hoe voorvork vast

Hellrider

MF veteraan
28 okt 2003
2.231
0
nu heb ik zostraks mijn voorspatbord eraf gehaald. en daarvoor moest ik dus ook me wiel eruit halen. maar er gebeurde iets wat ik niet zo leuk vind.

nu als je voor de motor staat, viel de rechter onderpoot er gewoon onderweg, incl de veer en afstands bus.

nu zit de linker wel vast en kan niet zomaar naar uitelkaar maar die rechter dus wel, hoe zitte die poten nu eigenlijk in elkaar.

ik heb dus in de binnenpoot een afstands bus zitte van een 20cm (gewoon een stuk pijp)
dan heb ik een veer van geen idee hoelang. mahja neem an dat dat zakie toch vast hoort te zitten ergens??
 
Onderin je onderpoot zit een inbusbout die moet voorkomen dat je buitenpoot uit je binnenpoot valt.
Is het je niet opgevallen dat er geen olie uit kwam?
 
Onderin je onderpoot zit een inbusbout die moet voorkomen dat je buitenpoot uit je binnenpoot valt.
Is het je niet opgevallen dat er geen olie uit kwam?

Als de bout zo los zat is de olie long gone.

Zou eens een revisie uitvoeren van beide vorkpoten zou wel eens meer mis kunnen zijn.

Let op soms moet je met een bezemsteel door de bovenkant de moer/aan de binnen kant tegen houden om de inbusbout goed vat te kunnen draaien. Of je moet een luchtrduk sleutel gebruiken.
 
nou dr zit anders zat olie in die poot. ligt nu over de vloer :r

mahja neem an dat die veer ook boven ergens an vast moet. zal die onderste poot wel eens bekijke van de week.
 
nou dr zit anders zat olie in die poot. ligt nu over de vloer :r

mahja neem an dat die veer ook boven ergens an vast moet. zal die onderste poot wel eens bekijke van de week.

Nee, de veer zit er los in. Die staat altijd onder spanning (de bekende 'veervoorspanning') zodat ie niet gaat rammelen. Zoals v.d.v. schrijft worden de meeste vorken bij elkaar gehouden door een imbusbout onderin de buitenpoot.

YA4310_40.gif


Grofweg bestaat een vorkpoot uit 4 delen: een buitenpoot (2), een demperstang (9.32) in de buitenpoot, een binnenpoot (8.31) die tussen de buitenpoot en demperstang kan bewegen en een veer (12.35) (al dan niet met extra afstandsbus) die klem zit tussen demperstang en de dop bovenop de binnenpoot. Bovenaan de demperstang zit een verdikking die ervoor zorgt dat de binnenpoot niet uit de buitenpoot kan schieten. Als dat wel is gebeurt kan dat betekenen dat:

- imbusbout 20.43 niet vast zat
- de demperstang is gebroken
- er helemaal geen demperstang in zat :X
- .....

In elk geval lijkt het er sterk op dat je hebt rondgereden met een voorwiel dat maar aan 1 kant vast zat. Bij een GTS1000 is dat prima, bij een conventionele voorvork heb je dan toch een goed beschermengeltje nodig.

Greetz, Dutch
 
Terug
Bovenaan Onderaan