Hoe weet ik wat voor zijspan past bij een bepaalde motor?

Jasper.R

Rookie
1 jul 2020
23
20
Hola! Ben net nieuw op dit forum. :-)

Ik ben begonnen aan het lessen, en zou graag een motor met zijspan willen. Het plan is om op korte termijn al een oldtimer te kopen, die naar eigen wensen te verbouwen en vervolgens een tweedehands zijspan zoeken die ik (na opknappen) aan de motor kan bevestigd worden. Ik heb nu bijvoorbeeld een Kawasaki LTD 440 uit 1983 op het oog. Hoe zou ik nu kunnen bepalen wat voor zijspan hier bij past (en of het überhaupt kan)?

Thanks!
 
Een lichte Velorex, Duna, maar die laatste zijn aan de prijs. Of ander Oostblok merk.
En blijf uit de buurt van Verstegen in Schaijk!

 
Een Ural bak zou ik niet aan beginnen. Maar aan een LTD440 kan je prima een Velorex 562 of een 700 knopen. Groter achtertandwiel en een cross stuur en hij loopt wel mee.
Daarna begint het pas. want een zijspan is nooit af.
 
Een lichte Velorex, Duna, maar die laatste zijn aan de prijs. Of ander Oostblok merk.
En blijf uit de buurt van Verstegen in Schaijk!


Bedankt voor de tips! Heeft Verstegen een slechte naam of is dit uit persoonlijke ervaring? Ik zal er op letten! Ik zag al dat ze op Google bovenaan stonden.

Een Ural bak zou ik niet aan beginnen. Maar aan een LTD440 kan je prima een Velorex 562 of een 700 knopen. Groter achtertandwiel en een cross stuur en hij loopt wel mee.
Daarna begint het pas. want een zijspan is nooit af.

Super! Zijn er ergens (dat jij weet) tutorials met uitleg over deze aanbouw? Neem aan dat het nodige aangepast dient te worden voor het allemaal goed past.

En dat hij nooit af zal zijn daar ben ik volledig op voorbereid. Ik ben ook bezig met een paar auto's te restaureren, dus ik ken de pijn. ;-)
 
Er is op internet heel veel over te vinden. Ook op dit forum zijn genoeg zelfbouw topics waar een hoop info voorbij komt.

Er stonden pas nog twee kleine bakjes op marktplaats.
Mijn eerste was een cb650 met een ural bak. Dat ging maar was niet goed.
Het was voor de motor, en voor mij, beter geweest als er een lichter bakje aan had gehangen.
 
Er is op internet heel veel over te vinden. Ook op dit forum zijn genoeg zelfbouw topics waar een hoop info voorbij komt.
zoals gezegd zelfbouwtopics vind je hier ook wel, mijne staat er ook nog van twee jaar terug.
 
Verstegen is van snel geld verdienen. Die knoopt desnoods een Velorexje aan een Goldwing. Ik heb er zelf een Velorex gekocht en aan laten bouwen. Dat heb ik het jaar daarop volgend weer over kunnen doen. Alles verliep. Er zijn hier meer mensen met dat soort ervaringen.
Omdat de 440 een ouderwets wiegframe heeft is aanbouwen niet heel complex.
Helaas zijn van dit topic de plaatjes weg maar wel leuk om terug te lezen, het was een feest! Bakkie z'n bakkie.....aanknoop-topic
 

Misschien heb je hier wat aan, mijn eerste zijspan zelf gebouwd een Yamaha Fazer 600 met een Velorex er aan geknoopt.
eerste stukje is een beetje slap gelul, maar daarna het 1 en ander aan geboom over hoe en waarom zo aan te bouwen.
 

Misschien heb je hier wat aan, mijn eerste zijspan zelf gebouwd een Yamaha Fazer 600 met een Velorex er aan geknoopt.
eerste stukje is een beetje slap gelul, maar daarna het 1 en ander aan geboom over hoe en waarom zo aan te bouwen.

Het oude span van Kwastert komt er zelfs nog voorbij, in nog niet verbouwde vorm...
 
Och wat lullen jullie nou?? Ik heb een Velorex 700 aan een Harley Ultra clasic geknutselt. Dit kon prima volgens Verstegen!!!. Vervolgens was het rijden met de bak omhoog een waar genoegen. Met de bak op de grond een ramp. Les 1?? De bak met leeg gewicht is ongeveer de helft van het motor gewicht
 
Terug
Bovenaan Onderaan