Hoe voorvork VF500 uit elkaar halen

Siewe

Die hard MF'er
12 mrt 2003
502
20
't Zand
Ha die mede motorgekken.
Ik ben redelijk nieuw op dit forum. Ik zal eerst ff iets over mezelf neerpennen:
Woon in de kop van NH, rijdt een VF500 maar ben op zoek naar iets snellers (ZXR, oid)

Wat is mijn technische vraag:
Gisteren leuk aan het sturen geweest (op en neer Marken, super dijk), echter mijn voorvork begint onwijs te klapperen in de wat snellere bochten. Met mijn nog beperkte rijervaring vind ik dit niet echt vertrouwenswekkend.
Nu zie ik dat de keerringen lek zijn, wat natuurlijk een oorzaak kan zijn van het klapperen.

Ik wil zelf het eea gaan repareren, maar je voelt em al: How to do this?

dus alle tips en trocks zijn welkom

grtz
 
Ik ben nu in ieder geval al een stuk geholpen.
Fotoreportage is zeer leerzaam !
Verder zou ik ook graag een aantal scans uit dat mooie WPHB van je willen ontvangen.

Zit namelijk ook nog een luchtkamer bij de vf op de voorvork en iets van een antiduik.

Voor degene met de VF750 --> Bedankt voor het aanbod, als ik je hulp nodig hebt geef ik wel ff een (V4) brul(letje).
 
voorvork gedemonteerd. Ging eigenlijk boven verwachting.
vork uit elkaar volgens wphb (pas op voor de olie in je gezicht bij het losdraaien van de bovenste dop)
Borgring los maken.....borgring losmaken --> eerst maar even een borgringloshaaltangding kopen!

Vanmiddag tangding gehaald , we zullen weer even kijken vanavond.

Tot nu toe valt het me niet tegen
 
Yep, inderdaad gelukt.
Was al met al denk ik zo'n 3 uurtjes werk (rustig an).
Je merkt wel direct een ander veergedrag, is nu een stuk stugger vooraan.

Is het trouwens ook normaal lucht in de vorkpoten te blazen? Dit ivm de ventieltjes bovenop de vorkpoten.
 
het kan wel mar de kans dat je je keerringen er uit blaast wordt evenredig groter met de hoeveelheid druk die je er in zet. ik geloof de opgegeven maximum druk 0.8 bar is. en met zo'n klein luchtkamertjwe is dat niet iets wat je met perslucht of een behoorlijke bandenpomp kunt doen. je hebt al snel vel te veel druk =>bye bye keerringen. De beste methode is (in mijn ervaring) de voorkant van de motor oplichten zodat de poten maximaal uitgeveerd zijn en dan de nippels indrukken. bij het inzakken van de poten door het gewicht van de motor zit je op ca 0.6 bar
 
Terug
Bovenaan Onderaan