hoe weet ik wanneer mijn motor over canbus beschikt?

screech79

Rookie
12 feb 2016
3
0
Zwaag
Ik vroeg me af hoe je kan weten of je motor over het canbus systeem beschikt.
De reden? Ik heb een Sv650S uit 2006 met een 12V aansluiting op het stuur. En nu wilde ik daar de druppellader (Optimate 3) op aansluiten, maar er gebeurde niks.
Dus toch maar de kappen gedemonteerd en de druppellader rechtstreeks op de accu aangesloten. Toen ging de druppellader wel werken.
Nu kunnen er mijn inziens meerdere zaken aan de hand zijn.
- door het canbus systeem werkt de Optimate 3 niet,
- de 12V aansluiting zit niet (goed) aangesloten op het stroomcircuit van de motor,
- de zekering van de 12V aansluiting is defect.

Zijn er nog andere mogelijke oorzaken die ik uit moet/kan zoeken. Of moet ik terug naar de winkel mijn Opimate 3 te ruilen voor een Optimate 4 (die wel met een canbus systeem op kan laden).

Hopelijk kan iemand me helpen, want ik ben niet zo thuis in elektrische circuits. :(
 
Ik vroeg me af hoe je kan weten of je motor over het canbus systeem beschikt.
De reden? Ik heb een Sv650S uit 2006 met een 12V aansluiting op het stuur. En nu wilde ik daar de druppellader (Optimate 3) op aansluiten, maar er gebeurde niks.
Dus toch maar de kappen gedemonteerd en de druppellader rechtstreeks op de accu aangesloten. Toen ging de druppellader wel werken.
Nu kunnen er mijn inziens meerdere zaken aan de hand zijn.
- door het canbus systeem werkt de Optimate 3 niet,
- de 12V aansluiting zit niet (goed) aangesloten op het stroomcircuit van de motor,
- de zekering van de 12V aansluiting is defect.

Zijn er nog andere mogelijke oorzaken die ik uit moet/kan zoeken. Of moet ik terug naar de winkel mijn Opimate 3 te ruilen voor een Optimate 4 (die wel met een canbus systeem op kan laden).

Hopelijk kan iemand me helpen, want ik ben niet zo thuis in elektrische circuits. :(

Je hebt GEEN canbus. Meest waarschijnlijke oorzaak is dat de 12v aansluiting geschakeld over contact is.
Makkelijkste oplossing, gewoon een vast laadsnoertje aan de accu.
 
En om antwoord te geven op je vraag:
hoe weet ik wanneer mijn motor over canbus beschikt?

Draai je achterlichtlampje er even uit, en start de motor.
Als je een melding krijgt van een kapotte lamp is er best kans
dat er een canbus in zit.
(Er zijn ook andere methoden om een kapotte lamp te detecteren,
dus het is geen 100% zekerheid ;) )
 
En om antwoord te geven op je vraag:
hoe weet ik wanneer mijn motor over canbus beschikt?

Draai je achterlichtlampje er even uit, en start de motor.
Als je een melding krijgt van een kapotte lamp is er best kans
dat er een canbus in zit.
(Er zijn ook andere methoden om een kapotte lamp te detecteren,
dus het is geen 100% zekerheid ;) )

Nee dat heeft niets met een canbus te maken.
Waarom vraag je het niet aan de leverancier/producent?
 
Even kijken in de boeken of je een CAN-H en evt. CAN-L tegenkomt in de bedrading.

Ik heb geen boeken...

haha, ik weet dat het snoertje bijgeleverd is.
Maar omdat de 12V aansluiting er al op zat wilde ik ook daaraan opladen.

Ik vroeg me af waarom ik een SAE-71 kabel zou aanleggen terwijl de 12V aansluiting er reeds op zit.... vandaar.
Nog maar eens nagaan bij de garage of die 12V alsnog te gebruiken is om op te laden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan