Hoe wapen je jezelf tegen hufters als deze?

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.267
449
Alkmaar
Tegen onderstaande hufters is geen kruid gewassen of herkennen motorrijders gedragingen voor zo'n manoeuvre? B|

B. was klaar met ’die kolere-motorrijders’


HEERHUGOWAARD - Motor haalt auto in op een plek waar dat niet mag. Auto wijkt tijdens die manoeuvre naar links. Contact. Motorrijder gaat neer, schuift over het asfalt de berm in en belandt een week in het ziekenhuis. Was hier sprake van ongeluk of opzet? De Alkmaarse rechtbank mag het bepalen.

Door Gerard van Engelen - 27-10-2016, 23:59 (Update 28-10-2016, 10:21)
H
et ziet er niet goed uit voor verdachte Mark B. (41) uit Heerhugowaard. Hij was degene die op de avond van 10 mei in zijn Opel naar zijn werk reed over het Oosttangent in zijn woonplaats. Toen hij -ondanks de doorgetrokken streep- werd ingehaald door 26-jarige motorrijder uit Hensbroek ging het mis. Volgens de verdachte week hij naar links omdat hij ineens merkte dat hij te dicht op de kant zat. Maar volgens de motorrijder was het opzet. Getuigen ondersteunen die visie.

De motor raakte de achterkant van de auto. De Hensbroeker vloog door de lucht en belandde in de berm. Naar later bleek met vier gebroken ribben, een klaplong, scheurtjes in milt en nier en een bloeding in zijn lever.

Mark B. sprong uit de auto, liep naar hem toe en bleef bij hem tot getuigen zich meldden. Hij vroeg de motorrijder naar eigen zeggen hoe het was en zei hem ’dat hij niet in slaap moest vallen.’ Maar de motorrijder verstond dat hij hatelijk zei: ’Lig je lekker te slapen in het gras?’ Dat klonk hem zo provocerend in de oren dat hij, ondanks zijn letsel, overeind vloog, zijn gehelmde hoofd tegen dat van B. drukte en hem toevoegde: ,,Ik zal jou in slaap tikken.’’ Getuigen hoorden dat.

Wat tegen het verhaal van B. pleit is dat hij tegen twee agenten heeft gezegd dat hij ’die kolere-motorrijders spuugzat was’ en dat hij daarom naar links had gestuurd toen er werd ingehaald. ,,Ik smeet hem van de weg af’’, zou hij letterlijk gezegd hebben. De hele gang van zaken was voor officier van justitie M. Hobbelink reden genoeg er een poging tot doodslag in te zien. Ze eiste twaalf maanden cel, waarvan zes voorwaardelijk en een rij-ontzegging van twee jaar. Uitspraak 10 november.
 
Laatst bewerkt:
Even de desbetreffende agenten vragen?
Als het opzet is, mag ie van mij levenslang krijgen....
Dit soort idioten hoort niet in de samenleving thuis.(als ie schuldig is dus...)
 
Het gaat dus niet specifiek om dit ongeval, maar meer in zijn algemeenheid, hoe kun je zo defensief rijden dat de kans dat dit je gebeurt zo klein mogelijk is..
 
Hangt af van je eigen gedrag (in dit geval over doorgetrokken streep inhalen), en het humeur van een eventuele idioot.
 
Als je gewoon ziet dat je op een normale en veilige manier in kan halen (of het nou op een plek is waar het mag of niet), en je hebt zo'n infantiel achter het stuur zitten van een koekblik die spontaan zijn blik naar links gooit omdat ie niet ingehaald wil worden "omdat hij de motorrijders zat is". Dan kan je defensief rijden tot je een ons weegt, maar dat gaat je niet lukken... :N
 
Ben wel benieuwd naar de uitspraak, wordt die tegen die tijd hier ook nog gepost?

Edit: Van mij mag zo'n gast kei- en keihard aangepakt worden, die horen niet vrij rond te lopen en zeker niet vrij rond te rijden :r
 
Laatst bewerkt:
Het gaat dus niet specifiek om dit ongeval, maar meer in zijn algemeenheid, hoe kun je zo defensief rijden dat de kans dat dit je gebeurt zo klein mogelijk is..
Defensief rijden.

Niet inhalen bij doorgetrokken streep. Voor sommigen kennelijk de druppel....
 
Even de desbetreffende agenten vragen?
Als het opzet is, mag ie van mij levenslang krijgen....
Dit soort idioten hoort niet in de samenleving thuis.(als ie schuldig is dus...)

Levenslang? 3 daagjes schoefelen max wordt het. En dan komt meneer niet opdagen en niemand die hem ertoe dwingt. Welkom in Nederland.
 
Het gaat dus niet specifiek om dit ongeval, maar meer in zijn algemeenheid, hoe kun je zo defensief rijden dat de kans dat dit je gebeurt zo klein mogelijk is..

