:^


Het doel van een spanningsregelaar is om de overspanning die je alternator kan opwekken ( bij hogere toeren) tegen te houden en constant te houden.

Dat hij warm word is door het joule effect ( strijkijzer, soldeerbout..), en deze is volgens mijn weten nog altijd spanning x stroom (x cos phi bij AC en een niet Ohmse belasting).

Je spanningsregelaar word warm door de stroom die er doorheen gaat + de overspanning die hij in warmte disipeert.

Koelen is de boodschap dus, koelpasta gebruiken en voor een groter koeloppervlak zorgen in aluminium of koper. Wel even opletten dat je koper en aluminium isoleert t.o.v elkaar! ( tenzij je een mooie chemische reactie in slow motion wil volgen ;) ).
 
ok bedankt allemaal!


-Heb gewoon een originele sp regelaar weer.

-De accu is splinternieuw en goed op niveau/stroom etc. geeft gewoon 12.6 volt, laadstroom is 14.6volt met en zonder verbruikers aan.

-De connectors zijn niet aangetast! als nieuw zelfs! dat was bij mijn vorige cbr wel anders.


Lijkt mij dat alles nu in orde is. Weet ook al waarom de vorige waarsch stuk is gegaan... zaten stukjes ijzer in van het lassen haha.. spetterde nogal daarzo. en zo'n stukje is er volgens mij ingesmolten..




Verder heb ik met eens tuk koper even een probeerseltje gemaakt om te testen... scheelt aanzienelijk... + een nieuwe aarde aangelegd rechtstreeks naar de accu!


Blijft gewoon handwarm.



fotos0131yd4.jpg


Hier vind je hem.. van voren word lucht aangeleverd.


De volgende ga ik wat netter maken, en zo groot mogelijk!




Hoe isoleer ik het koper met alu?
 
hier mijn imitatie spanningsregelaar, goedkoper en beter als originele die er normaal op zitten.

deze heb ik uitgerust met een cooling fan die op me achterlicht zit aan gesloten omdat ie onder het kuipwerk weinig wind vangt.
nooit problemen mee gehad op deze manier

[NORML]http://video.google.nl/vi...o=0&type=search&plindex=0[/NORML]

Mooi gemaakt, zojuist zelf ook geprobeerd op mijn diversion, op mijn achterlicht aangesloten en naar 3sec. allemaal rook en smelten de kabels weg :S Standaard kabels die aan de fan zaten.
12v volgens mij van een computer. Ong. 3x3 cm. Komt dit door de 13-14 volt van de accu? Of wat doe ik fout?
 
Terug
Bovenaan Onderaan