Hoe weet ik of er iets mis met m'n vering?

82dt

MF veteraan
26 apr 2004
1.305
2
Adegem, BELGIE
Hallo,

Ik zit alsmaar te denken dat er iets is met m'n vering van m'n cbr 600 f3. Ik heb het gevoel dat ik nogal veel schokken krijg vooraan en m'n bocht durf ik ook niet zo vlug meer te nemen.
Als ik een bocht inga heb ik het gevoel dat m'n achterste zou wegstuiteren...Ik heb wel gezien dat m'n band in het midden bijna versleten is... De zijkanten hebben wel nog genoeg grip normaal...

Hoe kan ik weten of er iets scheelt met de vering (afstelling)?
 
Een voorbeeld dat er misschien iets mis is met je vering.


full
 
Zal ik dan maar eens serieus reageren O-)

Te weinig ingaande demping
      *Te snel en diep duiken bij remmen
* Doorslaan

Te veel ingaande demping
      *onrustig bij oneffenheden
*voorwiel stapt opzij in hobbelige bochten
*traag insturen door hoogblijvende voorzijde

Te weinig uitgaande demping
      *voorzijde is deinerig.
*onnauwkeurig insturen
*stuiteren tijdens hard remmen

Te weinig veervoorspanning
      *vork zakt te ver in
*kans op doorslaan
*stuiteren tiijdens hard remmen
*verminderde rechtuit stabiliteit

Te veel voorspanning
      *verlies van wegcontact (bij acceleratie - kuilen - hobbels)
*veert te weinig uit
*voorzijde staat te hoog
*voelt stug aan

Te zachte veren
      *veert te ver in
*te diep duiken/doorslaan bij remmen
*te grote veerbeweging bij lastwisselingen.

Te harde veren
      *stug en springerig.
*absorbeert oneffenheden slecht
*geen gebruik volledige veerweg





Te weinig ingaande demping
      *veert te snel in bij acceleratie
*doorslaan

Te veel ingaande demping
      *stuitert aan de achterzijde
*slecht wegcontact bij hobbelig wegdek

Te weinig uitgaande demping
      *deinerige achterzijde
*komt achter te sterk omhoog bij remmen
*achterkant wipt op bij hobbels

Te veel uitgaande demping
      *stugge achterzijde
*"omlaag pompen"achterzijde bij opeenvolgende hobbels
*stuurt traag door lage achterzijde

Te weinig veervoorspanning
      *achter zakt te diep in
*doorslaan
*traag sturen

Te veel voorspanning
      *verliest wegcontact bij hobbelig wegdek
*Nerveus door hoge achterzijde

Te zachte veer
      *achterzijde zakt te ver in
*doorslaan + deinerig

Te harde veer
      *stugge achterkant
*springerig gedrag
*weinig grip op de weg
 
Hallo,

Ik zit alsmaar te denken dat er iets is met m'n vering van m'n cbr 600 f3. Ik heb het gevoel dat ik nogal veel schokken krijg vooraan en m'n bocht durf ik ook niet zo vlug meer te nemen.
Als ik een bocht inga heb ik het gevoel dat m'n achterste zou wegstuiteren...Ik heb wel gezien dat m'n band in het midden bijna versleten is... De zijkanten hebben wel nog genoeg grip normaal...

Hoe kan ik weten of er iets scheelt met de vering (afstelling)?
als je de voorvork snel induwt en hij kom weer net zo snel omhoog dan
is de demping van de voorvork kapot.
 
Te weinig ingaande demping
*Te snel en diep duiken bij remmen
* Doorslaan

Te veel ingaande demping
*onrustig bij oneffenheden
*voorwiel stapt opzij in hobbelige bochten
*traag insturen door hoogblijvende voorzijde

Te weinig uitgaande demping
*voorzijde is deinerig.
*onnauwkeurig insturen
*stuiteren tijdens hard remmen

Te weinig veervoorspanning
*vork zakt te ver in
*kans op doorslaan
*stuiteren tijdens hard remmen
*verminderde rechtuit stabiliteit

Te veel voorspanning
*verlies van wegcontact (bij acceleratie - kuilen - hobbels)
*veert te weinig uit
*voorzijde staat te hoog
*voelt stug aan

Te zachte veren
*veert te ver in
*te diep duiken/doorslaan bij remmen
*te grote veerbeweging bij lastwisselingen.