Kun je niet voorkomen. Steeds meer gekkies lopen en rijden los rond. Je kunt nog zo defensief rijden, ook in een file kan een dergelijke psychopaat een opwelling krijgen en je van je motor rijden, ook al rijd je netjes door een file heen.
 
Denk dat een psygisch onderzoek ook geen kwaad kan. :X :X :X

Hoe gefrustreerd je ook bent dit soort acties zijn nooit goed te praten. -O-
 
Een exces is niet de norm.....

Malloten waren er, zijn er en zullen er blijven.

Als iemand je zo onverwacht van de motor rost was er niet veel wat je had kunnen doen denk ik.
 
Een exces is niet de norm.....

Malloten waren er, zijn er en zullen er blijven.

Als iemand je zo onverwacht van de motor rost was er niet veel wat je had kunnen doen denk ik.

Die malloten zijn er steeds meer. Kan me niet herinneren dat er 20 jaar geleden motorrijders van de weg werden getikt omdat een automobilist het beu is.
 
Defensief rijden.

Niet inhalen bij doorgetrokken streep. Voor sommigen kennelijk de druppel....

+1. Inhalen over de streep kost je 230 euro als oom A het ziet en dat moet een reden hebben. Maar dat betekent natuurlijk niet dat deze automobilist niet zwaar gestoord heeft gehandeld.

Wat mij wel een beetje zorgen baart is dat zo'n man kennelijk te veel motorrijders heeft gezien die hem zwaar irriteren.

Maar als dit verhaal klopt is het idd poging tot doodslag en ik ben benieuwd naar het vonnis.
 
Oh is nix bijzonders maak ik met regelmaat mee in het HAL gebied(heerhugow,alkmaar,langedijk), vrijdagmiddag nog zo'n idioot die een zwaai naar links maakte en in ene gaan accelereren toen ik hem inhaalde waar het gewoon mag.
Gewoon een opa met zijn vrouw, iig een leeftijd waarvan je enige wijsheid verwacht, eenmaal ervoor laten stoppen en vragen waarom deze meneer me naar het leven staat : " JE MAG HIER HELEMAAL NIET INHALEN!"
De zijstraat die we 1 km ervoor waren gepasseerd (zonder inhaalverbodsbord) kon hij zich niet herinneren, "EN WAT HEEFT DAT ER MEE TE MAKEN, JE MAG HIER NIET INHALEN!"
-O-
Ik heb gezegd dat ie niet goed snik was en ben lekker naar de doner gegaan en mezelf getrakteerd omdat "weer een dag overleefd", tegen zulke domheid is geen kruid opgewassen :/
 
Ach ja... idioten heb je overal in alle vormen.

In de auto maar net zo goed op de motor of op de fiets en zelfs te voet.

Wat doe je er aan? Niets denk ik.

Ik denk zelfs dat het beter is om niets te doen, omdat je in zo'n situatie al gauw jezelf in de vingers snijd door "agressief?" (ik noem het in zo'n situatie verdedigend) te reageren. Heb je zelf nog shit ook.

Onlangs in eenzelfde situatie gezeten. Meneer vond dat ik er niet langs mocht. Hij moest wachten dus ik ook (letterlijk zijn woorden).

Rijdt vervolgens tegen mij aan en mijn redding was dat hij tegen de auto voor hem botste in zijn onkunde, want ik zat klem.

Het scheelde echt zoooooooooooooooooooooooooooooooo weinig of ik had echt mijn zelfbeheersing verloren. Achteraf gezien was ik heel blij dat dit niet het geval was aangezien dit midden om de drukke Overtoom in Amsterdam gebeurde en ik daardoor zeker de pineut was geweest.


Hopelijk krijgt die vent 12 maanden cel. Ik vind het ook zeker een poging tot doodslag. Je zal maar net met je kop verkeerd vallen.
 
Laatst bewerkt:
Levenslang? 3 daagjes schoefelen max wordt het. En dan komt meneer niet opdagen en niemand die hem ertoe dwingt. Welkom in Nederland.


?


De hele gang van zaken was voor officier van justitie M. Hobbelink reden genoeg er een poging tot doodslag in te zien. Ze eiste twaalf maanden cel, waarvan zes voorwaardelijk en een rij-ontzegging van twee jaar.

Ik lees eea toch echt heel erg anders.
Het grote verschil met 'doodrijders krijgen maar max 240uur" is dat er hier geen strafbaar feit uit de Wegenverkeerwet ten laste word gelegd, maar een artikel uit het Wetboek van Strafrecht. Zoek eens op wat een doorsnee straf is voor 'poging doodslag'. Dat is toch echt een andere koek waar van gesneden word hoor.




Hopelijk krijgt die vent 12 maanden cel. Ik vind het ook zeker een poging tot doodslag. Je zal maar net met je kop verkeerd vallen.

:Y het is ook een poging doodslag en dat word hem ook ten laste gelegd.
Uit de woorden welke hij tegen de agenten uitkraamde blijkt zijn opzet, getuigen en de auto is in dit geval niet zijn vervoermiddel, maar hij heeft het als wapen gebruikt. E hij had zich kunnen bedenken dat als hij zo'n actie uithaald met auto tegen motor, de motorrijder letsel oploopt cq de dood zou kunnen vinden.

Als de gegevens uit het artikel kloppen zal deze man, zover als ik kan inschatten, toch echt voor poging doodslag veroordeeld worden.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat dus niet specifiek om dit ongeval, maar meer in zijn algemeenheid, hoe kun je zo defensief rijden dat de kans dat dit je gebeurt zo klein mogelijk is..

Verder vooruit kijken, anticiperen.

Verder is daar niets aan te doen. Je ziet een auto. Met wat geluk zelfs een bestuurder, maar ook daar kijk je alleen tegen aan, je kan niet zijn gedachten lezen, dus je weet het maar nooit.

De gevleugelde ( en grijsgedraaide ) uitspraak van motor instructeurs is altijd "Rij alsof iedereen gaat proberen je aan te rijden" is wat dat betreft zo verkeerd nog niet.
 
?Ik lees eea toch echt heel erg anders.
Het grote verschil met 'doodrijders krijgen maar max 240uur" is dat er hier geen strafbaar feit uit de Wegenverkeerwet ten laste word gelegd, maar een artikel uit het Wetboek van Strafrecht. Zoek eens op wat een doorsnee straf is voor 'poging doodslag'. Dat is toch echt een andere koek waar van gesneden word hoor.

Dit is meer jouw vakgebied, dus wie ben ik om daar wat van te zeggen ;)
Maar eerst zien, dan geloven. Tussen strafeis en de uiteindelijke straf zit meestal nog wel een verschil.
 
Laatst bewerkt:
Die malloten zijn er steeds meer. Kan me niet herinneren dat er 20 jaar geleden motorrijders van de weg werden getikt omdat een automobilist het beu is.

Echt wel. Alleen hadden we toen geen twitter, facebook, whatsapp, mobieltjes die alles filmden, talloze nieuwssite's en moderne media die al het nieuws accepteren en de wereld in sturen.

Tegenwoordig kan er in Groningen iemand z'n neus snuiten en ik weet het 300 km verderop binnen 2 minuten.

Schaf de moderne media af, kijk geen nieuws meer en de wereld lijkt plots 1200x zo mooi *D














Dit is meer jouw vakgebied, dus wie ben ik om daar wat van te zeggen ;)

Maar eerst zien, dan geloven. Tussen strafeis en de uiteindelijke straf zit meestal nog wel een verschil.

Geen idee wie jij bent, gewoon een lompe boer mede bezorgde burger, toch ? ;)

Strafeis/uiteindelijke straf wil idd nog wel eens verschillen. Ik ken deze casus ook niet 100% maar durf toch te verwachten dat de rechter er een heel stuk in mee gaat. Ik hoop t iig.
 
Laatst bewerkt:
Echt wel. Alleen hadden we toen geen twitter, facebook, whatsapp, mobieltjes die alles filmden, talloze nieuwssite's en moderne media die al het nieuws accepteren en de wereld in sturen.

Tegenwoordig kan er in Groningen iemand z'n neus snuiten en ik weet het 300 km verderop binnen 2 minuten.

Schaf de moderne media af, kijk geen nieuws meer en de wereld lijkt plots 1200x zo mooi
*D
En dat is echt zo :Y

Volg nu het nieuws al een maand of 2 niet meer en je word er echt een heel stuk vrolijker van *O*
 
De gevleugelde ( en grijsgedraaide ) uitspraak van motor instructeurs is altijd "Rij alsof iedereen gaat proberen je aan te rijden" is wat dat betreft zo verkeerd nog niet.

Die kon ik niet, goed idee maar wel emotioneel belastend. Op mijn werk doe ik al alsof elke bezoeker me wilt bespugen of slaan....😏
 
De eis van een jaar kan ik me in vinden, zou dat ook kunnen als ik de benadeelde was. Maar niet meer dab 2 jaar rijontzegging? Hoe groot is de kans dat hij dit krijgt en meer niet? Ik bedoel dan, zijn er nog andere maatregelen die het hem lastig gaan maken? Ik mag het toch hopen van wel want zo'n opgefocked ventje nog een keer in het verkeer loslaten hoeft van mij niet :N
 
Die kon ik niet, goed idee maar wel emotioneel belastend. Op mijn werk doe ik al alsof elke bezoeker me wilt bespugen of slaan....😏
Best triest dat het soms zover komt vooral tegen hulpverleners.
Vooral de agressie tegen brandweer en ambulance snap ik gewoon niet.
Tegen Politie is het ook niet goed tepraten maar daar kan ik me nog iets bij voorstellen. :$
 
Terug
Bovenaan Onderaan