Te harde veren
*stug en springerig.
*absorbeert oneffenheden slecht
*geen gebruik volledige veerweg
:o
Dat is mijn probleem |( .
En ik krijg het er niet uit B|
 
Ik zal morgen eens een foto nemen van m'n vering instellingen en m'n banden. De voorste band heeft nauwelijks kilometers...

Het is voornamelijk m'n achterste die nogal wipt in bochten...
 
jij zit te denken aan proggresieve vering...


nee dat bedoel ik niet echt
proggresieve vering heeft met de windingen van de veer te maken
ruw weg gezegd in het begin van in veren snel en dan steeds langzamer
en visa versa.
maar de demper in de binnen poot houd de uitgaande(sommige ook ingaande)slag
n beetje in bedwang. is deze kapot of lek dan lijkt het of dat je op n
hobbelpaard zit. zeker op n crosser geen pretje. :N
 
als je de voorvork snel induwt en hij kom weer net zo snel omhoog dan
is de demping van de voorvork kapot.

Niet waar. Je kunt je uitgaande demping ook afstellen.
Je ingaande demping kun je eigenlijk laten voor wat het is, dat effect is niet zo groot.
Draai voor en achter de uitgaande demping helemaal in en tel de slagen. Schrijf die op en draai dan weer wat slagen uit. Duw op je kont (v/d motor) en op de kroonplaat en bekijk of hij niet te snel omhoog komt. Ga dan een stukje rijden en probeer te het verschil te voelen. :] Als je na heel wat verstellen de draad helemaal kwijt ben :? kijk dan op je notitie en draai alles zoals het was.
Suc6
 
ik ben afgelopen donderdag naar HK suspension in uden gereden,vragen of hun een keertje naar mn vering wilden kijken.
20 minuten wachten,5 minuten schroeven,aan alle instellingen en klaar.
5 euri gegeven voor een biertje en ik lekker :] .

kortom,als je het zelf niet zeker weet,of twijfelt,laat dan een expert er eens naar kijken,kost je weinig tot niets en levert een boel op.

succes
 
ik ben afgelopen donderdag naar HK suspension in uden gereden,vragen of hun een keertje naar mn vering wilden kijken.
20 minuten wachten,5 minuten schroeven,aan alle instellingen en klaar.
5 euri gegeven voor een biertje en ik lekker :] .

kortom,als je het zelf niet zeker weet,of twijfelt,laat dan een expert er eens naar kijken,kost je weinig tot niets en levert een boel op.

succes

Hoi Ex R-rijder :+

......... en hoe bevallen de nieuwe instellingen?
Merkbaar beter?
 
Niet waar. Je kunt je uitgaande demping ook afstellen.
Je ingaande demping kun je eigenlijk laten voor wat het is, dat effect is niet zo groot.
Draai voor en achter de uitgaande demping helemaal in en tel de slagen. Schrijf die op en draai dan weer wat slagen uit. Duw op je kont (v/d motor) en op de kroonplaat en bekijk of hij niet te snel omhoog komt. Ga dan een stukje rijden en probeer te het verschil te voelen. :] Als je na heel wat verstellen de draad helemaal kwijt ben :? kijk dan op je notitie en draai alles zoals het was.
Suc6
tuurlijk ken je de uitgaande demping instellen :Y
maar nooit zo dat de voorvork zo snel terug komt als dat je hem induwt.
het principe werkt als n deurdranger. je kunt de deur snel openen
maar niet dicht gooien. :N
 
de demping zal hem als hij werkt de veer n beetje tegen houden
met het terug veren van de voorvork. :Y


beetje late reactie van mij, maar ik bedoelde dus een beetje wat verderop verteld wordt, ga eerst ff je instellingen na om te kijken wat het probleem is, dat scheelt een hoop, het is een beetje kort door de bocht om zonder die motor gevoeld te hebben te zeggen dat de boel kapot is.

4kante banden komen overigens je rijgenot ook niet ten goede.
 
beetje late reactie van mij, maar ik bedoelde dus een beetje wat verderop verteld wordt, ga eerst ff je instellingen na om te kijken wat het probleem is, dat scheelt een hoop, het is een beetje kort door de bocht om zonder die motor gevoeld te hebben te zeggen dat de boel kapot is.

4kante banden komen overigens je rijgenot ook niet ten goede.

misschien voor mij n beetje vreemd :Y
ik heb geen instellingen op mijn voorvork alleen luchtondersteund.
en achter wel maar die zijn van koni en alleen uitgaande.
 
Terug
Bovenaan Onderaan